וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרקליטות צמצמה את היכולת להעמיד לדין מפגינים; הליכוד: "מעודדים אנרכיה"

עודכן לאחרונה: 26.8.2020 / 20:17

המשנה לפרקליט המדינה פרסמה הנחיה חדשה באישור היועמ"ש, לפיה העמדה לדין של מוחים תיעשה "בהתאם לסוג העבירה ונסיבות ביצועה". בליכוד תקפו: "המדינה תלך לפח בגלל רדיפה אובססיבית נגד נתניהו, לא כך נראה שלטון חוק ודמוקרטיה"

בווידאו: לילה של עימותים בהפגנה בבלפור/צילום: רונ כנפו ודוברות משטרת ישראל, עריכה: עמית שמחה

המשנה לפרקליט המדינה, נורית ליטמן, פרסמה היום (רביעי) הנחיה חדשה המצמצמת את יכולת ההעמדה לדין של מפגינים. זאת, בצל המחאה המתמשכת מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים. על פי ההנחיה שפרסמה ליטמן, באישור היועמ"ש אביחי מנדלבליט, יש לבחון את הנסיבות בעת קבלת החלטה על העמדה לדין, "בהתאם לסוג העבירה ולנסיבות ביצועה". עם זאת, בהנחיה הובהר כי מערכת אכיפת החוק תתייחס בחומרה למקרים של אלימות כלפי שוטרים.

בהנחיה נקבע כי יש לשקול העמדת אדם לדין בגין התקהלות אסורה, רק אם נלוו לכך עבירות נוספות או שהיא בוצעה בנסיבות מחמירות. לפי הפרקליטות, לא תהיה אכיפה נגד חסימת כבישים ספונטנית או התעלמות של אזרחים מקריאות שוטרים להתפזרות, ומי שיעשה זאת - לא יועמד לדין. זאת, אלא אם מדובר בחסימת ציר מרכזי לזמן ממושך, או אלימות כלפי שוטרים מצד מפגינים שסירבו להתפזר.

מחאה מול מעון ראש הממשלה בבלפור, ירושלים, 22 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
העמדה לדין תיעשה בהתאם לסוג העבירה והנסיבות. הפגנה בבלפור, שבת/ראובן קסטרו

"נכון יהיה להתייחס בחומרה לתיקים בהם מיוחסות לחשודים, מעבר לעצם השתתפותם במחאה לא חוקית, גם עבירות אלימות כלפי גוף או רכוש, כגון זריקת חפצים על שוטרים, שפיכת מים או דחיפת מחסומים עליהם. זאת, בהתאם לרמת האלימות", נקבע בהנחיה. "במקרים כאלו יש לשקול העמדה לדין בעבירת התפרעות, שהעונש המירבי בגינה עומד על שנתיים מאסר".

עוד נקבע בהנחיה כי "עבירות שעניינן הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, כגון ניסיונות למנוע לבצע מעצר, עשויות לבסס אינטרס ציבורי בהעמדה לדין". על פי הפרקליטות, יש לבחון את נסיבות ההפרעה ולהבדיל בין פעולה אקטיבית כמו דחיפת שוטר או ניסיון למשוך עצור, לבין פעולה פסיבית כמו ישיבה במקום וסירוב להתלוות לשוטר.

באשר לעבירת העלבת עובד ציבור, נכתב בהנחיה כי מדובר ב"עניין מורכב". זאת, "גם לאור הפסיקה בעניין וגם לאור הפגיעה הפוטנציאלית בחופש הביטוי, ותינקט זהירות רבה בשימוש בה".

עוד בוואלה!

אגרופים לפנים ודחיפות: שוטרים תועדו מכים מפגינים נגד רה"מ בי-ם

לכתבה המלאה
מעצר מפגין במהלך המחאה נגד ראש הממשלה, כיכר פריז ירושלים, 22 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"ניסיון למנוע מעצר עשוי לבסס אינטרס העמדה לדין". מעצר מפגין בירושלים, שבת/ראובן קסטרו

ההנחיה קובעת נסיבות נוספות שיש לשקול בעת קבלת ההחלטה על העמדה לדין. בין נסיבות אלה אופי ההפגנה, רמת האלימות שבה, היקף ההפגנה ומשכה, הקושי של השוטרים להשתלט על המוחים, המידה בה הופר הסדר הציבורי והנזקים שנגרמו בעקבות ההפגנה. כמו כן, על פי הפרקליטות יש לקחת בחשבון את מיקום ההפגנה, מידת הפגיעה בסדרי התנועה, הפגיעה ברכוש הציבורי, התנהלות פסולה של שוטרים, גילי החשודים ותיקים קודמים רלוונטיים. על פי ההנחיה יש לשקול גם נסיבות של "שלהוב הנוכחים למעשים החורגים ממעשי מחאה לגיטימיים".

בהנחיה צוין גם כי בזמן שקילת אפשרות הגשת כתב אישום, "על הפרקליט לתת את דעתו לחשיבותה של מדיניות אכיפה אחידה, הן בהיבט של ההחלטות שהתקבלו ביחס לחשודים אחרים באותו אירוע, והן ביחס להחלטות עקרוניות שהתקבלו באירועי מחאה אחרים בהם בוצעו עבירות בעלות אופי דומה".

עוד הסבירו בפרקליטות כי "ההנחיה נועדה לקבוע מדיניות העמדה לדין שוויונית, המאזנת באופן ראוי בין ערכי היסוד המתחרים - זכות היסוד להשתתף בהפגנות ולהתבטא באופן חופשי, מול האינטרס הציבורי שבשמירה על ביטחון הציבור ורכושו, על שלטון החוק והסדר הציבורי, וכן שמירה על הזכות לפרטיות ועל אינטרסים רלוונטיים נוספים בהתאם לנסיבות העניין".

הליכוד: "הכל כשר כשמנסים להפיל את נתניהו"

בליכוד תקפו את פרקליטות המדינה בעקבות פרסום ההנחיה, וחברי המפלגה הונחו להגיב בחריפות לפי מסרים שהופצו לכלל השרים והח"כים. "בתקופה שבה צריך אחדות בעם, מפלגת הפרקליטות והיועמ"ש מעודדים אנרכיה - ושהמדינה תלך לפח - רק בגלל הרדיפה האובססיבית שלהם נגד נתניהו", נכתב בדף המסרים.

עוד נכתב כי "הזכות להפגין אינה כוללת את הזכות לחסום כבישים ולהפר את הנחיות המשטרה. כך לא נראה שלטון החוק ודמוקרטיה - אלא אנרכיה אלימה. כנראה שהכל כשר כשמדובר בניסיון להפיל את ראש הממשלה נתניהו. שמתירים להפר את החוק ולהתעלם מהנחיות השוטרים, איך אפשר יהיה לבקש מקהלים אחרים במדינה לשמור על החוק ועל הנחיות הבריאות בתקופת הקורונה ובכלל?".

לדברי הליכוד, מדובר בצביעות מצד הפרקליטות. "כשמפגיני הימין רצו להפגין מול רבין בהסכם אוסלו, בג"ץ הורה לצמצם את היכולת להפריע לסדר הציבורי. כשמפגיני ההתנתקות חסמו כמה כבישים, כולם נכנסו למעצרים ממושכים ומני מזוז רצה לזרוק אותם לעשרים שנה בכלא. אך כשמדובר בנתניהו, הכל מותר. אפשר לחסום כבישים, אמבולנסים ומכבי אש, אפשר להתעלם מהנחיות השוטרים ומהנחיות הבריאות של הקורונה".

יו"ר הכנסת יריב לוין בדיון במליאה, 20 במאי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"הכל מנותב לאכיפה בררנית במטרה להפיל ראש ממשלה". לוין/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בעקבות ההנחיה בליכוד, יו"ר הכנסת יריב לוין יצא נגד הפרקליטות. "אם למישהו היה ספק מה מניע גורמים בכירים בפרקליטות, הוא קיבל היום תשובה ברורה. כל המשאבים, כל הכוח העצום שבידיהם, הכל מנותב לאכיפה בררנית במטרה להפיל ראש ממשלה נבחר", כתב יו"ר הכנסת בפייסבוק. "כל מי שהדמוקרטיה יקרה לו, מימין ומשמאל, חייב להשמיע קול זעקה נוכח האפליה הבוטה וההתנהלות החמורה הזו".

גם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הגיב בחריפות להנחיית הפרקליטות. "איפה הם היו בהתנתקות? איפה הם היו כשהימין הפגין נגד אוסלו? הכל כשר?", אמר. "אין אף לא מראית פני צדק במאבק הפוליטי שמנהלת הפרקליטות שבתוך הפרקליטות?".

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) תקף את היועמ"ש. "מנדלבליט ממשיך בניסיון ההפיכה השלטונית באמצעות מערכת המשפט, הפיכה באמצעות אנרכיה", מסר. "זה לא יעזור להם. אנחנו נביא להם 40 מנדטים בקלפי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully