וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני הרוגים - אפס אשמים: כך קרס תיק פרשת אום אל-חיראן

2.5.2018 / 6:50

עם ההחלטה לסגור את התיק נגד השוטרים שירו ביעקוב אבו אל-קיעאן מסתיימת הפרשה שהטילה צל על יחסי המדינה והבדואים, אך גם על יחסי המשטרה ומח"ש. האירוע שבמסגרתו נהרג השוטר ארז לוי התחיל בסימני קריאה עם קביעת ארדן שמדובר בפיגוע, והסתיים עם סימני שאלה רבים מדי

צילום:שי מכלוף עריכת וידאו:ניר חן

פרשת אום אל-חיראן הסתיימה היום (שלישי), לפחות לפי שעה, עם הודעת פרקליט המדינה שי ניצן על סגירת החקירה נגד השוטרים שירו למוות ביעקוב אבו אל-קיעאן. האירוע שהצית את הפרשה התרחש בלילה שבין ה-17 ל-18 בינואר בשנה שעברה. כוחות משטרה גדולים הגיעו לכפר הבדואי בדרום כדי להוציא לפועל צווי פינוי והריסה, ובמקום התפתחו עימותים.

במהלך העימותים נדרס למוות השוטר רס"מ ארז לוי. אל-קיעאן, הנהג הדורס, נורה למוות על ידי שוטרים. שתי שאלות קשורות זו לזו עמדו מאז במרכז הפרשה: האם הדריסה היתה פיגוע או תאונה, והאם השוטרים שירו למוות באל-קיעאן פעלו כדין.

עוד בוואלה! NEWS:
גורמים אמריקניים: ישראל מתכוננת למלחמה; ליברמן: נעשה מה שצריך
הרוג ופצוע קשה בחיסול ליד כפר סבא; שניים נוספים נפצעו קל
ריבלין נחת באתיופיה לביקור היסטורי: "נפעל להעמקת שיתוף הפעולה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כוחות משטרה באום אל-חיראן לאחר תקרית הדריסה והירי בשנת 2017/מערכת וואלה!, צילום מסך

מיד לאחר האירוע אמרו במשטרה כי אל-קיעאן, שעבד כמורה, הוא פעיל בתנועה האסלאמית ונבחן אם יש לו קשר לדאעש. השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מיהר למסור לאחר האירוע כי "מחבל השייך לתנועה האסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי. אני מקווה שיום זה לא יהפוך ליום שמסמן תפנית ביחסים של הבדואים עם רשויות המדינה". הוא הוסיף כי במקום אירע "כנראה פיגוע דריסה באמצעות ג'יפ נגד כוחות המשטרה שהיו אמורים לאבטח את ההריסות".

מנגד, אחיו של אלקיעאן אמר אז לוואלה !NEWS כי, "פשוט ירו. זה רצח בדם קר. הוא לא קשור לתנועה האסלאמית, הוא איש חינוך שעובד בבית ספר. הוא לא דרס אף אחד. אני רוצה שראש הממשלה בנימין נתניהו ייתן לי דין וחשבון על הרצח היום באום אל-חיראן".

עוד באותו נושא

פרקליט המדינה: לא ניתן לקבוע אם האירוע באום אל חיראן הוא פיגוע

לכתבה המלאה
רס?מ ארז (עמדי) לוי ז?ל, השוטר אשר נרצח בפיגוע דריסה באום אל חירן. (צילום:דוברות המשטרה). דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
רס"מ ארז לוי שנדרס למוות באום אל-חיראן/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

כחודש לאחר מכן, התייחס השר ארדן שוב לאירוע. הפעם כבר היה מסויג יותר, ולא התייחס אליו כפיגוע. "אסור שהאירוע הזה יעיב על היחסים", אמר השר באירוע של משטרת ישראל בבאר שבע. "אסור לתת לאף אחד לנסות לקחת אירוע נקודתי שבו לצערנו גם נהרג שוטר וגם נהרג אזרח ולהשליך ממנו על היחסים בין האוכלוסייה הבדואית למשטרה ולממשלה. זה לא נכון ולא מייצג". עוד הוסיף ארדן: "אנחנו צריכים להפיק לקחים לאחר שיתברר מה בדיוק היה שם ולאחר חקירת מח"ש".

בפברואר 2017 נחשפו ממצאים ראשוניים מחקירת מח"ש. על פי סרטונים מזירת האירוע, אבו אל-קיעאן נסע במהירות נמוכה יחסית, מה שמחזק את ההערכה כי לא ניסה לדרוס את השוטרים בזירה, אלא להימלט ממנה. עוד פורסם אז כי ממצאי החקירה סתרו בחלק מהמקרים עדויות שנגבו מהשוטרים במקום, שהעידו כי אל-קיעאן נסע במהירות גבוהה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יעקוב אבו אל-קיעאן שנורה בידי השוטרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין מח"ש למשטרה התפתח סכסוך שאף דלף לתקשורת סביב השאלה האם הדריסה היתה פיגוע או לא, כשהמשטרה סברה שמדובר בפיגוע על רקע לאומני. בנובמבר האחרון פורסם בחברת החדשות כי שב"כ חקר גם הוא את האירוע, והעביר למח"ש מסמך ובו ממצאים רגישים, אך במח"ש התעלמו. מנגד, במח"ש הכחישו את הדברים.

כעת, לצד סגירת תיק החקירה נגד השוטרים, הודיעה פרקליט המדינה שי ניצן כי לא ניתן לקבוע האם היה מדובר בפיגוע או בדריסה כתוצאה מאובן שליטה של אל-קיעאן על הרכב. "בחומר שנאסף ישנן אינדיקציות מסוימות, לכאן ולכאן, לגבי נקודה זו", נכתב בהודעת פרקליט המדינה. "שירות הביטחון הכללי, שבין היתר, תחקר את הזירה בשעות הראשונות שלאחר האירוע, החליט שלא להמשיך בחקירת האירוע, תוך שהבהיר, על פי החומר שהיה בפניו באותה עת, כי אין ביכולתו לקבוע אם האירוע האמור היה 'פיגוע' או לא". בעקבות ההודעה קרא השר ארדן לחדש את חקירת השב"כ והמשטרה, כדי להגיע לתשובה סופית בשאלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully