וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ על איראן שלא להוציא להורג אלוף היאבקות: "חוסו על חייו"

ארה"ב הצטרפה לקריאה לטהראן לבטל את עונש המוות שנגזר על נביד אפקרי, שהפגין נגד משטר האייתוללות לפני כשנתיים והורשע בהריגת מאבטח. בהקלטה מהכלא הוא נשמע מעיד כי הודאתו הוצאה ממנו בעינויים. טראמפ למנהיגי איראן: "אעריך מאוד אם תצילו את חייו של הצעיר"

צילום: טוויטר, רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קרא לאיראן לבטל עונש מוות שנגזר על נביד אפקרי, אלוף היאבקות שהשתתף בהפגנות נגד משטר האייתוללות לפני כשנתיים בשיראז. טראמפ צייץ למנהיגים באיראן: "אעריך מאוד אם תוכלו להציל את חייו של הגבר הצעיר הזה, ולא תוציאו אותו להורג".

אפקרי בן ה-27 נידון לשני עונשי מוות בגין רצח של מאבטח במהלך המחאות, אך עלה חשש כי הודאתו חולצה ממנו תחת עינויים. לפי פעילי זכויות אדם באיראן, על שני אחיו של המתאבק, ואהיד וחביב, נגזרו 54 ו-27 שנות מאסר בגין אותו המקרה.

טראמפ צירף לציוץ דיווח של רשת "פוקס ניוז", לפיו "הפעולה היחידה של המתאבק הייתה להפגין ברחובות נגד הממשלה".

נביד אפקרי, מתאבק איראני שנגזר עליו עונש מוות בגין הרג מאבטח בהפגנות נגד המשטר בשיראז. 05 בספטמבר 2020. טוויטר, אתר רשמי
נטען כי הודאתו הוצאה בעינויים, אפקרי/אתר רשמי, טוויטר

דוברת מחלקת המדינה מורגן אורטגוס אמרה אתמול כי גם וושינגטון מצטרפת לקריאה לביטול העונשים שנגזרו על האחים. "אנו מצטרפים לעולם בזעם על עונש המוות של המשטר באיראן על נביד אפקרי, שעונה כדי למסור ווידוי כוזב אחרי שהשתתף בהפגנות שקטות ב-2018", צייצה בטוויטר. "המשטר עינה גם את שני אחיו וגזר עליהם עשרות שנות מאסר. שחררו אותם".

טראמפ קורא לאיראן שלא להוציא אותו להורג

דמויות בינלאומיות בתחום ההיאבקות ופעילים פוליטיים יצאו בקריאה לשחרורם של האחים, ונאספו יותר מעשרת אלפים חתימות לעצומה הקוראת לחוס על חייו של אפקרי.

סוכנות ידיעות באיראן אישרה ביום חמישי האחרון כי אפקרי נידון לעונש מוות. אולם בהקלטה שדלפה מבית הכלא, המתאבק אמר כי הוא עבר עינויים. במקביל, אמו אמרה כי שני בניה נאלצו להעיד אחד נגד השני כשעונו גם כן.

עורך דינם של האחים, חסן יונסי, מסר כי בניגוד לדיווחי החדשות במדינה, רגע הריגת המאבטח לא תועד בוידאו. הוא הוסיף כי הצילומים ששימשו כראיה בתיק נלקחו כשעה לפני התרחשות האירוע.

הפגנות באיראן נגד יוקר המחיה בטהרן, איראן 30 בדצמבר 2017. טוויטר, AP
הפגנות נגד יוקר המחיה בטהראן, 2017/AP, טוויטר

ב-2018 פרצו הפגנות רבות ברחבי איראן במחאה על המצוקה כלכלית והדיכוי הפוליטי במדינה. הפגנות נוספות בקנה מידה דומה פרצו בסוף השנה שעברה, במחאה על עליית מחירי הדלק. לפי "אמנסטי אינטרנשיונל", יותר מ-7,000 בני אדם, בהם ילדים בני עשר, נעצרו בעקבות המחאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully