וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן ניצב גואטה שתועד תוקף מפגין בי-ם נחקר באזהרה במח"ש והורחק ל-24 שעות

בסרטון נראה סנ"צ ניסו גואטה מתנפל על מפגין מול מעון רה"מ, ואף מכה אותו לאחר שנפל אל הקרקע. בתום חקירה הורחק מתחנות המשטרה ליממה. אחד העצורים שהותקף: "הקצין חנק אותי, יש לי סימנים". ביהמ"ש שחרר את כלל העצורים: "הטענות לאלימות שוטרים צריכות להיבחן ע"י מח"ש"

בווידאו: דיון בהארכת מעצר של המפגינים בבלפור/צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

סגן-ניצב ניסו גואטה נחקר היום (ראשון) באזהרה במח"ש בעקבות התיעוד בו נראה מתנפל על אחד המפגינים מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים ותוקף אותו. בתום חקירה של יותר משלוש שעות, הוחלט על הרחקתו מתחנות המשטרה ל-24 שעות. בתיעוד, נראה גואטה, קצין אג"ם במרחב ציון של המשטרה, ממשיך להכות את המפגין גם לאחר שנפל אל הקרקע. בתיעוד המדובר לא ניתן לראות מה גרם לקצין לנהוג באלימות כלפי המפגין.

דניאל לוטם, שנעצר אתמול בהפגנה, סיפר כי רותק לרצפה על ידי גואטה ואמר שבחקירתו הסבירו לו שהוא חנק את קצין המשטרה. "הוא ממש חנק אותי, לא זוכר כמה זמן הוא היה עם המרפק והברך עליי. עדיין יש לי סימנים", תיאר לוטם. "גם כשנכנסתי לניידת עצמה שני שוטרי יס"מ סגרו את הווילונות והרביצו לי תוך כדי שאני אזוק. הם דפקו לי אגרופים, צרחו עליי להירגע ולא להתנגד למעצר, למרות שלא התנגדתי בשום שלב".

תיעוד האירוע בירושלים:

בווידאו: סנ"צ ניסו גואטה מכה מפגין/עריכה: עמית שמחה

לוטם הדף את הטענות כי תקף את סנ"צ גואטה. לדבריו, "לא היו דברים מעולם. אין לי שום סיבה לתקוף שוטר. אני נמצא בהפגנות האלה כבר שלושה חודשים והכול היה על הכיפאק. לא יודע מה קרה אתמול בלילה שזה יצא מכלל שליטה. מקווה שהצדק יצא לאור".

באגודה לזכויות האזרח פנו למ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן בדרישה להשעות את גואטה מתפקידו. בפנייתם כתבו כי "כצעד ראשון של הכרה בחומרת הבעיה ובצורך הבהול בפתרון, יש להשעות מיד את סנ"צ גואטה עד לסיום החקירה בעניינו והסקת המסקנות המתבקשות".

עימותים בין שוטרים למפגינים במחאה מול מעון ראש הממשלה בבלפור, ירושלים, 22 באוגוסט 2020. צילום מסך, אתר רשמי
מח"ש פתחה בבדיקה. מתוך התיעוד, אתמול/אתר רשמי, צילום מסך

בתוך כך, בית משפט השלום בירושלים החליט לשחרר את שלושת החשודים שנעצרו אמש בעילה של תקיפת שוטר, תוך הרחקה של שניים מהם מירושלים, ואחד ממעון ראש הממשלה בבלפור. כמו כן, דחה בית המשפט גם את בקשת המשטרה להרחיק מירושלים מפגינים נוספים שנעצרו אמש.

המשטרה ביקשה את עיכוב שחרורם של שניים מהחשודים בתקיפת סנ"צ גואטה, לצורך בחינת ערעור. זאת, לאחר בית המשפט דחה את בקשת המשטרה להאריך בחמישה ימים את מעצרם.

עו"ד גבי לסקי, שייצגה כמה מהמפגינים, מסרה כי "שוב נראה כי אלימות שוטרים כנגד מפגינים הפכה לטבע שני של השוטרים, ולמצער על מנת להצדיק את האלימות טוענים שהמפגינים תקפו אותם. לשמחתי, הצלחנו לשכנע את בית המשפט כי אין עילה להחזיק אותם במעצר וביהמ"ש החליט לשחרר אותם בהרחקה של 14 יום מירושלים".

עו"ד לסקי הביעה מחאה על חוסר המידתיות שבדרישת המשטרה, לאור חקירת מח"ש ותיעוד האירוע שהופץ. "לא יתכן שהמשטרה תבקש לעצור את מי שחשוד בתקיפת ניסו גואטה ומצד שני מח"ש תשחרר את גואטה כשיש תמונות בסרטונים שרואים אותו תוקף שני מפגינים באופן אלים", אמרה.

עצור מהמחאה בבלפור, בית משפט השלום ירושלים, 23 באוגוסט 2020. רוני כנפו
בית המשפט החליט לשחררם. עצורי המחאה בבלפור, היום/רוני כנפו

השופטת קרן מילר ציינה בהחלטתה כי קיים חשד סביר לעבירות של תקיפת שוטר, אולם אין חשד לשיבוש הליכים וכן ניתן לבטל את מסוכנותם באמצעות הרחקה מירושלים. המשטרה אמורה להודיע עד היום ב-17:00 אם היא מתכוונת לערער בעניינם.

עוד ציינה מילר בהחלטתה כי הוצגו לה סרטונים "שונים על ידי שני הצדדים, שקשה ללמוד מהם בשלב זה על כלל השתלשלות האירועים ויש להותיר בחינה זו להמשך ההליך", וכי חשוד אחד הודה בתקיפה. "טענות המשיבים לאלימות שוטרים כלפיהם צריכות להיבחן על ידי מח"ש", הוסיפה.

המשטרה ביקשה גם לשלוח למעצר בית של עשרה ימים מפגין נוסף שחשוד בתקיפת שוטר. עם זאת, השופטת מילר קבעה כי אין חשד סביר לביצוע עבירת תקיפת שוטר, אלא להפרעה לשוטר ושחררה אותו תוך הרחקה של חמישה ימים מבלפור.

"חומר החקירה מקיים חשד סביר להפרעה לשוטר ולהתנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור. אין חשד סביר כי דווקא המשיב הוא זה שגרם לכך שהשוטר פונה לבית החולים", קבעה השופטת. "יש לאזן בין הצורך לאפשר את חופש הביטוי של המשיב לבין הצורך להגן על שלום הציבור, קיום הפגנות כחוק ואף על שלומם של השוטרים".

עצור מהמחאה בבלפור, בית משפט השלום ירושלים, 23 באוגוסט 2020. רוני כנפו
עצורי המחאה בבלפור בביהמ"ש השלום בירושלים, היום/רוני כנפו

במהלך המחאה אמש התפתחו תקריות אלימות בין שוטרים למפגינים. 30 מהמוחים נעצרו, והמשטרה מבקשת להאריך בחמישה ימים את מעצרם של שניים מהם. לדברי המשטרה, אחד מהעצורים הודה בתקיפת גואטה.

לדברי המשטרה, חרף התיעודים האלימים שהופצו ברשת בהם נראים שוטרים מכים בכוח מפגינים, נעשה שימוש "בכוח סביר".

מעצר מפגין במהלך המחאה נגד ראש הממשלה, כיכר פריז ירושלים, 22 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
במשטרה טוענים שנעשה שימוש "בכוח סביר". מעצר מפגין בבלפור, אמש/ראובן קסטרו

תת ניצב עופר שומר, מפקד מרחב ציון, נשאל על הסרטון בו תועד ניצב גואטה מכה בחוזקה מפגין. שומר אמר כי "מבדיקה ראשונית שעשיתי איתו, לטענתו הותקף על ידי שני מפגינים והוא ביצע מעצר והנושא ייבדק".

לדברי שומר, המפגינים קראו קריאות כלפי השוטרים וגידפו אותם ואף פנו בתהלוכה מגשר המיתרים למרכז העיר. "הם התנהגו לשוטרים בצורה מכוערת ורמסו את החוק ברגל גסה. אין פה מנהיגות, יש פה ברברת גדולה של כל מיני קבוצות כאלה ואחרות שלא באות אתנו בדברים, ולכן הכרזנו על ההפגנה כבלתי חוקית".

מעצר מפגין במהלך המחאה נגד ראש הממשלה, כיכר פריז ירושלים, 22 באוגוסט 2020. רויטרס
"התנהגו לשוטרים בצורה מכוערת". מעצר מפגין מול מעון רה"מ, אמש/רויטרס

בתגובה לאלימות המתועדת שהפגינו השוטרים כלפי המוחים, אמר תת ניצב שומר כי המשטרה עשתה שימוש "בכוח סביר". לדבריו, הייתה במחאה הסתה מכוונת כלפי שוטרים. "בסוף פיזרנו את ההפגנות בכוח סביר, בצורה רגועה, בקור רוח ובמקצועיות. אנשים משתמשים במשרות בכירות, בדרגות בצבא, ויוצרים כל הזמן פייק ניוז. המשטרה לא נרתעת מהדבר הזה".

"היה פה מפגן שנאה כלפי המשטרה", הוסיף. "המפגינים מסיתים נגדנו, מאיימים שיסגרו איתנו חשבונות. יש לי בלש שחשד ששבר צלע ומפונה לבית חולים. שוטר קיבל אגרוף בראש. וזה מעבר לאיומים, והקללות והנאצות. אנשים צריכים להבין שאם יהפכו את זה למפגן שנאה כלפי המשטרה, המשטרה לא תירתע. אף אחד לא ירתיע אותנו, איומים אישיים לא ירתיעו אותנו, ומציע לכולם להתנהג לפי החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully