וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ ביטל את הריסת בית המחבל שהרג את החייל עמית בן יגאל

ברוב של שניים מול אחת, החליטו שופטי בג"ץ לקבל את העתירה שהגישו בני משפחתו של המחבל נזמי אבו בכר, שרובם קטינים ולא מיוחסים להם כל ידיעה, סיוע או תמיכה במעשיו: "אין להשליך את התוצאות על מי שלא חטא". בימין ביקרו את ההחלטה. נתניהו: "אסור לתת רוח גבית לטרור"

בווידאו: דיון למחבל שהרג את עמית בן יגאל/עריכה: ניר חן

בג"ץ קיבל היום (שני) עתירה של משפחת המחבל שהרג את החייל עמית בן יגאל - וביטל את צו ההריסה שהוצא לביתו. העתירה שהגישו בני משפחתו של המחבל התקבלה על ידי השופטים מני מזוז וג'ורג' קרא, מול השופטת יעל וילנר שסברה שיש לדחות את העתירה ולהרוס את הבית. ההכרעה עוררה כעס וביקורת מימין.

השופט מזוז ציין כי אחת הסוגיות המרכזיות שנבחנו על ידי בג"ץ בנוגע להריסת בתי מחבלים היא מעורבותם של בני המשפחה שמתגוררים בבית במעשיו של בן המשפחה המחבל, וההשלכות של הריסת המבנה עליהם.

"העותרים הם אשתו ושמונת ילדיו של המפגע, שבעה מהם קטינים, אשר מתגוררים בדירה נגדה הוצא צו ההחרמה וההריסה", ציין מזוז. "לאישה ולילדים לא מיוחסת על ידי המדינה מעורבות כלשהי במעשיו הנפשעים של אבי המשפחה - לא בסיוע, לא בידיעה על כוונתו לנקוט בפעולה, ואף לא תמיכה בדיעבד במעשיו. המפגע עצמו נלכד ועומד לדין וצפוי לרצות עונשי מאסר ממושכים, אם יורשע. מכאן שהפגיעה בבית מהווה בראש ובראשונה פגיעה באשתו ובילדיו שנותרו להתגורר בבית, ואשר הריסתו תותיר אותם חסרי קורת גג".

עמית בן יגאל, נהרג בפעילות בכפר יעבד. פייסבוק, אתר רשמי
נהרג לאחר שהמחבל השליך בעוצמה אבן בפניו בכפר יעבד הסמוך לג'נין. עמית בן יגאל/אתר רשמי, פייסבוק

בנסיבות אלו, בהן לבני המשפחה לא מיוחס שום קשר למעשיו של המחבל - אבי המשפחה, נזמי אבו בכר - סבר מזוז כי הריסת הבית כליל אינה מידתית. הוא הורה לבטל את צו ההריסה אך ציין כי לצבא עדיין תישמר הסמכות להורות על אטימת החדר בו התגורר המחבל.

מזוז וקרא קראו לא פעם בפסיקותיהם לבחון מחדש את ההלכה המאפשרת הריסת בתי מחבלים. גם הפעם ציין קרא כי לטעמו יש לקיים דיון עקרוני בנושא, וטען כי השימוש בדרך ענישה זו הפך רווח, אף כי מדובר בצעד שאמור להישמר לדבריו למקרי קיצון. "ריבוי וחזרתיות השימוש בתקנה על ידי המפקד הצבאי כל אימת שמתרחש פיגוע המסתיים בקיפוח חיי אדם - בטענה כי מדובר באמצעי הרתעתי ולא ענישתי - הינו בבחינת הרחבת השימוש בתקנה כעניין שבמדיניות, כאשר מסנקציה שאמורה להיות שמורה למצבי קיצון שצריכה להיות מופעלת במשורה, הפך השימוש בתקנה לשימוש תדיר, שלא לומר שגרתי", כתב קרא.

עוד בוואלה!

כתב אישום נגד המחבל שהרג את עמית בן יגאל: "זרק לבנה במשקל 11 ק"ג ונמלט"

לכתבה המלאה

עוד הוסיף השופט קרא כי "המשך קיום מדיניות זו, תוך הישענות על הערכת גורמי הביטחון כי מדובר באמצעי הרתעתי והימנעות מדיון ענייני ומעמיק בסוגיות העקרוניות ששימוש בתקנה זו מעלה, מוקשית היא בעיניי. המשך השימוש בכלי זה הטומן בחובו פגיעה קשה בחפים מפשע, ומהווה ענישה קולקטיבית המופעלת בניגוד לעיקרון היסוד לפיו 'איש בעוונו יישא ואיש בחטאו יומת'".

באשר למקרה הספיציפי כתב קרא כי "איש מבני הבית לא ידע ולא היה מעורב במעשיו של המפגע שעשה את אשר עשה והשים עצמו ישן בחדר הילדים. אינני סבור כי בנסיבות אלה יש להעניש את אשתו וילדיו של המפגע על ידי הריסת קורת הגג המצויה מעל ראשם. מידת הדין תמוצה עם המפגע זה יבוא על עונשו. אך אין להשליך את תוצאות מעשיו על מי שלא חטאו".

קרא הצטרף לדעתו של מזוז לפיה יש להסתפק באטימת החדר בו התגורר המחבל, ואין להרוס את כל המבנה. לעומתם סברה השופטת וילנר כי צו ההריסה הוא מידתי וכי אין כל מניעה להוציאו לפועל - אולם היא נשארה במיעוט, והצו בוטל.

המחבל, נזמי מוחמד יונד אבו בכר, הואשם לפני כחודשיים בבית המשפט הצבאי בשומרון שרצח את רב-סמל עמית בן יגאל בפעילות מבצעית בכפר יעבד. לאבו בכר יוחסה גרימת מוות בכוונה, העבירה המקבילה במשפט הצבאי לרצח, זאת לאחר שעל פי כתב האישום השליך לבנה כבדה לעבר בן יגאל במהלך המבצע. הוא נתפס כשלושה שבועות לאחר המקרה.

נתניהו: "החלטה אומללה"

ג'סיקה מונטל, מנכ"לית המוקד להגנת הפרט שהגיש את העתירה בשם המשפחה, בירכה על ההחלטה. "אנו מברכים על פסק הדין, שהציל אמא ושמונה ילדים חפים מפשע מזריקה לרחוב. יחד עם זאת, היה מקום לפסוק שמדיניות הריסת הבתים היא ענישה קולקטיבית פסולה, מה גם שהאפקטיביות שלה כאמצעי הרתעה מוטלת בספק אפילו אליבא דהצבא. הגיע הזמן לשים סוף לפרקטיקה פסולה זו המנוגדת לחוק ולכללי המוסר והצדק הבסיסיים".

לעומת זאת, במשפחתו של בן יגאל הביעו תסכול מההחלטה. "הרתעה מינימאלית, הרס בית המחבל - לא כי מתחשק לנו אלא למען יראו וייראו, אבא 'שהרס למשפחתו את החיים', וקיבל כל כך הרבה תגמול ממדינות עויינות וממדינת ישראל מדינת החוק", כתבה אמו של בן יגאל, נאווה, בפייסבוק.

ההכרעה עוררה כעס רב גם בימין. ראש הממשלה בנימין נתניהו מתח ביקורת חריפה על ההחלטה, וכינה אותה "אומללה". בחשבון הטוויטר שלו כתב נתניהו כי הוא דורש לקיים דיון נוסף בנושא, בהרכב מורחב. "אסור לתת רוח גבית לטרור. המדיניות שלי כראש ממשלה היא להרוס בתי מחבלים ואני מתכוון להמשיך בה", אמר.

נזמי אבו בכר החשוד ברצח החייל עמית בן יגאל, בית הדין הצבאי סאלם, 25 ביוני 2020. פול, צילום מסך
"איש מבני הבית לא ידע ולא היה מעורב במעשיו". נזמי אבו בכר/צילום מסך, פול

ארגוני ימין נוספים ביקרו את ההכרעה. כך, ארגון "אם תרצו" טען כי "דגל שחור מתנוסס מעל פסיקת בג"ץ", וקרא לראש הממשלה החליפי ושר הביטחון שלא לציית לה. "כבר לא מדובר בעניין של זכויות אדם, ברגע שהזכות לחיות של תושבי ישראל, יהודים וערבים, לא נמצאת על סדר היום של שופטי בג"ץ והם מעדיפים את הזכות לקניין של משפחות המחבלים, פסיקות בג"ץ לא אמורות להיות רלוונטיות יותר", נמסר מהתנועה. "אנו קוראים לשר הביטחון, בני גנץ לא להקשיב לפסיקת בג"ץ ולהרוס את בית המחבל".

כמו כן, ארגון "בצלמו" האשים כי ההכרעה פוגעת בהרתעה הישראלית. "בג"ץ ריסק היום סופית את שארית ההרתעה. המחבלים יודעים שהם לא ייפגעו", נמסר מהארגון, שקרא "למנוע בעתיד התערבות בג"צ בפסיקות ביטחוניות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully