וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: הקווים האדומים ברורים - התקציב ל-2021 יעבור בכנסת עד סוף השנה

עודכן לאחרונה: 12.10.2020 / 18:25

יו"ר כחול לבן שב והבהיר בישיבת הסיעה כי לא יסכים להעברת תקציב חד-שנתי, כפי שדורשים בליכוד. על ההפגנות אמר: "אף אחד לא ירים את ידו על שלטון החוק ואף אחד לא ימנע את זכות המחאה". לראשונה מאז פיצול כחול לבן, גנץ ויעלון נפגשו

בווידאו: גנץ אומר שהעברת התקציב הדו שנתי היא קו אדום/צילום: ערוץ הכנסת

יו"ר כחול לבן שר הביטחון בני גנץ הדגיש היום (שני) כי התקציב לשנת 2021 יעבור בכנסת עד לסוף השנה. בפתח ישיבת הסיעה קרא גנץ, "שיהיה ברור לכל מי שמנסה לאתגר אותנו, הקווים האדומים ברורים". זאת בעקבות העימות המתמשך בנושא התקציב עם הליכוד, שמעוניין להעביר תקציב חד-שנתי.

"מדובר במצב חירום לאומי שמחייב את העברת התקציב", הדגיש. "יש כאן קרוב למיליון מובטלים, עסקים קטנים קורסים באלפים, משפחות שלמות תחת לחץ נפשי הרסני, ואי ודאות של מעסיקים גדולים אם המפעל שלהם ישרוד בעוד חודש ואם יהיו להם הכלים להמשיך להתקיים. מי שינסה לגרור אותנו לתהום, ימצא אותנו חוסמים אותו מלעשות כן. כל האופציות יהיו על השולחן, אני מציע לא לנסות אותנו".

בני גנץ , במהלך נאומו בישיבת סיעת כחול לבן 12 באוקטבור 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
"הקווים האדומים ברורים". גנץ/אתר רשמי, אלעד מלכה

בדבריו העלה גנץ גם את סוגיית ההפגנות, שהוגבלה במסגרת תקנות הסגר הכללי. הוא הבהיר כי "אני משוכנע בנחיצותה של זכות ההפגנה ובחשיבות קיומה, ואמשיך לעשות הכול על מנת לאפשר לכל אזרח להביע עמדתו בכל נושא כבסיס הדמוקרטיה המחייבת את כולנו ועליה נילחם".

"כל עוד כחול לבן מחזיקה בתיקי הדמוקרטיה ובחלק מהממשלה - אף אחד לא ירים את ידו על שלטון החוק ואף אחד לא ימנע מכם את זכות המחאה. דמיינו לעצמכם שלא היינו בממשלה. היינו מקבלים כבר פסקת התגברות, ריסוק בתי המשפט וצעדים מסוכנים שמובלים על ידי מחריבי שלטון החוק", הוסיף.

לקראת ישיבת קבינט הקורונה מחר, ציין גנץ כי ידרוש את החזרת העסקים שאינם מקבלים קהל לעבודה מיידית. עוד הוסיף כי בכפוף להמשך ירידת התחלואה ידרוש גם את פתיחת מערכת החינוך לגיל הרך בשבוע הבא, ואת סיום מצב החירום המיוחד.

הפגנת הדגלים השחורים בתל אביב 
10 באוטקובר 2020. ראובן קסטרו
"אמשיך לעשות הכול על מנת לאפשר לכל אזרח להביע עמדתו בכל נושא". הפגנה בת"א/ראובן קסטרו

לאחר ישיבת הסיעה, נועד גנץ עם משה יעלון (יש עתיד-תל"ם) לראשונה מאז פיצול כחול לבן. יעלון מוביל את הצעת האי-אמון הקונסטרוקטיבי להקמת ממשלה חלופית בכנסת הזו, שאמורה לעלות להצבעה היום.

בישיבת הסיעה כי הודיע גנץ כי מפלגתו תתנגד ליוזמה של יש עתיד-תל"ם, אך הוסיף כי "הערב תעמוד הממשלה בפני מבחן אי אמון אותו הגישו ראשי האופוזיציה, שותפיי לשעבר, יאיר ובוגי. אני מכבד את זכותם לעשות זאת, אני אלחם על זכותם להמשיך לעשות זאת, ואני בטוח שנמצא דרך לשתף פעולה בנושאים הקשורים לשמירה על הדמוקרטיה ועל שלטון החוק בישראל".

גנץ הסביר כי "לא נצביע היום בעד אי האמון, כי זהו צעד של יחסי ציבור ולא בפעולה בעלת סיכוי, אבל אובדן האמון הציבורי בהנהגת המדינה אמור לשמש תמרור אזהרה בוהק לראש הממשלה ולכל חברי הממשלה". זו הפעם הראשונה מאז פיצול כחול לבן שגנץ פונה בקריאה לשיתוף פעולה מחודש עם לפיד ויעלון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"מקווה שכולם ילמדו את הלקח". נתניהו/ראובן קסטרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת סיעתו כי "אחד היתרונות שהיה לנו בסגר הראשון היה שהיינו מלוכדים, גם בממשלה וגם בציבור". נתניהו הוסיף כי "אם אנחנו נפעל נכון, אנחנו נגמור את הגל השני כמו שגמרנו את הגל הראשון. הפעם אני מקווה שכולם ילמדו את הלקח, לפחות בקואליציה".

כחלק מהמאמצים למיגור המגיפה הסביר נתניהו על תהליך פיתוח החיסון נגד נגיף הקורונה. "יש בערך 120 גורמים מרכזיים שמנסים לפתח אותם וזה קשה. כרגע יש אני מעריך שיש 4-3 חברות שנראות שהולכות להשיג את זה, וכנראה נשיג את זה בקרוב", אמר.

במקביל, "אנחנו מפתחים את החיסון שלנו בנס ציונה וזה ייקח זמן, ולכן אנחנו רוצים להביא את החיסונים האלה לארץ. התור נקבע לפי גודל המדינה, ואנחנו מדינה לא גדולה ואנחנו לא בקדמת התור. מה שאני מנסה לעשות, יחד עם שר הבריאות, להשתמש בקשרים המיוחדים שלנו כדי שאזרחי ישראל יקבלו את החיסונים האלה בזמן. לפני חודשיים לא הייתי אומר את זה כי לא היינו יודעים שהם מבטיחים, כעת אנחנו יודעים שהם מבטיחים אבל אני לא יכול להגיד לכם לכמה זמן הם מבטיחים".

הקרב על התקציב

שר האוצר ישראל כץ הודיע אתמול כי תקציב המדינה לשנת 2021 וחוקי ההסדרים יוגשו לאישור הממשלה בחודש דצמבר, וכי עבודת המטה באוצר תחל בהקדם. ההודעה אינה פותרת ממש את העימות בין שתי המפלגות, היות ואם התקציב יוגש לממשלה רק במהלך חודש דצמבר, הוא יגיע לאישור הכנסת רק בינואר או בפברואר. בכחול לבן דרשו לאשר את התקציב לשנת 2021 עוד קודם תחילת השנה הבאה, מה שככל הנראה לא יקרה, גם בהתאם ללוחות הזמנים שפרסם כעת כץ.

לפי חוק הארכת מועד אישור התקציב, עד 23 בדצמבר הממשלה צריכה להעביר את תקציב 2020, למרות שיישאר רק שבוע אחד לאותה שנה, ואם לא - הכנסת תתפזר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully