וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כץ: הדימוי של התפרקות במשרד האוצר הוא פוליטי, מגמתי ורחוק מהמציאות

12.10.2020 / 9:10

שר האוצר השיב לביקורת על משרדו בעקבות התפטרות המנכ"לית טרנר-אייל והטענות כי פרישתה קשורה להיעדר התקציב ולהתנהלות האוצר. "המשרד בראשותי מתפקד היטב בתקופה קשה זו", כתב, והוסיף: "לא אתייחס לרכילות בשם מקורבים ולמתקפות בעלות אינטרס"

בווידאו: הצהרת שר האוצר על הפחתת שכר השרים והח"כים/צילום: לע"מ

שר האוצר ישראל כץ הגיב היום (שני) לביקורות שנמתחו על משרד האוצר, בעקבות התפטרותה של המנכ"לית קרן טרנר-אייל. "אין לפרישה שום קשר לתקציב, למדיניות ולהתנהלות משרד האוצר", כתב כץ בחשבון הפייסבוק שלו. "לא אתייחס לרכילות בשם מקורבים ולמתקפות תקשורתיות בעלות אינטרס".

לדבריו, התפטרותה של טרנר-אייל לאחר פרישתם של החשב הכללי רוני חזקיהו וראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור, אינה מעידה על בעייתיות במשרד. "ראש אגף תקציבים שעירב פוליטיקה בתפקידו התפטר וסגנו מונה במקומו, וכעת המנכלי"ת שמיניתי סיימה את תפקידה בהסכמה הדדית", כתב כץ. "פרישת החשב הכללי, שאני מאוד מעריך, היא מסיבות אישיות שלו".

הוא הוסף כי "כל הניסיון ליצור דימוי של התפרקות הוא פוליטי ומגמתי ורחוק מאוד מהמציאות. הדיונים באוצר הם מקצועיים ומכבדים וברמה הנדרשת. אני כשר הממונה קובע בסופו של דבר את המדיניות, ותפקיד הפקידות - לתמוך ולבצע".

ישראל כץ בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
"הניסיון ליצור דימוי של התפרקות הוא פוליטי ורחוק מהמציאות". כץ/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

"משרד האוצר בראשותי מתפקד היטב באופן עצמאי ועם מלוא הסמכויות, וממלא את כל משימותיו על הצד הטוב ביותר בתקופה קשה ומאתגרת זו. הן בתחום הסיוע לשכירים ולעצמאים ולעסקים, והן בתחום קידום המדיניות", הוסיף כץ.

לדבריו, "המציאות מול כחול לבן והשיתוק ההדדי בחלק מהתחומים מקשה על כולם, בייחוד בעניין חוקי ההסדרים והרפורמות החשובות שאני רוצה לקדם והם מונעים. עם זאת, הצלחתי לנווט ולהעביר את כל ההחלטות המרכזיות שיזמתי".

קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"סיימה את תפקידה בהסכמה הדדית". טרנר-אייל/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

עוד כתב כץ כי "העברנו ואנחנו ממשיכים להעביר החלטות חסרות תקדים בתחומים שונים שכולן מבוצעות היטב על ידי הדרג המקצועי באוצר בלווי צמוד שלי והכל בא לידי ביטוי בשטח. לא בכדי אין הפגנות על רקע הסיוע הכלכלי".

"אנו מקדמים בימים אלה את תקציב שנת 2021 בהתאם לשיקולים המקצועיים ולוח הזמנים הנדרש - ולא בהתאם לדרישות פוליטיות של כחול לבן", הוסיף שר האוצר. "אנו צועדים בדרך ארוכה וקשה. אני רואה לנגד עיני אך ורק את טובת הציבור ובעלי העסקים הזקוקים לסיוע ופועל למענם ללא פשרות וכך בכוונתי להוסיף ולעשות גם בעתיד. נמשיך לצעוד ביחד עד ליציאה מהמשבר והחזרת המשק הישראלי לצמיחה ושגשוג".

טרנר-אייל, ששימשה בעבר כמנכ"לית משרד התחבורה לצידו של השר כץ, היא האחרונה מבין שורת בכירים באוצר שמודיעה על התפטרותה. זאת, ברקע משבר הקורונה והעימותים התכופים בין הדרג המקצועי במשרד לדרג הפוליטי.

מקור ששוחח עם מנכ"לית האוצר בימים האחרונים, הסביר כי היא חשה תסכול מהתנהלות הממשלה. "קרן ניסתה לתת צ'אנס. אבל ראתה שאין עבודת מטה בממשלה. אין תקציב. אין החלטות מקצועיות. הגיעו לה מים עד נפש והיא החליטה להתפטר", אמר.

הגורם אמר כי טרנר-אייל ניסתה לעבוד עם כץ אך זה לא עבד, וכי "אחרי כל ריאיון שלה היה פיצוץ". בסביבתה הסבירו כי "זה החל במשבר שבו היא הגנה על שאול מרידור בטוויטר. היא הרגישה לא משמעותית ושהיא לא מביאה את עצמה. הכל זה החלטות פוליטיות, משפילים את הדרג המקצועי".

המנכ"לית הפורשת התנגדה להידוק הסגר, ושלחה בסוף החודש שעבר מכתב חריף בנושא למקבילה במשרד הבריאות, פרופ' חזי לוי. היא הזהירה כי "לצעדים אלו עלות כלכלית משמעותית וכואבת למשק בסך מיליארדי שקלים בטווח הקצר, והשלכות כלכליות וחברתיות משמעותיות נוספות בטווח הארוך".

ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
תקף את כץ כשהודיע על התפטרותו באוגוסט האחרון. מרידור/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

לטרנר-אייל קדמו ראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור, והחשב הכללי רוני חזקיהו, שהתפטרו מתפקידיהם על רקע מתיחות בין הדרג המקצועי והפוליטי במשבר הנוכחי. קודמה של טרנר-אייל, שי באב"ד, פרש מהתפקיד בחודש מאי, במהלך המשבר, בעקבות כינון הממשלה החדשה. ביום שישי האחרון הכריז כץ על כוונתו למנות את רו"ח יהלי רוטנברג כמחליפו של חזקיהו.

בסוף אוגוסט האחרון נקט מרידור בלשון חריפה במכתב ההתפטרות שלו. במכתב ששלח לשר האוצר ישראל כץ, הוא כתב כי "בחודשים ובשבועות האחרונים, היכולת לבצע את תפקידי הפכה לבלתי אפשרית". הוא אף תקף את כץ באופן אישי וטען: "אתה לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים אחרים במשרד האוצר ומשרדים אחרים לעשות את עבודתנו". מרידור האשים את כץ ב"ניסיונות לשנות אומדנים תקציביים על מנת לייצר מקורות פיקטיביים לצורך חלוקת תקציבים נוספים".

"בימים האחרונים, לאחר שנחצו עוד ועוד קווים אדומים, ורוסקו כללים אלמנטריים של התנהלות תקציבית וכלכלה נכונה - החלטתי שאיני יכול עוד להיות חלק מהמערכת ולתת לגיטימציה לסדרת החלטות שגויות", טען מרידור. "איני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת המתקיימת בחודשים האחרונים, שכל אזרחי ישראל ישלמו עליה בשנים הבאות מחיר כבד", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully