וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה את הרכב הקורונה המצומצם, גלנט ורגב בחוץ

השרים תמכו בהקטנת הפורום ל-10 שרים בלבד, במקום 16 שרים עד כה. ליצמן נטש בזעם את הישיבה במחאה על כך שיהיה רק משקיף בהרכב החדש, וגלנט תהה איך יוכלו לנהל דיונים הנוגעים למערכת החינוך ללא נוכחותו. כהן תהתה מדוע אין בקבינט ייצוג נשי. נתניהו: "זה לא מכוון"

בווידאו: ראש הממשלה במסיבת עיתונאים עם רוני גמזו/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: איתי עמרם

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הרכב קבינט הקורונה החדש והמצומצם. בפורום החדש יהיו חברים עשרה שרים בלבד במקום 16 שרים עד כה. הקבינט שהוקם עם השבעת הממשלה הפסיק לפעול בשבועות האחרונים בטענה כי הפורום הגדול מסרבל את הליך קבלת ההחלטות ובהסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ.

בין השרים שנעדרים מההרכב החדש: יעקב ליצמן, יואב גלנט, מירי רגב, איציק שמולי, מירב כהן ואסף זמיר לא יהיו חלק בהרכב החדש. ליצמן הצביע נגד הצמצום, ועזב מיד במחאת את ישיבת הממשלה. זאת מאחר שלא יהיה חבר בקבינט, אלא רק משקיף.

גם השר גלנט מחה על כך שלא יהיה חבר בקבינט הקורונה, ותהה איך יוכלו לנהל דיונים שנוגעים למערכת החינוך או שיש להם השפעה עליה ללא נוכחותו. נתניהו בתגובה התחייב כי ככל שיהיו דיונים כאלה, הוא יוזמן אליהם בצורה פרטנית. השרה כהן נמנעה בהצבעה על ההרכב החדש אף שהסכימה שיש צורך בצמצום קבינט הקורונה, אך תהתה מדוע אין בו ייצוג נשי.

השרה גילה גמליאל אמרה בדיון כי "ההרכב הפריטטי בוועדות השרים - פתטי. מה ההיגיון ששר המדע יכהן כחבר בקבינט הקורונה, במקום שר החינוך?".

דיון קבינט הקורונה 8 ביוני 2020. עמוס בן גרשום /לע"מ, אתר רשמי
דיון בקבינט הקורונה, בחודש שעבר/אתר רשמי, עמוס בן גרשום /לע"מ

החברים שנותרו בפורום המצומצם הם נתניהו, גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר האוצר ישראל כץ, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שר החוץ גבי אשכנזי, שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, שר המשפטים אבי ניסנקורן, שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ ושר הפנים אריה דרעי. יוזמנו לישיבות גם היועמ"ש אביחי מנדלבליט או נציגו, ראש המל"ל מאיר בן שבת, מנכ"ל משרד רה"מ, מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל משרד הבריאות.

בנוסף, הממשלה אישרה גם את הרכב ועדת השרים להכרזת אזור מוגבל במסגרת ההתמודדות עם הנגיף, הזהה להרכב החדש של קבינט הקורונה.

יעקב ליצמן בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
נטש את הישיבה בזעם. ליצמן/פול צלמים, מארק ישראל סלם

במהלך ישיבת הממשלה שהתקיימה היום, נתניהו התייחס לביקורת שהושמעה על כך שאין נשים בקבינט הקורונה. לדבריו, "זה לא מכוון, יש פורמים שונים שאין בהם נשים, כמו שיש התייעצות שלי עם שר הביטחון והרמטכ"ל".

נתניהו ציין גם את החשיבות "שההחלטות יתקבלו וכמה שיותר מהר", מבלי לייחס עניין להרכב הפורום. בסביבת נתניהו אף ציינו כי הוא מינה שרים שנוכחותם בפורום המצומצם "הוא הכרחי", כלשונם, בהם שרי הבריאות, האוצר והפנים. עם זאת, לבקשת גנץ, גם שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי התמנה לחבר בקבינט.

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי. ללא, פלאש 90
תהתה מדוע אין ייצוג נשי. כהן/פלאש 90, ללא

הביקורת על כך שקבינט הקורונה נטול ייצוג נשי התעצמה, ואף באופוזיציה מתחו על נתניהו ביקורת. יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "אין אף אישה בקבינט הקורונה החדש. אף אישה. הממשלה הגדולה בתולדות המדינה והם לא הכניסו אף אשה. שוביניסטים מנותקים".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, הגישה הצעה דחופה לסדר ממנה עולה הדרישה להכניס גם נשים לקבינט הקורונה. לדבריה, "שוב ביבי וגנץ שכחו שיש נשים בעולם, כלומר הן לפחות חצי ממנו. היעדר הייצוג הוא לא רק פגיעה סמלית בשוויון, אלא פגיעה ממשית באלה שנפגעות הכי הרבה במשבר הזה - נשים עניות ונפגעות אלימות, עובדות סוציאליות, אחיות, מורות. הדרת נשים מפורום מקבלי ההחלטות הוא יריקה בפרצופן".

קבינט הקורונה בהרכבו המקורי לא התכנס בשבועות האחרונים, ולאחרונה נתניהו כינס פורום התייעצות עם שרים ומומחים, אליו גנץ הוזמן, אך ללא הרכב מחייב או קבוע.

הקבינט, שנאסף לראשונה ב-27 במאי, אמור לשמש מסגרת תיאום עליונה בין כלל הגורמים הממשלתיים העוסקים בטיפול במשבר הקורונה, על מנת לטייב את פעולותיה של הממשלה בכל הנוגע להשלכות המשבר על התחום הבריאותי, החברתי והכלכלי, ריכוז אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה בהיבטים השונים, וההיערכות לקראת התפרצות חוזרת של נגיף הקורונה. בראש קבינט הקורונה עומד ראש הממשלה וממלא מקומו יהיה שר הבריאות יולי אדלשטיין.

ח"כ, יואב גלנט לאחר תוצאות הבחירות לראשות הממשלה בתל אביב 17 בספטמבר 2019. גילי יערי, פלאש 90, פלאש 90
יזומן לדיונים הנוגעים למערכת החינוך. גלנט/פלאש 90, גילי יערי, פלאש 90

לא רק במערכת הפוליטית מתחו ביקורת על היעדר הייצוג הנשי בהרכב החדש. יו"ר נעמת, חגית פאר, מחתה על ההחלטה. לדבריה, "בעולם הגדול הנשים הן אלו שמנצחות את הקורונה ובישראל מדירים אותן משולחן קבלת ההחלטות. לא מפתיע לגלות שגם שתי השרות היחידות שהיו חלק מהקבינט, מירי רגב ומירב כהן, תהיינה הראשונות לספוג את הקיצוץ הצפוי".

"אני ממליצה לראש הממשלה ולראש הממשלה החליפי, שמשווים את מצבנו באופן תדיר לעולם, לבחון מה משותף למדינות שכן מצליחות להכניע את הנגיף - בכולן נשים בצמרת קבלת ההחלטות".

(עדכון ראשון: 13:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully