וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה חילקה מאות דוחות בהפגנות בתל אביב; רון חולדאי נפצע קל במהלך המחאה

במהלך ההפגנות נגד נתניהו והשחיתות השלטונית, אכפו השוטרים את הגבלות הקורונה באופן מחמיר במיוחד בהתאם לתקנות החדשות. מאות דוחות נרשמו למפגינים בגין אי עמידה בתקנות, בעוד עשרות נעצרו בחשד להפרות סדר. ראש עיריית ת"א רון חולדאי נחבל בידו באחד מאירועי המחאה

בווידאו: שוטרים ומפגינים התעמתו בת"א/צילום: דניאל דולב, עריכה: שאול אדם

המשטרה חילקה אמש (שבת) מאות דוחות למפגינים בתל אביב ובמוקדי מחאה נוספים ברחבי הארץ, בגין אי עמידה בתקנות הקורונה וההגבלות שהוטלו על התקהלויות במרחב הציבורי. לפני רישום הדוחות, כרזה המשטרה אזהרות למפגינים בדרישה לשמור על קפסולות, מרחק ולעטות מסיכות.

במשטרה הבהירו כי האכיפה בתל אביב נעשית בהתאם לתקנות החדשות כפי שאושרו בממשלה, לפיהן מחאה תתאפשר במגבלות של עד 20 איש בכל קפסולה, עם שמירת מרחק בין הקפסולות, עטיית מסיכות, ושהמפגינים לא יתרחקו יותר מ-1,000 מטרים מביתם.

במהלך כמה מאירועי המחאה התפתחו עימותים בין מפגינים לכוחות המשטרה, כשחלק מהמפגינים בתל אביב יצאו לתהולוכות בכמה רחובות, וחסמו צירי תנועה מרכזיים. במהלך העימותים נפצעו קלות חלק מהמפגינים והשוטרים, וכן ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שנחבל בידו. הוא הסתובב בין כל מוקדי ההפגנות והגיע לכיכר הבימה להשקיף על המתרחש. הוא נכנס לשטח המחאה וככל הנראה נקלע להתלהטות הרוחות בין המפגינים לשוטרים וספג מכה משוטר.

עימותים במחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, כיכר רבין, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
שוטרים אוכפים את תקנות הקורונה בכיכר רבין בת"א, הערב/ראובן קסטרו

38 מפגינים נעצרו בתל אביב בטענה להפרת ההגבלות והפרת הסדר הציבורי, ושלושה מפגינים נוספים נעצרו בהפגנה מול ביתו של שר החוץ גבי אשכנזי בכפר סבא.

ישי הדס, מראשי ארגון "קריים מיניסטר" הוא אחד העצורים מההפגנה בכפר סבא. הוא מסר כי "המשטרה נקטה כלפי המפגינים במקום אכיפת יתר אלימה, תוך דרישה מופרכת מהמפגינים להתמקם מאות מטרים מביתו". מהארגון עצמו נמסר כי "דווקא מול ביתו של אחד ממנהיגי כחול לבן, שמדבר גבוהה על שמירה על זכות ההפגנה, המשטרה התעמרה במפגינים ומנעה מימוש ראוי של הזכות למחות".

בארגון "הדגלים השחורים" גינו בשעות הערב את התנהלות המשטרה, ומסרו כי "המשטרה נחלה הערב כישלון חרוץ בהגנה על המפגינים. למרות מכתב שנשלח אליה עם מיקומי ההפגנות, משטרת ישראל בחרה להפקיר את ביטחונם של המפגינים, והתרכזה ברישום ויח"צ של קנסות למי שנלחמים עבור המדינה". הם הוסיפו כי "לאחר אירועי השבוע האחרון עולה השאלה האם מדובר בחוסר יכולת להגן על הציבור או חוסר רצון לעשות זאת".

מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, כיכר הבימה, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
פרשי המשטרה מתעמתים עם מפגינים בכיכר הבימה בת"א, הערב/ראובן קסטרו
מעצר מפגין במחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. רויטרס
"המשטרה הגיעה לשטח כדי להתעמר המפגינים". מעצר מפגין בתל אביב, הערב/רויטרס

כל ארגוני המחאה הוציאו בשעות הערב הודעה משותפת, בה דרשו מהשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה להתפטר מיד. "במקום לדאוג לשלום המפגינים, המשטרה הגיעה לשטח כדי להתעמר בהם באלימות", נכתב בהודעה. "האחריות הבלעדית לאובדן המצפון של המשטרה היא של השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה. הוא הפך את המשטרה לפוליטית בשירות הנאשם בפלילים. ניכר שרוחו המסיתה חלחלה מהפיקוד הבכיר לשטח".

עוד הוסיפו המפגינים כי "בשבועות האחרונים המשטרה לא בוחלת באמצעים כדי לדכא את המחאה, ונוקטת באלימות קשה ומכוונות כלפי מפגינים שומרי חוק". לדבריהם, "מנחם בגין הדגיש בנאומיו דברים אודות המשטרה שנראים כאילו נכתבו היום: 'לא ימהר שום שוטר במדינה חופשית להפעיל את אלתו נגד אזרחים-מפגינים; זכות ההפגנה היא זכות טבעית, שאינה ניתנת לערעור או לנטילה', ולכן אנחנו דורשים מהשר אוחנה להתפטר עוד הערב, וקוראים לשרי כחול לבן להצטרף לדרישה זו ולהחזיר את המשטרה להיות המשטרה של העם".

מעצר מפגין במחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"המשטרה נחלה כישלון חרוץ" עצר מפגינים סמוך לככר הבימה בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו

בתחילת הערב דווחו מספר אירועי אלימות נגד מפגינים בכמה מהמוקדים. לפי דיווחי מפגינים, בפרדס חנה מפגין הותקף וידו נשברה, ובנוסף אלמונים עצרו את רכבם, ירדו ממנו וירקו לעבר מפגינה נוספת. כעבור כמה שעות המשטרה עיכבה לחקירה חשוד בתקיפת המפגין.

בנוסף לכך, ברמת גן דווח כי בקבוקי זכוכית נזרקו ממרפסת על מפגינים, בשכונת קריית היובל שבירושלים הופלה על המדרכה קשישה בת 81 ופעיל נפגע מבעיטה ואגרוף. עוד דיווחו המפגינים כי בחולון בקבוק הושלך על המפגינים וגם בחיפה דיווחו על זריקת חפץ לעבר המוחים.

בתיעוד מנתניה נראה אדם כשהוא אוחז באבן ומשליך אותה לעבר מפגינים שהיום במקום. בתל אביב נעצר חשוד שהצהיר כי הגיע להתעמת עם מפגינים בכיכר דיזינגוף שבעיר.

מעצר מפגין במחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. רויטרס
"אלימות קשה ומכוונות כלפי מפגינים שומרי חוק". מעצר מפגין בתל אביב, הערב/רויטרס

בתחילת הערב דיווחו מפגינים ברמת החייל שבתל אביב כי אחת המפגינות הותקפה, אך לפי שעה לא נמצא קשר ישיר למחאה וייתכן כי מדובר בסכסוך שהתפתח על רקע אחר. בנס ציונה נראה אדם מתקרב לכיוון המפגינים ומנסה להתעמת איתם. הוא סירב להקשיב לשוטרים שהיו במקום ולכן עוכב לחקירה.

ממשטרת ישראל נמסר: "מתוקף תפקידה משטרת ישראל פועלת לאכוף את החוק, התקנות והגבלות התנועה וההתקהלות שנקבעו בהם, ללא יוצא מן הכלל.

חופש המחאה בגבולות שנקבעו בחוק ע"י הדרג המדיני בצל אחד המשברים הבריאותיים הגדולים ביותר שפקדו את ישראל ועל רקע שיעורי תחלואה גבוהים בנגיף הקורונה, אינו חופש ההדבקה ולא מתיר לאף מפגין או מפגינה להפר את החוק והסדר או לפגוע בבריאות הציבור.

לצערנו הערב התגלו הפרות רבות וחמורות במוקדי מחאות, כולל הפרות סדר, חסימות צירים ואירועי אלימות ולכן נרשמו דוחות ובוצעו מעצרים היכן שנדרש, ובפרט במקרים בהם לא נשמעו להוראות ואזהרות השוטרים ואף התעמתו עמם. המשטרה לא תאפשר הפרות כה בוטות של החוק והסדר הציבורי במחאות ובכל מקום אחר, ותפעל בנחישות וללא משוא פנים כלפי פורעי חוק ומפרי סדר היכן שידרש ומתי שידרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully