וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה בירושלים: אלפיים הפגינו מול מעון רה"מ, פעילי ימין תקפו צלמים ונעצרו

המשטרה הוצבה בכוחות גדולים סביב מעונו הרשמי של נתניהו, לאחר האלימות שהופנתה כלפי מפגינים. במקביל, במתחם התחנה בעיר התקבצו אנשי "לה פמיליה". 8 מהם נעצרו, לאחר כמה מהם החלו להדוף צלמים ועיתונאים ויידו אבנים לעבר כלי רכב: "גם לנו מותר להפגין"

בווידאו: הפגנה מול מעון רה"מ בירושלים/צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

כאלפיים מפגינים התכנסו הערב (חמישי) מול מעון ראש הממשלה בירושלים, במחאה על השחיתות השלטונית. מוקדם יותר מחו עשרות בני אדם מול ביתו של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בתל אביב. שתי ההפגנות נערכות במסגרת ערב נוסף של מחאה נגד השחיתות השלטונית, שלקראתו חסמה המשטרה שורת רחובות, ונערכה בכוחות גדולים בסביבתם.

בירושלים נחסמו בין היתר, הרחובות הסובבים את מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור. כך נחסמו הרחובות בן מימון ועזה עד כיכר פריז, וכן את הצומת עצמה לבאים מהרחובות קרן היסוד, קינג ג'ורג' ואגרון. בג"ץ דחה עתירת של מפגינים לאפשר להם למחות במקום גם אחרי השעה 23:00 בלילה. לקראת חצות כל הרחובות נפתחו לתנועה.

הפגנה של פעילי ימין, בהשתתפות עשרות, נערכה במקביל סמוך למתחם התחנה בעיר. לאחר שסירבו להצטלם, כמה מהם תקפו צלמים ועיתונאים של חדשות 13 ו-i24NEWS, ואף רדפו אחרי נהג ערבי. המשטרה עצרה שמונה מהם.

הפגנת הדגלים השחורים כנגד השחיתות השלטונית. מול מעון רה"מ, ירושלים 30 ביולי 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
ערב נוסף של מחאה. ההפגנה מול מעון רה"מ בירושלים/ראובן קסטרו

עופרה מרמת השרון, שעד כה הפגינה על גשרים ברחבי הארץ במסגרת המחאה, הצטרפה לראשונה להפגנה בירושלים מול מעון ראש הממשלה. "אני חושבת שאי אפשר להמשיך ככה. אני לא חושבת שזה יעזור במשהו, אבל מרגישה שצריך לעשות משהו. מבחינתי ביבי צריך ללכת הביתה מיד", אמרה. בתשובה לשאלה אם חששה להגיע בשל אירועי האלימות כלפי מפגינים, השיבה: "לא מאוד, קצת. אני יותר חוששת מבידוד ומהקורונה".

"אני לא מאלה שמגיעים להפגנות בדרך כלל. אין לי מודעות גבוהה", אמרה, "אני פשוט חושבת שהעולם התהפך - שחור נהיה לבן ולהיפך ואנשים לא רואים את זה. לא חושבת שזה יפיל אותו, אבל אולי זה יעשה משהו. אני מאוד פסימית".

חברי ארגון "לה פמיליה" בהפגנת תמיכה בראש הממשלה בירושלים 30 ביולי 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
"הכל התהפך - שחור נהיה לבן". פעיל ימין שנעצר במתחם התחנה, הערב/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

עבור מפגינים אחרים ההפגנות מול מעון ראש הממשלה הן כבר עניין קבוע. לדוריה ותומר ממשגב זו כבר הפעם השישית. עם זאת, האלימות מפחידה אותם. "אנחנו חוששים, מרגישים לא מוגנים ואפילו לקחנו גז פלפל בתיק ליתר ביטחון כי אנחנו לא יודעים לאיפה זה הולך. עד עכשיו לא הרגשנו ככה אבל מה שקרה בתל אביב הראה לנו שהמשטרה ממש מפקירה את המפגינים".

ביחס לנתניהו, הם אומרים כי הם "מצפים שיתפטר או שיכריזו נבצרות. הוא לא יכול להמשיך לנהל את המדינה הזו לא עם הכתבי אישום וניגוד האינטרסים. מתחילים כבר לראות ניצנים של דיקטטורה. אני מבחינתי לא יכולה לגדל את הילדים שלי אם זה מה שהולך לקרות, וזה רק בשביל לטפל באינטרסים שלו עצמו - אין שום דאגה למסים שלנו, זה מנוהל על ידי מאפיה ואפילו בליכוד מבינים את זה, מבחינתי אני אהיה פה עד שייפול".

לקראת חצות התרחק מרכז ההפגנה התרחק ממעון ראש הממשלה לצומת הסמוך של כיכר פריז. במקום נותרות עוד מאות אנשים עד שהמשטרה קראה להם להתפזר ולעלות על המדרכות.

חברי ארגון "לה פמיליה" בהפגנת תמיכה בראש הממשלה בירושלים 30 ביולי 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
"אני אהיה פה עד שייפול". שוטרים עוצרים פעיל ימין שהתפרע, הערב/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90
הפגנת תמיכה בראש הממשלה, בנימין נתניהו  בירושלים 30 ביולי 2020. ראובן קסטרו
תומכי נתניהו ליד מעון ראש הממשלה, הלילה/ראובן קסטרו

כמה עשרות פעילי ימין התכנסו במקביל במתחם התחנה בירושלים. בהם היו כאלה שקראו לחבריהם לא לדבר עם עיתונאים. "אל תתראיינו לשום תקשורת. מי שבא תנו לו בעיטה בראש. אלה נאצים".

אולם, אחרים ביקשו לומר שלמרות שהם מתנגדים נחרצות למסרים של ההפגנה נגד השחיתות השלטונית, הם אינם דוגלים באלימות. "באנו להפגין מסיבה אחת פשוטה: אין לנו שום בעיה עם ההפגנה שקורית שם למעלה, הבעיה היא שהשתלט עליה פלג שמאל קיצוני, שמאיים ומנסה לעשות הפיכה. אומרים עלינו דברים לא נכונים".

הם שללו את המסרים שעלו מההפגנות בכיכר פריז. "'די לכיבוש' - מה קשור? וסמלי המדינה - היא עולה ערומה על המנורה. אנחנו לא באים לאלימות. אנחנו באנו להראות שאנחנו לא כאלה כמו שאומרים עלינו. מותר גם לנו להפגין כמו שהם מפגינים - בלי אלימות".

חברי ארגון "לה פמיליה" בהפגנת תמיכה בראש הממשלה בירושלים 30 ביולי 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
"מותר גם לנו להפגין". מעצר פעילי הימין ליד מתחם התחנה/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90
הפגנת הדגלים השחורים כנגד השחיתות השלטונית. מול מעון רה"מ, ירושלים 30 ביולי 2020. ראובן קסטרו
הפגנת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ בירושלים, הערב/ראובן קסטרו

כעבור זמן, לאחר שסירבו להצטלם, כמה מהם דחפו לכאורה צלמים ועיתונאים ורדפו אחרי נהג ערבי. כמה מהם אף השליכו אבנים. בהמשך המשטרה עמרה שמונה מהם. לקראת 23:30 הם החלו להתפזר.

במחאת הדגלים השחורים גינו את התקרית. "האלימות בחסות הנאשם נמשכת. מספר שעות לאחר שנתניהו מעלה פוסט מסית נגד התקשורת הישראלית עיתונאים מותקפים בהפגנת שלוחיו. האלימות בהפגנה בתל אביב כמו האלימות עכשיו - מקור אחד לה, הנאשם בנימין נתניהו. כל עוד הוא מאכלס את בית ראש הממשלה האלימות כלפי אזרחים ועיתונאים תימשך. קוראים ל-119 חברי וחברות הכנסת להתכנס ולבחור ראש ממשלה חדש. כולם עדיפים על המסית", נמסר.

הפגנת הדגלים השחורים כנגד השחיתות השלטונית. מול מעון רה"מ, ירושלים 30 ביולי 2020. ראובן קסטרו
מחאה נגדית של תומכי נתניהו, הערב/ראובן קסטרו

בתל אביב נחסם לתנועת כלי רכב מתחם בין הרחובות הסוללים, תובל, ודרך השלום, שבקרבת ביתו של השר אוחנה. המשטרה הבהירה כי לא תאפשר קיום של תהלוכה מעבר לגבולות מתחם זה, "זאת משלא הוגשה בקשה לקיומה של תהלוכה ולא נעשה כל תיאום בעניין זה עם המשטרה. תהלוכה שכזו, ככל שתתהווה, תהיה בלתי חוקית והמשטרה לא תאפשר קיומה", נכתב בהודעת המשטרה.

במשטרה הסבירו כי "קיומה של תהלוכה בלתי מתואמת מסכנת את שלומו ובריאותו של הציבור, חושפת את הציבור לסכנות ומייצרת אתגרים של סוגיות אבטחה, סדר ציבורי ומשמעויות של שלום הציבור כמו גם בריאותו בכל הנוגע לנגיף הקורונה". זאת, לאחר שבאירוע המחאה הקודם בתל אביב מפגינים הותקפו באלימות. "ככל שתובא בפני המשטרה בקשה לקיום תהלוכה היא תיבחן לגופו של עניין", סיכמו.

הפגנת הדגלים השחורים כנגד השחיתות השלטונית. מול מעון רה"מ, ירושלים 30 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"דמוקרטיה ז"ל". ההפגנה בי-ם, הערב/ראובן קסטרו

גם בבירה המשטרה נערכת בכוחות גדולים להפגנה, בין היתר לאור אירועי האלימות האחרונים וכן הודעת ארגון "לה פמיליה" ששיגרה מסר מאיים למפגינים. "עוכרי ישראל ממשיכים לבזות כל סממן יהודי, לא נישאר אדישים ונשב בשקט כשהמדינה מתפוררת לנו מול העיניים", נכתב בדף הפייסבוק של הארגון. "בצאת תשעה באב כולנו נפגשים במתחם התחנה שבירושלים. שימו לב שמאלנים סמרטוטים - מעתה כללי המשחק משתנים".

גורם במשטרה מסר כי "אנחנו מודעים לפרסומים ברשתות החברתיות של פעילים שיש להם כוונה להגיע ואולי להתעמת עם מפגינים, ומודעים למה שקרה בתל אביב. אנו נפעל בהתאם כדי למנוע גילויי אלימות".

הפגנת הדגלים השחורים כנגד השחיתות השלטונית. מול מעון רה"מ, ירושלים 30 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"מרגישים לא מוגנים". ההפגנה בי-ם, הערב/ראובן קסטרו
הפגנת הדגלים השחורים כנגד השחיתות השלטונית. מול מעון רה"מ, ירושלים 30 ביולי 2020. ראובן קסטרו
מפגינים מול מעון רה"מ בירושלים, הערב/ראובן קסטרו

"אזור צומת כיכר פריז יגודר עבור ההפגנה, ושוטרים גלויים וסמויים צפויים להיות פרוסים בשטח כמדי ההפגנות האחרונות, ורחפנים של המשטרה יסייעו לתצפת", הוסיף הגורם. בהפגנות האחרונות גם נראה בלון תצפית שאינו שייך למשטרה מעל מעון ראש הממשלה.

יאיר אייזנר, אחד המפגינים הגיע להפגנה בתל אביב כשהוא מצויד בגז פלפל ותיק חובש. "הייתי פה בהפגנה האחרונה ומול העיניים שלי שלושה אנשים נדקרו וארבעה נפלו לרצפה בגלל גז מדמיע", סיפר. "באתי עם זה כדי להגן על עצמי והבאתי תיק עזרה ראשונה במידה ותהיה הסלמה".

הפגנה מול ביתו של שר המשפטים, אמיר אוחנה מול ביתו בתל אביב 30 ביולי 2020. שלומי גבאי
מפגינים מול ביתו של אוחנה בתל אביב, הערב/שלומי גבאי

במסגרת הצהרה לתקשורת שערכה תנועת "קריים מיניסטר", אמר חיים שדמי, מראשי המחאה נגד נתניהו, כי שוטרים סמויים עצרו אותו אתמול כשהיה בדרכו לשחרר בערבות את אחד המפגינים שנעצרו. "אחרי שני צעדים מתקרבת אלי דמות חשודה, נראה כמו ביביסט. הוא מציג לי תעודת שוטר, מבקש לכבות את המנוע ולשים את הרכב בצד. הצטרפה אליו מישהי נוספת והיא אמרה לי שאני חשוד בנהיגה תחת השפעת סמים. הם אמרו שהם לוקחים אותו ברכב שלהם, ניידת סמויה כביכול, לחקירה".

לדבריו, מדובר בניסיון רדיפה מתמשכת, "בשל הביקורת שלי והמטרה זה סיכול ממוקד". אז הוסיף, "אני קורא לראש אגף החקירות במשטרה: קרא לסדר את המנגנון שאתה אחראי עליו, נמאס מהאלימות שאתם מפגינים על אזרחים חפים מפשע. אני יודע מה אתם מנסים לעשות לי באופן אישי, אנו מתריעים בפעם האחרונה. נדע לשים לזה סוף".

עו"ד גונן בן יצחק, אף הוא דמות בולטת במחאה, האשים כי נתניהו "החליט להרוס את חייהם של פעילי המחאה", וטען כי פעילי ימין הגיעו לפתח ביתו והפגינו "במסווה של תושבי רחביה", כשבנו בן ה-6 נוכח במקום. לדבריו, "נתניהו רוצה שלמחאה יהיו פנים כדיי שיהיה אפשר להסית נגדם. נחצו כאן כל הקווים האדומים".

בווידאו: הפגנה מול ביתו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה/צילום: שלומי גבאי
הצהרה לתקשורת של תנועת 'קריים מיניסטר' במלון ליאונרדו, ירושלים 30 ביולי 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
תנועת 'קריים מיניסטר' בהצהרה לתקשורת במלון ליאונרדו, ירושלים. היום/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

מאות בני אדם השתתפו בהפגנה שהתקיימה ביום שלישי האחרון בתל אביב נגד השחיתות השלטונית ובעקבות התנהלות המשטרה בהפגנות האחרונות. המחאה החלה מול ביתו של השר אוחנה, והמשיכה בחסימות כבישים מרכזיים בעיר במשך שעות. המפגינים התפזרו לאחר השעה 01:00.

לקראת פיזור המחאה, החלו חשודים לתקוף באלימות כמה מהמפגינים. ממחאת הדגלים השחורים נמסר כי חמישה מהמפגינים נזקקו לטיפול רפואי בבית החולים, וכי שניים מהמפגינים נדקרו בעורף. בתיעוד מהתקיפה האלימה נראים גברים לבושים בבגדים שחורים מכים באגרופים ובאלות, ואף בועטים במוחים ברחוב הארבעה סמוך לרחבת הסינמטק. התוקפים נראים אורבים למפגינים, משליכים אבנים ומרססים לעברם גז פלפל.

חמישה בני אדם שנעצרו בחשד לתקיפת המפגינים שוחררו היום למעצר בית. מוקדם יותר דן בית משפט השלום בעניינם של שניים מהם, וקבע כי הם ישהו במעצר בית למשך שלושה ימים, ויורחקו מאירועי המחאה בתל אביב. שעות לאחר שחרורם למעצר בית, המשטרה הודיעה כי שלושה חשודים נוספים במעורבות באירועי התקיפה בתל אביב נעצרו. בהמשך, גם הם שוחררו למעצר בית בן חמישה ימים, והורחקו מההפגנות. המשטרה מסרה כי "החקירה נמשכת".

(עדכון ראשון: 17:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully