וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם הרבה מאוד סימני שאלה: הממשלה תצביע על חזרה לסגר

על שולחן הממשלה תונח היום הצעה להטיל החל מיום שישי הקרוב הגבלות מחמירות על פעילות העסקים, ההתקהלות והיציאה מהבית, שיימשכו לפחות 4 שבועות ובכמה שלבים. לנוכח זעם בעלי העסקים, הבלבול במערכת החינוך וביקורת של שרים, יש מי שמאיים לא להיענות להנחיות

בוידאו: נתניהו מעדכן אחרי קבינט הקורונה/לע"מ

הממשלה תצביע היום (ראשון) על הטלת סגר כולל ברחבי הארץ החל מיום שישי הקרוב, ערב ראש השנה תשפ"א, בשעה 06:00 בבוקר, והשבתת מוסדות החינוך כבר יומיים לפני כן. ההצעה שתובא לאישור השרים כוללת הגבלות מחמירות על פעילות העסקים, ההתקהלות והיציאה מהבית, שיימשכו לפחות ארבעה שבועות ובכמה שלבים. זאת, ברקע תסכול גובר מצד בעלי עסקים ומערכת החינוך.

השלב הראשון של הסגר יימשך כשבועיים. בשלב השני יחולו הגבלות דומות במשך כשבועיים נוספים, בהתאם למצב התחלואה. לאחר מכן, בשלב השלישי, תשוב הפעילות באזורים השונים בהתאם לרמת התחלואה ולפי מתווה הרמזור.

לקריאת ההצעה המלאה

מחסומים בערב חג שני של פסח, צומת הכפר הירוק רמת השרון תל אביב 14 באפריל 2020. ראובן קסטרו
ישראל חוזרת לסגר. העוצר בכבישים בחג הפסח/ראובן קסטרו

לפי ההצעה, היציאה ממקום המגורים תוגבל ברחבי הארץ לעד 500 מטרים מהבית, ולא תתקיים פעילות בכלל מערכת החינוך, לרבות מערכת החינוך המיוחד והפנימיות, כשלמידה מרחוק תתקיים ככל האפשר.

בנוסף, ייסגרו לקבלת קהל "כלל העסקים מקבלי הקהל, המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים, למעט שירותים חיוניים, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, מכון אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, חנות למוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, שירותי תקשורת ואביזרים רפואיים". ניתן יהיה לרכוש אוכל מחוץ לבית העסק, בשירות משלוחים או טייק-אווי.

במגזר הציבורי, תצומצם הנוכחות במקום העבודה לכ-30% מכוח האדם. בנוגע למגזר הפרטי, לא ישהו במקום העבודה יותר מעשרה עובדים בכל זמן נתון או 30% ממצבת העובדים, לפי הגבוה מביניהם. בנוסף, התחבורה הציבורית תצומצם כך שיימנע מעבר ממקום למקום, להוציא הגעה וחזרה של עובדים ממקומות חיוניים.

עוד בוואלה

קורונה - עדכון יומי: 3,962 בני אדם אובחנו ביממה החולפת; 495 חולים קשה

לכתבה המלאה

ביקורת בממשלה: "לא מסתכלים על הכלכלה"

בישיבת הקבינט שבה הוחלט על הטלת הסגר התנגדו כמה מהשרים לצעדים משמעותיים של סגר כולל ברחבי הארץ למשך שבועיים, והם עשויים להביע את התנגדותם לסגר גם בישיבת הממשלה היום.

שר המדע יזהר שי, הציע להטיל סגר לילי בכל הארץ למשך תקופה ממושכת כדי למנוע התקהלויות במקומות בילוי. שר האוצר ישראל כץ תמך בהצעתו, ודרש כי לפני תחילת הסגר בשבוע הבא יתקיים דיון נוסף של קבינט הקורונה. "אני מתנגד לסגר, זאת החלטה שלא מסתכלת על הכלכלה. אם בכל זאת עושים צעדים עכשיו, אז צריך לעשות סגר לילי בכל הארץ", אמר כץ.

חוזרים לסגר: רשימת ההגבלות המסתמנת

  • סגר מלא - כל הארץ תוכרז כ"אזור אדום"
  • התקהלות בשטח פתוח תותר עד 20 אנשים, ובמקומות סגורים עד עשרה
  • יציאה מהבית תוגבל למרחק של עד 500 מטרים
  • בתי הספר ייסגרו החל מיום רביעי הקרוב ולא יתקיימו לימודים בכל מערכת החינוך
  • כל העסקים ייסגרו לקבלת קהל, למעט שירותים חיוניים
  • מסעדות יוכלו לפעול בשירות משלוחים או איסוף עצמי בלבד
  • מספר העובדים במגזר הציבורי יצומצם ל-30%
  • מספר העובדים במגזר הפרטי יצומצם לעד עשרה אנשים או ל-30%

שר החינוך יואב גלנט הביע אף הוא הסתייגות מהתכנית, ובפרט להקדמת הסגירה של מערכת החינוך - וקרא להתאים את המועד לתחילת הסגר הכללי. "מערכת חינוך פעילה חיונית לכל ילד ולכל משפחה ומהווה תנאי בסיסי להפעלת המשק בישראל. אסור לגרום לפגיעה בחינוכם של ילדי ישראל", כתב.

בעלי העסקים זועמים: "אנחנו על סף תהום"

כמה מבכירי המשק בישראל פנו במכתב משותף לשרי הממשלה בקריאה שלא לסגור את העסקים במהלך הסגר הכולל, ודרשו תכנית פיצויים מקיפה. על המכתב חתומים יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר ארגוני המגזר העסקי דובי אמיתי. בנוסף אליהם, חתמו על המכתב הפומבי יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג'.

"העובדה שעל שולחנכם מונחת הצעה לסגור שוב את העסקים בישראל, הינה מנותקת לחלוטין מהבנת ההשפעות הכלכליות חסרות התקדים שיצר הסגר הראשון", נכתב. "אנחנו נהיה שותפים מלאים להחלת מגבלות שיסייעו להורדת התחלואה, אך תנו לנו לעבוד ואל תבלמו את היכולת להתאושש מהסגר הראשון - העסקים על סף תהום וללא רזרבות".

בעלי העסקים, שכבר ספגו פגיעה קשה מאוד בעקבות המגיפה, הביעו את תחושות הזעם והתסכול מהחלטת השרים, דרשו פיצוי הולם ואיימו כי לא ייענו להחלטה. "ללא פיצוי מראש לא נציית להנחיות", נכתב.

מחאה נגד הכוונה להטיל סגר בגלל התפשטות הקורונה, כיכר פריז, ירושלים, 12 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"אין סגר בלי פיצוי מראש". מחאת העצמאים בבלפור, אתמול/ראובן קסטרו

גם ארגוני העצמאים הודיעו בימים האחרונים כי אם לא יוצג בפניהם מתווה פיצוי, בעלי עסקים יפרו את הסגר שעשויה הממשלה להטיל בתקופת החגים. בהפגנה אתמול מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, אליה הצטרפו לראשונה בעלי העסקים, תקף עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים, את ההחלטה על הסגר. "ממשלת ישראל מחליטה על סגר ולא אמרה מילה על פיצוי לעצמאים ולעסקים הקטנים", אמר. "בפעם הקודמת הפגנו במשך חודשיים עד שהתייחסו אלינו, למה לא להפיק לקחים ולהכריז על מתווה פיצוי לפי 'צוק איתן', הרי הקורונה היא מלחמה לכל דבר ופוגעת בכולנו".

"איננו מפרי חוק, אך כשבעלי עסקים יצטרכו להחליט אם לסגור את העסק או לפתוח, על מנת להתפרנס ולהביא אוכל לילדים, אין שאלה מה תהיה בחירתם", הוא הוסיף. "אני קורא לראש הממשלה ושר האוצר להכריז על פיצויים כבר עכשיו, נגיף הקורונה מסוכן, אך הסכנה הכלכלית אינה פחותה ממנו".

במהלך הישיבה היום יתקיים דיון שבסופו ייקבע אילו מפעלים יוגדרו חיוניים. שר האוצר כץ צפוי להפעיל לחץ כדי להכניס רשימה של מקומות עבודה ומפעלים שיישארו פתוחים. בהמשך, יוביל השר מתווה תמריצים למעסיקים שיישארו פתוחים וידאגו שלא לפטר את עובדיהם.

בנוסף, באוצר צפויים להגדיל את תכנית הסיוע הכלכלית, העומדת כעת על סך של 90 מיליארד שקלים. תכנית רשת הביטחון מפצה כיום את העסקים שנפגעו ב-40% מההכנסות, ואילו כץ דוחף להוריד את רף הפגיעה ל-25% בזמן הסגר, כך שיותר עסקים יוכלו לזכות בפיצויים.

מתווה התפילות בחגי תשרי

  • בשטח פתוח: עד 20 איש
  • במבנים סגורים בערים אדומות - בקבוצות של עד עשרה אנשים ביחס של אדם אחד על כל ארבעה מ"ר
  • במבנים סגורים בשאר הארץ - בקבוצות של עד 25 אנשים ביחס של אדם אחד על כל ארבעה מ"ר

בלבול במערכת החינוך: "לא שעירים לעזאזל"

הורים ועובדי הוראה זועמים על ההחלטה המסתמנת להשבית את מערכת החינוך ביום רביעי הקרוב, יומיים לפני כניסתו לתוקף של הסגר הכולל. עם פרסום ההצעה שתוגש לאישור הממשלה בנושא, הם קראו להתאים את מועדי ההגבלות.

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, אמר לוואלה! NEWS כי "מערכת החינוך היא לא שעיר לעזאזל, מגיע להורי ישראל לקבל את הנתונים על פיהם מקבלים החלטות בממשלת ישראל". לדברי שיף, "[משמעות] חוסר ההלימה בין סגירת מערכת החינוך לסגר הכללי היא יצירת סגר על הורי הגנים והורי בתי הספר. הורה לילד בן חמש לא יכול ללכת לעבודה כשהילד שלו נמצא בבית. אם ממשלת ישראל קיבלה החלטה שהסגר יתקיים מיום שישי - מערכת החינוך צריכה להיות חלק מהסגר, אך ביום שישי". ועד הגנים הארצי אף הודיע כי אם ההחלטה אכן תתקבל, בכוונתו להשבית את הלמידה מרחוק בימים אלה, בטענה שמתכונת הלמידה מרחוק בגנים אינה יעילה.

לקראת פתיחת שנת הלימודים בבית הספר פסגות על שם חיים גורי, ראש העין, 31 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"יוצרים סגר על הורי הגנים". בית הספר חיים גורי בראש העין/ראובן קסטרו

יצוין כי במערכת החינוך שוררת אי בהירות בנוגע למתווה הלימודים תחת ההגבלות הצפויות, בעקבות הודעת קבינט הקורונה על השבתת מערכת החינוך בשבועיים הראשונים לסגר, ועל לימודים מרחוק בכיתות ה' ומעלה בשבועיים לאחר מכן. בנוסף, תלמידי הכיתות הנמוכות וילדי הגנים נותרו ללא מענה, כשחלק מההורים ימשיכו לעבוד גם בתקופת הסגר בחודש הקרוב.

ומה עם התחבורה הציבורית? עדיין לא ברור

לפי ההצעה שתוגש מחר לממשלה, התחבורה הציבורית תוגבל ותצומצם כדי למנוע מעבר של אזרחים מיישוב ליישוב, אך עדיין תאפשר הגעה וחזרה של עובדים ממקומות חיוניים.

ההצעה מסמיכה את המפקח על התעבורה והמנהל לעניין מסילות הברזל, לקבוע את לוחות הזמנים ואופי הפעילות - וזו עדיין אינה ברורה. נכון לשעה זאת, כלל לא ברור מה משמעות ההגבלות ביחס לקווי אוטובוס בין-עירוניים, רכבת ישראל או נתב"ג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully