וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה הרחיקה 2 מפגינים ממוקדי המחאה בת"א, ביהמ"ש שחררם ללא תנאי

4.10.2020 / 21:40

ד' ו-ר' נעצרו בהפגנות אמש בעיר, ושוחררו ממעצר רק לאחר שחתמו על התחייבות לפיה לא יתקרבו לכיכר רבין ולרחבת הבימה למשך 15 ימים. השניים ערערו לבית משפט השלום בתל אביב ששחרר אותם ללא תנאי. "לא מצאתי סבירות למנוע מתושבים שגרים באזור את חופש התנועה"

בווידאו: 38 מפגינים נעצרו בת"א לאחר עימותים עם שוטרים/מערכת וואלה! NEWS

המשטרה ביקשה היום (ראשון) להרחיק שני מפגינים שנעצרו אמש בתל אביב ל-15 ימים מכיכר רבין ומרחבת הבימה, אולם בית משפט השלום בעיר ביטל את ההחלטה ושחרר אותם ללא תנאי. בין היתר ציין השופט משה תדמור ברנשטיין, כי מצא גרסאות סותרות בדוחות הפעולה של השוטרים שהשתתפו באירוע - אך ייתכן כי הדבר נבע מהעומס הרב שהוטל על המשטרה אתמול. בדיון לא הוצגו מצלמות הגוף של השוטרים שהשתתפו באירוע.

ד' ו-ר' (שמותיהם נאסרו לפרסום) נעצרו אתמול בהפגנה שהתקיימה בכיכר הבימה. ד' מתגורר במרחק 1,100 מטרים מהכיכר, ונחקר בחשד להפרעה לשוטר במילוי תפקידו והפרעה לשלום הציבור. ר', שמתגורר במרחק של כ-500-600 מטרים מהמקום, ולכן היה בטווח המותר על פי תקנות הסגר, נחקר בחשד להתנגדות למעצר והשתתפות בהתקהלות אסורה, כך על פי נציג המשטרה.

מעצר מפגין במחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. רויטרס
"תנאי ההרחקה - מכבסה של מילים לניסיון להגביל את ההפגנה". פינוי מפגין בת"א, אמש/רויטרס

שניהם נחקרו במהלך הלילה, ושוחררו לבתיהם לאחר שהסכימו לחתום על התנאים שהציבה להם המשטרה - חמישה ימי מעצר בית מלא ו-15 ימי הרחקה משני מוקדי ההפגנות בעיר - כיכר רבין וכיכר הבימה. באמצעות עו"ד שירה קידר הם הגישו ערר על ההחלטה, וכבר בפתח הדיון הודיעה המשטרה כי היא מוותרת על מעצר הבית, אך עומדת על הרחקת השניים מהכיכרות.

נציג המשטרה טען בדיון, שהתקיים בשעות האחרונות, כי העילה להרחקת השניים מהכיכרות היא המסוכנות הנשקפת מהם. "איזו מסוכנות?", תהתה עו"ד קידר. "זו לא עבירת אלימות. יש פה עבירות ספציפיות שקשורות להפגנה. אנשים יצאו אתמול ברדיוס קרוב לביתם - ולצערנו המשטרה חילקה דוחות וביצעה מעצרים. אין לי מושג מדוע המשטרה קוראת לאירוע 'התקהלות אסורה'. כרגע אני סבורה שהם לא הפרו את החוק ולא היו צריכים להגיע לתחנה ולהיחקר. לא ניתן להשית עליהם תנאים שאין עילת מעצר או מסוכנות", אמרה בדיון.

עוד בוואלה!

בית המשפט הורה לשחרר למעצר בית את החשוד בדריסה בהפגנה בת"א

לכתבה המלאה

"תנאי ההרחקה הוא 'מכבסה של מילים' לניסיון להגביל את ההפגנה", הוסיפה עו"ד קידר. "אם אדם יכול להגיע אלף מטרים מביתו, ואם אחד מהם מתכוון להגיע להפגנה - המשטרה לא יכולה לאסור עליו להגיע לשם, קל וחומר, אם ברצונו להגיע לבית מרקחת שנמצא באזור זה".

נציג המשטרה בדיון התעקש על ההרחקה. "זו לא גחמה של המשטרה", אמר. "לו היו מפגינים בקפסולות - לא היו נעצרים. היו מעל 45 נקודות הפגנה, וב-42 מהן לא הייתה התערבות משטרתית ואנשים מחו את מחאתם והכל היה שקט. אני משער שהם ידעו מה החוק מתיר. הם הגיעו למקום וביצעו עבירה. אנו לא מבצעים מרדף אחר אזרחים. זכות ההפגנה קיימת אך לפי התקנות".

מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, כיכר הבימה, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"לא מוטרדת מעמידת העצורים בדרישות הסגר". כוח משטרה בהפגנה בת"א, אמש/ראובן קסטרו

השופט ברנשטיין לא קיבל את עמדת המשטרה, וזאת לאחר שהסתייג מהקביעה כי נשקפת משני החשודים מסוכנות. "מדברי נציג המשטרה, די ברור שהמשטרה אינה מוטרדת מעמידת העצורים בדרישות הסגר, אלא יותר מכך שתהיה להם האפשרות להצטרף להפגנות שיתקיימו בשני המקומות המסוימים", כתב בהחלטתו. " נשאלת השאלה האם התנאי שמבקשים להטיל על שני אנשים ספציפיים, בעבירות המסוימות המיוחסות להם ובמסוכנות שהצבעתי על הסתייגותי ממנה, לעיל - הוא תנאי סביר, ויותר מכן, האם התנאי הוא 'חוקתי'".

בסופו של דבר החליט השופט ברנשטיין לבטל את תנאי ההרחקה שהטילה המשטרה. "לא מצאתי סבירות למנוע מתושבים שגרים באזור תל אביב, שאחד מהם אף מתגורר במרחק של פחות מקילומטר מאחת מהכיכרות המוזכרות לעיל, את חופש התנועה, וגם במשתמע את חופש ההפגנה", כתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully