וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש לנתניהו: הטענות כי הפרקליטות קבעה כי אל-קיעאן מחבל - שקריות

עודכן לאחרונה: 9.9.2020 / 19:42

מנדלבליט השיב לראש הממשלה שטען כי בכירים בפרקליטות ובמשטרה הגדירו את יעקוב אבו אל-קיעאן שנורה למוות במהלך פינוי אום אל-חיראן לפני שלוש שנים כמחבל, "כדי להגן על עצמן". בתגובה חריפה לדבריו כתב: "הטענות הן שקר וכזב שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק"

בווידאו נתניהו מתנצל בפני משפחת יעקוב אבו אל-קיעאן/מערכת וואלה NEWS!

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר הערב (רביעי) כי הטענה לפיה הפרקליטות קבעה כי יעקוב אבו אל-קיעאן, שנורה למוות במהלך פינוי אום אל-חיראן ב-2017, הוא מחבל - היא שקרית. זאת, בתגובה לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש, לפיהם "בפרקליטות ובמשטרה קבעו כי מדובר במחבל כדי להגן על עצמן".

מנדלבליט יצא במתקפה על ראש הממשלה וכינה את דבריו שקר וכזב, "המצאת יש מאין, שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק ולהחלטותיה בעניינו של ראש הממשלה".

במקביל, נתניהו תקף את היועמ"ש וטען כי לא יבדוק את הטענות להתנהלות הפרקליטות. "אין מנוס מחקירה עצמאית ובלתי תלויה", אמר ראש הממשלה בפתח ישיבה דחופה שכינסה סיעתו. "אזרחי ישראל רוצים לדעת את האמת ורק כך אפשר להבטיח את שלטון החוק והדמוקרטיה, אין דרך לטייח את זה".

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט בוועידת המשפט. דוברות לשכת עורכי הדין, אתר רשמי
"טענות שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק". מנדלבליט/אתר רשמי, דוברות לשכת עורכי הדין

בהודעה מטעם היועמ"ש תוארה השתלשלות האירועים בפרשת הירי באל-קיעאן, שרכבו נסע לעבר שוטרים ואלה ירו בו כיוון שחשדו שמדובר בפיגוע דריסה. "במסגרת העיסוק בנושא, עלתה בין היתר השאלה אם פגיעתו של המנוח בשוטרים הייתה 'פיגוע' או שמא היה מדובר בתאונה לא מכוונת, שנגרמה כאשר למנוח לא הייתה שליטה על הרכב", נכתב.

"בהחלטתו המנומקת של פרקליט המדינה דאז, שלא לפתוח בחקירה פלילית בנוגע לאירוע, נקבע: בחומר שנאסף ישנן אינדיקציות מסוימות, לכאן ולכאן, לגבי נקודה זו. שירות הביטחון הכללי, אשר בין היתר, תחקר את הזירה בשעות הראשונות שלאחר האירוע, החליט שלא להמשיך בחקירת האירוע, תוך שהבהיר, על פי החומר שהיה בפניו באותה עת, כי אין ביכולתו לקבוע אם האירוע האמור היה 'פיגוע' אם לאו".

עוד תואר בהודעת היועמ"ש כי "לאחר בחינת מכלול הראיות, דעתי היא כי לא ניתן להכריע בשאלה זו במידה גבוהה של ודאות. מכל מקום, שאלה זו אינה נחוצה להכרעה אם לפתוח בחקירה פלילית נגד מי מהמעורבים, שכן כאמור, אף אם הפגיעה אירעה שלא בכוונה, עקב איבוד שליטה של המנוח על רכבו, עדיין, אין הצדקה לפתוח בחקירה פלילית נגד מי מהשוטרים, אשר פעלו בתנאים מבצעיים לפי הבנתם את המציאות באותו רגע".

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים ביקור עבודה במפקדה המשימתית לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף. 7 בספטמבר 2020. תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי, אתר רשמי
"המצאת יש מאין". נתניהו/אתר רשמי, תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי

מנדלבליט הוסיף ותקף את ראש הממשלה, ודחה את דבריו בדבר הקשר בין חקירותיו לבין החלטות הפרקליטות. "היועץ המשפטי לממשלה דוחה בתוקף טענה זו, ובוודאי את הטענה כי הדבר (שכאמור מעולם לא קרה) נעשה חלילה כדי לפגוע בראש הממשלה".

"לאירוע הטראגי באום אל-חיראן ולבדיקה שנעשתה בעקבותיו אין ולא היה כל קשר לראש הממשלה. טענות אלה כאמור הן שקר וכזב, המצאת יש מאין, שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק ולהחלטותיה בעניינו של ראש הממשלה".

יעקוב אבו אל-קיעאן. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
יעקוב אבו אל-קיעאן/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

נתניהו אמר את דבריו אמש במהלך הצהרה בה התנצל באופן פומבי בפני משפחת אבו אל-קיעאן, שנורה למוות על ידי שוטרים - והוצג כמחבל על לא עוול בכפו. בדבריו, התייחס נתניהו לחשיפת העיתונאי עמית סגל בחדשות 12, בה נטען לטיוח חקירות משטרה דוגמת פרשת הירי באל-קיעאן, כדי לא לפגום בחקירות ראש הממשלה. לטענת נתניהו, כשלי המשטרה בחקירת האירוע באום אל-חיראן מצביעים על הטייתה הפוליטית של המשטרה.

ריבלין: "גם אחרי שעובר זמן, ניתן לומר טעינו"

במקביל, נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לפרשת הירי באום אל-חיראן, ואמר בהמשך להתנצלותו של ראש הממשלה כי גם על ארגונים ממשלתיים מוטלת האחריות להתנצל. "דרוש לב רחב מספיק בשביל להאמין בכוחו של האדם לבקש סליחה, לתקן את דרכיו ולעשות שינוי", פתח ריבלין, "אבל לא רק יחידים צריכים להכיר בטעויותיהם".

"גם על ארגונים ממשלתיים ומדינות מוטלת האחריות לביקורת עצמית ולהתנצלות על טעויות. חוסנה של מערכת, כל מערכת, נבחן ביכולת שלה לאפשר חקירה כשזו נדרשת, להודות בטעויות, לתת דין וחשבון, ולתקן את דרכיה להבא. גם אחרי שעובר זמן, ניתן לומר טעינו, שגינו, נבדוק, נחקור", הוסיף הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully