וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דן בעתירת השכנים נגד ההפגנות בבלפור: "פגיעה בשגרת החיים"

עודכן לאחרונה: 16.8.2020 / 12:21

העותרים המתגוררים בשכונות הסמוכות למעון רה"מ בירושלים טוענים כי חסימת הכבישים והרעש במחאה השבועית משבשים את חייהם. הפרקליטות: "היו ניסיונות לאכוף כבר ב-21:30, אבל הם נתקלו בהתנגדות". נציג המשטרה: "כל כניסה לאסוף את הצופרים נדרשת לעימותים"

בווידאו: דיון בבג"ץ בעתירת שכנים בבלפור נגד ההפגנות/עריכה: ניר חן

בג"ץ דן הבוקר (ראשון) בעתירה שהגישו תושבים המתגוררים בסמוך למעון ראש הממשלה בירושלים נגד המשטרה בעקבות ההפגנות נגד השחיתות. עשרות העותרים טוענים לפגיעה בהם ומבקשים להעתיק את ההפגנות לאזור אחר או להגביל אותן. זאת, בין היתר, בשל חסימות הכבישים החוזרות והרעש הממושך. לדבריהם, המשטרה אינה מבצעת אכיפה כראוי. בעתירה דנים השופטים עוזי פוגלמן, יעל וילנר ואלכס שטיין.

ההפגנות נמשכות מזה כחודשיים, כאשר ההפגנה המרכזית היא במוצאי שבת. כמו כן, ליד מעון ראש הממשלה, הוקם מאהל של אזרחים הקוראים לו להתפטר ונשארים בו לאורך כל שעות היום. סמוך לו, הוקם בעקבות זאת מאהל של תומכי נתניהו.

מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, מעון בלפור, ירושלים, 15 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
מוחים בכיכר פריז סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים, אמש/ראובן קסטרו

השופט פוגלמן שאל את המדינה על נושא הרעש והענישה בהתאם לחוקי העזר וביקש לדעת מי מפונות ההפגנות בפועל. נציגת הפרקליטות עו"ד מוריה פרימן אמרה כי "היו ניסיונות במהלך ההפגנות לאכוף את ההפגנות באמצעות כלי הגברה כבר ב-21:30, אבל זה נתקל בהתנגדות והוביל להגברת הרעש. לכן המשטרה מתחילה לאכוך את הרעש לקראת 23:00".

במשטרה אמרו כי מתקשים להיערך כראוי להפגנות וכן באכיפה משום שהמפגינים לא צריכים לבקש אישורים. קצין אגף מבצעים במחוז ירושלים תיאר את סוגיית אכיפת הרעש. לדבריו, "בהפגנות גדולות הקושי הוא להיכנס עם הרבה כוחות ולאסוף את כלי הצופרים וההקשה. כל כניסה כזו נדרשת לעימותים מול המפגינים. זה לוקח שעות, לא דקות. חלק מהם לא נשמעים, אך הרוב נורמטיבי ובשעה 23:00 מפסיק והולך".

השופטת וילנר אמרה בתגובה כי "ככל שיופעל יותר כוח מהמפגינים המשטרה תיסוג". קצין המשטרה השיב לה כי "זה ידרוש יותר כוח".

פינוי מפגינים מול בית ראש הממשלה בירושלים - 16 לאוגוסט 2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"התנאים שקבעה המשטרה מהווים איזון סביר", פינוי מפגינים בירושלים, אתמול/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

השופט שטיין שאל את המדינה האם בהינתן הקושי הלוגיסטי, "לא חשבו למצות את הדין עם אחד או שניים, שירתיעו האחרים?". נציגת הפרקליטות השיבה כי לא הוגשו כתבי אישום. שטיין הבהיר: "אני לא התכוונתי למעצרים, אלא להליך פלילי מסודר שמתנהל לאט לאט עם כתב אישום, שבסופו עונש מקסימלי שמלמד את האחרים".

בהמשך אמרה פרימן כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אישר הנחיית פרקליט מדינה בעניין העמדה לדין של הפרת תנאי הפגנה. היא לא פירטה מה ההנחיה, אך ציינה כי גיבושה החל עוד בטרם ההפגנות האחרונות.

מחאת תמיכה בראש הממשלה נתניהו, מעון בלפור, ירושלים, 15 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
מחאת תמיכה בנתניהו מול מעונו בירושלים, אמש/ראובן קסטרו

עו"ד חור אוריאל ניזרי, המייצג את התושבים שעתרו, אמר בדיון כי "לעתים הקריאה להתפזר נעשית רק בשעה 01:00 בלילה. ויש עניינים נוספים הקשורים לאפליה. רואים אפליה בין ההפגנה הנוכחית לאחרות". הוא התייחס לחסימות כבישים ולרעש הממושך. לדבריו, פעילי ליכוד מגיעים עם מערכות הגברה של גני יהושע מתחת לביתם של אנשים, "זה סבל עצום".

עוד הוסיף עו"ד ניזרי כי יש להבחין למשל בין בית ראש הממשלה לבית הנשיא. לדבריו, בעוד בית הנשיא משמש גם כמקום עבודה מעון ראש הממשלה אמור לשמש למגורים.

המשטרה: "איזון סביר וראוי"

המשטרה השיבה בשבוע שעבר לעתירה וכתבה כי יש לדחות אותה. "בתקופה המורכבת של התמודדות עם מצב החירום, יש מקום למתן חשיבות מוגברת לצורך בהגנה על חופש ביטוי כחלק מההגנה על זכויות האדם במשטר דמוקרטי", נמסר.

עוד ציינה המשטרה, כי היא מבינה שהתדירות הגבוהה של ההפגנות פוגעת בתושבי השכונה, אך סבורה כי התנאים שהציבה הם סבירים. "נכון לעת הזו, האיזון שנערך על ידי המשטרה והתנאים שנקבעו על ידה בהיבטים של תחימת זמן ההפגנות ושל הקמת רעש על ידי אמצעי הגברה, מהווה איזון סביר וראוי ואינו מקים עילה להתערבות בית המשפט הנכבד", נכתב. "מובן שמעצם טיבו של שיקול זה, יש לבוחנו מעת לעת, וכך ייעשה גם בעניין זה על ידי המשיבה".

לפני כשבוע, פקחים של עיריית ירושלים פינו את מאהל המחאה בגן העצמאות בעיר. לדברי יושבי המאהל, הפקחים החרימו במהלך הפינוי את האוהלים בהם ישנו וציוד נוסף, ואף נהגו כלפיהם באלימות. ראש עיריית ירושלים משה ליאון הודה בראיון לכאן ב' כי ביקש מהמשטרה להטיל הגבלות על ההפגנות בבלפור, מחשש להדבקה המונית בנגיף הקורונה.

"אם זה היה תלוי בי הייתי דואג שזה יהיה על פי ההנחיות - או שיש או שאין, אי אפשר לעשות איפה ואיפה", טען. "הרי אנחנו רואים הפרות מדי יום חמישי ומוצאי שבת ובמהלך השבוע. אני רואה את התמונות לבי נחמץ... אני לא מתכוון להתעסק בלמה בעלז עשו כזאת חתונה כשאני יודע שיש הפגנה במקביל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully