וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה אישרה את התקנות להגבלת הפגנות ותפילות

עודכן לאחרונה: 1.10.2020 / 23:07

התקנות להגבלת פעילות ושהייה במרחב הציבורי אושרו בתום דיון ארוך וסוער, והן צפויות להיכנס לתוקף הלילה לאחר חצות. למרות בקשות של ח"כים רבים בדיון, לא יוחרגו מהן עסקים קטנים, זאת משום שהדבר עלול לפגוע בהכרזה על מצב החירום שנועד להגביל הפגנות ותפילות

בווידאו: ועדת החוקה אישרה את הגבלות על הפגנות/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

ועדת החוקה אישרה הערב (חמישי) את התקנות להגבלת פעילות ושהייה במרחב הציבורי, המאפשרות להגביל הפגנות ותפילות לטווח של קילומטר בלבד ממקום המגורים, בקבוצות של עד 20 בני אדם ובריחוק חברתי של שני מטרים.

התקנות אושרו בתום דיון של כתשע שעות, והן צפויות להיכנס לתוקף הלילה אחרי חצות - כ-24 שעות לאחר שאושרו בממשלה. הן יישארו בתוקף עד ה-7 באוקטובר, בעוד שתקנות הגבלת הפעילות במקומות העבודה יישארו בתוקף עד ה-10 באוקטובר. בנוסף, הוועדה אישרה את התקנות שמגבילות את הפעילות במקומות העבודה ומאפשרות פעילות רק במגזרים המוגדרים חיוניים, בכפוף לתנאי הסגר המחמיר.

הממשלה אמנם קבעה כי הסגר המלא יימשך באופן כללי עד ה-14 באוקטובר, אך לפי חוק סמכויות הקורונה, היא תצטרך לחדש את ההגבלה על ההפגנות והתפילות שוב מדי שבוע. יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר, אמר בסוף הדיון כי "הלחץ שלנו מול משרדי הממשלה צריך להיות באחריות ולא לתקוע ברקס לכל המדינה". הוא ביקש מנציגי הממשלה לגבש החרגה לעסקים קטנים ומקומות עבודה עם עד חמישה עובדים, לקראת חידוש ההגבלות על שוק העבודה ב-10 באוקטובר.

ועדת החוקה, 1 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
הדיון בוועדת החוקה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת

התקנות מתייחסות גם לחג הסוכות, ואוסרות על שהיה של בני משפחות שונות באותה סוכה. קנס של 500 שקלים יינתן על הפרת התקנה. אולם, בעקבות מגעים עם הסיעות החרדיות, משרד הבריאות הבהיר כי ניתן יהיה להקים סוכה חצי פתוחה כשמחצית מהדפנות בשטח ציבורי, ולארח בה עד 20 אנשים. בנוסף, התקנות החדשות מגבילות גם את הטיסות לחו"ל ומאפשרת יציאה מהארץ רק למי שרכש כרטיסים עד 25 בספטמבר.

הוועדה אישרה את התקנות ללא כל שינוי, למרות דיון סוער בו הח"כים העלו טענות והתנגדויות רבות, שבעיקרן נגעו לחוסר המידתיות של חלק מהתקנות. הנושאים העיקריים שעלו בדיון, שהחל ב-11:00 בבוקר, היו דרישת האופוזיציה, בהובלת יש עתיד, לאפשר הפגנות ברכבים. הדרישה לא התקבלה, אך במשרד המשפטים ומשרד הבריאות אמרו כי יבחנו מחדש את הנושא.

עוד בוואלה!

סגן שר הבריאות: אם נאפשר הפגנות בשיירות - ינצלו את זה כדי לעבור על החוק

לכתבה המלאה
מחסומי משטרה ביציאה מפתח תקווה ברקע הסגר בעקבות הגבלות הקורונה 30 בפסטמבר 2020. ראובן קסטרו
מחסומי משטרה ביציאה מפ"ת/ראובן קסטרו

לאחר אישור התקנות, מסרו בארגון "הדגלים השחורים", ממארגני המחאה נגד נתניהו, כי "לא את הנגיף הם מנסים לעצור, אלא את ההתנגדות לנתניהו. את המחיר ישלמו מאות אלפי אזרחים ואזרחיות שיפשטו רגל וייכנסו לחובות בגלל האובססיה של נתניהו".

סוגיה מרכזית נוספת שעלתה בדיון היא דרישתם של ח"כים להחריג מהסגר עסקים קטנים ומעסיקים קטנים, שמעסיקים עד עשרה אנשים. במהלך הדיון, הבהירו אנשי משרד המשפטים והיועץ המשפטי של הכנסת כי פתיחה והחרגה של עסקים נוספים תפגע באפשרות ההכרזה על מצב חירום מיוחד, שמותנית בכך שיש הגבלות מחמירות על המשק, והמשמעות תהיה שלא ניתן יהיה לאסור את ההפגנות והתפילות.

ועדת החוקה, 1 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
חברי הכנסת אלי אבידר/אתר רשמי, דוברות הכנסת

נושא נוסף שהח"כים של הליכוד העלו - וזכו לגיבוי גם של חברי האופוזיציה - הוא פעילות הליגות המקצועיות והבכירות של הכדורסל והכדורגל, זאת מחשש שהספורט המקצועי יקרוס. גם דרישה זו נדחתה על ידי משרד הבריאות לעת עתה, אך אנשי המשרד התחייבו כי הנושא יעלה מיד לכשיהיו הקלות.

בסופו של דבר, הוועדה אישרה את כל התקנות ברוב של 9:6 לקואליציה, למרות ההתנגדויות, אך יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הודיע כי הוא מתכוון לנהל שיחות בנושא בהמשך.

היועץ המשפטי של ועדת חוקה, גור בליי, הסביר במהלך הדיון בוועדה כי "התנאי לזה שהממשלה מכריזה על מצב חירום מאוד מיוחד, אחד התנאים למצב חירום מיוחד הוא תקנות לסגירת עסקים ומקומות עבודה, למעט מקומות עבודה חיוניים". לדבריו, "מצב החירום המיוחד עומד בעינו גם אם מוסיפים מקומות מאותו סוג, הוועדה יכולה להחליט שהיא משנה את האיזון אבל אז תישמע הטענה שלא מתקיימים תנאים להכרזה על מצב חירום מיוחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully