וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום 3 לעימותים: הלחימה בנגורנו-קרבאך מתרחבת לשטחי אזרבייג'ן וארמניה

עודכן לאחרונה: 29.9.2020 / 20:32

בירבאן אמרו כי אזרח ראשון נהרג על אדמת המדינה, וטענו כי מטוס קרב טורקי הפיל מטוס קרב ארמני. באנקרה ובבאקו הכחישו. אזרבייג'ן, טרם חשפו כמה חיילים איבדו, אמרה כי 12 אזרחים נהרגו מתחילת הסבב הנוכחי. רוסיה וארה"ב קראו לעצור מיד את הלחימה

בווידאו: הקרבות בין לארמניה לאזרבייג'ן/צילום: רויטרס

הלחימה בין אזרבייג'ן לבין ארמניה וכוחות המחוז הבדלני נגורנו-קרבאך נמשכת זה היום השלישי ברציפות, ושתי המדינות האשימו זו את זו את הרחבת ההפגזות לתוך שטחיהן. זהו סבב הלחימה הנרחב ביותר בין שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר מאז שנות ה-90, ובעולם קוראים לעצור את האלימות. מיום ראשון, נהרגו יותר ממאה איש, בהם 83 חיילים משורות הכוחות של נגורנו-קרבאך.

משרד החוץ של ארמניה אמרה כי אזרח נהרג בהפגזה ארטילרית ותקיפת מל"ט של צבא אזרבייג'ן על העיירה ורדניס, מרחק של 20 ק"מ מהגבול, שם דווח על פגיעה באוטובוס אזרחי. זהו ההרוג הראשון בשטחה של ארמניה מאז פרוץ העימותים בראשון. בנוסף לכך, משרד ההגנה של ארמניה טען כי מטוס קרב טורקי מדגם F-16 הפיל מטוס קרב ארמני בתוך המרחב האווירי של המדינה, וכי הטייס נהרג. המשרד לא סיפק ביסוס לכך, וטורקיה ואזרבייג'ן הכחישו על הסף את דבר קיומה של התקרית, שאם התרחשה תהיה הסלמה חמורה.

לטענת משרד ההגנה של אזרבייג'ן, צבא ארמניה הפגיז היום את מחוז דשקסן בשטחה, ושניים מאזרחי נהרגו. בירבאן מכחישים. לשכת התביעה של אזרבייג'ן אמרה כי 12 אזרחים נהרגו ו-35 נפצעו מתחילת הלחימה, אך באקו לא חשפה אבידות בשורות כוחותיה.

ארמניה, שרוב אזרחיה נוצרים, ואזרבייג'ן, שרוב אזרחיה מוסלמים, הכריזו על גיוס כללי ועל משטר צבאי בחלקים משטחיהן. ארמניה אסרה גברים על בני 18 ומעלה לצאת מהמדינה ללא אישור. שתיהן מאשימות זו את זו בתחילת הלחימה, שעלולה לגרור את המעצמות השכנות.

תקיפה של צבא אזרבייג'ן בחבל נגורנו-קרבאך, 29 בספטמבר 2020. AP
תקיפה של צבא אזרבייג'ן בחבל נגורנו-קרבאך, היום/AP

משרד ההגנה של אזרבייג'ן אמר כי שני הצדדים ניסו להשיב את השליטה על טריטוריות שאבדו במהלך מתקפות נגד בפיזולי, ג'בראיל, אגדיר וטרטר - שטחים באזרבייג'ן שבשליטת ארמניה וגובלים בנגורנו-קרבאך. חברת פרלמנט מקואליציית השלטון בארמניה אמרה כי ירבאן שוקלת ברית צבאית ופוליטית עם נגורנו-קרבאך. מאז פרוץ הלחימה, העלו בארמניה אפשרות להכיר בעצמאות המובלעת, שאינה מוכרת על ידי שום מדינה בעולם.

טורקיה תומכת בגלוי באזרבייג'ן, והנשיא רג'פ טייפ ארדואן אמר אתמול כי אנקרה עומדת לצדה "בכל האמצעים ובכל לבה". הוא לא התייחס ישירות לטענות הארמניות על תמיכה טורקית ישירה עם מומחים צבאיים, מל"טים ומטוסי קרב. בירבאן אף טענו כי טורקיה הטיסה אלפי מורדים סורים, וכמה מהם אישרו זאת בשיחה עם רויטרס. אזרבייג'ן מכחישה זאת.

עוד בוואלה!

מה צריך לדעת על העימות בין אזרבייג'ן לארמניה בנגורנו-קרבאך

לכתבה המלאה
מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

רוסיה, שלה יש כוחות צבא בארמניה, קראה להפסקת אש מידית. יש לה יחסים טובים גם עם אזרבייג'ן, ואם היא תצליח להוביל להפסקת אש, זה יעזור לה בתקופה של ביקורת גוברת עליה בחזיתות אחרות, כולל תמיכתה בבלארוס והרעלתו של אלכסיי נבלני. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח לפחות פעמיים עם ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן מאז יום ראשון, אך לא ברור אם הוא ניסה לשוחח עם נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב.

בקרמלין אמרו היום כי הם בקשר רציף עם טורקיה, ארמניה ואזרבייג'ן, וכי כל דיון על סיוע צבאי לאחד מהצדדים רק יתדלק את האש. ואולם, בריאיון שהעניקו מנהיגי שתי המדינות הלוחמות לטלוויזיה הרוסית הרשמית, הם שללו אפשרות לחידוש השיחות בשלב זה.

במקביל, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, המבקר ביוון, קרא היום לשני הצדדים לעצור את האלימות ולשוב למשא ומתן. היום תתכנס מועצת הביטחון של האו"ם לדון במשבר.

אדם ליד בית שניזוק בהפגזה במחוז נגורנו-קרבאך, 29 בספטמבר 2020. רויטרס
אדם ליד בית שניזוק בהפגזה במחוז נגורנו-קרבאך, היום/רויטרס

הטריטוריה ההררית והמיוערת, שגודלה 4,400 קמ"ר, שוכנת בתוך שטחה של אזרבייג'ן ומוכרת תחת החוק הבינלאומי כחלק ממנה. עם זאת, התושבים הארמנים, המהווים רוב בקרב כ-150 אלף התושבים, מתנגדים לשלטון האזרי והם היו מחוז אוטונומי בזמן תקופת ברית המועצות.

נגורנו-קרבאך, שמכונה בפי הארמנים ארצאך, מתנהלת בצורה עצמאית דה-פקטו, בתמיכת ארמניה, מאז שהכוחות האזריים נהדפו במלחמה בשנות ה-90 לאחר קריסת ברית המועצות. הפסקת אש הושגה ב-1994, אבל לפחות 200 איש נהרגו במלחמה קצרה ב-2016 שהסתיימה ללא שינויים של ממש בשטח. נגורנו-קרבאך שורדת בעיקר בזכות תמיכה כספית של ארמניה ותרומות מהפזורה הארמנית בעולם.

המתיחות בין הצדדים נבנתה לאורך הקיץ, עד לפרוץ העימותים בראשון. התזמון משמעותי משום שהמעצמות הזרות שתיווכו ביניהם בעבר - רוסיה, צרפת וארצות הברית - מוסחות על ידי מגיפת הקורונה, הבחירות בארצות הברית ומשברים עולמיים, החל מלבנון ועד בלארוס. סבב לחימה בעצימות נמוכה שפרץ ביולי זכה לתגובה שקטה מצד הקהילה הבינלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully