וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "לפרופ' גמזו יינתנו כל הסמכויות בבדיקות, בידודים וחקירות"

23.7.2020 / 20:42

במסיבת עיתונאים שקיים, אמר רה"מ כי ההגבלות יקודמו בממשלה בהתאם למדיניות הממונה על הקורונה. נתניהו: "נקבל החלטות על בסיס שיקולי בריאות וכלכלה". אדלשטיין: "רק נחישות ומהירות יסייעו לנו לגבור על הנגיף". פרופ' גמזו: "קל להטיל סגר, אך אנחנו משתדלים להימנע מכך"

בווידאו: ראש הממשלה במסיבת עיתונאים עם רוני גמזו/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: איתי עמרם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין קיימו הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים בנושא המאבק בנגיף הקורונה. נתניהו הודיע כי לפרופ' רוני גמזו, שמונה לתפקיד הפרויקטור למאבק בקורונה, יינתנו כל הסמכויות בכל הנוגע לבדיקות, בידודים וחקירות אפידמיולוגיות. "לגמזו יש משימה חשובה - קטיעת שרשרת ההדבקה", אמר נתניהו. "הוא ינהל את מערך הבדיקות בכל המעבדות ברחבי המדינה. הוא ינהל את מערך החקירות כדי לגלות עם מי הנושאים והחולים היו במגע, וכן את מערך הבידוד של הנשאים והחולים שאותרו".

לדברי נתניהו, ההחלטות יתקבלו על בסיס שיקולים כלכליים ובריאותיים. "יחד עם פרופ' גמזו, נקבל החלטות על בסיס נתונים ושיקולים כלכליים - לא על פי שיקולים פופוליסטיים", אמר. "אין דבר קל יותר מלהיות פופוליסט. אנחנו נקבל את ההחלטות על בסיס שיקול מקצועי של שמירת הבריאות והחיים ושמירת הכלכלה שלנו והפרנסה שלכם".

עוד אמר ראש הממשלה כי בהתאם למדיניות שיגבש פרופ' גמזו, יקודמו בממשלה ההגבלות והסגרים. "מדינות רבות שפתחו את המרחב הציבורי בגל הראשון סוגרות בגל השני בבגלל התחלואה הקודמת, ואמרתי לכם שכך יקרה", מסר. "אנחנו עדיין משתדלים ככל שניתן להמנע מסגר כללי, אבל אם יהיה צורך - נעשה זאת. מה שמנחה אותנו זה הצלת חיים, וזהו השיקול העליון". הוא הוסיף כי "אחרי שנשטח את העקומה, נפתח את הכלכלה ותחומים נוספים על פי התוכנית של פרופ' גמזו. כך נוכל לפעול לטווח ארוך - עד שיימצא חיסון לנגיף".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת, 23 ביולי 2020. ללא, צילום מסך
"אנחנו במלחמה עולמית וצריך לפעול מהר". תניהו במסיבת העיתונאים, הערב/צילום מסך, ללא

לדבריו, אמנם הכלכלה נפגעה באופן קשה בעקבות הסגר שהוטל, אך יש לשמור גם על הבריאות. "אם החולים הקשים עולים, ברמה מסוימת יש קושי בטיפול של הצוותים, שנתונים תחת עומס כבד מדי. אם לא יכולים לטפל בהם - הסיכוי שהם ילכו לעולמם גדל", אמר. "מצד אחד, אתה לא רוצה להרוס את הפרנסה, ומצד שני את החיים. אנחנו רוצים למצוא את האיזון המתאים, ואני מאמין שנמצא אותו. לא נירתע מלקבל את ההחלטות הדרושות בזמן המתאים".

נתניהו התריע כי עקומת התחלואה ממשיכה לעלות בקצב מהיר. "היא דוהרת למעלה ואנחנו חייבים לסובב ולהוריד אותה. צריך לדעת לקטוע את המחלה כשהיא חוזרת. הנגיף לא הולך הביתה עדיין", אמר. "אחרי שהורדת את שיעור ההדבקה, הוא יחזור. אתה רוצה לבלום אותו כשהוא מתחיל לעלות עם שובר גלים - לפני שיש צונאמי. זה המנגנן שפרופ' גמזו מופקד עליו".

עוד בוואלה!

זה שהסתער מול זה שהתעקש: מאחורי הקלעים של מינוי גמזו לפרויקטור הקורונה

לכתבה המלאה

נתניהו התייחס גם למתיחת הביקורת על הממשלה. "אני שומע את הביקורת של היושבים ביציע שלא נושאים אחריות ומדברים בחוסר אחריות - אני נמצא על המגרש", מסר. "אנחנו חוטפים את חיצי הביקורת של גורמים פוליטיים ועיתונאים קלי מקלדת, ונלחמים בשבילכם בכל הכוח מסביב לשעון". ראש הממשלה המשיך ואמר כי "אנחנו במלחמה עולמית, מגיפה שלא היתה במאה השנים האחרונות, ואין זמן להשיב לכל טענת סרק. צריך לפעול מהר".

לדבריו, "בממשלת המעבר בגל הראשון פעלנו מהר כי היו בידנו תקנות לשעת חירום. בממשלה קבועה אין לנו את האפשרות הזאת. לכן חוקקנו את חוק הקורונה המורחב שמאפשר לקבינט הקורונה לאשר תקנות". עוד אמר נתניהו כי הוא סיכם עם שר הביטחון בני גנץ "לצמצם את קבינט הקורונה כמעט בחצי, כדי לייעל את קבלת ההחלטות".

ראש הממשלה פנה באופן אישי לציבור, וביקש לשמור על הנחיות הקורונה, תוך שהוא מגנה את המשתתפים בהפגנות. "אל תזלזלו בהנחיות: ללבוש מסיכה, לשמור מרחק, לשטוף ידיים, ולמנוע התקהלויות מעבר למותר. אני אומר זאת גם למשתתפי ההפגנות מכל צד שהוא. שמרו על ההנחיות, שמרו על הבריאות", אמר, והוסיף: "שמרו על כבוד המדינה שלנו. אל תבזו את סמלי המדינה כפי שראינו במופע המביש במנורה בכנסת. אל תגררו את המדינה לאנרכיה, אלימות, השחתת רכוש והפצת מחלות. אל תגררו לתקיפת שוטרים, הם עושים את עבודתם".

שר הבריאות יולי אדלשטיין בהצהרה לתקשורת, 23 ביולי 2020. ללא, צילום מסך
"רק פעולות נחושות ומהירות יסייעו לנו לגבור על הנגיף". אדלשטיין במסיבת העיתונאים, הערב/צילום מסך, ללא

השר אדלשטיין ברך על המינוי של פרופ' גמזו. "היום אנחנו צועדים צעד נוסף קדימה במאבק המשותף שלנו בנגיף הקורונה. אני מדבר על שני מהלכים - אני שמח לבשר שחתמנו עם חברה אמריקנית נוספת המתקדמת בחיפוש אחר חיסון ומתחילה בימים אלה ניסויים בבני אדם", אמר במסיבת העיתונאים. "המהלך השני, הייתי נותן לו את הכותרת 'הסוד טמון באנשים'. הוא התחיל לפני כמה שבועות עם הגעתו של פרופ' חזי לוי, והיום אני שמח שמצטרף אלינו פרופ' גמזו. יחד הם יהיו צוות מנצח".

לדבריו, "פרופ' גמזו הוא האיש הנכון במקום הנכון. אחד המנהלים המנוסים ביותר והמקצועיים ביותר והחדשניים ביותר במערכת הבריאות הישראל כמנכ"ל משרד הבריאות ואיכילוב. הוא בא לעבוד, ונעמוד לצדו וניתן לו את כל הסיוע הנדרש. כל מי שיחפש מאבקי כוח ואגו וסכסוכים - לא ימצא כלום. לכולנו מטרה אחת - לנצח את הקורונה. כדי לעשות זאת נפעל ביחד ובכל הכוח". שר הבריאות הוסיף כי "רק פעולות נחושות ומהירות יסייעו לנו לגבור על הנגיף".

פרויקטור הקורונה ומנהל המשל"ט, פרופ' רוני גמזו, 23 ביולי 2020. ללא, צילום מסך
"קל להטיל סגר, אך אנחנו משתדלים להימנע מכך". פרופ' גמזו/צילום מסך, ללא

פרופ' גמזו אמר כי על החברה הישראלית להתאחד, על מנת להתמודד עם מגיפת הקורונה. "יש כאן תחלואה נרחבת עם הדבקה קהילתית שיוצרת קושי בחברה ובכלכלה. המשימה הענקית היא לעשות את זה עם כמה שפחות פגיעה", מסר. "סגר זה אולי קל, אך הממשלה משתדלת לעשות את זה ברגישות חברתית. זה לא האקט הראשון שהיא נוקטת בו לעומת מדינות אחרות".

הממונה על המאבק הלאומי בקורונה פנה באופן אישי לאזרחים. "אל תתבלבלו, בתוך בתי החולים יש מאות חולים, גם חולים קשים", אמר. "לכן אנחנו צריכים לעבוד, להפשיל שרוולים. קודם כל - אמון הציבור בי ובכל מערכת הבריאות". פרופ' גמזו הוסיף כי "אני מביא 20 שנות ניהול רפואי, וטיפלתי גם במגיפת הפוליו. אנחנו קודם צריכים לקבל את האמון שלכם".

עוד אמר פרופ' גמזו כי קטיעת שרשרת ההדבקה היא משימתו העיקרית. "כדי לקטוע את זה טוב אנחנו צריכים לעבוד מהר. לא לבדוק סתם - לעשות חקירה נכונה. אני מבקש מכם להקפיד על הבידוד, הבדיקה וההגעה. זו משימה שלי וגם שלכם, של כולנו יחד", אמר. "אנחנו יכולים לעשות את זה בזמן הקצר שיש לנו". הוא הוסיף כי "נשפר את מערך הבדיקות והחקירות, אלה צעדים שאפשר לעשות בימים הקרובים".

עם זאת, פרויקטור הקורונה הוסיף כי אם לא תצלח המשימה של קטיעת שרשראות הדבקה, ייתכן ויוטל סגר כללי. "קשה לנו, כי הוא תובע הרבה משמעותיות חברתיות וכלכליות, ונשתדל לא להגיע לשם", מסר. "אני בטוח שאפשר, אני בוטח באזרחים. אני אעשה הכל ומבטיח לכולם שיש לי את הגיבוי. בעיקר יש לי את הגיבוי שלכם - אזרחי מדינת ישראל - זה הכוח האמיתי לנצח את הקורונה".

בדיקות קורונה במעבדות קופת חולים לאומית באור יהודה 13 ביולי 2020. ראובן קסטרו
מספר הנדבקים היומי חצה את רף ה-2,000. מעבדת קורונה באור יהודה/ראובן קסטרו

מינויו של פרופ' רוני גמזו לתפקיד הפרויקטור למאבק במגיפת הקורונה, הוחלט במהלך הלילה על ידי נתניהו ואדלשטיין. זאת, לאחר שפרופ' גבי ברבש ויתר אמש על התפקיד, על רקע ויכוח על סמכויות בינו לבין משרד הבריאות.

בתוך כך, הבוקר עדכן משרד הבריאות כי 2,032 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת. מדובר במספר שיא במספר המאובחנים היומי. בכך עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-56,748.

אתמול התקבלו תוצאות עבור 27,597 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 8.3%. נתוני הבדיקות ותוצאותיהן אינם סופיים ועשויים להשתנות בעדכוני משרד הבריאות הבאים. מספר החולים הפעילים הוא 32,755. בבתי החולים מאושפזים 715 חולים, מתוכם 79 מונשמים ו-295 חולים קשה. נכון להיום מתו 433 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל.

אתמול אובחנו 1,977 בני אדם בקורונה. מספר הבדיקות היה 26,770, מתוכן 7.5% חיוביות לנגיף.

(עדכון ראשון: 19:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully