וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה דחתה את ההצבעה על הארכת תקנות הקורונה: "הפכנו לקרקס"

עודכן לאחרונה: 11.10.2020 / 17:31

ח"כים מהאופוזיציה נטשו במחאה את הדיון, לאחר שיו"ר הוועדה קבע שההצבעה על הארכת מצב החירום לא תתקיים היום, בניגוד למתוכנן. סגן שר הבריאות הזהיר כי המדינה "עדיין באחוזי תחלואה מאוד גבוהים" וסגלוביץ' קרא להתנגד להצעה: "טובת הציבור צריכה לעמוד מול עינינו"

בווידאו: קיש אומר שיש סיכון בפתיחת עסקים קטנים/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת החוקה של הכנסת דנה היום (ראשון) בהארכת תקנות הקורונה. במהלך הדיון קבע יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) כי ההצבעה תידחה למחר, ארבעה ימים אחרי שהממשלה קיבלה את ההחלטה על התקנות ויממה בלבד לפני שהן יפוגו. ח"כים מהאופוזיציה נטשו במחאה את הדיון, לאחר שח"כ אשר אף סירב לנמק מדוע החליט כך, אבל באופוזיציה העריכו כי לקואליציה לא היה רוב להצבעה הזו.

מצב החירום המיוחד כולל בעיקר את ההגבלות על ההפגנות, והוועדה יכולה לאשר או לדחות את תקנות הממשלה הנוגעות למאבק בהתפשטות הנגיף מתוקף סמכויותיה ב"חוק הקורונה הגדול". חברי הכנסת עופר כסיף, אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), יואב סגלוביץ', קארין אלהרר (יש עתיד תל"ם) ואלי אבידר (ישראל ביתנו) נטשו את הדיון. ח"כ כסיף אמר עם עזיבתו ליו"ר הוועדה כי הוא "הופך את הוועדה לקרקס, ולכלי שרת בידי הממשלה. אנחנו לא סטטיסטים".

ח"כ אבידר טען גם כי "ההתנהלות כאן בוועדה והעובדה שאתה לא מביא להצבעה כאן היום היא עדות מוצקה למה היינו צריכים ללכת לבג"ץ". לדבריו, "ההתנהלות שלא להתכנס בחמישי, משיכת זמן בדיון שכבר דנו בו ושלא נאמר בו דבר חדש והדחייה של ההצבעה למחר, אסור היה לעצור את המשק הישראלי ולזרוק מאות אלפי אנשים לאבטלה רק כדי שמישהו לא יפגין בבלפור".

ועדת החוקה | דיון על הארכת מצב החירום המיוחד בשל נגיף הקורונה. כנסת, ירושלם 11 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"אנחנו לא סטטיסטים". כינוס ועדת החוקה, החודש/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

במהלך הדיון אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו כי "אנחנו עדיין במצב חירום מיוחד, לא הגענו למספר שממנו ניתן להתחיל לשחרר את הסגר". הוא הבהיר כי "יש קונצנזוס על היעד, כל עוד לא הגענו לזמן מה של ממוצע שבועי של כ-2,000 נדבקים, וקצב ההדבקה נשאר קבוע מתחת ל-1 או 0.8, אין מקום לשנות שום דבר". הוא הוסיף כי "בדיון הבא של הקבינט יוחלט על התאריך והוא לא יהיה יאוחר מ-18 באוקטובר".

לטענתו, "מגבלת ה-1,000 מטר לא נובעת מתוך רצון ליצור מודעות של סגר, אלא שכך ניתן למנוע את קיומם של דברים רבים בלי להיכנס לפרטים. מרגע שהמגבלה תוסר, הרבה מאוד דברים יחזרו כמו חופי הים והחתונות". גרוטו הסביר כי "ייתכן ונעשה שימוש בתכנית הרמזור לגבי מערכת החינוך, אך רק קביעה אם עיר אדומה או לא, לא שימוש מלא ברמזור".

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), כי הסגר שהוטל במסגרת המאבק בנגיף, הוא האמצעי היעיל ביותר שהופעל עד כה. "לא יעזור כלום, עם כל הקשיים, הבעיות, אי נוחות והפגיעה באזרחי ישראל, בסופו של יום - הסגר נותן תוצאות ועל כך אי אפשר להתווכח", אמר.

עוד בוואלה!

במחאה על חוק הקורונה: ח"כ סער התפטר מוועדת החוקה בכנסת

לכתבה המלאה

סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש אמר בדיון כי "אנחנו רואים ירידה בתחלואה, זה הישג של עם ישראל שהפנים את המצב החמור שהיינו בו. אם לא היה סגר והציבור לא היה מבין את המשמעויות, היינו יכולים להיות היום באירוע של תחלואה מתפרצת ובקריסת מערכת הבריאות".

קיש התייחס לביקורת של חברי הכנסת על כך שהתקנות הן מוגזמות ואמר כי מדובר ב"פיקוח נפש" וזה "דוחה הכול". לדבריו, "אסור שייצא מפה מסר שהכול נגמר והמצב טוב. אסור לחשוב רק איך משחררים אלא גם לנהל מדיניות אחראית ולא לחזור על טעויות שנעשו בעבר". סגן שר הבריאות הוסיף כי "עוד לא התרחקנו מספיק מהאירוע הזה, אנחנו עדיין באחוזי תחלואה מאוד גבוהים".

הדיון נערך ברקע ההצהרה של בעלי עסקים כי ייפתחו לקבלת קהל כבר החל מהיום, זאת במחאה על חוסר המענה של הממשלה למצוקותיהם הכלכליות.

דיון ועדת החוקה, 11 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אסור שייצא מפה מסר שהכול נגמר והמצב טוב". קיש/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

סגן השר קיש אמר על העסקים הקטנים כי "היינו יכולים לאשר את פתיחתם אבל זה משפיע על מקדם ההדבקה ואז לא היינו מגיעים לתוצאות שרצינו. גם עסק קטן שעובדים בו שלושה אנשים, ובעל העסק אומר לאשתו 'בואי תקפצי', זה פוגע. אני רוצה את העסקים הקטנים, את מערכת החינוך, לפתוח הכול אבל אם נרוץ בפול גז - אנחנו ניכשל כולנו. גם בעסקים שם כאילו נראה שיש מעט סיכון, זה יגדיל את ההדבקות".

בנוסף ציין כי במשרד הבריאות מקדמים מתווה לפתוח את אילת באמצעות בדיקות מהירות. "זה לא מתווה שיפתח מלונות בכל הארץ, אלא יחייב כניסות ויציאות מפוקחות וסיבה כלכלית הגיונית", הסביר. "נעשה זאת רק כשנדע שנוכל לשמור על תחלואה ירוקה".

דיון ועדת החוקה, 11 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נטשו את הדיון. ח"כ כסיף וח"כ אבידר בדיון הוועדה/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) טען בדיון כי אין משמעות לחוות הדעת של משרד הבריאות משבוע שעבר, בה נכתב כי "מדינת ישראל עודנה נמצאת במצב של תחלואה חריפה ומצב בריאותי חמור המחייבים המשך נקיטת צעדים מחמירים".

לדברי סגלוביץ', "אין רלוונטיות לחוות דעת שנכתבה בשבוע שעבר. יש גבול כמה כוועדה בכנסת מסוגלים להכיל, אנחנו לא עובדים בממשלה. טובת הציבור היא זו שצריכה לעמוד מול עינינו. אנחנו צריכים להגיד שאנחנו לא מאשרים את התקנות האלה, וצריך לנקוב בשעה שבה תצטרך הממשלה לקבל את כל ההסכמות שנגיע פה בדיון".

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורביץ אמר כי "הסיבה שהתקנות עדיין קיימות זה האובססיה של נתניהו להפגנות בבלפור. זו גל מחאה שכמוהו לא היה. כל הסיפור זה בלפור - העסקים, הסגר, העימות עם כחול לבן, הכול כדי שלא יהיו הפגנות שם. זה טמטום. אמר פה קודם היו"ר שהסגר עובד והתחלואה יורדת, ברור שהיא יורדת. אפשר להרוג את כל האזרחים ולא נצטרך להתמודד עם הנגיף. השאלה היא כמובן איך מטפלים".

דיון ועדת החוקה, 11 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
קרא להתנגד להצעה. ח"כ סגלוביץ' בישיבה בוועדה/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

יו"ר סיעת כחול לבן ח"כ איתן גינזבורג טען כי צריך להפסיק את הסגר בערים שאין בהן תחלואה גבוהה. גינזבורג קרא להעביר סמכויות לרשויות המקומיות: "הממשלה צריכה להבין שהפתרון הוא הרשויות המקומיות, צריך להוריד להן סמכויות אמיתיות ושהן יקבעו איפה לפתוח או לא, הממשלה תהיה מלמעלה ותפקח. המשק חייב להמשיך לנשום".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, טען בדיון כי יש לאפשר הגעה לחתונה גם מעבר להגבלת הקילומטר מהבית.

"בסיטואציה הנוכחית, לפי התקנות, לא ניתן לצאת לחתונה מעבר ל-1,000 מטר. זו בעיה, בסוף השבוע שעבר ערכנו שיחות עם משרד הבריאות והמל"ל על כך, ומקווה שהדבר הזה יתוקן במהרה". אמר. זאת, בתגובה לח"כים שמתחו ביקורת על כך שלא ניתן לקיים חתונות בדומה להפגנות או תפילות במרחב הפתוח.

אשר על התפטרות סער: "הטענה שבוועדות רגילות עושים יותר - טעות"

אשר אף השיב לביקורת של ח"כ גדעון סער, שהתפטר אמש מחברותו בוועדה לאחר שטען כי אין לה סמכויות לשנות את החלטות הממשלה. "מדובר בהחלטת ממשלה או קבינט, דברים שנמצאים תחת שעת חירום בתקופת מגיפה", אמר אשר. "הטענה שבוועדות רגילות אנחנו יכולים לעשות יותר - זו טעות. יש לנו כלים מסוימים, מוגבלים וזהירים ואיתם אנחנו צריכים לפעול".

סער הודיע על התפטרותו במחאה על אי מתן סמכויות מספקות לוועדה, ובטענה כי חוק הקורונה פוגע בעבודת הפיקוח של הכנסת על הממשלה. לפי החוק הקיים, הוועדה לא יכולה להכניס שינויים בנוסח התקנות אלא רק לאשרן או לדחותן. "היו לי השגות קשות על נוסחו של חוק הקורונה הגדול", כתב סער במכתב ליו"ר הקואליציה מיקי זוהר. "התרעתי שהחוק יפגע קשות בליבת הפיקוח הפרלמנטרי של הכנסת על הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully