וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילה אלים בבלפור: 30 מפגינים נעצרו, 3 שוטרים נפצעו במהלך עימותים

עודכן לאחרונה: 23.8.2020 / 12:54

במהלך המחאה בירושלים התפתחו תקריות אלימות בין שוטרים למפגינים. מפקד מרחב ציון במשטרה טען כי "המפגינים מסיתים נגדנו, מאיימים שיסגרו איתנו חשבונות". על סגן הניצב שצולם מכה מפגין: "ביצע מעצר, הנושא ייבדק". שלושה מהמפגינים הובאו לדיון בהארכת מעצרם

בווידאו: לילה של עימותים בהפגנה בבלפור/צילום: רונ כנפו ודוברות משטרת ישראל, עריכה: עמית שמחה

30 מפגינים נעצרו הלילה (ראשון) בתום ערב נוסף של מחאות נגד השחיתות, מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים. כעשרת אלפים איש השתתפו במחאה, שיצאה מגשר המיתרים בעיר והסתיימה בכיכר פריז הסמוכה למעון בבלפור. במהלך ההפגנה פרצו עימותים בין המוחים לשוטרים שנכחו במקום, ושלושה מהשוטרים נפצעו. לדברי המשטרה, חרף התיעודים האלימים שהופצו ברשת בהם נראים שוטרים מכים בכוח מפגינים, נעשה שימוש "בכוח סביר". על פי הודעת המפגינים, לפחות שניים מהם מאושפזים כתוצאה מהעימותים.

באחד התיעודים מופיע קצין המשטרה בדרגת סגן ניצב, ניסו גואטה, כשהוא מתנפל על אחד המפגינים במכות. המפגין נופל אל הקרקע והשוטר ממשיך להכות בו. בסרטון לא ניתן לראות מה גרם לקצין לנהוג באלימות זו. בתיעוד נוסף נראים כמה שוטרי מג"ב רומסים מפגינה מבוגרת הנשענת על אחד המחסומים.

שלושה חשודים הובאו הבוקר לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בירושלים. לדברי המשטרה, אחד החשודים הודה בתקיפת קצין המשטרה. שבעה חשודים נוספים שסירבו להשתחרר בתנאים יובאו לדיון בתנאי שחרורם.

מעצר מפגין במהלך המחאה נגד ראש הממשלה, כיכר פריז ירושלים, 22 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"המשטרה לא תירתע", פינוי מפגין מהמחאה בבלפור, הלילה/ראובן קסטרו

בסרטון אחר שצולם במהלך ההפגנה, נראה קצין משטרה עומד על מחסומי המשטרה באזור מעון ראש הממשלה כשהוא מנסה למשוך לכיוונו בכוח את אחד המפגינים בקהל, הניצב בצדו השני של המחסום. אחד מהמפגינים תועד שולח את ידו אל עבר דרגותיו של הקצין ומנסה לקרוע אותן מכתפיו. בתגובה, הקצין חובט במפגין ובמקום מתפתח עימות נוסף בין הצדדים.

תת ניצב עופר שומר, מפקד מרחב ציון, סיפר כי הכול החל בעת שתהלוכה בלתי חוקית עשתה דרכה מהכניסה לעיר. "הגיעו 600 עד אלף איש. תהלוכה זה דבר מורכב, המשטרה צריכה לעשות הערכת מצב, לאבטח ולהיערך. זה דבר רגיש ומצריך תיאום. למרות שאמרנו שלא נאפשר מהכניסה לעיר הם התחילו, והסיתו אותה".

לדברי שומר, המפגינים קראו קריאות כלפי השוטרים וגידפו אותם ואף פנו בתהלוכה למרכז העיר. "הם התנהגו לשוטרים בצורה מכוערת ורמסו את החוק ברגל גסה. אין פה מנהיגות, יש פה ברברת גדולה של כל מיני קבוצות כאלה ואחרות שלא באות אתנו בדברים, ולכן הכרזנו על ההפגנה כבלתי חוקית".

עוד בוואלה!

אגרופים לפנים ודחיפות: שוטרים תועדו מכים מפגינים נגד רה"מ בי-ם

לכתבה המלאה
מעצר מפגין במהלך המחאה נגד ראש הממשלה, כיכר פריז ירושלים, 22 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
מעצר מפגין במהלך המחאה נגד ראש הממשלה בכיכר פריז ירושלים, אמש/ראובן קסטרו
מעצר מפגין במהלך המחאה נגד ראש הממשלה, כיכר פריז ירושלים, 22 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
30 מפגינים נעצרו. פינוי מפגין מההפגנה בירושלים, אתמול/ראובן קסטרו

בתגובה לאלימות המתועדת שהפגינו השוטרים כלפי המוחים, אמר תת ניצב שומר כי המשטרה עשתה שימוש "בכוח סביר". לדבריו, הייתה במחאה הסתה מכוונת כלפי שוטרים. "בסוף פיזרנו את ההפגנות בכוח סביר, בצורה רגועה, בקור רוח ובמקצועיות. אנשים משתמשים במשרות בכירות, בדרגות בצבא, ויוצרים כל הזמן פייק ניוז. המשטרה לא נרתעת מהדבר הזה".

"היה פה מפגן שנאה כלפי המשטרה היום", הוסיף. "המפגינים מסיתים נגדנו, מאיימים שיסגרו איתנו חשבונות. יש לי בלש שחשד ששבר צלע ומפונה לבית חולים. שוטר קיבל אגרוף בראש. וזה מעבר לאיומים, והקללות והנאצות. אנשים צריכים להבין שאם יהפכו את זה למפגן שנאה כלפי המשטרה, המשטרה לא תירתע. אף אחד לא ירתיע אותנו, איומים אישיים לא ירתיעו אותנו, ומציע לכולם להתנהג לפי החוק".

כשנשאל על הסרטון בו נראה תת ניצב גואטה מכה בחוזקה מפגין, אמר כי "מבדיקה ראשונית שעשיתי איתו, לטענתו הותקף על ידי שני מפגינים והוא ביצע מעצר והנושא ייבדק".

מעצר מפגין במהלך המחאה נגד ראש הממשלה, כיכר פריז ירושלים, 22 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"מפגן שנאה כלפי המשטרה". פינוי מפגינה מהמחאה מול בית רה"מ, אתמול/ראובן קסטרו

בהודעה רשמית מטעם המשטרה נאמר כי "משטרת ישראל פעלה לאורך המחאה שהתקיימה במשך מספר שעות, על מנת לאבטח ולאפשר את קיומה בכיכר פריז, זאת לאחר שחלק מהמפגינים קיימו תהלוכה בניגוד לחוק תוך חסימה של צירי תנועה ושיבוש שגרת החיים בעיר. המשטרה פעלה על מנת להסית את המפגינים מצירי התנועה הראשיים בכדי לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בתושבים. בתוך כך, זיהו ומנעו השוטרים מספר ניסיונות של מפגינים לצאת לתהלוכות נוספות בניגוד לחוק".

עוד נמסר כי "לאחר מספר הכרזות של המשטרה להפסיק את השימוש בכלי הרעש בהתאם לפסיקת בג"ץ ולאחר מכן הכרזה על סיום המחאה, חלק מהמפגינים בחרו לגדף ולקרוא קריאות נאצה כלפי כוחות המשטרה, החריפו את הרעש, והפרו את הסדר הציבורי תוך סירוב להתפזר באופן עצמאי. כוחות המשטרה פיזרו את מפרי הסדר, פינו את הצומת ופתחו אותו לתנועה".

מחאה מול מעון ראש הממשלה בבלפור, ירושלים, 22 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
עשרת אלפים איש, המחאה בבלפור. אתמול בלילה/ראובן קסטרו

מתנועת הדגלים השחורים נמסר כי "האלימות הבלתי נתפסת של בכירים במשטרת ישראל כלפי מפגינים לא אלימים היא בלתי נסבלת. כששוטרים מכים אזרחים במה שאפשר להגדיר כתקיפה חמורה, ישראל מפסיקה להיות דמוקרטיה. דורון ידיד וסגן הניצב שבסרטון צריכים להתפטר עוד היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully