וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קראו לו מחבל רק בגלל שהוא ערבי, מי שאמור להגן עלינו - רצח אותנו"

12.9.2020 / 13:45

כארבע שנים מאז מותו של יעקוב, משפחתו חיה את הטרגדיה מדי יום, וההתנצלות של נתניהו לא מספקת אותם. הם דורשים ועדת חקירה ומתכוונים לפתוח בהליכים נגד שי ניצן, אלשיך וארדן. "רוצים לנקות את שמו. הוא חלל של המדינה", הם אומרים, ויש להם גם מסר למשפחת השוטר שנדרס

בווידאו: משפחת אבו אלקיעאן מצפה לביקור נחומים ופיצוי/צילום: שי מכלוף ויותם רונן, עריכה: איתי עמרם

ההתנצלות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מספקת את בני משפחתו של יעקוב אבו אל-קיעאן. בני המשפחה הגישו תביעה אזרחית, דורשים להקים ועדת חקירה בראשות שופט, ומבהירים: "לא נסלח לאלשיך על התבטאויותיו". הם גם מתכוונים לפתוח בהליכים נגד שי ניצן, רוני אלשיך וגלעד ארדן.

קרוב לארבע שנים מאז מותו של יעקוב, משפחתו חיה את הטרגדיה מדי יום. הם עדיין כועסים ועדיין מחפשים תשובות והתנצלות אישית מראש הממשלה. "הוא צריך להגיע לפה ולבקש סליחה מאימא של יעקוב וגם מילדיו", אומר אחיו אחמד. בני המשפחה טוענים כי מאז אותו אירוע קשה שבו נהרג יעקוב, החיים שלהם לא חזרו למסלולם, כעשרה מילדיו גרים עדיין בכפר הלא מוכר, ללא בית ראוי, ומצפים מהמדינה לפצות אותם. קרוב לארבע שנים ודבר לא השתנה. חיים שקפאו בצל המוות.

"ההתנצלות באה מאוחר והיא לא מספקת", מוסיף אחמד. לדבריו, הפגיעה הקשה המשיכה לאחר האירוע, כשהמפכ"ל דאז רוני אלשיך קרא ליעקוב בן עוולה. "אלשיך התנהג בצורה תוקפנית, ההחלטה שלו הייתה מהירה ופזיזה, הוא האמין לאנשים בשטח והוא צריך לשלם בדין על הטעויות שהוא עשה. הוא וארדן צריכים להתנצל ולעמוד לדין".

משפחתו של יעקוב אבו אלקיעאן, שנהרג מירי שוטרים באום אל חיראן 9 בספטמבר 2020. יותם רונן
"ההתנצלות באה מאוחר והיא לא מספקת". משפחת אבו אלקיעאן באום אל חיראן/יותם רונן

מיד לאחר האירוע טענו בני המשפחה כי יעקוב אינו מחבל וכי לא ניסה לדרוס את השוטרים, אך מנגד במשטרה התעקשו שאכן מדובר במחבל. ב-18 בינואר 2017 הגיעו שוטרים כדי לאבטח הריסת בתים באום אל חיראן, במהלך ההריסה החלו עימותים בין השוטרים לבין התושבים, ובשעות הבוקר המוקדמות נהרג מאש השוטרים יעקב אבו אל-קיעאן. במהלך הירי דרס אבו אל-קיעאן למוות את השוטר ארז לוי, ובמשטרה טענו כי הוא מחבל שדרס את השוטרים בכוונה תחילה.

במשפחה טענו מההתחלה כי לא מדובר בפיגוע. גם חוקרי שב"כ שהגיעו לזירת האירוע טענו בפני חוקרי המשטרה כי לא מדובר בפיגוע, אך במשטרה לא השתכנעו. "האמת תמיד הייתה איתנו", הסביר אחמד. "אח שלי נורה בדם קר תוך כדי שהוא מבקש עזרה מהשוטרים". לטענתו, פרקליט המדינה דאז שי ניצן עזר למשטרה לטייח את מחדלי המשטרה.

"הוא עזר להם לטייח, אני לא יודע למה. נתניהו כנראה קיבל מידע שאכן זה היה ככה, אנשי שב"כ, שהם ישרים בדרך כלל, אמרו מההתחלה שלא מדובר בפיגוע", המשיך אחמד בתיאור התגלגלות האירועים לאחר מותו של יעקוב. "אנחנו עדיין כועסים, האנשים שאמורים להגן עלינו פשוט רצחו אותנו. עכשיו המדינה צריכה לפצות את הילדים שלו ולהכיר בו כחלל".

עוד בוואלה!

אחיו של יעקוב אבו אל-קיעאן: "נתניהו צריך לבוא לאמא שלי ולהתנצל"

לכתבה המלאה
אחמד אחיו של, יעקוב אבו אלקיעאן המורה שנהרג על ידי שוטרים לפני יותר משלוש שנים. -, אתר רשמי
"האמת תמיד הייתה אתנו". אחמד אבו אלקיעאן, אחיו של יעקוב/אתר רשמי, -

הוא הסביר כי "אנחנו רוצים שהציבור יידע שזה לא היה כמו שפרסמה המשטרה, הם צריכים לנקות את השם שלו". הוא סיפר כי "נולדנו באום אל חיראן ואנחנו שם בגלל המדינה, מההתחלה עשו לנו עוול. אנחנו מקווים שכולם יבינו שיעקוב לא היה מחבל, גם השוטר ארז שנהרג באירוע הוא חלל של המדינה, כמו יעקוב".

אחמד רוצה שראש הממשלה יגיע לאום אל חיראן כדי להתנצל. "המלך חוסיין עשה זאת בנהריים, גם נתניהו יכול לבקש מאימא שלי סליחה ולהוציא לה קצת כאב מהלב, לפחות שיגיד לה 'טעינו', ההתנצלות היא הדבר הראשון בתהליך".

"אנחנו משפחה לתפארת מדינת ישראל", אומר האח אחמד בגאווה. "רופאים, מהנדסים, אנשי חינוך. זה שאמרו על אחי שהוא מחבל, זה נורא ואיום. אני חושב שהמגזר היהודי כבר הפנים שזה לא זה נכון ושמכרו להם סיפורים כדי לטייח את מה שקרה". הכינוי "בן עוולה", שבו כינה אלשיך את יעקוב היה כחץ בלב בני כל המשפחה, לדבריו. "זה כאב לנו, זה הרגיז אותי. בכל פעם שאני נזכר בזה אני מקבל צמרמורת".

הלוויתו של יעקוב אבו אלקיען שדרס את השוטר ארז לוי בפינוי של הכפר אום אל חיראן , חורה, 24 בינואר 2017. AP
"לנקות את השם שלו". הלוויתו של יעקוב אבו אלקיען, בינואר 2017/AP

ראאד אבו אל-קיעאן אחיינו של יעקוב מסכים אף הוא כי ראש הממשלה היה חייב להתנצל ולהקשיב לבני המשפחה. "זהו יום רביעי השחור שלנו", אומר מספר, "אני מנסה לסלוח אבל מתקשה, זה מאוד קשה". על התנצלותו של נתניהו אמר כי "עדיף מאוחר מאשר בכלל לא, זהו צעד ראשון. ראש הממשלה היה צריך להקשיב לנו מההתחלה, רק כשהוא יגיע למשפחה ויגיד 'אני מתנצל' נאמין".

"אנחנו רוצים להרגיש את ההתנצלות שלו", הוא מוסיף, "אנחנו רוצים שהוא יבוא לפה ויזיל דמעה אתנו. רצחו את הדוד שלי בירי ואחר כך מנעו ממנו טיפול, קראו לו 'בן עוולה'. לבוא למשפחה של משכילים ולהגיד 'בן עוולה', זה לא יכול להיות". הוא מספר כי בני המשפחה מתכוונים לפתוח בהליכים נגד שי ניצן, אלשיך וארדן: "אלה שלושת המטייחים שהכפישו, והראו כמה המדיניות גזענית. במקרה שלהם, גם אם יתנצלו, אני לא אקבל את זה".

"נתניהו צריך להראות לנו שההתנצלות אמיתית"

לאחרונה הגישו נשותיו וילדיו של יעקוב אבו אל-קיעאן תביעה בדרישה לפיצויים על סך 17 מיליון שקלים לבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי עו"ד משה קריף, אבל במשפחה טוענים שלא יסתפקו בכך. "יש תביעה אזרחית כבר, אבל אנחנו מתכוונים מתכונים להגיש קובלנה פלילית נגד המשטרה, שי ניצן ומי שהיה השר לביטחון פנים, וכמובן גם תביעה נגד מי שמנע מיעקוב לקבל טיפול רפואי במקום", מוסיף ראאד.

"אלשיך עמד בראש הפיקוד המשטרתי, הוא היה בשב"כ ויכול היה לשקול ולבדוק את העניין, להיות הגון. לא היה לו מצפון", המשיך ראאד בדבריו. "נתניהו צריך להראות לנו שהוא אמיתי בהתנצלות ושזה לא רק משחק פוליטי בשבילו. הוא צריך לבוא לכאן".

יעקוב אבו אל-קיעאן. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
"המדינה צריכה לפצות את הילדים שלו ולהכיר בו כחלל". יעקוב אבו אל-קיעאן/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

ביום רביעי האחרון כינסה משפחת אבו אל-קיעאן מסיבת עיתונאים שבה בני המשפחה התייחסו להתנצלות נתניהו. בנו של יעקוב, ד"ר חוסם אבו אל-קיעאן אמר כי "אבא שלי חינך דורות, לפני ארבע שנים הוא נהרג בנסיבות טרגיות, אנחנו עדיין מתחת לשמיים וללא בבית. אנחנו מברכים על ההתנצלות של נתניהו, ומזמינים אותו להגיע לפה ולראות איך אנחנו חיים פה".

אחיו השני של יעקוב, ג'באר התייחס לשר לביטחון הפנים דאז גלעד ארדן, ואמר כי "הוא קרא לאחי מחבל רק בגלל שהוא היה ערבי, אני מסתכל לעיניים של ראש הממשלה ואני אומר לו: 'זהו צעד חשוב'. יכול להיות שהוא עלה על הגל, אבל אני אומר לביבי תבוא ותראה נכונות ותשקם את המשפחה".

משפחתו של יעקוב אבו אלקיעאן, שנהרג מירי שוטרים באום אל חיראן 9 בספטמבר 2020. יותם רונן
מסיבת העיתונאים שערכה המשפחה השבוע באום אל חיראן/יותם רונן

במשפחת אבו אל-קיעאן טענו כי הם מתכוונים לנסות בקרוב ליצור קשר עם משפחתו של השוטר ארז לוי, שנהרג אף הוא באירוע. "לא הצליח לנו בעבר לדבר איתם, אנחנו ננסה שוב בקרוב ליצור קשר איתם", הוסיף ראאד. "השוטר ארז לוי הוא גם קורבן של האירוע, אנחנו רוצים שגם משפחת השוטר תדע את האמת על מה שקרה באותו הלילה".

לדברי בני המשפחה כבר יותר משלוש שנים שהם כואבים את המקרה, ועדיין ישנם אנשים שהמילה אום אל חיראן מעלה בהם סטיגמות על התושבים במקום. "יש מקומות שבהם אתה מזדהה שאתה מאום אל חיראן, ואנשים לוקחים צעד אחורה", סיפרו, אך ציינו כי מדובר במיעוט וכי "הרוב מזדהים עם כאבנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully