וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הקורונה דנה בהגבלות: "יש להשקיע במערכת הבריאות - ולא לסגור את הציבור"

עודכן לאחרונה: 14.9.2020 / 14:25

ח"כ שאשא-ביטון תקפה את החלטת הממשלה ואמרה כי מאחורי המגבלות לא קיים אף שיקול בריאותי: "מנהלי בתי החולים אומרים שאסור שיהיה סגר, מקווה שמישהו יתעשת". ראש שירותי בריאות הציבור תקפה בדיון את התנהלות הוועדה: "מקלקלים את אמון הציבור"

בווידאו: ועדת הקורונה דנה בסגר/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניר חן

ועדת הקורונה התכנסה היום (שני) לדיון בהטלת הסגר הכולל בתקופת החגים. במהלך הדיון, יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא-ביטון, תקפה את החלטת הממשלה. "מנהלי בתי החולים אומרים שאסור שיהיה סגר, זו פגיעה אנושה בבריאות הציבור", אמרה. "היה מי שאמר ששום שיקול בריאותי לא עומד מאחורי ההחלטה הזו".

לדבריה, מטרת הדיון היא "להבין כיצד אנחנו נערכים כמדינה ליום שאחרי הסגר". יו"ר הוועדה הוסיפה כי "משאלת הלב שלי היא שמישהו כאן יתעשת, ויבין שאנחנו צריכים להשקיע במערכת הבריאות - ולא לסגור את הציבור".

יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא-ביטון
במהלך דיון בנושא מצב התרבות ואמנות. כנסת, ירושלים 27 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"שום שיקול בריאותי לא עומד מאחורי ההחלטה". ח"כ שאשא-ביטון/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במהלך הדיון, התגלע עימות בין ח"כ שאשא-ביטון לבין ראש מערך בריאות הציבור במשרד הבריאות שרון אלרעי. "הייתי מצפה מוועדת הקורונה להגיד לציבור 'אנחנו צריכים אתכם'. הטיפול לא יהיה על ידי בריאות הציבור כי אנחנו לא יודעים לנצח את הקורונה, אנחנו צריכים שכל אחד יקח אחריות על עצמו. נצא מהסגר הזה עם הציבור יהיה איתנו", אמרה אלרעי. "לציבור קשה להירתם אם בוועדות הכנסת מנפנפים באמירות כמו 'מי שמת מקורונה - הוא מת עם קורונה'. זה חלק ממה שמקלקל את אמון הציבור".

ח"כ שאשא-ביטון תקפה את אלרעי. "להאשים את הוועדה - זה להסיר אחריות ממה שהמערכת הייתה צריכה לעשות", אמרה. "תפקיד הוועדה הוא לבדוק שההחלטות מתקבלות על בסיס מידע שניתן להסביר אותו".

בדיקת קורונה בג'לג'וליה 10 בפסטמבר 2020. ראובן קסטרו
"סגר הוא פגיעה אנושה בבריאות הציבור". בדיקות קורונה, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הודה כי הנתונים לא תמיד מדויקים. "התפקיד שלנו כמשרד הבריאות זה להסתכל על התמונה כמכלול", אמר בדיון. "גם אם יש טעות של אחוזים בודדים לכאן או לכאן בגלל בדיקות גבוליות - זה לא מה שמשנה את התמונה הגדולה".

במהלך הדיון, הוצגו הנתונים הנוגעים למספר חולי הקורונה במצב קשה או קריטי מתחילת המגיפה לפי יישובים. על פי הנתונים, ירושלים נמצאת במקום הראשון עם 584 חולים במצב קשה מפרוץ הנגיף, אחריה בני ברק עם 167, ותל אביב עם 153.

חולים במצב קשה מתחילת המגיפה לפי יישובים

  • ירושלים - 584
  • בני ברק - 167
  • תל אביב-יפו - 153
  • אשדוד - 89
  • רמלה - 81
  • חיפה - 73
  • פתח תקווה - 71
  • רמת גן - 65
  • אשקלון - 64
  • לוד - 60
  • באר שבע - 56
  • בית שמש - 48
  • חדרה - 43
  • רחובות - 43
  • קרית גת - 34

ראש הממשלה החליפי בני גנץ ביקר באשדוד, אמר כי הוא מודע לכך שההחלטה על הטלת סגר היא קשה, אך המטרה היא להוריד את רמת התחלואה. "אנחנו נמצאים לפני אתגר גדול, על מנת שנוכל לחזור לשגרה בנוכחות קורונה, שלא תיעלם", מסר. "צריך לדעת להתנהג איתה בצורה טובה, רגועה ונשלטת. אפשר להתמודד עם האתגר הזה".

לדבריו, "לצערנו אנחנו נאלצים לעשות צעדי הגבלה מחמירים בתקופת החגים כדי לגרום בסופו של דבר להיקף התחלואה לרדת. אני יודע שזו תקופה לא קלה, אני מודע להרגשה של חלק מאנשים שאולי זה צעד גדול או כואב מדי, אך יש לקחת בחשבון את כלל הצרכים שלנו - ובראשם הבריאותיים".

מנהל המרכז הרפואי לגליל: "הוריתי להפסיק קליטת חולי קורונה נוספים"

מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, הודיע היום כי החליט להפסיק את קליטתם של חולי קורונה נוספים. זאת, בעקבות העומס הגדול במחלקות הקורונה וביחידות לטיפול נמרץ, ובפרט בכל הקשור לחולים קשים ומונשמים. בשלוש מחלקות הקורונה במרכז הרפואי מאושפזים 85 חולים מאומתים, בהם 30 במצב קשה ומתוכם שלושה מונשמים. המחלקות נמצאות בתפוסה של יותר מ-90%.

"כמות הצוותים המיומנים שעומדת לרשותי ויכולה לטפל בחולי קורונה קשים היא מועטה ביותר", הסביר פרופ' ברהום. "אין שום סיבה שאטפל בחולים קשים ומונשמים על ידי צוותים לא מיומנים, אם יש לי אפשרות להעביר אותם למרכז הארץ. נכון לעכשיו החלטתי שלא להעביר חולים למרכז, אך במצב הנוכחי אתקשה מאוד לקלוט חולים נוספים".

מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום. דוברות בית החולים, אתר רשמי
"כמות הצוותים לטיפול בחולי קורונה מועטה ביותר". פרופ' ברהום/אתר רשמי, דוברות בית החולים

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 3,167 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת. בכך, עלה מספר הנדבקים המאומתים לנגיף בישראל ל-156,596. אתמול, התקבלו תוצאות עבור 34,749 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף מתוכן הוא 9.4%. נתוני הבדיקות ותוצאותיהן אינם סופיים ועשויים להשתנות בעדכוני משרד הבריאות הבאים.

מספר החולים הפעילים כעת הוא 34,749, מהם 1,056 מאושפזים בבתי החולים, מתוכם 144 מונשמים ו-519 חולים קשה. נכון להיום, מתו 1,019 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל - עם 16 מתים ביממה האחרונה.

אתמול, אובחנו 2,651 בני אדם בקורונה ומספר הבדיקות היה 29,484, מתוכן 9% חיוביות לנגיף

החלת הסגר בלוד בעקבות עלייה בתחלואה 2 ביולי 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"הקורונה לא תיעלם". סגר בלוד, יולי/ראובן קסטרו

רשימת ההגבלות בתקופת הסגר

  • השלב הראשון: 18 בספטמבר עד 11 באוקטובר
  • יציאה מהבית למרחק של עד 500 מטרים
  • סגירת מערכת החינוך למשך 3 שבועות
  • איסור התקהלות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח, ו-10 בחלל סגור
  • עסקים חיוניים, בהם מרכולים ופארמים, ימשיכו לפעול
  • המגזר הפרטי יעבוד בהתאם לתו הסגול, למעט תיירות, מסחר וקבלת קהל
  • מסעדות יוכלו לפעול בשירות משלוחים בלבד
  • המגזר הציבורי יפעל במתכונת מצומצמת
  • תתאפשר פעילות ספורטיבית ליחידים
  • השלב השני: מ-11 באוקטובר (או מאוחר יותר, בהתאם לתחלואה)
  • מגבלות שונות על היישובים ברחבי הארץ, בהתאם לסיווג לפי תכנית הרמזור

הממשלה אישרה אתמול הטלת סגר מרוכך ברחבי הארץ בתקופת החגים. הסגר יחל בערב ראש השנה, 18 בספטמבר בשעה 14:00, ויימשך עד 11 באוקטובר לפחות. עוד החליטו השרים כי מערכת החינוך תושבת החל מיום שישי הקרוב, למעט החינוך המיוחד, כפרי הנוער, ומוסדות לילדים ונוער בסיכון.

במהלך תקופה זו, תיאסר תנועת אנשים למרחק של יותר מ-500 מטרים ממקום המגורים. זאת, למעט מקרים של הצטיידות במזון או צרכים רפואיים. כמו כן, תיאסר התקהלות של יותר מ-20 איש בשטחים פתוחים, ויותר מעשרה במבנה סגור. כמו כן, תותר פעילות ספורטיבית ליחידים.

על פי החלטת הממשלה, ייסגרו כלל העסקים לקבלת קהל בתחומי המסחר, התרבות, הבילוי והפנאי והתיירות פנים. בנוסף, ייסגרו גם בריכות השחייה, חדרי הכושר וכן המסעדות, שיורשו להפעיל שירות משלוחים. כמו כן, עסקים שהוגדרו חיוניים יישארו פתוחים, כמו גם מרכולים, בית מרקחת, מכוני אופטיקה, או חנויות למכירת מוצרי הגיינה, מוצרים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, ואביזרים רפואיים.

לצד זאת, עסקים במגזר הפרטי יפעלו לפי מתווה התו הסגול, וללא הגבלה במספר העובדים. גם המגזר הציבורי ימשיכו בפעילותו, בהתאם למתווה שיביא שר האוצר ישראל כץ לאישור קבינט הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully