וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה מתרחבת: הערים הגדולות באזרבייג'ן ובנגורנו-קרבאך תחת הפגזות

שבוע שני לקרבות: בבאקו האשימו את ארמניה בירי לעבר גנג'ה, העיר השנייה בגודלה במדינה, ואיימו לתקוף בעומק השטח שלה. בירבאן הכחישו כי המתקפה יצאה משטחה, ובנגורנו-קרבאך אמרו כי השמידו את שדה התעופה הצבאי בעיר. שני הצדדים טוענים להתקדמות בשטח

בווידאו: נזקי הלחימה בנגורנו-קרבאך/צילום: רויטרס

הקרבות בין אזרבייג'ן לבין הכוחות הארמניים במובלעת נגורנו-קרבאך התרחבו היום (ראשון), עם תחילת השבוע השני למלחמה בקווקז. גנג'ה, העיר השנייה בגודלה באזרבייג'ן, הופגזה, ובירת נגורנו-קרבאך בעלטה אחרי התקפות נרחבות.

משרד ההגנה של אזרבייג'ן אמר כי ג'נג'ה, שמצפון לנגורנו-קרבאך, הותקפה על ידי רקטות משטח ארמניה, ובבאקו הזהירו כי יתקפו אתרים צבאיים בעומק שטח ארמניה בתגובה. אזרבייג'ן אמרה כי אזרח אחד נהרג במתקפה על העיר, שבה חיים 335 אלף איש. בתיעודים מהעיר נראה נזק שנגרם לכמה מבנים. שר ההגנה האזרי, זאכרי חסנוב, אמר כי זאת "פרובוקציה ברורה" שנועדה להרחיב את הסכסוך.

ארמניה הכחישה כי כוחותיה אחראים למתקפה, אך הרשויות בנגורנו-קרבאך, שנשלטות בידי ארמנים בדלנים, אמרו כי הם השמידו את שדה התעופה הצבאי בגנג'ה, שלטענתן משמש לתקיפת אזרחים ארמנים.

הריסות במבנה בסטפנקרט, נגורנו קרבאך, 3 באוקטובר 2020. רויטרס
אזרחים משלמים את המחיר. הריסות מבנה בנגורנו-קרבאך/רויטרס

במובלעת, שנמצאת בשטח אזרבייג'ן ואינה מוכרת על ידי שום מדינה בעולם, אמרו כי המתקפה הייתה תגובה לירי טילים לעבר בירת החבל, סטפנקרט. בסוכנות הידיעות הארמנית הרשמית דווח על נפגעים רבים בעיר, שנותרה ללא חשמל.

מנהיג החבל, אריק הרוטיוניאן, הזהיר כי "מעתה והלאה, אתרים צבאיים הפרוסים בעיר הגדולות של אזרבייג'ן הם מטרה לגיטימית".

לא ניתן לאמת באופן עצמאי את המצב בשטח. צבא אזרבייג'ן אמר כי כוחותיו השתלטו מחדש על שבעה כפרים מאז יום ראשון, ואילו בנגורנו-קרבאך אמרו כי הכוחות שלהם "שיפרו" את עמדותיהם בחזית.

הלחימה במובלעת ההררית היא הקשה ביותר מאז שנות ה-90, אז נהרגו כ-30 אלף איש במלחמה שפרצה עם קריסת ברית המועצות - ארמניה ואזרבייג'ן היו שתי רפובליקות סובייטיות. מניין המתין בסבב הנוכחי עלה ל-230 לפחות.

עוד בוואלה!

אזרבייג'ן טוענת להתקדמות בנגורנו-קרבאך, ארמניה: טורקיה מתכננת רצח עם נוסף

לכתבה המלאה
תפילות למען השלום בכנסייה בירבאן, ארמניה, 3 באוקטובר 2020. AP
הלחימה הקשה ביותר מאז שנות ה-90. תפילות למען השלום בירבאן, אתמול/AP
מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

המלחמה גורמת לדאגה בינלאומית ליציבות בדרום הקווקז, שבו עוברים צינורות נפט וגז מאזרבייג'ן לשווקי העולם, והיא מאיימת לגרור את רוסיה, שלה יש בסיס צבאי בארמניה אך יחסים טובים גם עם אזרבייג'ן, ואת טורקיה, בעלת הברית המרכזית של אזרבייג'ן, אל תוך הקלחת.

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, קרא היום להפסקת אש מידית ואמר כי מוסקבה מוכנה לסייע בחיפוש אחרי פתרון לסכסוך דרך הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE). על פי הודעת משרד החוץ, הוא אמר למקבילו הארמני כי הוא מודאג ממניין הקורבנות התופח במלחמה.

בעוד שרוסיה, ארצות הברית וצרפת קראו להפסיק את פעולות האיבה, טורקיה אמרה ש"הכובשים" הארמנים חייבים לסגת מהטריטוריה ודחו את הדרישות ה"שטחיות" להפסקת אש. אנקרה גינתה היום את ירבאן אחרי הטענות של האזרחים על תקיפותיה נגדה. ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, הזהיר בימים האחרונים כי טורקיה מתכננת "רצח עם חדש" נגד העם הארמני.

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב הצהיר כי הלחימה תיפסק רק עד נסיגת הבדלנים הארמנים. מאות אנשים יצאו אתמול לרחובות הבירה באקו כדי לחגוג את הידיעות על ההתקדמות בשטח, כשהם מנופפים בדגלים ובשלטים שעליהם נכתב "קרבאך הייתה ותהיה שלנו".

הריסות במבנה בסטפנקרט, נגורנו קרבאך, 3 באוקטובר 2020. GettyImages
המלחמה גורמת לדאגה בינלאומית. הריסות במבנה בנגורנו-קרבאך/GettyImages

מלבד מלחמה בת ארבעה ימים ב-2016, שבה נהרגו כ -200 בני אדם, באזור שררה רגיעה ברבע המאה האחרונה, כשרוסיה מילאה תפקיד מאזן כבעלת ברית של ארמניה ושל אזרבייג'ן. ואולם, כעת, אזרבייג'ן, המחוזקת על ידי הגיבוי הטורקי, מצהירה כי סבלנותה פקעה אחרי עשרות שנים של דיפלומטיה לא יעילה.

מומחים אזוריים וצבאיים אומרים כי לאזרים אין די כוח אש כדי להשתלט מחדש על כל המובלעת, אך הם עשויים להסתפק בהישגים טריטוריאליים שיאפשרו להם להכריז על ניצחון ולהשיג מנוף לחץ במשא ומתן העתידי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully