וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות באיראן בצל הקריסה הכלכלית: "לא עזה, לא לבנון"

16.7.2020 / 23:34

על פי תיעודים ודיווחים, תושבים יצאו לרחובות בכמה מוקדים, כולל בטהראן. המפגינים מוחים גם על עונש המוות שנגזר על שלושה מפגינים. כוחות ביטחון רבים נפרסו בערים. "אנשים זועמים. אנחנו לא יכולים לשרוד"

"לא לבנון, לא עזה" - הפגנות נגד המשטר פרצו בכמה מוקדים באיראן/-

(בווידאו: הפגנות נגד המשטר פרצו בכמה מוקדים באיראן)

הפגנות פרצו הערב (חמישי) בכמה מוקדים באיראן על רקע המצב הכלכלי הקשה ובצל קריאה למחות על עונש מוות שהוטל על שלושה מפגינים. לפי אתר העוקב אחרי התעבורה ברשת, שיבושים מורגשים באינטרנט בכמה אזורים.

אחד המוקדים המרכזיים הוא בעיר בהבאן שבמחוז חוזיסתן בדרום-מערב המדינה. המחוז, שבו אוכלוסייה ערבית גדולה, היה אחד ממוקדי ההפגנה המרכזיים במחאה בנובמבר, שדוכאה באלימות רבה במחיר של מאות הרוגים.

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נשמעו חלק מהמפגינים בעיר צועקים "לא עזה, לא לבנון, אני מוכן למות עבור איראן". הקריאה משמשת את מתנגדי המשטר, שמוחים על מעורבותה של איראן בסכסוכים במזרח התיכון בעוד שהכלכלה ממשיכה להתפורר.

עדי ראיה סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי כוחות הביטחון השתמשו בגז מדמיע כדי לפזר את המפגינים בעיר, וכי יש נוכחות ביטחונית רבה בערים אחרות. מוקדים נוספים הם טהראן הבירה, שיראז ואיספהאן.

"לא לפחד, לא לפחד, אנחנו יחד בזה", צעקו מפגינים, שחלקם קראו קריאות נגד מנהיגי איראן.

הפגנה בעיר שיראז, איראן, 16 ביולי 2020. טוויטר, אתר רשמי
מאות נהרגו במחאות בנובמבר. הפגנה בעיר שיראז, הערב/אתר רשמי, טוויטר

במהלך הימים האחרונים התארגן קמפיין ברשתות החברתיות שקרא לצאת ולמחות על עונש המוות שנגזר על אמירחוסיין מוראדי, מוחמד רג'אבי וסעיד טמג'ידי, כולם בשנות ה-20 לחייהם - אם כי הרשויות רמזו שייתכן שהוא ירוכך לאור המחאה הרבה שהתעוררה נגדו. ההפגנות תוכננו להתחיל מחר בערב, אך תושבים כבר יצאו היום לרחובות.

"אנשים זועמים. המצב הכלכלי כל כך גרוע עד שאנחנו לא יכולים לשרוד", אמר תושב טהראן בשיחת טלפון עם רויטרס. הוא ביקש לא להזדהות מחשש לביטחונו.

מפגינים בעיר בהבאן

נוסף על המצב הכלכלי החמור, שהוחרף בשל הסנקציות האמריקניות שהוטלו על טהראן מאז פרשה וושינגטון מהסכם הגרעין ב-2018, איראן סובלת מהתפרצות הקורונה החמורה ביותר באזור. אחרי דעיכה מסוימת, בשבועות האחרונים חל זינוק מחודש במספר המתים והנדבקים, עם הסרתן של המגבלות. אלו היו קלות יותר בהשוואה למקומות אחרים, מחשש של המשטר לפגיעה כלכלית קשה עוד יותר, שבה הוא אינו מסוגל לעמוד.

ההפגנות בנובמבר שעבר החלו בעקבות העלאת מחירי הדלק, אך הן גלשו במהירות להפגנות פוליטיות וקריאות נגד המשטר. זו הייתה ההתקוממות הקטלנית ביותר נגד השלטונות מאז המהפכה ב-1979.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully