וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הראיות נגדו חלשות": נאשם ברצח עד המדינה לשעבר שוחרר למעצר בית

23.8.2020 / 15:25

בצעד נדיר, בית המשפט העליון אישר לשחרר למעצר בית את חודייפה דאוד, אחד הנאשמים ברצח עד המדינה לשעבר, באסל עאסי. זאת, לאחר שהשופטת קבעה כי הראיות נגדו אינן חזקות דיין כדי להצדיק את מעצרו עד תום ההליכים, ודחתה את ערעור הפרקליטות בנושא

בווידאו: פוענח רצח עד המדינה באסל עאסי שחוסל בספטמבר/צילום: דוברות המשטרה, עריכה: שאול אדם

בית המשפט העליון אישר לשחרר למעצר בית את חודייפה דאוד, אחד הנאשמים ברצח עד המדינה לשעבר, באסל עאסי. ברוב המוחלט של המקרים נאשמים ברצח נעצרים עד תום ההליכים נגדם, אולם השופטת יעל וילנר קבעה כי הראיות נגדו אינן חזקות דיין כדי להצדיק זאת. "מדובר בראיות חלשות שאינן מצדיקות מעצר עד תום ההליכים, ולפיכך ראוי לשחררו לחלופת מעצר", פסקה. הוא שוחרר
בשבוע שעבר ממעצרו, לאחר שנקבעו תנאי מעצר הבית שלו.

עאסי היה בעשור הקודם עד מדינה ששלח 15 מאנשי משפחת חרירי-עיאט לתקופות מאסר ממושכות. לאחר סיום המשפט שהה עאסי בתאילנד, אך בשנים האחרונות הוחזר לישראל בניגוד לרצונו וביוזמת המדינה, בשל חשד לעבירות ביטחוניות, כפי שנחשף בוואלה! NEWS. מאז ביקש כמה פעמים סיוע מהמשטרה - אך נדחה.

עאסי נרצח ב-13 בספטמבר בכניסה לכפר ברא. בדצמבר הגישה פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) כתב אישום בגין רצח בנסיבות מחמירות נגד ארבעה נאשמים - טארק דאוד, בילאל נזאל, חודייפה דאוד וסמי עראר. לצדם הואשם אדם בשם עבדאללה רשק, תושב מזרח ירושלים, כי תכנן יחד עם הארבעה את הפגיעה בעאסי, וכן כי סייע להם להימלט מהמקום.

על פי כתב האישום, חודייפה דאוד הסיע את עאסי ברכבו לנקודת המארב, שם התקרב אליהם רכב נוסף שבו היו שלושת הנאשמים המרכזיים הנוספים. כשהרכבים היו צמודים זה לזה, פתח טארק את החלון והחל לירות לעבר המושב האחורי של הרכב, בו ישב עד המדינה לשעבר. חודייפה, אחיו של טארק, פתח את הדלת ורץ לעבר שדה סמוך, בעוד אחיו המשיך לירות לעבר עאסי.

עד המדינה שנרצח באסל עאסי. עמוד הפייסבוק של באסל עאסי, אתר רשמי
עד המדינה שנרצח, באסל עאסי/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק של באסל עאסי

אחת הראיות המרכזיות שבידי הפרקליטות היא עדותו של סמי עראר. אף שהמדינה מודה כי מדובר בעד מפוקפק, שמסר גרסאות רבות וסותרות, היא מסתמכת על חקירתו מ-24 בנובמבר, שאותה היא מכנה "שיחת שינוי הלבבות" - בה הפליל את עצמו ואת שאר הנאשמים. עראר סיפר באותה חקירה על פגישה שבה נכחו כל הנאשמים, ודיברו כביכול על הרצח. אלא שבפגישה לא נאמר מפורשות כי בכוונתם לרצוח את עאסי, ולמעשה עראר טען שבאותו זמן לא הבין זאת בעצמו.

במרץ האחרון החליט השופט עידו דרויאן גמליאל לשחרר ממעצר את רשק, ובתחילת החודש הנוכחי החליט לשחרר גם את חודייפה דאוד, לאחר שקבע כי הראיות נגדו לא מצדיקות את המשך מעצרו. השופט סבר כי גם אם מקבלים את גרסתו של עראר כאמינה, היא עדיין לא מספיקה כדי להשאיר את דאוד במעצר. הוא נימק זאת בכך שאם עראר טוען שבעצמו לא הבין ששאר הנאשמים מדברים על רצח, לא ניתן להוכיח מתוך דבריו שחודייפה ידע כי הולכים לרצוח את עאסי.

עוד בוואלה!

בלי הליך הסגרה: המדינה מסרבת לחשוף כיצד הובא ארצה עד המדינה שנרצח

לכתבה המלאה

הפרקליטות ערערה על ההחלטה לשחרר את חודייפה דאוד, והדיון התקיים בפני השופטת וילנר. בתחילת השבוע קבעה השופטת כי אכן אין די ראיות נגד דאוד, ויש לשחרר אותו. עם זאת, בניגוד להחלטת המחוזי היא הורתה כי חודייפה ישוחרר למעצר בית, והחזירה את הדיון לבית המשפט המחוזי כדי שיקבע את תנאי מעצר הבית. הדיון במחוזי התקיים אתמול, והיום הוא שוחרר ממעצר.

פוענח רצח עד המדינה באסל עאסי שחוסל בספטמבר: המשטרה עצרה 
חשודים בני 23 - 32 שעל פי החשד הובילו אותו לכפר ברא וירו בו. דוברות משטרת ישראל
תיעוד הרגעים שלפני הרצח/דוברות משטרת ישראל

למרות שחרורו, המדינה תמשיך לנהל את התיק גם נגד חודייפה דאוד, שעדיין נאשם ברצח. עם זאת, הקביעות של בית המפשט המחוזי והעליון בנוגע לחולשת הראיות נגדו עשויות להקשות על התביעה בניהול התיק.

עו"ד מוחמד ענבוסי, שמייצג את הנאשם מטעם הסנגוריה הציבורית, בירך על כך "שבית המשפט העליון, כמו גם בית המשפט המחוזי, קיבלו את טענותינו". לדבריו, "הלקוח שלי הכחיש לכל אורך הדרך כל מעורבות באירוע, שיתף פעולה ומסר גרסה". עו"ד ענבוסי הוסיף כי "בהזדמנות זו, אני מצפה מהפרקליטות לערוך בחינה מחודשת לגבי המשך ניהול התיק נגד מרשי ויפה שעה אחת קודם. כמובן שאמשיך להילחם על חפותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully