וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתיווך רוסיה: ארמניה ואזרבייג'ן סיכמו על הפסקת אש בנגורנו-קרבאך

עודכן לאחרונה: 10.10.2020 / 13:10

שרי החוץ של המדינות הודיעו על הפסקה בלחימה, בתום שבועיים של קרבות. שני הצדדים התחייבו לנצור את האש לטובת החלפת אסירים והרוגים, אך זמן קצר לאחר כניסת ההסכם לתוקף האשימו אחד את השני בהמשך התקיפות. שר החוץ הרוסי הביע תקווה שהפסקת האש תסלול דרך ליישוב הסכסוך

בווידאו: ארמניה ואזרבייג'ן הסכימו על הפסקת אש/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ארמניה ואזרבייג'ן סיכמו על הפסקת אש בנגורנו-קרבאך - כך הודיע הלילה (שבת) שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, שמדינתו תיווכה בשיחות בין הצדדים. בהצהרה משותפת עם עמיתיו מאזרבייג'ן וארמניה, זוהרב מנצקניאן וג'יהון ביירמוב, הדגישו כי הפסקת האש נועדה להחלפת אסירים והשבת גופות הרוגים, ופרטים נוספים ייקבעו בהמשך. הפסקת האש, שנכנסה לתוקף בשעה 11:00, מסיימת שבועיים של לחימה באזור.

לאחר שההסכם נכנס לתוקפו, ארמניה ואזרבייג'ן האשימו אחת את השנייה בהמשך התקיפות. "בהתעלמות מהפסקת האש ההומניטרית שהוכרזה, כוחות אזרים תקפו בקרחנביילי", טענו במשרד ההגנה הארמני, בהתייחסם לאזור הנמצא בקו העימות בין המדינות. "צבא קרבאך פועל כדי להדוף את המתקפה".

מנגד, משרד ההגנה של אזרבייג'ן דיווח חצי שעה מתחילת הפסקת האש כי הכוחות הארמנים מפגיזים את המחוזות טרטר ואגדם.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב בפגישה יחד עם שר החוץ של אזרבייג'ן, ג'יהון ביירמוב, ושר החוץ של ארמניה, זוהרב מנצקניאן. מוסקבה, רוסיה. 09 באוקטובר 2020. רויטרס
הפסקת האש צריכה להוביל לשיחות על יישוב הסכסוך. לברוב, בריימוב ומנצקניאן במוסקבה/רויטרס

גם זמן קצר לפני כניסת הפסקת האש גורמים בכוחות אזרבייג'ן ונגורנו-קרבאך טענו כי כי המדינה הנגדית יורה טילים ורקטות על אזורים אזרחיים. האזעקות המתריעות מפני הפצצות, שנשמעו לאורך כל הבוקר, פסקו כשהמועד שנקבע עבר, והתושבים יצאו מבתיהם לאחר ימים של תפיסת מחסה מפני הפגזות, ירי רקטות ותקיפות כלי טיס בלתי מאוישים.

ההודעה הגיעה בתום שיחות בין השלושה שנערכו במשך עשר שעות במוסקבה, בהזמנת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לברוב אמר כי הפסקת האש צריכה לסלול דרך לשיחות על יישוב הסכסוך. הוא הוסיף כי ועד הצלב האדום הבינלאומי ישמש כמתווך במבצע ההומניטרי להחלפת האסירים והגופות.

אם הפסקת האש תחזיק לאורך זמן, יהיה זה הישג דיפלומטי אדיר עבור רוסיה, המתחזקת הסכם ביטחוני עם ארמניה ומטפחת קשרים חמים עם אזרבייג'ן. טורקיה, בעלת בריתה המרכזית של אזרבייג'ן המתנגדת להפסקת אש, טרם הגיבה.

רוסיה הזמינה את שרי החוץ של ארמניה ואזרבייג'ן לשיחות במוסקבה אמש. "בעקבות סדרת שיחות טלפוניות בין נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב וראש ממשלת ארמניה ניקול פשניאן, נשיא רוסיה קורא לעצירה של פעולות צבאיות במסגרת הסכסוך בחבל נגורנו-קרבאך", נכתב בהצהרה של הקרמלין מטעם הנשיא פוטין.

מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הסכסוך/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

הלחימה בין הכוחות האזריים והארמניים החלה ב-27 בספטמבר והותירה עד כה מאות אנשים הרוגים בנגורנו-קרבאך. גורם מקומי בכיר אמר ביום רביעי האחרון כי כמחצית מתושבי חבל נגורנו-קרבאך נעקרו מבתיהם מאז תחילת הלחימה בין אזרבייג'ן לבין הבדלנים הארמניים השולטים בו. נשיא איראן חסן רוחאני, שארצו גובלת בשתי המדינות, הזהיר כי הלחימה עשויה להתפתח למלחמה אזורית.

המובלעת, שרוב תושביה הם ממוצא ארמני אתני, התנתקה מאזרבייג'ן עם קריסת ברית המועצות ומלחמה שפרצה לקראת סוף שנות ה-90. זהו סבב הלחימה הנרחב ביותר בין הצדדים מאז הפסקת האש ב-1994. הלחימה התרחבה גם אל ערים בתוך אזרבייג'ן, קרוב לטריטוריה שבה עוברים צינורות גז ונפט לאירופה.

אזרבייג'ן אמרה כי 31 אזרחים נהרגו ו-168 נפצעו מאז תחילת הלחימה. היא לא חשפה את מספר האבידות הצבאיות שלה. לפי דיווחים שונים, עשרות לוחמים סורים ששלחה טורקיה לצדה נהרגו בעימותים. באקו ואנקרה מכחישות.

השלטונות בנגורנו-קרבאך, שאינם מוכרים עצמאית על ידי שום מדינה בעולם, אפילו לא על ידי ארמניה, אמרו כי 376 חיילים נהרגו בעימותים, לצד 22 אזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully