וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המחאה: איראן עוצרת את הוצאתם להורג של שלושת המפגינים

עורך דין המעורב בתיק של השלושה, שנידונו למוות על חלקם בהפגנות נובמבר, אמר כי מערכת המשפט עצרה את יישום העונש והעליון יערוך משפט חוזר. זאת את על רקע לחצים כבדים, מבית ומחוץ, למנוע את הוצאתם להורג. "אנחנו מקווים שהעונשים יבוטלו"

"לא לבנון, לא עזה" - הפגנות נגד המשטר פרצו בכמה מוקדים באיראן/-

הרשויות באיראן עצרו את הוצאתם להורג של שלושה צעירים שהורשעו במעורבות בהפגנות האלימות בנובמבר האחרון - כך אמר היום (ראשון) עורך דין המעורב במקרה שלהם. זאת אחרי לחצים כבדים, מבית ומחוץ, לעצור את יישום עונש המוות על אמירחוסיין מוראדי, מוחמד רג'אבי וסעיד טמג'ידי, כולם בשנות ה-20 לחייהם. ביום שלישי אשרר בית המשפט העליון את העונש שלהם, אך עתה ייערך משפט חוזר.

"הגשנו בקשה ובית המשפט העליון קיבל זאת. אנחנו מקווים שגזר הדין יבוטל", אמר עורך הדין באבק פקניה בשיחת טלפון. הרשויות אמרו כי נמצאו ראיות בטלפונים הסלולריים שלהם שחשפו כי הם היו מעורבים בהצתת סניפי בנקים, אוטובוסים ומבני ציבור בעת ההפגנות.

בהצהרה משותפת של ארבעת עורכי הדין המייצגים את השלושה - מוראדי בן ה-26, העובד בחברת מכירת טלפונים, רג'אבי בן ה-26 וטמג'ידי, סטודנט בן 28 - הם אמרו כי "אנחנו מקווים שגזרי הדין יבוטלו, בהתחשב בכך שאחד מהשופטים בבית המשפט העליון התנגד להם לפני כן".

שלושה מפגינים שנידונו למוות על ידי הרשויות באיראן. אתר רשמי, אתר רשמי
נשארים בחיים, בינתיים. שלושת המפגינים שנידונו למוות/אתר רשמי, אתר רשמי

בשבוע שעבר הודיעה מערכת המשפט כי העומד בראשה, איברהים ראיסי, ישקול כל בקשה מהם לבחון מחדש את עונשם. על פי הדיווחים, לעורכי דינם של השלושה נאמר כי הם יכולים לבחון לראשונה את מסמכי בית המשפט ואת הראיות נגדם.

ידוענים רבים באיראן גיבו את הקמפיין ברשתות החברתיות נגד הוצאתם להורג, דרך השימוש בהאשטג "אל תוציאו להורג" בפרסית שצבר מיליוני שימושים. גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ בחשבונו הודעה אחת בפרסית נגד עונש המוות.

הם נעצרו בגל המחאה חסר התקדים נגד המשטר, שהחל בשל העלאת מחירי הדלק אך התפשט במהירות לנושאים פוליטיים. רבים יצאו לרחובות הערים והעיירות ומחו נגד העונשי, השחיתות והקריסה הכלכלית, שבחלקה נבעה מהסנקציות האמריקניות. בתגובה, כוחות הביטחון הפעילו יד קשה והרגו מאות אנשים לפי הערכות שונות. בארצות הברית מעריכים כי עד אלף איש נהרגו, במה שהיו המהומות הקשות ביותר נגד המשטר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. במהלך המחאה, הרשויות ניתקו את האינטרנט כמעט לחלוטים.

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל אמר כי השלושה נידונו למוות ב"משפטים לא הוגנים ביותר" אחרי שהורשעו ב"הכרזת מלחמה על האל". בשל מעשי ונדליזם והצתה. בארגון אמרו שהטענות שלהם על עינויים, שבאמצעותם הוציאו מהם הודאות, זכו להתעלמות.

אוטובוס שרוף אחרי הפגנות, טהראן, איראן, 17 בנובמבר 2019. AP
המהומות הקשות ביותר נגד המשטר. אוטובוס שרוף בטהראן, נובמבר/AP

מספר ההוצאות להורג באיראן הוא השני בגובהו בעולם אחרי סין. למרות התפרצות מגיפת הקורונה במדינה, שהיא הקשה ביותר במזרח התיכון וגבתה יותר מ-13 אלף קורבנות והעמיקה את המשבר הכלכלי, הרשויות לא חדלו מהטלת עונש מוות ומהוצאות להורג. בשבוע שעבר הוצא להורג גורם לשעבר במשרד ההגנה, שהורשע במכירת סודות ל-CIA, וכן שני כורדים שהורשעו בביצוע פיגוע לפני עשור.

פעילי זכויות אדם באיראן מאמינים כי דרך הוצאות להורג וגזירת עונשי מוות על המפגינים, בכירי המשטר מקווים להרתיע את התושבים מלחזור לרחובות במחאה על המצב הכלכלי הקשה, שהוחרף מאז הסנקציות האמריקניות והתפרצות מגיפת הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully