וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדגל האדום נצבע שחור: מחלקות הקורונה ברחבי הארץ מתמלאות במהירות

בבתי החולים בנהריה ואשדוד לא יקלטו עוד חולי קורונה בגלל העומס, בצפת כורעים תחת הנטל וברמב"ם יותר ממאה אנשי צוות רפואי נאלצו להיכנס לבידוד. כשגל התחלואה בשיאו לפני הסגר, מיטות האשפוז במרכזים הרפואיים נתפסות בזו אחר זו

בווידאו: ועדת הקורונה דנה בסגר/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניר חן

בעוד הגל השני של המגיפה מתפשט ברחבי הארץ, בתי החולים ומחלקות הקורונה ברחבי הארץ מתקרבות לתפוסה מלאה, וחלקן אף עברו אותה. בישיבת הממשלה שהכריעה השבוע בעד הטלת סגר כללי, נאמר כי מערכת הבריאות הניפה "דגל אדום".

כך, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, אף הורה אתמול להפסיק את קליטתם של חולי קורונה נוספים בעקבות העומס הגדול במחלקות הקורונה וביחידות לטיפול נמרץ, במיוחד בכל הקשור לחולים קשים ומונשמים. במרכז ישנן שלוש מחלקות קורונה עם תפוסה של יותר מ-90%: מחלקת כתר גריאטריה (המחלקה הראשונה והוותיקה ביותר), כתר מונשמים (באגף השיקום) וכתר א'. בנוסף, שתי מחלקות פנימיות נוספות עוברות שיפוצים לקראת הסבה למחלקות קורונה.

נכון לעכשיו מאושפזים בשלוש המחלקות הפעילות במרכז הרפואי 85 חולים מאומתים, מתוכם 30 חולים במצב קשה (שלושה מהם מונשמים), 27 חולים במצב בינוני והשאר קל. אלא שהבעיה אינה רק חולי הקורונה, כי אם העובדה שבמרכז הרפואי ישנם 30 חולים קשים ביחידה לטיפול נמרץ כללי ונשימתי, וכמו כן חולים נוספים בטיפולי נמרץ ילדים, נוירוכירורגי ולב.

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה 4 במאי 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"הצוותים כורעים תחת הנטל". מחלקת קורונה בבית חולים השרון/ראובן קסטרו

"כמות הצוותים המיומנים שעומדת לרשותי נכון לעכשיו ויכולה לטפל בחולי קורונה קשים היא מועטה ביותר", הסביר פרופ' ברהום. "האפשרויות שעמדו לרשותי היו להעביר חולים קשים נוספים למרכז הארץ, כדי שיטופלו על ידי צוותים מיומנים, או שאנחנו נטפל בהם על ידי צוותים אותם הדרכנו. הצוותים שאנו הדרכנו הוכשרו למקרה שהמערכת נמצאת כולה במצב של אי-ספיקה. תודה לאל, זה לא המצב כרגע. אין שום סיבה שאני אטפל בחולים קשים ומונשמים על ידי צוותים לא מיומנים, אם אני יכול לשנע אותם למרכז הארץ".

"אני עושה הערכת מצב כל בוקר וכל ערב, ונכון לעכשיו החלטתי שלא להעביר חולים למרכז", אומר ברהום, "יחד עם זאת, במצב הנוכחי אתקשה מאוד לקלוט חולים נוספים, מכיוון שאין לנו מספיק צוות מיומן לחולים קשים ומונשמים, ולכן הוריתי על הפסקת קליטתם של חולי קורונה".

עוד בוואלה!

מנהלי מחלקות בבתי החולים מתריעים: "אנחנו בעיצומה של מלחמה"

לכתבה המלאה

גם בבית החולים אסותא באשדוד, עיר שבה נרשמה התפרצות קורונה, עוצרים בשלב זה קליטת חולי קורונה נוספים. מבין 27 המיטות המיועדות לכך, 23 נתפסות כרגע על ידי חולי קורונה, ובבית החולים בודקים חולים נוספים החשודים כמקרי קורונה. אם יבוא חולה לבית החולים, יאשפזו אותו במרכז הרפואי, אבל הועברה בקשה למד"א לא להפנות אליו יותר חולים. "מתוך רצון ומטרה להמשיך ולהעניק לחולים את הטיפול הטוב והאיכותי ביותר, ביקשנו ממד"א לעצור בעת הזו העברת מטופלי קורונה נוספים לבית החולים", הסביר מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים, ד"ר אסף פרץ.

בבית חולים נוסף באזור, ברזילי באשקלון, מאושפזים 38 חולים במחלקה הכוללת 46 מיטות. בבית החולים הבהירו כי אם יגיעו חולים נוספים יימצא להם פתרון, ובית חולים נערך לבאות, כשבמקרה הצורך תיפתח מחלקה נוספת.

מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה ד"ר מסעד ברהום. ללא, אתר רשמי
"במצב הנוכחי אתקשה לקלוט חולים נוספים". ד"ר ברהום/אתר רשמי, ללא

אף שבית החולים זיו בצפת סובל מעומס כבד. אתמול פתחו שם מחלקת קורונה נוספת שבה 25 מיטות אשפוז, אחרי שמחלקת הקורונה הראשונה התמלאה. במרכז הרפואי אמרו שזה מעמיס מאוד על הצוותים הרפואיים, מאחר שצוותי מחלקות הקורונה נגרעים ממחלקות אחרות. לדוגמה, מנהל מחלקת הקורונה עבר אליה ממחלקת טיפול נמרץ. "הצוותים כורעים תחת הנטל", אמרו בזיו. "פנינו בבקשה לקבל עוד תקנים ואנחנו מקווים שיאשרו לנו".

בעיר נוספת שבה נרשמה התפרצות קורונה, ירושלים, אומרים בבית החולים שערי צדק כי הגיעו ל-100% תפוסה, וזאת לאחר שכבר הוסיפו לאחרונה עשר מיטות. בשלב זה במוסד מקבלים עדיין חולים - אך גם מפנים לבתי חולים אחרים, וזאת בהתאם למצב המחלקה ברגע נתון. כיום, מאושפזים בו 66 חולי קורונה, כשמחלקה ייעודית נוספת אמורה להיפתח אחרי החגים.

בבית חולים נוסף בעיר, הדסה עין כרם, יש כיום 71 חולים, בהם 26 במצב קשה ועשרה במצב קריטי. בבית החולים מדגישים כי "בית החולים יוכל להגיע לטפל גם ב-200 חולים, אם יועברו התקציבים והתקנים הנדרשים לשם כך". אחוז התפוסה בבית חולים נוסף בעיר, הדסה הר הצופים, הגיע ל-100% גם ללא חולי קורונה. למעשה, אין בו, ככל הידוע, אפילו חולה קורונה אחד.

ד"ר אסף פרץ, מנהל מחלקת קורונה בבית החולים אסותא באשדוד. דוברות אסותא, אתר רשמי
"ביקשנו לעצור העברת מטופלי קורונה לבית החולים". ד"ר פרץ/אתר רשמי, דוברות אסותא

בבתי החולים העמק בעפולה ובפוריה קולטים חולים מכל אזור הצפון, לפי הוויסות של מרכז הבריאות. בראשון מאושפזים 51 חולי קורונה, מתוך 66 מיטות במחלקה, בעוד בשני תפוסות 24 מיטות מתוך 31.

גם באזור חיפה העומס מורגש, אם כי השלכותיו אחרות. הנהלת המרכז הרפואי כרמל הודיעה כי עקב העלייה המדאיגה במספר החולים בקורונה לא תתאפשר כניסה של יותר ממבקר אחד למטופל בכל רחבי בית החולים. כניסת מבקרים או מטופלים למתחם תותר רק עם הצגת אישור אשפוז או מכתב זימון לבדיקה, ומחלקת הביטחון של בית החולים אף הונחתה לאכוף את המגבלות בכניסה לבית החולים. בבית החולים רמב"ם בעיר מטופלים 60 חולים, מהם 31 חולים קשה ותשעה מונשמים. אולם, 138 אנשי צוות מבית החולים נאלצו להיכנס לבידוד בעקבות מגע עם חולים מאומתים.

לעומת זאת, בבית החולים סורוקה בבאר שבע התפוסה רחוקה מלהיות מלאה. מתוך 74 מיטות בסך הכל בשתי מחלקות קורונה, 40 מיטות פנויות. מבין 34 המאושפזים במחלקה, 22 חולים קשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully