וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפי עקורים בנגורנו-קרבאך, איראן מזהירה ממלחמה אזורית

עודכן לאחרונה: 7.10.2020 / 19:23

כמחצית מתושבי החבל נמלטו מבתיהם, ומניין ההרוגים גבוה מ-300 אחרי 11 ימי מלחמה. רוחאני, שארצו גובלת בארמניה ואזרבייג'ן, איים אחרי דיווחים על לוחמים סורים בחזית. פוטין רומז שלא יתערב למרות הברית עם ארמניה, שמאשימה: "המשך רצח העם הטורקי". מחר: שיחות בז'נבה

בווידאו: נזקי הלחימה בנגורנו-קרבאך/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

כמחצית מתושבי חבל נגורנו-קרבאך נעקרו מבתיהם מאז תחילת הלחימה בין אזרבייג'ן לבין הבדלנים הארמניים השולטים בו - כך אמר היום (רביעי) גורם מקומי בכיר, בעוד שנשיא איראן חסן רוחאני הזהיר כי הלחימה עשויה להתפתח למלחמה אזורית.

מספר הקורבנות ממשיך לעלות ביום ה-11 למלחמה, עם יותר מ-300 קורבנות, ובמקביל מנסות רוסיה וצרפת להגביר את המאמצים הדיפלומטיים להפסקת אש. עם זאת, על אף שארמניה היא חלק מברית הגנה בהובלת רוסיה, מוסקבה מעבירה מסרים שהברית אינה תקפה לחבל נגורנו-קרבאך, המוכר על ידי הקהילה הבינלאומית כחלק מאזרבייג'ן.

נציב זכויות האדם בנגורנו-קרבאך ארטק בגלריאן, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי לפי הערכות ראשוניות, בין 70 אלף ל-75 אלף - שהם כמחצית מכלל תושבי החבל - נעקרו מבתיהם מאז תחילת הלחימה.

בירת החבל ההררי, סטפנקרט, הפכה לעיר רפאים ורוב תושביה עזבו, כשאלו שנותרו בה מסתתרים במקלטים. רחובות העיר מלאים בנפלי תחמושת ומכתשים שנוצרו בעקבות ההפגזות, ובמשך הלילות מופעלים הצופרים המתריעים מפני תקיפות חדשות.

נפל של פגז בעיר סטפנקרט, נגורנו-קרבאך, 7 באוקטובר 2020. רויטרס
אלפי תושבים נמלטו מבתיהם. נפל של פגז בסטפנקרט, בירת החבל, היום/רויטרס

המובלעת, שרוב תושביה הם ממוצא ארמני אתני, התנתקה דה-פקטו מאזרבייג'ן עם קריסת ברית המועצות ומלחמה שפרצה לקראת סוף שנות ה-90. זהו סבב הלחימה הנרחב ביותר בין הצדדים מאז הפסקת האש ב-1994, והחשש בעולם הוא מפגיעה בשווקי האנרגיה שבקווקז. הלחימה התרחבה גם אל ערים בתוך אזרבייג'ן, קרוב לטריטוריה שבה עוברים צינורות גז ונפט לאירופה.

השלטונות בנגורנו-קרבאך, שאינם מוכרים עצמאית על ידי שום מדינה בעולם, אפילו לא על ידי ארמניה, אמרו כי 40 חיילים נוספים נהרגו בעימותים האחרונים, ומניין ההרוגים הכולל עלה ל-280. 19 מתושבי החבל נהרגו מאז תחילת הלחימה ב-27 בספטמבר. עוד רבים אחרים נפצעו.

אזרבייג'ן אמרה כי 28 אזרחים שלה נהרגו בלחימה, אך היא לא פירטה את אבידותיה הצבאיות. לפי דיווחים, עשרות לוחמים סורים הנלחמים בשורותיה נהרגו בקרבות. בקרבות נעשה שימוש במטוסי קרב, מל"טים, ארטילריה וטנקים.

מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הסכסוך/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

איראן גובלת בשתי המדינות, ומודאגת מזליגת הלחימה אל שטחה. כמה פגזים תועים נחתו באיראן מאז פרוץ הלחימה, וטהראן הבהירה כי לא היא תאפשר זאת.

"עלינו לשים לב שהמלחמה בין ארמניה לאזרבייג'ן לא הופכת למלחמה אזורית. השלום הוא הבסיס לעבודה שלנו ואנחנו מקווים להשיב את היציבות לאזור בדרכי שלום", אמר רוחאני בדברים ששודרו בטלוויזיה.

איראן מנהלת שיחות עם שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר עם התגברות החשש שטורקיה, בעלת ברית קרובה של אזרבייג'ן, ורוסיה, שלה יש ברית הגנה עם ארמניה אך יחסים קרובים גם עם אזרבייג'ן, יישאבו לסכסוך. רוחאני אמר כי איראן לא תאפשר "שליחת טרוריסטים לגבולותינו בשום תירוץ".

ארמניה, צרפת, רוסיה, איראן וסוריה טוענות שלוחמים סורים נשלחו לקו החזית. טורקיה ואזרבייג'ן מכחישות זאת.

פוטין שוחח עם מנהיגי ארמניה ואזרבייג'ן

ברוסיה, הנשיא ולדימיר פוטין אמר בריאיון טלוויזיוני כי אלו אירועים טראגיים וכי מוסקבה מודאגת מהם מאוד. אתמול אמר ראש שירותי ביון החוץ כי הסכסוך עשוי להפוך לכר פעילות של לוחמי טרור, שעלולים לחדור לשטחה של רוסיה ולמדינות אחרות. פוטין אמר כי הוא בקשר ישיר עם ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן, שהזהיר היום מפני רצח עם נוסף, ובסוכנות הידיעות הרוסית טאס דווח כי נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב שוחח אף הוא עם פוטין, לראשונה מאז פרוץ הלחימה.

"אין לי ספק שזה המשך רצח העם הארמני ומדיניות להקמתה מחדשת של האימפריה הטורקית", אמר פשיניאן בריאיון לרשת סקיי ניוז, שתיאר את מהלכיהן של טורקיה ואזרבייג'ן בלחימה כ"מתקפת טרור". ראש ממשלת ארמניה אמר בריאיון אחר, למגזין טיים, כי התנאי של ירבאן הוא הפסקת המעורבות הטורקית בלחימה ו"נסיגת שכירי החרב והטרוריסטים או חיסולם".

כמיליון וחצי ארמנים נהרגו בין 1915 ל-1923 תחת השלטון העות'מאני. אנקרה מודה כי ארמנים רבים שחיו ברחבי האימפריה נהרגו בעימותים עם הכוחות העות'מאניים במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך היא טוענת שהמספרים נמוכים יותר ומכחישה שהיו אלו מעשי הרג שיטתיים ומתוכננים המהווים רצח עם.

תושבים ליד בית מופגז בעיר סטפנקרט, נגורנו-קרבאך, 7 באוקטובר 2020. רויטרס
תושבים ליד בית מופגז בסטפנקרט, היום/רויטרס

פשיניאן אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הוא בטוח שרוסיה תבוא לעזרת ארמניה כחלק ארגון האמנה לביטחון משותף, המכונה לעתים "נאט"ו הרוסי", אך פוטין העביר מסרים אחרים.

"ברור שזו טרגדיה. אנשים מתים, יש אבידות כבדות בשני הצדדים", אמר פוטין בריאיון לטלוויזיה הרוסית. נשיא רוסיה, שעסוק בצרות אחרות במרחב כמו ההפגנות בבלארוס והמהומות בקירגיזסטן, קרא להפסקת אש "במהירות האפשרית" גם אם לא ניתן לפתור את הסכסוך הממושך. הוא הדגיש כי מוסקבה תמלא את התחייבויותיה במסגרת הברית עם ארמניה, אך הבהיר: "העימותים, שמצערים אותנו מאוד, ונמשכים גם היום, לא נערכים בשטח של ארמניה".

עשן עולה מהעיר סטפנקרט, נגורנו-קרבאך, 7 באוקטובר 2020. רויטרס
עשן מיתמר בעיר סטפנקרט/רויטרס

דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, היה מפורש יותר כשאמר שהמחויבות של רוסיה במסגרת הברית הצבאית עם ארמניה "אינה כוללת את קרבאך". ואולם, הוא השמיע דאגה מהנוכחות של אותם לוחמים סורים, שלדבריו מהווים "סכנה גדולה וחששות עמוקים עבור רוסיה".

נשיא אזרבייג'ן, מצדו, אמר כי באקו תקיים שיחות עם ארמניה רק אחרי שהשלב הצבאי העיקרי יסתיים, וקרא לתת תפקיד במשא ומתן לטורקיה. אלייב אמר בימים האחרונים כי על ארמניה לקבוע לוח זמנים לנסיגה מהחבל והטריטוריות האזריות הסמוכות כדי שהפעולה הצבאית תסתיים.

שיחות בז'נבה ובמוסקבה

רוסיה, ארצות הברית וצרפת קוראות להפסקת אש מאז תחילת העימותים, אך מאמצי התיווך שלהן מאז תום המלחמה הגדולה ב-1994 לא הצליחו להביא לפתרון דיפלומטי. יותר מ-30 אלף איש נהרגו במלחמה ההיא. אזרבייג'ן וטורקיה דורשות כי אנקרה תהיה מעורבת בכל פתרון ומשא ומתן, שיכול להתקיים רק בתנאי שהארמנים ייסוגו.

שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, אמר היום כי מחר יתקיימו שיחות בז'נבה וביום שני במוסקבה כדי לשכנע את הצדדים לפתוח במשא ומתן להפסקת אש. לה דריאן אמר בוועדת החוץ של הפרלמנט כי צרפת, רוסיה וארצות הברית - החברות בקבוצת מינסק - יקיימו את השיחות האלו כדי לפתוח בדיאלוג שצריך להיות ללא תנאים מוקדמים.

בהתפתחות דיפלומטית נוספת בעקבות הלחימה, יוון הודיעה כי היא משיבה את שגרירה מאזרבייג'ן אחרי טענות "לא מבוססות ופוגעניות" מצד הממשלה האזרית שהאשימה את אתונה במתן מקלטים לחמושים בשטחה. יוון וטורקיה, שתיהן חברות נאט"ו, מצויות במשבר סביב מרבצי האנרגיה בים התיכון והנוכחות הטורקית לחופי קפריסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully