וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה את העתירה שהגישו תושבים בי-ם נגד ההפגנות ליד מעון ראש הממשלה

עודכן לאחרונה: 19.8.2020 / 13:12

בית המשפט לא קיבל את טענות העותרים הגרים בסמוך למעון בבלפור ואישר את המשך קיום המחאות השבועיות בהתאם להגבלות אכיפת הרעש. התושבים ביקשו להעתיק את ההפגנות לאזור אחר וטענו כי המשטרה לא אוכפת את החוק. "העותרים לא הצביעו על פגם בשיקול דעתה של המשטרה"

בווידאו: דיון בבג"ץ בעתירת שכנים בבלפור נגד ההפגנות/עריכה: ניר חן

בג"ץ דחה היום (רביעי) את העתירה שהגישו תושבים נגד ההפגנות ליד מעון ראש הממשלה בירושלים. בית המשפט אישר את המשך קיום ההפגנות השבועיות בהתאם להגבלות אכיפת הרעש. עשרות העותרים טענו לפגיעה בהם וביקשו להעתיק את ההפגנות לאזור אחר או להגביל אותן. זאת, בין היתר, בשל חסימות הכבישים החוזרות והרעש הממושך. לדבריהם, המשטרה אינה מבצעת אכיפה כראוי.

הרכב השופטים דחה את העתירה פה אחד, והשופט עוזי פוגלמן ציין בפסק הדין כי "העותרים לא הצביעו על פגם בשיקול דעתה של משטרת ישראל בקבעה את התנאים המתוארים להפגנות מול המעון הרשמי של ראש הממשלה.

לדבריו, "איני מקל ראש בפגיעה הנגרמת לעותרים כתוצאה מההפגנות, שהשקט ברחובותיהם מופר בתקופה האחרונה בתדירות לא מבוטלת ועל הגישה לבתיהם מוצבים קשיים. אלא שבנסיבות שהוצגו לפנינו ובכפוף לתנאים שהובהרו על ידי המשטרה - הפגיעה בתושבים היא
בבחינת 'הכרח בל יגונה' למימוש הזכות להפגין".

מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, מעון בלפור, ירושלים, 15 באוגוסט 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
הפגנה מול מעון ראש הממשלה, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

השופטת יעל וילנר הדגישה כי לאכוף את נושא הרעש. "הגבלת השימוש באמצעי הרעש הקיצוניים עד אומנם משקפת את האיזון הראוי בין הזכויות המתנגשות, ואולם לאיזון זה לא יהא ערך אם לא יקבל ביטוי ממשי בפועל ואם יישאר כאיזון תיאורטי, הקיים 'על הנייר בלבד'. משכך, על איזון זה לבוא לידי ביטוי בשטח, וזאת באמצעות אכיפתו האפקטיבית".

לדברי חבר ההרכב, השופט אלכס שטיין, "מציאות שבה פורעי חוק יכולים לכפות את עצמם על אלו שסביבם איננה מתקבלת על הדעת, ועמה אין להשלים. אשר על כן, אף שבנוגע להפגנות שבהן עסקינן נחה דעתי כי בהתנהלות המשטרה לא נפל פגם הקורא להתערבותנו, אין פירושו של דבר כי מסקנה זו תעמוד על כנה גם בעתיד אם נמצא שחוקי המדינה אינם נאכפים ומפריהם חוגגים על גבם של שומרי חוק".

השופט שטיין ציין כי "לא נוכל להשלים עם הגישה של 'שב ואל תעשה' מצד אוכפי החוק ביחס לאלו שמפרים אותו כשהם מטילים וטו עברייני על זכויותיהם של אזרחים שלווים".

מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, מעון בלפור, ירושלים, 15 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
ההפגנה בבלפור, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

השופט פוגלמן כתב בהחלטתו בהקשר לבקשה של העותרים להזיז את מקום ההפגנות כי "בהינתן אופיו הציבורי המיוחד של המעון הרשמי של ראש הממשלה, לא מצאתי כי העותרים עמדו בנטל הכבד המונח לפתחם לחייב את המשטרה להפעיל את סמכותה ולהורות על השינוי המבוקש במקום ההפגנות".

המשטרה השיבה בשבוע שעבר לעתירה וכתבה כי יש לדחות אותה. "בתקופה המורכבת של התמודדות עם מצב החירום, יש מקום למתן חשיבות מוגברת לצורך בהגנה על חופש ביטוי כחלק מההגנה על זכויות האדם במשטר דמוקרטי", נמסר.

עוד ציינה המשטרה, כי היא מבינה שהתדירות הגבוהה של ההפגנות פוגעת בתושבי השכונה, אך סבורה כי התנאים שהציבה הם סבירים. "נכון לעת הזו, האיזון שנערך על ידי המשטרה והתנאים שנקבעו על ידה בהיבטים של תחימת זמן ההפגנות ושל הקמת רעש על ידי אמצעי הגברה, מהווה איזון סביר וראוי ואינו מקים עילה להתערבות בית המשפט הנכבד", נכתב. "מובן שמעצם טיבו של שיקול זה, יש לבוחנו מעת לעת, וכך ייעשה גם בעניין זה על ידי המשיבה".

ארגוני המחאה: מקווים שזה היה ניסיון ההשתקה האחרון

מארגני מחאת הדגלים השחורים אמרו לאחר פסקת בג"ץ כי הם קוראים לכולם להגיע בשבת הקרובה לבלפור, להמשיך במחאה נגד הדיקטטור בהתהוות. נתניהו מחליט לבדו על מכירת נשק מתקדם למדינות ערב, מאשר על דעת עצמו מכירת צוללות מתקדמות למצרים, מחלק כספים מהקופה הציבורית ללא הבחנה ונגד כל היגיון כלכלי- זהי התנהגות של דיקטטורה, לא של דמוקרטיה. זהי לא זכות, אלא חובה של כל דמוקרט לצאת למחות".

מתנועת "קריים מיניסטר" נמסר כי זהו "עוד ניסיון של המושחת מבלפור ועושי דברו להגביל את המחאה כשל. בית המשפט שמר על זכות ההפגנה כזכות יסוד בסיסית בדמוקרטיה ואנו מקווים שלמרות הפחד וטירוף המערכות השוררים בבלפור,היה זה ניסיון השתקה אחרון. הציבור שרואה את הקריסה הכלכלית והניהול הכושל ימשיך להגיע בהמוניו מדיי שבוע ויאמר בקול ברור שראש ממשלה מושחת וכושל חייב ללכת".

עורך הדין, אוריאל ניזרי, המייצג את העותרים בבג"ץ בלפור אמר היום כי "בית המשפט הציב היום תמרור עצור להתנהלות המשטרה. פסק הדין הנו מהחמורים ביותר שנכתבו כלפי רשויות אכיפת החוק. בפועל בית המשפט קיבל את עתירת התושבים, שכן כפי שטענו העותרים מן היום הראשון, כל מבוקשם הינו אכיפת החוק והסדר, בניגוד למעשי המשטרה בפועל, עובדה אשר אומצה בפסק הדין. אנו קוראים למשטרה לעמוד בהתחייבויות כפי שנקבעו בפסק הדין, ולעצור את הרעש עד השעה 21:00 וכן לאסור ההפגנות בשעות האסורות על פי חוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully