וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמזור הדיכוי של נתניהו זועק שעלינו להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי

תמר זנדברג

27.7.2020 / 20:56

עשרה שרים ואפס שרות מונו לקבינט הקורונה המצומצם של ראש הממשלה. עם נשים בצוותים, בממשלה ובכנסת - היציאה מהמשבר לא רק תהיה צודקת יותר, אלא יעילה ואפקטיבית הרבה יותר

בווידאו: ראש הממשלה מתייחס למינוי פרופ' גמזו ולתכנית המענקים/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

השבוע מינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את קבינט הקורונה המצומצם שלו. עשרה גברים, אפס נשים. המשך ישיר של אותה המדיניות, שעליה זעקנו כשהוקם הצוות הממשלתי לבלימת משבר הקורונה לפני כשלושה חודשים. גם אז וגם כעת שואלים אותנו "מה זה חשוב בעצם?", ותוהים "האם בכל החלטה צריך להחליט לפי ייצוג ולא לפי כישורים?".

קודם כל, אם מונו רק גברים, סימן שהמינוי היה לפי מגדר ולא לפי כישורים. אחרת איך יכול להיות שאין נשים? מה, אין נשים עם כישורים? אם נעמיד את השאלה ככה, איש לא יעז לטעון שלנשים אין את הכישורים הדרושים (שיש לגבר). אם אין נשים בוועדה, סימן שיש גורם מסנן אחר שאינו בתחום הכישורים. אם תמנו רק לפי כישורים, לא ייתכן שכל המשתתפים הם גברים.

שנית, היעדרן של נשים הוא כדור שלג. ככל שיהיו יותר נשים, אתם ואתן תגלו יותר ויותר נשים מוכשרות ומתאימות לכל הדעות. אתם ואתן תתרגלו לראות נשים בעמדות מפתח, תתרגלו לשמות המנכ"ליות ותלמדו גם לזהות אותן ואת הכישורים שלהן.

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, במהלך ביקור עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, וראש המל"ל מאיר בן שבת, במכון הביולוגי בנס ציונה 7 ביוני 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
אם תמנו רק לפי כישורים, לא ייתכן שכל המשתתפים הם גברים. אדלשטיין, נתניהו וגנץ/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

אך ייצוג הוא לא רק "ייצוג", כלומר הוא חשוב לא רק על מנת לתקן את העיוות של הפערים העמוקים בתפקידים הבכירים בין נשים לגברים. ייצוג הוא גם מהותי ביותר לצורך קבלת ההחלטות. "אל תחליטו עלינו, בלעדינו", היא אמירה די בסיסית שדי לא ייאמן שצריך עדיין להיאבק עליה.

כמה דוגמאות מהצוות הקודם: רגע לפני פסח אישרה הממשלה תקנות לשעת חירום, המאפשרות להוציא לחל"ת עובדות בהיריון. לא רק שהנשים בהיריון לא הוחרגו, אלא גם נשים עובדות השוהות במקלט לנשים מוכות. אם היו נשים בעמדות קבלת ההחלטות, סביר יותר שזה לא היה קורה.

עוד בוואלה!

הממשלה אישרה את הרכב הקורונה המצומצם, גלנט ורגב בחוץ

לכתבה המלאה
הפגנת העובדים והעובדות הסוציאליות, כיכר רבין, 21 ביולי 2020. מרים אלסטר, פלאש 90
שני סקטורים נשיים שבתו מול התעלמות ציבורית במשבר. הפגנת העו"סיות בת"א/פלאש 90, מרים אלסטר

מתחילת המשבר נרשמה עלייה חדה בדיווחים על אלימות פיזית ומינית נגד נשים, בעוד מקלטי החירום נמצאים בתפוסה מלאה. הנושא עבר מעל ראשו של הצוות הקודם עד שגל אלימות קשה שטף את הארץ, כותרות העיתונים התמלאו בדם וכמה חברי כנסת נאלצו להנהן בהסכמה שאכן יש פה בעיה. אך גם בקבינט הקרוב לא תהיה מי שתיתן על כך את הדעת.

62% מהמובטלים בזמן המשבר הן למעשה מובטלות. שני סקטורים נשיים באופן מובהק שבתו מול התעלמות ציבורית במשבר הזה, עובדות סוציאליות ואחיות. כמה דיונים ציבוריים הוקדשו למסעדות ולחדרי הכושר לעומת לעו"סיות ולאחיות?

ח"כ תמר זנדברג ביום השבעת הממשלה שבוטלה, כנסת, 14 במאי 2020. ראובן קסטרו
הגישה הצעה דחופה לדיון על הנושא בכנסת. זנדברג/ראובן קסטרו

אם כן, נשים משלמות מחיר כבד יותר בעת משבר, אבל נעדרות מהשולחן שמתכנן את ההתמודדות. עם נשים בצוותים, בממשלה ובכנסת - היציאה מהמשבר לא תהיה רק צודקת יותר, אלא יעילה ואפקטיבית הרבה יותר.

הגשתי הצעה דחופה לסדר במטרה לדון על כך בכנסת. גם בפעם הקודמת אי הצדק זעק לשמיים, והפעם עלינו להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי. כשנשאל נתניהו למה יש קבינט קורונה בלי נשים, הוא אמר בתגובה כי גם הוא שואל לפעמים באמצע הלילה למה הרמזור אדום. התשובה לשתי השאלות: ככה. כי אי אפשר אחרת.

הכותבת היא ח"כ תמר זנדברג, יו"ר סיעת מרצ בכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully