וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד מחוז י-ם על האלימות בהפגנות: התיעוד לא משקף הכול

עודכן לאחרונה: 24.8.2020 / 14:11

ניצב דורון ידיד הגיע לדיון בכנסת, המתקיים ברקע תיעודים מההפגנה בי-ם בהם נראים שוטרים תוקפים מפגינים. כשנשאל האם הקצין שתועד מכה מפגין ייקח חלק בהפגנה הקרובה, ענה כי "הפעיל את מלוא שיקול הדעת ויחזור לתפקוד מלא". פעיל "קריים מיניסטר": "אין שוויון בהפגנות"

בווידאו: מפקד מחוז ירושלים בדיון בועדת הפנים על אלימות המשטרה בהפגנות בלפור/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה היום (שני) בנושא נהלי עבודת המשטרה בזמן ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים. הכינוס, שנערך בנוכחות השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ומפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון ידיד, מתקיים ברקע תיעודים מההפגנה בבלפור במוצאי שבת האחרונה, בה נראים שוטרים תוקפים באלימות מפגינים.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) פתחה ואמרה כי המשטרה יוצרת "אווירת פחד בבלפור". לכך הגיב השר אוחנה כי לא ישפוך את דמם בחוצות העיר וכי תפקידם הוא לאכוף את הסדר הציבורי. "מציע לחשוב על שנים רבות שלן תרומה שלהם, על סיכון חיים כמעט יומיומי ועל ההקרבה שלהם ובמשפחותיהם בטרם תחרצו דין".

השר התייחס לטענות נגדו בנוגע לפוליטיזציה במשטרה, ואמר כי "יש מי שמבקש להפוך את המשטרה לפוליטית ומכנים אותה 'משטרת אוחנה'. התפקיד של המשטרה הוא לאכוף את החוק והסדר הציבורי. היא כן גוף שבמקרה הצורך מפעיל כוח. היא אחת מזרועות המדינה. תנוח דעתכם שאני מקבל הודעות מדי יום משני הצדדים של המוחים". לדברי אוחנה, "מתוך עשרות אלפי האינטראקציות, הרוב מוחלט עובר ללא אירועים חריגים והיכן שיש כאלה נפעל לבירור האמת. אני סומך על המפקדים יותר מאשר על מח"ש שיידעו לתדרך את השוטרים".

דיון בנהלי עבודת משטרת ישראל במהלך הפגנות בהשתתפות השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה בועדת הפנים והגנת הסביבה, 24 באוגוסט 2020. ללא, אתר רשמי
השר אוחנה וח"כ חיימוביץ' בדיון וועדת הפנים, היום/אתר רשמי, ללא

כשנשאל האם התנהלות המשטרה בהפגנה האחרונה היא בעקבות פסיקת בג"ץ השיב אוחנה בחיוב. "כשהציבור אינו נשמע להנחיות, המשטרה צריכה להפעיל כוח", הסביר השר. "אבל היא תעשה זאת גם עם שכל ישר, גם בהיגיון וגם בצורה שוויונית כלפי כל הציבורים השונים".

לטענת מפקד מחוז ירושלים, ניצב ידיד, בעת האחרונה נתונה המשטרה תחת מתקפות של שיקול דעת מוטה. "המדיניות שלנו אחת ואחידה. אנחנו משטרה אחת שמאפשרת את חופש המחאה וזכות המחאה וחופש הביטוי. יש פה שאלה אחת: מישהו יכול לומר מהי הפגנה ומהי הפרת סדר? קל מאוד לתקוף אותנו. תמונה שווה אלף מלים אך לא תמיד מייצגת את כל הסיטואציה".

לדבריו, "כששוטר מגיע במגע עם אזרח, הסיכוי לחיכוך הוא גבוה. המכת"ז הוא לא אמצעי קטלני, אלא לפיזור הפגנות עם מינימום חיכוך ונפגעים. כשאני נותן הנחיה להשתמש במכת"ז זה רק לאחר חצי שעה עד 40 דקות על מנת לאפשר לכולם להתפזר. בסוף נשארים קבוצות של בין 100-300 אנשים שהתכלית שלהם להתעמת איתנו".

דיון בנהלי עבודת משטרת ישראל במהלך הפגנות בהשתתפות השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה בועדת הפנים והגנת הסביבה, 24 באוגוסט 2020. ללא, אתר רשמי
"המפגינים קראו שהם באים למלחמה". מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, היום/אתר רשמי, ללא

ח"כ חיימוביץ' שאלה את ידיד כיצד רק לפני שבועיים הפגינה המשטרה איפוק כלפי המפגינים. "היו שבועיים שהיו הפגנות גדולות מרשימות, שהרבה מאוד אנשים שמגיעים להפגין את הכעס והזעם, וזכותם המלאה לעשות את זה. והפינוי של המאהל ביום חמישי, שאני עדיין לא מבינה מה פתאום החלטתם לפנות אותו, ואם לא הייתם מפנים, לא הייתם מגיעים למה שקרה בשבת?".

ניצב ידיד השיב כי ישנם מפגינים שקוראים להפר את החוק ומסיתים נגד המשטרה. "אני מתחייב שאני נאמן לחוקי מדינת ישראל ואני שומר על החוק, ואין לי שיקולים זרים, ואנחנו משטרה של כולם. לגבי המחאה במוצאי שבת, ברשתות שלהם יש עשרה ארגונים שונים, הם קראו שהם באים למלחמה. הגיעו טעונים כלפי המשטרה. אמר את זה אחד הפקודים שלי, הם הגיעו משולהבים לעימות מול המשטרה".

"נכון, לא תמיד המפגינים מתפרעים, אבל יש הבדל בין זה לבין הפרת הסדר", הבהיר ידיד. "כיש פסיקת בג"ץ לפיה מפסיקים עם אמצעים (לפיזור הפגנות) ב-21:30, מישהו מהמפגינים שפה עכשיו עשה פעולה להפסיק את הרעש כדי שאני לא אצטרך להכניס את שוטרי ליישם את ההנחיה? מישהו פעל בשעה 23:00 כדי שההפגנה תהיה יותר שקטה, כדי שנוכל לאפשר להם להמשיך למחות? התשובה היא לא".

דיון בנהלי עבודת משטרת ישראל במהלך הפגנות בהשתתפות השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה בועדת הפנים והגנת הסביבה, 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"יש מי שמבקש להפוך את המשטרה לפוליטית". השר אוחנה בדיון, היום/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

ידיד הדגיש כי למשטרה אין תמיד שליטה על מפגינים שפותחים בצעדה נפרדת בניגוד לחוק, ובניגוד למה שהחליט בג"ץ. "כשמתחילה תהלוכה ומתחילים להתפצל שם, מתחיל העימות, כי הם לא ממשיכים עם אלה שצועדים למתחם ההפגנה. כשקוראים לא להיכנס למתחם כי אנחנו כולאים אותם, אז אין לנו שליטה על כניסה של אחרים. בסוף יש שיקול של ביטחון הסדר והמפגינים. אנחנו כל הזמן מגדילים את מתחם ההפגנה גם לכיוון קינג ג'ורג'".

לגבי סוגיית מצלמות הגוף על שוטרים במהלך ההפגנות, ענה ידיד כי "המשטרה ציידה בהתחלה שוטרי סיור, ואנחנו בתהליך הצטיידות של שוטרי היס"מ. מקווה שבחודשים הקרובים כולם יצוידו. זה בהחלט שובר שוויון לכולנו וגם לצד השני".

ח"כ משה ארבל (ש"ס) שאל את ידיד בדיון האם סגן ניצב ניסו גואטה, קצין אג"ם במרחב ציון שתועד מכה באלימות מפגין, ייקח חלק בהפגנות במוצאי שבת הקרובה, "גואטה הפעיל את מלוא שיקול דעתו והתיק נחקר במח"ש. מתחקור ראשוני של האירוע, הנסיבות לנו ברורות. לא חקרנו, זה תחקור. ככל שההחרחקה שלו מסתיימת היום, הוא יחזור לתפקוד מלא. יש לו זכויות רבות. אין לקחת את המאורע הזה ולהכפיש את גואטה".

דיון בנהלי עבודת משטרת ישראל במהלך הפגנות בהשתתפות השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה בועדת הפנים והגנת הסביבה, 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לא התרשמתי שהייתה אלימות פיזית של מפגינים כלפי שוטרים", חיימוביץ' בדיון, היום/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

על השאלה לגבי פינו ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד-תל"ם) ממאהל המפגינים בשבוע שעבר, אמר השר אוחנה כי המשטרה קיימה תחקיר מעמיק לאירוע. "המשטרה מכירה את החוק בנוגע לחברי כנסת, ועוד לפני סיום התחקיר הורתי לחדד הנחיות בנושא זה כי אין זו הפעם הראשונה שזה קורה. להבנתי מפקד המרחב שהיה בשטח התנצל ביוזמתו בפני חבר הכנסת ובאופן מיידי כשהבין ששוטריו פינו חבר כנסת, וזאת לפני התערבותי".

אוחנה הסביר כי חופש הביטוי, שוודאי מגיע מתסכול ברקע נגיף הקורונה והמצב הפוליטי, אינו בלתי מוגבל, וגם טענות על רעש המפגינים מצד השכנים בבלפור מוצדקות. "כשמנגד עומדים ערכים של חופש התנועה, זכותו להגנה גם ממפגני רעש כשהוא בביתו".

"בשבועות האחרונים קיימתי כמה דיונים במשרדי בנושא הזה", אמר השר. "לדיונים הוזמנו גם אזרחים. כשר לביטחון הפנים שנושא באחריות למשטרה יש לי ממנה שלוש דרישות מדיניות - האחת, לפעול באופן שווה כלפי הציבורים השונים. שתיים, לצמצם למינימום את חסימות הכבישים הפוגעות פגיעה חמורות בחופש התנועה של הציבור הכללי ועלולות להגיע לידי סיכון חיים. שלוש, לא להתפרק מחובתה למנוע הפרת חוק, גם כשהדבר לא מתגמל מבחינה ציבורית ותקשורתית".

דיון בנהלי עבודת משטרת ישראל במהלך הפגנות בהשתתפות השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה בועדת הפנים והגנת הסביבה, 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ חיימוביץ ' והשר אוחנה בדיון על אלימות המשטרה בהפגנות בי-ם, היום/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

אמיר השכל, פעיל במחאת היחידים נגד ראש הממשלה, התייחס לדבריו של השר אוחנה וטען כי המשטרה לא מתנהלת בשוויון מול המפגינים. "בערב ההפגנה נדחקנו באלימות על ידי המשטרה, כ-500 מטרים היו מגודרים ולא ניתן היה להגיע. לא היה ערך שוויון, היה פה נסיון לעשות צנזורה על השלטים שלנו, שום הבטחה שהובטחה לי על ידי המשטרה לא קוימה".

בפתח הדיון, אמרה ח"כ חיימוביץ' כי בניגוד להפגנות קודמות, בהם נראה היה כי המשטרה מכילה את המפגינים, באירועי השבת נוצרה אווירה של פחד בבלפור. "בימים האחרונים העדויות מראות שמשטרה נגררה לסיטואציה שבה היא זאת שמפרה את האיזון בצורה מכוונת".

ח"כ חיימוביץ' הוסיפה כי "גם אחרי בחינה מדוקדקת של הסרטון של דוברות המשטרה, לא התרשמתי שאכן הייתה אלימות פיזית של מפגינים כלפי שוטרים. חשוב לציין שכך התרשם גם בית המשפט, ולכן כל העצורים שוחררו לביתם". לדבריה, "מה שכן נראה בסרטונים זאת אלימות מכוונת ויזומה של שוטרים כלפי מפגינים, חניקות וגרירות של אזרחים שלא התנגדו למעצר, כולל כליאה שלהם במתחם צר ללא מתן אפשרות ליציאה והסתערות עם פרשים".

"המשטרה ערוכה לתרחיש של הרוגים בהפגנה?"

ישי הדס, ממייסדי תנועת "קריים מיניסטר", נכח גם הוא בדיון ותקף את ניצב ידיד על שתיכנן להיעדר מהוועדה "בעקבות הלחץ והביקורת עליו". הדס העלה את השאלה האם המשטרה ערוכה לתרחיש בו יהיו הרוגים בהפגנה או שיהיה צורך בפינוי מפגינים, "האם משטרת ישראל מתכוננת להתייחס למכתבנו בקשר לגדרות הלחץ שמקיפות את מתחם כיכר פריז שאתם קבעתם ומסכנות את חיי המפגינים? זורקים אנשים פנימה בכוח למכלאה".

גם יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, לקח חלק בדיון וטען כי האלימות מגיעה מצד שוטרים לא מרוסנים. "אנשים שם לא באים כדי לתקוף שוטרים, ואף אחד לא קורא ומעודד כדי לבוא להתעמת עם שוטרים. הם באים על השחיתות, או הבעיה הכלכלית או נגד נתניהו. האלימות מתחילה כששוטרים מתחילים לדחוף ולפעמים מפילים אנשים, כך נגרמת האלימות. שוטרים שלא מספיק מרוסנים כמו שראינו בסרטון עם גואטה".

מעצר מפגין במהלך המחאה נגד ראש הממשלה, כיכר פריז ירושלים, 22 באוגוסט 2020. רויטרס
מעצר מפגין במהלך המחאה נגד ראש הממשלה, כיכר פריז ירושלים/רויטרס

אחד מהסרטונים שעוררו סערה עם הפצתם ברשתות החברתיות, היה של סגן ניצב גואטה, בו הוא נראה מתנפל על אחד המפגינים מול בית ראש הממשלה, מפיל אותו לרצפה ומפליא בו את מכותיו. בתיעוד המדובר לא ניתן לראות מה גרם לקצין לנהוג באלימות כלפי המפגין. בעקבות הסרטון, נחקר אתמול גואטה באזהרה במח"ש, ובתום יותר משלוש שעות חקירה הוחלט על הרחקתו מתחנות המשטרה ל-24 שעות.

דניאל לוטם, שנעצר באותה הפגנה, סיפר כי רותק לרצפה על ידי גואטה. "הוא ממש חנק אותי, לא זוכר כמה זמן הוא היה עם המרפק והברך עליי. עדיין יש לי סימנים", תיאר לוטם. "גם כשנכנסתי לניידת עצמה שני שוטרי יס"מ סגרו את הווילונות והרביצו לי תוך כדי שאני אזוק. הם דפקו לי אגרופים, צרחו עליי להירגע ולא להתנגד למעצר, למרות שלא התנגדתי בשום שלב".

עם זאת, ללוטם נאמר כי גואטה אמר בחקירתו שהוא בכלל חנק אותו. לוטם הדף את הטענות כי תקף את סנ"צ גואטה. לדבריו, "לא היו דברים מעולם. אין לי שום סיבה לתקוף שוטר. אני נמצא בהפגנות האלה כבר שלושה חודשים והכול היה על הכיפאק. לא יודע מה קרה אתמול בלילה שזה יצא מכלל שליטה. מקווה שהצדק יצא לאור".

באגודה לזכויות האזרח פנו אתמול למ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן בדרישה להשעות את גואטה מתפקידו. בפנייתם כתבו כי "כצעד ראשון של הכרה בחומרת הבעיה ובצורך הבהול בפתרון, יש להשעות מיד את סנ"צ גואטה עד לסיום החקירה בעניינו והסקת המסקנות המתבקשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully