וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי הליך הסגרה: המדינה מסרבת לחשוף כיצד הובא ארצה עד המדינה שנרצח

2.8.2020 / 16:57

באסל עאסי שימש עד מדינה והוחזר לישראל מתאילנד בניגוד לרצונו בשל חשד לעבירות ביטחוניות. אלא שבמשפטו סירבה המדינה לגלות פרטים על מעצרו והטסתו ארצה, או להשיב מדוע לא נערך לו הליך ההסגרה רשמי. גם היום - היא עדיין לא מוכנה להתייחס לסוגיה

בווידאו: פוענח רצח עד המדינה באסל עאסי שחוסל בספטמבר/צילום: דוברות המשטרה, עריכה: שאול אדם

באסל עאסי, עד המדינה לשעבר שהובא לישראל בניגוד לרצונו ולאחר מכן נרצח, טען כי נעצר בתאילנד על ידי אנשי מודיעין ישראלים ו"נחטף" לישראל. במהלך משפטו בגין עבירות ביטחוניות, סירבה הפרקליטות, ועדיין מסרבת, לגלות מי עצר אותו וכיצד בדיוק הועבר לארץ. עם זאת, אין מחלוקת כי לא נערך בעניינו הליך הסגרה רשמי.

בשנים 2007-2005 שימש עאסי עד מדינה נגד ארגון הפשיעה של משפחת חרירי, שנחשב עד היום לאחד הארגונים המסוכנים בישראל. עם תום המשפט, שהסתיים בשליחתם לכלא של כ-15 מאנשי הארגון, עזב עאסי את ישראל לתאילנד.

כפי שנחשף בוואלה! NEWS, עאסי הוחזר ארצה בניגוד לרצונו ב-2015 על ידי שלטונות תאילנד וישראל, בשל חשדות שקיים קשרים עם ארגון טרור ברשתות החברתיות. הוא הועמד לדין ונידון לכשלוש שנות מאסר, השתחרר מהכלא ב-2018, ובספטמבר האחרון נרצח. במשפחתו טוענים כי לפני מותו ביקש עאסי מהמשטרה סיוע כספי או סיוע לעזוב את ישראל, אך סורב.

עד המדינה שנרצח באסל עאסי. עמוד הפייסבוק של באסל עאסי, אתר רשמי
ביקש סיוע בעזיבה אך סורב. עד המדינה שנרצח באסל עאסי/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק של באסל עאסי

שאלת הבאתו של עאסי ארצה נותרה לא פתורה, שכן לא התקיים כל הליך הסגרה רשמי בעניינו. בהודעות שונות של הפרקליטות ושב"כ נכתב כי הוא נעצר על ידי השלטונות בתאילנד, הובא לישראל, ונעצר כאן על ידי המשטרה ושב"כ שניהלו את חקירתו.

מההודעות ניתן לקבל את הרושם שלישראל לא היה כל קשר להבאתו ארצה של עאסי, ושחשוד בעבירות ביטחוניות חמורות "נפל במקרה" בנתב"ג לידיהן של רשויות החקירה. המסמכים ממשפטו של עאסי מציירים תמונה אחרת.

הטענות לא התבררו במשפט

עאסי, כך עולה מהמסמכים, טען כי הוא "נעצר בתאילנד וכעבור כמה ימים מצא עצמו נוחת בישראל מבלי שביקש זאת, מבלי שהזמין טיסה, מבלי שהתקיים הליך הסגרה וכיו"ב". לדבריו, מי שתפס אותו היו אנשי משטרה מקומיים ואנשי מודיעין מישראל. הוא טען שגם נחקר עוד בתאילנד על ידי גורמים ישראליים, ואף עבר עינויים. עם זאת, טענותיו לא זכו להתברר בבית המשפט.

בתחילת משפטו ביקש עאסי למסור לידיו את חומרי החקירה שנאספו לגביו במשטרה, בשב"כ ובמוסד, וכן כל חומר שנוגע למעצרו בתאילנד, לביקורים שערכו אצלו בכלא גורמים ישראליים, למעקבים שנערכו אחריו כששהה בתאילנד, ועוד. בנוסף לכך, ביקש עאסי מבית המשפט להורות לפרקליטות לגלות כל חומר שקשור בהבאתו ארצה - לרבות מי הזמין את כרטיס הטיסה שלו, מי שילם עליו, מי הוציאו מהכלא בתאילנד ובאילו נסיבות ואיך הגיע לישראל.

פוענח רצח עד המדינה באסל עאסי שחוסל בספטמבר: המשטרה עצרה 
חשודים בני 23 - 32 שעל פי החשד הובילו אותו לכפר ברא וירו בו. דוברות משטרת ישראל
תיעוד ממצלמות אבטחה מערב הרצח/דוברות משטרת ישראל

סנגורו של עאסי טען כי בחומרי החקירה שהועברו אליו לא היה זכר לשלב שלפני הבאתו ארצה, אולם פרקליטות מחוז מרכז סירבה להעביר אליו חומרים נוספים, בטענה שכל החומר הגלוי כבר נמסר. על שאר החומרים בתיק הוטל חיסיון על ידי שר הביטחון, מטעמים של ביטחון המדינה. עאסי יכול היה לנסות לבקש להסיר את החיסיון, אלא שבינתיים הצליח להגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות.

כתב האישום שהחזיק בתחילה עבירות שעונשן המצטבר עלול להגיע לעשרות שנות מאסר, הפך במסגרת ההסכם לעונש מוסכם של שלוש שנות מאסר בלבד.

בפרקליטות ביקשו להבהיר בתגובה כי הרצון להימנע מחשיפת חומרי החקירה לא היווה שיקול בהגעה להסדר הטיעון מול עאסי, ולא מול נאשם נוסף בתיק. "השיקולים להגעה להסדר בתיק היו שיקולים ראייתיים ומשפטיים שונים", מסרו בפרקליטות. "בין היתר, שיקולים הנוגעים לטיבה המדויק של הפעילות הפלילית שיוחסה לנאשמים, הודאה ולקיחת אחריות מצדם, חיסכון בזמן שיפוטי ועוד. העונש לו טענו הצדדים הולם את נסיבות וחומרת העבירות בהן הורשעו הנאשמים. בית המשפט קיבל את הסדר הטיעון וגזר על הנאשמים את העונשים עליהם הוסכם בהסדר הטיעון. באשר לבקשת הסניגור לגילוי חומר חקירה, נושא זה נידון והסתיים לפני הצגת הסדר הטיעון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully