וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתוי ההקלות והגבלות על ערים אדומות: המחלוקות לקראת קבינט הקורונה

11.10.2020 / 20:10

רוב השרים דוחפים לפתיחת עסקים קטנים וגני ילדים כבר בימים הקרובים, אך בכירי משרד הבריאות מתנגדים וטוענים שנתוני התחלואה לא מאפשרים זאת. בנוסף, משרד הבריאות רוצה המשך סגרים על ערים עם תחלואה גבוהה שברובן חרדיות, אך נתניהו מהסס ורוצה להגיע להסכמה עם החרדים

בווידאו: נתניהו אומר שהיציאה מהסגר תהיה מדורגת וזהירה/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

שתי נקודות המחלוקת המרכזיות שיעלו להכרעה בישיבת קבינט הקורונה ביום שלישי, הינן עיתוי השלב הראשון של ההקלות בסגר והצורך בהמשך הגבלות על יישובים "אדומים", שרוב האוכלוסייה בהם חרדית - כך אמרו הערב (ראשון) גורמים שהשתתפו בשיחת הזום שקיים מוקדם יותר ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בכירי מערכת הבריאות, וקבוצה קטנה של שרים.

נתניהו ורוב השרים שהשתתפו בשיחת הזום הביעו תמיכה בביצוע מה שהגדירו "שלב 0" בהקלות בסגר - מהלך מקדים שיכלול פתיחת עסקים קטנים בהם עובדים עד עשרה אנשים, ובהם אין קבלת קהל, ופתיחה מחדש של מעונות היום והגנים בגילאי 0-6.

ברקע כניסתו של הסגר בעקבות העלייה בתחלואה | 
מחסום משטרתי בתל אביב 25 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מחסום משטרתי בתל אביב, בתחילת הסגר השני/ראובן קסטרו

כל בכירי משרד הבריאות - השר יולי אדלשטיין, המנכ"ל חזי לוי, פרויקטור הקורונה רוני גמזו וראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי-פרייס, אמרו בשיחת הזום שקיים נתניהו כי הקריטריון היחיד לתחילת ההקלות צריך להיות נתוני תחלואה שעומדים על 2,000 חולים מאומתים חדשים ביום, ומקדם הדבקה שלא עולה על 0.8. הם הבהירו כי כל עוד נתוני ההדבקה לא יורדים לרמות הללו אסור לבצע הקלות בסגר.

עוד בוואלה!

"עדיף בהסכמה": הרב קנייבסקי הורה לפתוח מוסדות חינוך חרדיים כבר מחר

לכתבה המלאה

אסטרטגיית היציאה - תכנית תשעת השלבים

  • שלב ראשון: גנים וחינוך לגיל הרך, מקומות עבודה ללא קבלת קהל, פתיחת גנים לאומיים וחופים, אישור לטייק אוויי
  • שלב שני: חזרה של כיתות א'-ד', התרת רפואה משלימה וטיפולים לא-רפואיים
  • שלב שלישי: פתיחת המסחר, מקומות עבודה עם קבלת קהל, צימרים ובתי תפילה
  • שלב רביעי: פתיחת המסעדות, בתי הקפה וחדרי הכושר, חזרה למתווה הרמזור
  • שלב חמישי: פתיחת בתי המלון והבריכות הציבוריות
  • שלב שישי: חזרה של כיתות ה'-י"ב ללימודים סדירים
  • שלב שביעי: פתיחת ענפי התרבות והפנאי, אישור לקיים כנסים ותערוכות
  • שלב שמיני: פתיחת גני ואולמות אירועים
  • שלב תשיעי: חזרה של אירועי ספורט עם קהל ופתיחת המועדונים
  • לאורך כל השלבים יימשך הסגר המלא על מוקדי התחלואה, ומערכות החינוך בערים האדומות לא יפעלו

רוב השרים בשיחה טענו כי יש לבצע את ההקלות ב"שלב 0" ללא קשר לנתוני התחלואה. שר המדע יזהר שי, שנכח בישיבה, אמר כי ייתכן ויעברו עוד שבועיים עד שנתוני התחלואה יעמדו בקריטריון של משרד הבריאות, אבל הציבור לא יוכל להמשיך בסגר מוחלט לפרק זמן נוסף וממושך כל כך. נתניהו הקליט עוד לפני שיחת הזום סרטון וידאו שבו הביע תמיכה בפתיחה מחדש של העסקים של עד עשרה אנשים, שלא מקבלים קהל ושל מערכת החינוך לגיל הרך.

המחלוקת השנייה נוגעת לצורך בהחזרת תכנית "הרמזור" ובטיפול דיפרנציאלי ביישובים שונים, תוך השארת סגרים מקומיים על יישובים "אדומים". רוב היישובים "האדומים" הם כאלה שבהם חיה אוכלוסייה חרדית. יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) כבר הביע היום התנגדות לחידוש תכנית "הרמזור".

תדרוך, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד״ר שרון אלרעי-פרייס. 11 באוקטובר 2020. משרד הבריאות, אתר רשמי
ראש שירותי בריאות הציבור בתדרוך במשרד הבריאות, הערב/אתר רשמי, משרד הבריאות

השר אדלשטיין, המנכ"ל חזי לוי וממונה הקורונה גמזו אמרו בשיחה כי תכנית היציאה מהסגר תיכשל אם לא יבוצעו צעדים דיפרנציאלים. "צריך לבצע את זה מייד עם אכיפה חד-משמעית. אין יוצא ואין בא מיישובים מסוימים", אמרו בכירי משרד הבריאות לפי מקורות שהשתתפו בישיבה. "אם לא נעשה את זה נחזור לסגר בכל המדינה תוך כמה שבועות".

נתניהו, שעד היום נמנע מעימות עם ראשי המפלגות החרדיות ולא דחף ליישום תכנית "הרמזור", התבטא בזהירות בנושא בשיחת הזום. "נצטרך לעשות את הדברים הנכונים ולערב את כל השרים", אמר נתניהו, תוך שהוא רומז לראשי המפלגות החרדיות.

שר בכיר בקבינט הקורונה אמר היום כי "החרדים זה הסיפור הגדול של השבועות הקרובים. כולם יודעים את זה, ועל כך תהיה המחלוקת המרכזית בקבינט". לדבריו, "צריך לעשות מה שצריך לעשות ולהטיל סגרים על יישובים 'אדומים'. אם לא נעשה זאת לא נרד בתחלואה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully