וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ"מ מפכ"ל המשטרה על הטענות לאלימות נגד מפגינים: "השיח נגדנו גובל בהסתה"

28.8.2020 / 11:54

לאחר שסגן ניצב ניסו גואטה ושוטרים נוספים תועדו כשהם נוהגים באלימות כלפי מפגינים, קרא ניצב מוטי כהן "להוריד את מפלס הזעם". מ"מ המפכ"ל הודה כי "חלק מהביקורת כלפי הארגון לגיטימית ויש להקשיב לה", אך הוסיף: "לצערי, נשמע גם שיח משתלח והרסני שיש לגדוע"

בווידאו: מחאת הדגלים השחורים בתל אביב וחיפה/ניב אהרונסון ושלומי גבאי

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, התבטא היום (שישי) בנושא הביקורת שמושמעת על אלימות שוטרים נגד מפגינים ברחבי הארץ, וקרא להרגעת הרוחות. "אני ער לשיח סביב הארגון, לחלקו יש להאזין בקשב רב כביקורת לגיטימית, אך לצערי נשמע גם שיח משתלח והרסני שלעיתים אף גובל בהסתה - אותו יש לגדוע ומיד", אמר כהן. "מדובר באחת התקופות המורכבות והרגישות לנו כחברה", הדגיש.

"אני חושב שהגענו לצומת דרכים שמחייב כל אחד ואחת לעצור ולנתח לאן פנינו מועדות כעם אחד וכחברה דמוקרטית חפצת חיים", אמר כהן, "הבה נוריד יחד את מפלס הזעם ונקפיד להיות עם אחד, חברה דמוקרטית חיה ונושמת עם סולידריות, רעות ועתיד בטוח. אני קורא לציבור המפגינים ובכלל, להישמע להנחיות השוטרים, לגלות אחריות ולהימנע מאלימות".

הדברים באים ברקע ביקורת נוקבת מצד מפגינים על התנהלות המשטרה באירועי המחאה בירושלים בשבוע שעבר, אז תועד סגן ניצב ניסו גואטה תוקף באלימות מפגינים. בעקבות זאת, הוא נחקר במח"ש והורחק ל-24 שעות מתחנות המשטרה, ולאחר מכן חזר לתפקידו. בנוסף לגואטה, חוקרת מח"ש תיעוד שבו נראית שוטרת סוטרת לאחת המפגינות. השוטרת נחקרה ביום שני ושוחררה בתום החקירה.

מ״מ מפכ״ל המשטרה מוטי כהן הגיע לרהט עם פיקוד מחוז דרום,10 באפריל 2020. דוברות משטרת ישראל
"מדובר באחת התקופות המורכבות והרגישות לנו כחברה". מוטי כהן/דוברות משטרת ישראל

תנועות המחאה "קריים מיניסטר" ו"הדגלים השחורים" עתרו אתמול לבג"ץ בדרישה להרחיק את הקצין הבכיר מההפגנות עד תום חקירתו במח"ש, בטענה ש"נוכחותו של סגן ניצב גואטה, יש בה כדי להלהיט את הרוחות וכן, לסכן את ביטחונם של המפגינות/ים".

במקביל, המשטרה חזרה בה ביום רביעי מבקשתה להרחיק לשבועיים מבלפור את אביחי גרין, המפגין שנחקר על תקיפת סנ"צ ניסו גואטה, לאחר שבתיעוד נראה קצין המשטרה הבכיר תוקף אותו. גרין, לפי עורך דינו, זומן לחקירה במשטרה לאחר שהתראיין בתקשורת וטען לאלימות כלפיו, ונחקר בחשד לתקיפת שוטר, הפרעה לשוטר והעלבת עובד ציבור. לאחר חקירתו נדרש לחתום על הרחקה ממעון ראש הממשלה לשבועיים, אך סירב.

עוד בוואלה!

אחרי הביקורת: המשטרה חזרה בה מבקשתה להרחיק מפגין שהוכה מבלפור

לכתבה המלאה

גרין אמר לאחר ההודעה כי "זה מרגיש שזה דבר שיכל לקרות לכל אחד, וחשוב שתצא אמירה מאוד מובהקת שעדיין מותר להפגין במדינה. מדובר באנשים איבדו את העבודה והכל זה לא אנרכיסטים, וזה הזמן לצאת לרחוב ולהביע סולידריות".

הוא הוסיף כי "הפכתי לדמות מפתח בניסיון לטייח ערב של אלימות משטרתית. אני חישב שההד התקשורתי עם התיעודים לא הותירו מקום לספקות לגבי מה שקרה. עצוב לי שהמשטרה בחרה לזמן אותי לחקירה".

בווידאו: סנ"צ ניסו גואטה מכה מפגין/עריכה: עמית שמחה

להפגנה האחרונה בירושלים נגד ראש הממשלה הגיעו אלפים רבים. באותו ערב, ללא אישר המשטרה, קיימו מאות מפגינים תהלוכה שיצאה מגשר המיתרים בבירה, והסתיימה בכיכר פריז הסמוכה למעון בבלפור. במהלך ההפגנה, עימותים פרצו בין שוטרים למפגינים ו-30 מהם נעצרו.

גורם במשטרת ירושלים אמר אתמול כי ההפגנה הקרובה תהיה תחת פיקוד ישיר של מפקד המחוז דורון ידיד, וזאת בעוד בהפגנות קודמות פיקד עליה מפקד מרחב ציון עופר שומר. לדבריו, בהפגנה הקרובה הוחלט לשתף מרחבים ונוספים ויהיו כוחות נוספים כדי לאבטח אותה. עד כה לא הוגשה בקשה לתהלוכה מהכניסה לעיר. עם זאת, במשטרה נערכים והחלטה אם לאפשר אותה תתקבל בשטח במידה ולא תוגש בקשה.

מעצר מפגין במהלך המחאה נגד ראש הממשלה, כיכר פריז ירושלים, 22 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
מעצרים בבלפור, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

במסגרת השבוע העשירי למחאה, אתמול התרכזו מאות מפגינים במוקדי ההפגנה בתל אביב ובחיפה, וקראו לראש הממשלה להתפטר. בתל אביב המפגינים קיימו צעדה מכיכר רבין לקריית הממשלה. במהלך הצעדה בעיר הם חסמו בשני הכיוונים את קטע הכביש ברחוב אבן גבירול בין ארלוזרוב לרחוב ז'בוטינסקי. בהגיעם לקריית הממשלה הם חסמו את צומת עזריאלי. כמו כן, בעקבות המחאה נחסמו לתנועה היציאות מכביש 20 למחלף השלום בשני הכיוונים. בחיפה, ההפגנה התרכזה במרכז הכרמל, ומשם נעו מפגינים בצעדה על שדרות מוריה לכיוון כרמליה. שדרות מוריה נחסמו לתנועה בקטע זה, ושדרות הנשיא נפתחו בשני הכיוונים.

בתום ההפגנה הכבישים נפתחו לתנועה ולא נרשמו עימותים או מעצרים. מארגני המחאה בתל אביב הודו למשטרה על הדרך בה ניהלו הכוחות את האירועים. "במיוחד בערב מאתגר זה, אנו רוצים להודות למשטרת תל אביב על ניהול האירוע, לשוטרים ולשוטרות המסורים שאיפשרו למפגן הדמוקרטי להתנהל כסדרו. גם בחיפה משטרת ישראל ניהלה צעדה בצורה מופתית. אנו מצפים ממשטרת ירושלים לנהל את האירוע באותה צורה בשבת הקרובה", אמרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully