וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אל תוציאו להורג": לחץ באיראן לבטל עונש מוות לשלושה מפגינים

אמירחוסיין מוראדי, מוחמד רג'אבי וסעיד טמג'ידי, כולם בשנות ה-20 לחייהם, נידונו למוות אחרי השתתפותם במחאה הגדולה בנובמבר. בעקבות קמפיין נרחב ברשת, הרשויות הודיעו כי יהיו מוכנות לשקול מחדש את התיק. גם טראמפ קרא לחוס על חייהם

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: איראן מגנה את האלימות בארה"ב: "המשטר האמריקני רודף בריונות")

הרשויות באיראן עשויות לעצור את הוצאתם להורג של שלושה צעירים שהורשעו במעורבות בהפגנות האלימות בנובמבר האחרון, בעקבות קמפיין נרחב ברשתות החברתיות.

ההאשטג "אל תוציאו להורג" בפרסית הופיע חמש מיליון פעמים לאחר שהוכרז ביום שלישי כי בית המשפט העליון אישר את עונש המוות על אמירחוסיין מוראדי, מוחמד רג'אבי וסעיד טמג'ידי, כולם בשנות ה-20 לחייהם.

ידוענים רבים באיראן גיבו את הקמפיין, וגם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ בחשבונו הודעה אחת בפרסית נגד עונש המוות על השלושה. אתמול בערב הודיעה מערכת המשפט כי העומד בראשה, איברהים ראיסי, ישקול כל בקשה מהם לבחון מחדש את עונשם. על פי הדיווחים, לעורכי דינם של השלושה נאמר כי הם יכולים לבחון לראשונה את מסמכי בית המשפט ואת הראיות נגדם.

שלושה מפגינים שנידונו למוות על ידי הרשויות באיראן. אתר רשמי, אתר רשמי
הורשעו ב"הכרזת מלחמה על האל". שלושת המפגינים שנידונו למוות/אתר רשמי, אתר רשמי

מספר ההוצאות להורג באיראן הוא השני בגובהו בעולם אחרי סין. למרות התפרצות מגיפת הקורונה במדינה, שהיא הקשה ביותר במזרח התיכון וגבתה יותר מ-13 אלף קורבנות והעמיקה את המשבר הכלכלי, הרשויות לא חדלו מהטלת עונש מוות ומהוצאות להורג.

ביום שלישי הוצאו להורג שני כורדים שהיו בתחילת שנות ה-20 וה-30 לחייהם, אחרי שהורשעו ב-2015 בפיגוע במצעד צבאי בעיר כורדית ב-2010. עורך דינם אמר לרשת BBC בשפה הפרסית כי הם חפים מפשע וכי לא הוצגו שום ראיות במשפט פרט להודאות שלהם, שלטענתו הוצאו מהם בעינויים קשים.

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל אמר כי השניים הם "קורבנות נוספים של מערכת הצדק מלאת הפגמים של איראן, הנשענת באופן שיטתי על ראיות בדויות".

בנק שרוף, טהראן, איראן, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
מאות נהרגו על ידי כוחות הביטחון. הרס בטהראן אחרי ההפגנות, נובמבר/רויטרס

שעות לאחר מכן, אישר דובר מערכת המשפט כי בית המשפט העליון של איראן אשרר את עונש המוות שהוטל על שלושת המפגינים. הם נעצרו בגל המחאה חסר התקדים נגד המשטר, שהחל בשל העלאת מחירי הדלק אך התפשט במהירות לנושאים פוליטיים. רבים יצאו לרחובות הערים והעיירות ומחו נגד העונשי, השחיתות והקריסה הכלכלית, שבחלקה נבעה מהסנקציות האמריקניות. בתגובה, כוחות הביטחון הפעילו יד קשה והרגו מאות אנשים.

באמנסטי אמרו כי השלושה נידונו למוות ב"משפטים לא הוגנים ביותר" אחרי שהורשעו ב"הכרזת מלחמה על האל". בשל מעשי ונדליזם והצתה. בארגון מאור שהטענות שלהם על עינויים, שבאמצעותם הוציאו מהם הודאות, זכו להתעלמות.

"בשם טוב הלב והחמלה של הנביא"

בין אלו שחברו לקמפיין הרשת נגד הוצאתם להורג היו דמויות בולטות בתוך איראן, ומחוצה לה.

"אני מבקש מהמנהיג העליון עלי חמינאי, מהנשיא חסן רוחאני ומראש מערכת המשפט איברהים ראיסי: אנא, הפגינו רחמים לשלושת הצעירים האיראנים האלו. אנא מנעו את הוצאתם להורג בשל הבקשות של המשפחות ושל העם", כתב באינסטגרם הכדורגלן מסעוד שוג'עאי.

השחקן שהיב חוסייני כתב: "בשם טוב הלב והחמלה של הנביא, עצרו את ההוצאה להורג של שלושת הצעירים הללו".

טראמפ, שצייץ גם באנגלית וגם בפרסית, קרא לרשויות להימנע מהוצאתם להורג. "השלושה האלו נידונו למוות באיראן בשל השתתפות בהפגנות. ההוצאה להורג שלהם צפויה בכל רגע. הוצאה להורג של שלושתם תשלח מסר נורא לעולם והיא לא צריכה לקרות", כתב.

הציוץ של טראמפ בפרסית

פעילי זכויות אדם באיראן מאמינים כי דרך הוצאות להורג וגזירת עונשי מוות על המפגינים, בכירי המשטר מקווים להרתיע את התושבים מלחזור לרחובות במחאה על המצב הקשה. בחודש שעבר הוטל עונש מוות על רוחאללה זאם, עיתונאי גולה ומייסד ערוץ טלגרם פופולרי שהורשע בעידוד ההפגנות שפרצו בסוף 2017. הוא חי בפריז, אך פותה להגיע לעיראק על ידי המודיעין האיראני, ושם הוא נחטף בחזרה לאיראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully