וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים באיראן: הרוגים בהפגנות על מחסור במים במערב המדינה

1.7.2018 / 10:05

ברשתות החברתיות דווח כי כוחות הביטחון פתחו באש לעבר מפגינים בעיר חומשהר, הסובלת מבצורת חמורה וממחסור במי שתייה. בסרטונים שפורסמו נראו אנשים נמלטים ממה שנשמע כמו קולות ירי. שר הפנים הכחיש כי היו הרוגים

עריכה: שניר דבוש

כמה מפגינים נהרגו אמש (שבת) מאש כוחות הביטחון בדרום-מערב איראן - כך דווח ברשתות החברתיות. המחאה בעיר חורמשהר נמשכת זה כמה ימים בעקבות מחסור חמור במים, שנגרם בשל הבצורת הקשה בעיר הנמל השוכנת על גדות נהר הקרון, שיוצר את הגבול עם עיראק. עם זאת, שר הפנים עבד אל-רזא רחמאני פדלי, הכחיש הבוקר כי היו הרוגים ואמר כי אדם אחד נפצע בתקרית מבודדת.

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראו אנשים נמלטים ממה שנשמע כמו קולות ירי, ונראית נוכחות גבוהה של אנשי המשטרה המקומית, שעושה שימוש בגז מדמיע נגד המפגינים. בכמה מהתיעודים נראים מפגינים כשבגדיהם מוכתמים בדם.

התושבים בעיר שבמחוז חוזיסטן מחו נגד הרשויות המקומיות גם ביום שישי, בטענה שהמחסור החמור נובע מניהול כושל. תושבים מקומיים אמרו לאתר "קול אמריקה" בשפה הפרסית כי הם חושדים שהרשויות העבירו את אספקת המים לעיראק ולכווית.

הפגנות בעיר חורמשהר, איראן, בשל המחסור במים, 29 ביוני 2018. אתר רשמי
הפגנות בחומשהר בשל המחסור במים/אתר רשמי

תיעוד מהמהומות

בסוכנויות הרשמיות באיראן טרם הייתה התייחסות לעימותים בחורמשהר, אך אלו מצטרפים לסדרה של הפגנות ברחבי המדינה הקשורות למצב הכלכלי המחריף.בטקס של בוגרי משמרות המהפכה שהתקיים אתמול בטהראן, אמר המנהיג העליון עלי חמינאי כי שישה נשיאים אמריקנים לפני טראמפ ניסו להסית את העם נגד המשטר ונכשלו.

במהלך ההפגנות שהתקיימו השבוע בבזאר בטהראן, מחו המפיגינים על הצניחה בערך הריאל שאיבד עשרות אחוזים מערכו מאז הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על פרישה מהסכם הגרעין בחודש מאי. הסוחרים בבזאר אף פתחו בשביתת מחאה וסגרו את חנויותיהם. במקביל, גורם אמריקני בכיר אמר כי וושינגטון פועלת להפסקת יבוא הנפט מאיראן עד ל-4 בנובמבר, עם חידוש הסנקציות על המגזר החיוני לכלכלת המדינה.

מפגינים בבירת איראן, טהראן, נגד המשבר הכלכלי, 25 ביוני 2018. AP
הפגנות בטהראן במהלך השבוע בעקבות צניחת ערך הריאל/AP

בסרטונים שפורסמו אז ברשתות החברתיות, שמהימנותן לא ברורה, נראו מפגינים שורפים פחי אשפה ברחובות טהראן בניסיון למנוע מהמשטרה לתקוף אותם. שביתות סוחרים תועדו גם בערים אחרות במדינה, כמו אראק, שיראז וכרמאנשאה.

התושבים חוששים מהמשך הפגיעה בכיסם, עם כניסתן לתוקף של הסנקציות האמריקניות בחודשים הקרובים. אלו עשויות לפגוע בגישה למטבע זר, מה שגרם לבהלה בקרב האזרחים שממהרים להמיר את הריאל בדולר. שערו של הריאל צנח לשפל היסטורי בימים האחרונים, וממשלו של הנשיא חסן רוחאני הבטיח שורת צעדים לשיפור המצב כחלק מ"כלכלת ההתנגדות".

(עדכון ראשון: 00:10)

עימותים בדרום מערב איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully