וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אגף התקציבים באוצר התפטר: "נחצו קווים אדומים, האזרחים ישלמו"

עודכן לאחרונה: 31.8.2020 / 0:30

שאול מרידור שיגר מכתב חריף לשר האוצר בו הודיע על התפטרותו, ואף תקף אותו אישית. "היכולת לבצע את תפקידי הפכה לבלתי אפשרית", כתב. "איני יכול לתת יד להתנהלות קלוקלת ולריסוק הכללים". כץ השיב: "מרידור פעל באופן בוטה נגד הממשלה, פרישתו היא מהלך נכון ומתבקש"

בווידאו: עימות בין ח"כ מיקי זוהר לשר ישראל כץ בוועדת הכספים/צילום: ערוץ כנסת

ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, הודיע הערב (ראשון) על התפטרותו. במכתב ששלח לשר האוצר ישראל כץ, הוא כתב כי "בחודשים ובשבועות האחרונים, היכולת לבצע את תפקידי הפכה לבלתי אפשרית". הוא אף תקף את כץ באופן אישי וטען: "אתה לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים אחרים במשרד האוצר ומשרדים אחרים לעשות את עבודתנו". מרידור האשים את כץ ב"ניסיונות לשנות אומדנים תקציביים על מנת לייצר מקורות פיקטיביים לצורך חלוקת תקציבים נוספים".

"בימים האחרונים, לאחר שנחצו עוד ועוד קווים אדומים, ורוסקו כללים אלמנטריים של התנהלות תקציבית וכלכלה נכונה - החלטתי שאיני יכול עוד להיות חלק מהמערכת ולתת לגיטימציה לסדרת החלטות שגויות", טען מרידור. "איני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת המתקיימת בחודשים האחרונים, שכל אזרחי ישראל ישלמו עליה בשנים הבאות מחיר כבד", הוסיף.

לדבריו, "תהליכי קבלת ההחלטות מושפעים מאינטרסים צרים וקצרי טווח, לצד השתקת הדרג המקצועי, זלזול בוטה בעבודת מטה, רמיסת הכלים והכללים התקציביים שהיו נר לרגליהם של מנהלי הכלכלה הישראלית עשורים רבים".

לקריאת המכתב המלא

ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"איני יכול לתת יד להתנהלות קלוקלת". מרידור/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

ראש אגף התקציבים התייחס למחלוקות בינו לבין הדרג המדיני בשבועות האחרונים. "אני שואל את עצמי מזה תקופה מהו הדבר הנכון לעשות. גם כשהיו כאלה שכינו אותי ואת חבריי 'מחבלים' וניסו לייצר דה-לגיטימציה לדעות מגוונות בשירות הציבורי - התקפות בהן לא זכינו לגיבוי ממך (ישראל כץ, ד"י) - עמדתי איתן", כתב מרידור. "גם כשהמאבק הפך אישי ומכוער, תוך שימוש ברשתות החברתיות וב'שופרות' שונים, היה לי ברור שהמתקפות נגדי מתגמדות לעומת החשיבות שאני מייחס לשליחות הציבורית".

מרידור הבהיר כי אין חולק שתפקיד שר האוצר הוא להוביל מדיניות. אך לדבריו, השר כץ לא יכול לעשות זאת תוך התעלמות מהצורך בעבודת מטה סדורה ובמומחים מקצועיים. "ודאי שאינך יכול לעשות זאת תוך רמיסת כללים, התעלמות מנתוני מאקרו, ניסיונות לשנות אומדנים תקציביים על מנת לייצר מקורות פיקטיביים לצורך חלוקת תקציבים נוספים, והדרת אגף התקציבים וגורמים נוספים כגון היועץ המשפטי של המשרד מעבודות המטה הנדרשת כפי שאתה בוחר לעשות בעת הזו".

מרידור גם יצא באופן ספציפי נגד ההתמהמהות בקבלת ההחלטה להעביר תקציב. "על אף ההמלצות החד משמעיות שלנו על הצורך בדיון מהותי במסגרת התקציב ובהתאם להמלצת כל מומחי הכלכלה הרציניים בארץ ובעולם - מדי שבוע אני נחרד לגלות כי מסגרת התקציב משתנה ללא דיון, חשיבה מסודרת או תכנון ארוך טווח", כתב לשר האוצר.

ישראל כץ בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
"מרידור פעל באופן בוטה נגד הממשלה, פרישתו היא מהלך נכון". כץ/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

שר האוצר השיב מתקפה וטען כי מרידור פעל נגד הממשלה. "מאז כניסתי לתפקיד הענקתי גיבוי רחב לצוות המקצועי באוצר ובכללו לשאול מרידור, כפי שעשיתי בכל תפקידי בעבר", מסר. "לצערי, לאחרונה, מתוך שיקולים פוליטיים צרים, החל מרידור לפעול באופן בוטה וגם פומבי נגד מדיניות הממשלה ונגד המדיניות שהובלתי במשרד האוצר, ולכן פרישתו מתפקיד ראש אגף התקציבים היא מהלך נכון ומתבקש".

כץ הוסיף כי בכוונתו "להביא בהקדם מחליף ראוי ומקצועי לתפקיד, שיסייע לי ולממשלה בקידום המדיניות הכלכלית בתקופה מאתגרת זו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה. 9.2.2020. רויטרס
דרש במשך חודשים את פיטוריו של מרידור. נתניהו/רויטרס

התפטרותו של הפקיד הבכיר באוצר גררה תגובות פוליטיות רבות. נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הביע צער על המהלך ואמר כי השלכותיו קשות. "אני מצר מאוד על התפטרותו של שאול מרידור מתפקידו כראש אגף התקציבים במשרד האוצר. הצעד הקשה בו נקט, והמשמעויות הנובעות ממנו, מדאיגים אותי מאוד".

לדבריו, "שאול הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה, ואחד ממשרתי הציבור המסורים מולם זכיתי לעבוד בשנים האחרונות. בכל סוגיה שהבאתי לפתחו, ידע שאול לפעול למען יצירת פתרון מקצועי ואחראי, ומתוך תפיסה שקולה ועניינית. בימים אלה יותר מתמיד, דרושה לישראל פקידות ציבורית מקצועית וחזקה, שעובדת יחד עם הדרג הנבחר למען חילוץ העם והמדינה מהמשבר הקשה שפוקד את העולם כולו".

ראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר כי מרידור הוא איש מקצוע מסור ומנוסה שתרם רבות לכלכלת ישראל. "ידע לראות את האנשים דרך המספרים וידע לעבוד עם המספרים לטובת האזרחים", כתב גנץ בחשבון הטוויטר שלו. "הוא עשה זאת בתקופה כלכלית מורכבת ועזיבתו מצערת".

שר התקשורת יועז הנדל (דרך ארץ) כתב כי "מרידור משרת ציבור נאמן. צר לי על התפטרותו.
‏גם בלי הודעתו ברור שנתניהו חייב לפעול עכשיו להעברת תקציב לשנה ויותר. עיכוב פוליטי משמעותו פגיעה בכלכלה".

חברי הכנסת מהאופוזיציה תקפו בחריפות את נתניהו והממשלה בעקבות התפטרותו של מרידור. ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד-תל"ם) אמר לא מדובר בתמרור אזהרה - אלא באזעקת אמת. "כפי שהזהרנו, כלכלת ישראל הפכה לאיזור אסון", אמר לפיד. לדבריו, "הניהול הכלכלי של משבר הקורונה הוא מחדל בסדר גודל של יום כיפור. ככה לא מנהלים כלכלה במשבר וככה לא מנהלים מדינה. זוהי רשלנות פושעת של חבורת פוליטיקאים חסרי אחריות שעסוקים רק בעצמם".

גם ח"כ משה יעלון (יש עתיד - תל"ם) מסר כי "שאול מרידור הוכנע על ידי הריקבון, שלוחיו ושופריו. עוד עדות לכישלון הניהולי והערכי של נתניהו. ממשלה מנותקת, כושלת ומסוכנת כזו עוד לא הייתה בישראל".

בתנועה לאיכות השלטון טענו כי עזיבתו של מרידור היא כתב אישום ציבורי נגד ישראל כץ. "בעיצומו של משבר כלכלי חסר תקדים, שר האוצר מתנהל באופן מופקר, תוך רמיסה מוחלטת של כללי המינהל התקין ותוקף אישית את בכירי הדרג המקצועי במשרדו, שרק מבקשים לבצע את תפקידם למען הציבור", נמסר. "ההתפטרות של מרידור היא נורת אזהרה מהבהבת. מי שלא מבין את זה עכשיו ועוצם עיניים, יתעורר לתוך מציאות שבה אותם 'פקידים' יפנו את כיסאם ל'יס-מנים' חסרי אחריות".

מתקפות נתניהו כץ נגד מרידור

בחודש שעבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את מרידור, וטען כי הוא מנסה למנוע את יישום ההחלטות הכלכליות של הממשלה. זאת, ברקע הוויכוח הציבורי על תכנית המענקים שהציג נתניהו. "בלתי נתפס שפקידים מתדרכים נגד החלטות שהתקבלו בממשלה ופועלים לסכל אותן", אמר ראש הממשלה.

נתניהו לא נקב מפורשות בשמו של מרידור, אך כתב את הדברים כששיתף פוסט של ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), שהתבטא בחריפות נגד ראש אגף התקציבים, וצירף תמונה שלו.

השר כץ הגיב על דבריו של נתניהו ואמר כי "עובדי המדינה נדרשים למלא אחר החלטות הדרג המדיני . במידה שיוצגו בפני שר האוצר הוכחות למעשים מסוג זה, הדברים יטופלו במסגרת המשמעתית של שרות המדינה".

ראש הממשלה דורש זה חודשים את פיטוריו של מרידור. המתיחות החריפה לאחר שראש אגף התקציבים נפגש בשנה שעברה במהלך קמפיין הבחירות עם ראש הממשלה החליפי בני גנץ, ותדרך אותו בנושאים כלכליים. עד כה סירב כץ לפטר או להדיח את ראש אגף התקציבים למרות דרישותיו של נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully