וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו נגד נתניהו והתעמתו עם המשטרה במאות מוקדים

ברחבי הארץ התקיימו מחאות נרחבות, שבחלקן עצרה המשטרה מפגינים בטענה להפרת ההגבלות והפרת הסדר הציבורי. מפגינים דיווחו על אלימות שהופנתה כלפיהם בירושלים, ברמת גן ובחיפה. "ניהול הקורונה הוא ביזיון, אנחנו נלחמים על עתידנו. לא נוותר עד שביבי יתפטר"

בווידאו: הפגנות נגד נתניהו ברחבי הארץ/צילום: ארז מיכאלי, ניב אהרונסון ומאיה הורודניצ'אנו; עריכה: שאול אדם

אלפי בני אדם הפגינו הערב (שבת) במאות מוקדים ברחבי הארץ נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית. במהלך כמה מאירועי המחאה התפתחו עימותים בין מפגינים לכוחות המשטרה. חלק מהמפגינים בתל אביב יצאו לתהולוכות בכמה רחובות, וחסמו צירי תנועה מרכזיים. לפחות 21 מפגינים נעצרו בעיר בטענה להפרת ההגבלות והפרת הסדר הציבורי, ושלושה מפגינים נוספים נעצרו בהפגנה מול ביתו של שר החוץ גבי אשכנזי בכפר סבא.

במשטרה אמרו כי האכיפה בתל אביב היא בהתאם לתקנות החדשות כפי שאושרו בממשלה, לפיהן מחאה תתאפשר במגבלות של עד 20 איש בכל קפסולה עם שמירת מרחק בין קפסולות, עטיית מסיכות, מרחק של עד 1,000 מטרים מביתם ועוד. במהלך הערב, המשטרה רשמה מאות דוחות למפגינים בגין אי עמידה בתקנות הקורונה. מהמשטרה נמסר כי טרם רישום הדוחות, הם כורזים ומזהירים את המפגינים לשמור על קפסולות, מרחק ולעטות מסיכה.

בכיכר רבין, שם נערכת הפגנה גדולה יחסית בהשתתפות כאלף מפגינים, משתדלים המוחים בדרך כלל לשמור על ריחוק אחד מהשני. המשטרה מסרה כי שוטרים שפעלו באזור איתרו אישה שאמורה להימצא בבידוד, והגיעה להפגנה. נרשם לה דוח והיא הוחזרה לביתה. בכיכר הוצבו כמה עשרות שוטרים, שמתשאלים את המפגינים ובודקים תעודות זהות. המשטרה הודיעה כי היא מגדירה את ההתקהלות ככזו שאינה לפי צו הבריאות, אך הקהל הגיב באדישות.

מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, כיכר רבין, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"משתיקים את הביקורת הציבורית". מפגינים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו
מעצר מפגין במחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
המשטרה עוצרת מפגין במחאה בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו

בהפגנה בכיכר המושבות שבדרום העיר המשטרה פיזרה את המפגינים בשל הפרת הנחיות ההתקהלות. גם בכיכר הבימה התפתחו עימותים ואף נעצרו כמה מהמוחים בשל הפרת הנחיות הקורונה, הפרות סדר, פריצת חסימות המשטרה באזור וקיום תהלוכה תוך חסימת צירי תנועה.

במהלך הפגנה שנערכה סמוך לביתו של שר החוץ אשכנזי בכפר סבא, החלו המפגינים לחרוג מהוראות המשטרה בנוגע לתנאי הפגנה סמוך לבתים פרטיים של נבחרי ועובדי ציבור ולתקנות הבריאות. שלושה מהמפגינים מעצרו, לאחר שהשוטרים כרזו למשתתפים בהפגנה, ודרשו מהם להתפזר ולעזוב את המקום.

מעצר מפגין במחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. רויטרס
מפגין נעצר במהלך המחאה נגד נתניהו בתל אביב, הערב/רויטרס
מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, כיכר הבימה, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
עשרות מוחים עוכבו לחקירה. מפגינים בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו

המפגינים התכנסו במוקדים רבים ברחבי הארץ, כחלק מיוזמת ארגוני המחאה להקפיד על הוראות הריחוק החברתי ולקיים את המחאה בהתאם להגבלות שהוטלו על התקהלויות במרחב הציבורי. הנוכחות בהפגנות הערב גבוהה מאשר בערבי המחאה הקודמים.

בתחילת הערב דווחו מספר אירועי אלימות נגד מפגינים בכמה מהמוקדים. מפגינים ברמת החייל שבתל אביב דיווחו כי אחת המפגינות הותקפה, אך לפי שעה לא נמצא קשר ישיר למחאה וייתכן כי מדובר בסכסוך שהתפתח על רקע אחר.

אורית, מפגינה בכיכר רבין שמתגוררת בקרבת מקום, אמרה כי "נאשם אחד בפלילים לוקח מדינה שלמה כבת ערובה. בגלל הפחד שלו מהפגנות, השביתו את העסקים הקטנים". לדבריה, "המצב במדינה קטסטרופלי בגלל נתניהו, ניהול הקורונה ביזיוני ואנחנו נלחמים על העתיד שלנו. לא נוותר עד שביבי יתפטר".

תהלוכת מפגינים ברחובות תל אביב, 1 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
אחד המפגינים מתעמת עם שוטר בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו
מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, כיכר הבימה, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
פרשי משטרה מנסים לפזר את המחאה בכיכר הבימה בת"א, הערב/ראובן קסטרו

עו"ד ירון חיים מקבוצת "מהפך 2020" סיפר כי תושאל על ידי שוטרים בעת ההפגנה. "מדובר בתשאול לא חוקי, העומד בסתירה לחוקי מדינת ישראל. אני אומר לשוטרים: לכו לנאשם בפלילים, לכו לעבריין הצמרת".

בפרדס חנה טענו מפגינים כי אלמונים עצרו את רכבם בסמוך להפגנה שנערכה בדרך הנדיב ביישוב, ירדו ממנו, תקפו מפגינה וירקו לעבר מפגינה נוספת. באירוע נוסף שאירע בכיכר התות ביישוב, נשברה ידו של אחד המפגינים, בקטטה שהתפתחה עם צעירים שהגיעו למקום. הפצוע פונה לקבלת טיפול רפואי, והמשטרה עיכבה לחקירה חשוד בתקיפת המפגין כמה שעות מאוחר יותר.

עימותים במחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, כיכר רבין, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"תקיפת מפגינים בלתי מתקבלת על הדעת". עימותים במחאה בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

לטענת המפגינים, בקבוקי זכוכית נזרקו ממרפסת על מפגינים ברמת גן, קשישה בת 81 הופלה על המדרכה ופעיל נפגע מבעיטה ואגרוף בשכונת קריית יובל בירושלים ובקבוק זכוכית נזרק על מפגינים סמוך למדיאטק בחולון. בחיפה דיווחו מפגינים כי זיקוק הושלך לעבר מחאה בשכונת הדר בעיר.

מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, כיכר רבין, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
כ-1,000 השתתפו בשמירה על ריחוק. ההפגנה בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) הגיעה להפגנה בתל אביב לאחר פניות ממפגינים על כליאה אסורה נגדם ועל אלימות משטרתית. "גם הערב הגיעו אליי פניות רבות של מפגינים על אלימות שמופעלת כנגדם וכליאתם במתחם ללא יכולת יציאה. הגעתי לשטח על מנת לראות את הדברים, ואני מודאגת מאוד", סיפרה חיימוביץ'. "ניסיתי לדבר עם מפקדי האירוע בשטח על מנת למנוע אלימות, אבל לצערי ללא הצלחה".

היא הוסיפה כי "המשטרה השתמשה הערב בכח לא סביר ונראה שכמעט כל פעולה שנעשתה, הלהיטה את הרוחות". לדבריה, "בתחילת האירוע הדברים עוד נראו בשליטה, אך לאחר שהמשטרה הכניסה פרשים אל תוך ההפגנה, עוד ועוד מפגינים התחילו לזרום ממוקדי הפגנה מרוחקים לכיכר הבימה, ושם הכל יצא משליטה". היא ציינה כי הזמינה את מ"מ המפכ"ל לדיון בוועדת הפנים, והוסיפה: "אני מבקשת מהמפגינים להיות הצד האחראי, ולא להגיע לאזור".

ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד-תלם) שיגרה הערב מכתב ליו"ר ועדת הפנים מיקי חיימוביץ, ובו כתבה כי "הערב פורסמו דווחים רבים של אזרחים על מדיניות אכיפה מחמירה נגד אזרחים המפגינים כחוק. על מנת לבדוק את ההצדקה להגשת הדוחות על ידי המשטרה וכדי להבטיח שזכות היסוד להפגין לא תפגע, הנושא לא סובל דיחוי ואני מצפה שהדיון יתקיים עוד השבוע".

מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, כיכר הבימה, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
מפגינות בכיכר הבימה, הערב/ראובן קסטרו

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה עפר שלח (יש עתיד-תלם) הודיע שיכנס את הוועדה בהזדמנות הראשונה לבירור מדיניות המשטרה בהפגנות הערב. "התנהגות המשטרה הערב היא תוצאה ישירה של טירוף המלחמה בהפגנות של ביבי, והכניעה המוחלטת של כחול לבן לטירוף הזה", הבהיר שלח. "התשובה היא הגברת המחאה, ועוד דבר: אל תשלמו את הקנסות. תבחרו לעמוד לדין. נראה אותם מביאים אלפי מפגינים לבית המשפט. אני וכל נבחר ציבור ישר נהיה שם להילחם בשבילכם".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תלם) הגיב אף הוא לאירועי הערב, ואמר כי "לצערי ולתחושתי, ההתערבות של השר לבטחון הפנים באופן ישיר מול מפקדי המחוזות חורגת ממה שהיה נהוג וראוי במשך שנים, ומעמידה את המשטרה ואת בכיריה במצב בלתי אפשרי". הוא הבהיר כי "נוטלים מהם את החופש לקבל החלטות מושכלות".

לדבריו, "אסור למשטרה להתפס כמי שלוקחת צד בעימות הפוליטי. המשטרה אינה חומת המגן של נתניהו וגם היא לא תצליח לשבור את רוח העם". ח"כ לוי הוסיף כי "העימותים המיותרים הללו רק מוסיפים שמן למדורה. המשטרה צריכה להכיל את ההפגנות השכונתיות בלי להתנכר למפגינים ולהתמקד במוקדי התחלואה".

מעצר מפגין במחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. רויטרס
מעצר של מפגין במחאה בתל אביב, הערב/רויטרס

יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ גינה בטוויטר את אירועי האלימות שאירעו הערב במהלך ההפגנות. הוא כתב כי "תקיפת המפגינים הערב ובימים האחרונים בלתי מתקבלת על הדעת. ההפגנות המתקיימות לפי ההנחיות הן דבר לגיטימי וחיוני בדמוקרטיה". הוא קרא למשטרה לפעול כדי "לשים את ידה על התוקפים ולמצות עימם את הדין".

גנץ הוסיף כי "האלימות שאנחנו רואים בימים האחרונים נגד מפגינים, נגד שוטרים, נגד אנשי תקשורת בלתי נסבלת. את המגיפה ננצח רק ביחד, בסולידריות, בסבלנות ובסובלנות לאחר".

חלוקות דוחות במחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, כיכר רבין, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
חלוקות דוחות ותשאול מפגינים במחאה בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

מארגון "אין מצב" נמסר בתגובה לארועים האלימים שעליהם דווח, כי "ההסתה הפרועה של ראש הממשלה וחלק משרי הממשלה, למול המפגינים נותנת את אותותיה, והערב יש כבר מקרים של פגיעה במפגינים". בארגון הוסיפו כי "אנו קוראים ומבקשים מכולם לנהוג בכבוד איש לרעהו. אל תתנו להסתה של ביבי להרוס לנו את העם הנפלא והמדינה המצוינת שלנו".

מאות מפגינים צועדים  על דיזנגוף לכיוון הבימה, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. דניאל דולב
מאות מפגינים צועדים על דיזנגוף לכיוון כיכר הבימה, הערב/דניאל דולב
מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, כיכר רבין, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"מאסנו בניהול הכושל ובשחיתות השלטונית". מפגינה בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

נעמה בת 45 מגבעתיים, שמפגינה בגשר בדרך רבין בגבעתיים סיפרה כי יצאה להפגין עם כמה חברים, "עשינו שרשרת אנושית, עשינו סימונים על הרצפה וזה הביא ל-700 אנשים שהגיעו לכאן. עכשיו יש התעוררות מטורפת בגלל החוק החדש. גבעתיים בהתעוררות, זה שבוע שני של שרשרת אנושית". בעיר מפגינים עוד מאות תושבים בכתשעה מוקדים ברחבי העיר. "במהלך סוף השבוע קמו עוד ועוד קבוצות ווטסאפ, כולם במטרה לומר מאסנו בניהול הממשלתי הכושל ובשחיתות השלטונית".

מחאת הדגלים השחורים בדרך רוקח, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"לא נוותר על החופש שלנו להשמיע את קולנו". מפגינים בדרך רוקח בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו
מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, בלפור, ירושלים, 3 באוקטובר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
מפגינים נגד נתניהו בירושלים, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל

מרים זילברשטיין בת 70 מפרדס חנה, שמוחה באחת מארבע ההפגנות הנערכות ביישוב. סיפרה כי "תשעה שוטרים הסתערו על הכיכר, קפצו ופיזרו אותנו, בטענה שחייבים להקפיד על לא יותר מ-20 איש בקפסולה, והשאירו שלושה מפגיני ליכוד שהיו שם". לטענתה, במקום מחו באותה עת כמאה מפגינים נגד נתניהו. "אותנו גירשו, ואני אמרתי שאני נשארת עם הליכודניקים נשארים, אז אמרו שזה בסדר. זה לא יאמן". השוטרים לקחו פרטים מבעלה מאיר, שנכנס לעימות עמם.

מארגוני המחאה הצעירים נמסר כי הממשלה מתעסקת באופן אובססיבי בהפגנות, במקום לעבוד על תכניות סיוע כלכלית לאזרחים. "הם משתיקים את הביקורת הציבורית שמציפה את המחדלים של משבר הקורונה, אבל אנחנו לא נוותר על החופש שלנו להשמיע את קולנו", הבהירו.

מחאת הדגלים השחורים בצומת הכפר הירוק, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
הפגנה נגד נתניהו בגשר ההלכה, הערב/ראובן קסטרו

בארגון הדגלים השחורים קראו לשרים יזהר שי ואורית פרקש-הכהן "לגלות אחריות לאומית ולהתפטר מממשלת נתניהו". הם הוסיפו כי "אנו נמצאים ברגע גורלי והיסטורי, מעל ל-1,000 הפגנות עם רבבות משתתפים, לא מוכנים לקבל יותר את המצב שהנאשם גורר אותנו אליו. המדינה זרקה השבוע לפח 35 מיליארד שקלים מכספי המיסים שאנחנו האזרחים שילמנו, רק בגלל האובססיה של נתניהו להפסקת ההפגנות".

בארגון הוסיפו כי "המשך כהונתו של נתניהו מהווה את האיום הגדול ביותר על מדינת ישראל, משבר הקורונה לא ייפתר עד שנתניהו יתפטר".

מפגינים במחאת נגד השחיתות השלטונית והתנהלות הממשלה בצומת אפיקים. 03 באוקטובר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
"כל המדינה בלפור". לאניה רוזנהוך/אתר רשמי, אתר רשמי

מקריים מיניסטר נמסר כי "הערב כל המדינה בלפור. מבהירים לנאשם שסיום שלטונו קרוב מתמיד. את המחאה אי אפשר להפסיק. ביבי - צפה בקרוב למאה אלף איש בבלפור. לא ניתן לך לחטוף את הדמוקרטיה ולהימלט מהדין". לדבריהם, הם "קוראים לגנץ ואשכנזי להתעורר. פיקדתם על אלפיי חיילים, אל תשמשו יותר שכפ"צ של נאשם בפלילים שהורס את המדינה. פרקו את הממשלה רגע לפניי שביבי מפרק את הדמוקרטיה".

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיע להפגנה בתל אביב ואמר כי לא יגידו לנו אם מותר או אסור לנו למחות נגד הממשלה. "כתב האישום שאסף זמיר הגיש השבוע נגד ממשלת ישראל יימשך מפה, מהצמתים מה שאתם רואים פה מאחוריי, אתם יכולים לראות באלפי צמתים בכל הארץ כי לא ישתיקו אותנו", אמר לפיד. לדבריו, "נשמור על ההנחיות, ריחוק חברתי, כולם עם מסכות, נשמור על הבריאות. אבל יש דמוקרטיה במדינת ישראל ואף אחד לא ישתיק אותנו".

הפגנה נגד השחיתות השלטונית וראש הממשלה בכיכר רמב"ם - גבעתיים. 03 באוקטובר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
הפגנה נגד השחיתות השלטונית בכיכר רמב"ם בגבעתיים, הערב/אתר רשמי, אתר רשמי

בתוך כך, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ שיגר מכתב למ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, בדרישה שהמשטרה תפסיק לנהוג "כמשטרה פוליטית" לנוכח התקריות המדווחות בסוף השבוע על חיכוכים עם מפגינים. "ביממה האחרונה הגיעו אל שולחני עשרות פניות של אזרחים מכל רחבי הארץ, שניסו לממש את זכותם החוקית להפגין תחת ההגבלות, ונתקלו במשטרה שמונעת זאת מהם, ואף קונסת אותם בהאשמות שווא", כתב הורוביץ.

"האכיפה נעשית שלא כדין, וללא כל היגיון בריאותי. אכיפה זאת איננה עומדת בדרישות החוק ונועדה להשתיק מחאה לגיטימית נגד ראש הממשלה, ולא כדי להגן על בריאות הציבור", הבהיר. הורוביץ דרש "להפסיק לאלתר את פעולות האכיפה נגד אזרחים המפגינים בהתאם להנחיות, ולהפנות את הכוחות לאכיפה בכינוסים צפופים, בין היתר בסוכות ובבתי הכנסת במגזר החרדי". הוא הוסיף כי "המשטרה צריכה להפסיק לנהוג כמשטרה פוליטית פרטית של ראש הממשלה, ולהירתם למאבק בנגיף, לא בדמוקרטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully