וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארמניה: טורקיה הפילה מטוס קרב שלנו; אזרבייג'ן: הוא התרסק

30.9.2020 / 13:44

בארמניה אמרו כי הטייס נהרג אחרי שמטוס F-16 טורקי הפיל אותו בבנגורנו-קרבאך. באנקרה מכחישים, ובאקו טוענת ששני מטוסים ארמניים התרסקו. הלחימה נכנסה ליומה הרביעי, ויותר ממאה כבר נהרגו, צרפת וטורקיה מחליפות מהלומות דיפלומטיות, וארמניה מסרבת לשיחות בתיווך רוסי

בווידאו: הקרבות בין לארמניה לאזרבייג'ן/צילום: רויטרס

ארמניה פרסמה היום (רביעי) תמונות של שרידי מטוס קרב שלטענתה הופל על ידי מטוס קרב טורקי במהלך הלחימה בחבל נגורנו-קרבאך. אזרבייג'ן, וטורקיה בעלת בריתה, הכחישו כי מטוס קרב טורקי מדגם F-16 הפיל מטוס קרב ארמני מדגם SU-25. לטענת משרד ההגנה הארמני, טייס המטוס נהרג בתקרית. באזרבייג'ן אמרו היום כי שני מטוסי קרב ארמניים התרסקו, והאשימו את ירבאן בשקרים.

הלחימה בין אזרבייג'ן לבין הכוחות הארמניים הבדלניים במובלעת נכנסה ליומה הרביעי, בהתפרצות החמורה ביותר של הסכסוך מאז הפסקת האש של 1994. בעולם מודאגים מערעור על היציבות באזור הקווקז המרכזי להעברת נפט וגז, אך ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, הבהיר היום כי הוא מתנגד לשיחות עם אזרבייג'ן בזמן המשך הלחימה.

יותר ממאה בני אדם, בהם אזרחים, נהרגו מאז תחילת סבב הלחימה בראשון, שהתרחבה מעבר לגבולות המובלעת ההררית. העימות עלול להתפתח למלחמה כוללת בין שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר, שעשויות למשוך את המעצמות האזוריות טורקיה ורוסיה.

שרידי מטוס קרב של ארמניה שלטענתה הופל על ידי מטוס קרב טורקי, 30 בספטמבר 2020. רויטרס
שרידי המטוס הארמני, שלטענת ירבאן הופל על ידי טורקיה/רויטרס

מאז תחילת הלחימה, ארמניה, שרוב אזרחיה נוצרים, ואזרבייג'ן, שרוב אזרחיה מוסלמים, הכריזו על גיוס כללי ועל משטר צבאי בחלקים משטחיהן. ארמניה אסרה גברים על בני 18 ומעלה לצאת מהמדינה ללא אישור.

טורקיה תומכת בגלוי באזרבייג'ן, והנשיא רג'פ טייפ ארדואן אמר ביום כי אנקרה עומדת לצדה "בכל האמצעים ובכל לבה". הוא לא התייחס ישירות לטענות הארמניות על תמיכה טורקית ישירה עם מומחים צבאיים, מל"טים ומטוסי קרב. בירבאן אף טענו כי טורקיה הטיסה אלפי מורדים סורים, וכמה מהם אישרו זאת בשיחה עם רויטרס. אזרבייג'ן מכחישה זאת.

שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושואלו, חזר היום על התמיכה של אנקרה בבאקו, ואמר כי טורקיה "תעשה מה שצריך" כשנשאל אם היא תציע סיוע צבאי לאזרבייג'ן, במקרה שתבקש זאת.

העמדה הלוחמנית של טורקיה ביחס למובלעת, שמתנהלת כישות עצמאית דה-פקטו אך לא מוכרת על ידי שום מדינה בעולם ונחשבת חלק מאזרבייג'ן, מדאיגה חלק מחברות נאט"ו. צ'בושואלו תקף את צרפת, שבשטחה חיים אזרחים רבים ממוצא ארמני, ואמר כי הסולידריות שלה עם ארמניה שווה לתמיכה בכיבוש הארמני.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, שמרבה להתעמת עם ארדואן בנוגע לשורת משברים בעולם, תקף בחזרה. במהלך ביקור בלטביה, אמר מקרון כי צרפת מודאגת מאוד "מהצהרות לוחמניות מטורקיה, שלמעשה מסירות את כל העכבות מכיבוש מחדש של נגורנו-קרבאך על ידי אזרבייג'ן. ואנחנו לא נקבל זאת".

עוד בוואלה!

יום 3 לעימותים: הלחימה בנגורנו-קרבאך מתרחבת לשטחי אזרבייג'ן וארמניה

לכתבה המלאה
מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הלחימה/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

המובלעת ההררית נגורנו-קרבאך התנתקה מאזרבייג'ן בשנות ה-90 אחרי מלחמה, שבה נהרגו לפי ההערכות 30 אלף איש ומאות אלפים נעקרו מבתיהם. זהו הסבב הנרחב ביותר מאז.

במהלך העימותים היום, דווח בתקשורת הארמנית על שלושה אזרחים הרוגים וכמה פצועים מהפגזות בעיירה מארטקרט שבנגורנו-קרבאך. אזרבייג'ן אמרה כי 14 אזרחים אזרים נהרגו מאז תחילת הלחימה ביום ראשון, ושחררה תיעודים של הפגזות ארטילריות על החבל הבדלני. בעיירה טרטר האזרית תועוד תושבים מסתתרים בחפירות, ומבנים שלדברי התושבים נפגעו מפגזים ארמניים.

אזרבייג'ן אמרה כי כוחות הבדלניים האתניים ניסו להחזיר לידיהם שטחים שאיבדו עם פתיחת מתקפת נגד לכיוון מדגיז, אך כוחותיה הדפו אותם.

ארמניה אמרה כי הצבא האזרי הפגיז את כל קו החזית במהלך הלילה, וכי שני מל"טים אזריים הופלו מעל סטפנקרט, בירת נגורנו-קרבאך.

במקביל, ראש הממשלה הארמני שוחח עם נשיא איראן חסן רוחאני, שארצו חולקת גבול הן עם ארמניה והן עם אזרבייג'ן. ממשלת ארמניה מסרה כי רוחאני הביע דאגה מהמתיחות הגוברת, אך לא מסרה פרטים נוספים.

פשיניאן אמר כי הוא לא שוקל בשלב זה לבקש את עזרת רוסיה במסגרת ברית ביטחונית שהוקמה אחרי קריסת ברית המועצות, אולם הוא לא שולל זאת. לדבריו, הוא ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא שוחחו על האפשרות של התערבות צבאית רוסית במהלך שיחתם הטלפונית אתמול. הקרמלין אמר היום כי צבא רוסיה, שלו יש כוחות בארמניה, עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully