וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הכריע: כניסה לבידוד לא מזכה בימי מחלה באופן אוטומטי

27.7.2020 / 17:05

עד כה, המעסיקים נדרשו לשאת בנטל של ימי המחלה לעובדים שנכנסו לבידוד בשל תעודת המחלה הגורפת שהוציא משרד הבריאות. בתגובה לעתירה שהגישו, קבע העליון כי עד 30 בספטמבר יצטרכו הממשלה, ההסתדרות והכנסת להכריע בשאלה מי יישא בעלויות אלה

בווידאו: נתניהו מתייחס בפתח ישיבת הממשלה לתכנית המענקים/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

בג"ץ קבע היום (שני) כי כניסת עובד לבידוד מחשש לחשיפה לנגיף הקורונה איננה מזכה בימי מחלה באופן אוטומטי. ההחלטה תיכנס לתוקף ב-30 בספטמבר, ועד לתאריך זה יצטרכו הממשלה, ההסתדרות והכנסת להכריע בשאלה מי יישא בעלויות שהותם של העובדים בבידוד במקומות העבודה.

עד היום, בגלל תעודת המחלה הגורפת שהוציא משרד הבריאות, ועליו הייתה חתומה ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי, המעסיקים היו מי שנשאו בנטל של ימי המחלה ונאלצו לשלם דמי מחלה לעובדיהם. בעתירה שהגישו המעסיקים, הם ביקשו כי תקופה זו תיחשב כחל"ת (חופשה ללא תשלום), כך שהנטל ייפול על כתפי העובדים עצמם.

אפשרות נוספת היא שהמדינה תפצה את העובדים על תקופת הבידוד - ועל כך יצטרכו להכריע בתקופה הקרובה. בפסק הדין, קבעה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כי "בפרק הזמן שעד כניסת הוראת הבטלות לתוקפה, תיבחן על ידם השאלה מיהו הגורם שראוי שיישא בנטל הכלכלי הכרוך בשמירה על בריאות הציבור בהקשר זה, וכי ייקבעו הוראות מתאימות לטובת העובדים, המעסיקים והציבור בכללותו".

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות במהלך תדרוך בבג״׳ץ בנושא עתירה נגד ראש הממשלה בדרישה להחזרת 300 אלף דולר שקיבל ממליקובסקי 11 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"לבחון מי יישא בנטל הכלכלי". השופטת חיות/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף אליה, השופט אלכס שטיין כתב בפסק הדין כי "אנו מצויים במצב חירום לאומי חסר תקדים. כולנו דואגים, כולנו נזהרים, וכולנו עוטים את המסכה כדי למנוע הדבקוֹת. בד בבד, אנחנו ממשיכים לדבר באותה שפה ולעשות שימוש באותם עקרונות משפטיים ששימשו אותנו בהצלחה מקדמת דנא".

לדבריו, "במקרה שלפנינו, שפה זו ועקרונות אלה אומרים לנו כי 'חולים סטטיסטיים' השוהים בבידוד מניעתי, בעודם נקיים מתסמיני מחלה ומהנגיף, אינם חולים בשום מחלה אשר שוללת את יכולתם לעבוד; כי אי-כושרם לבצע את עבודתם נכפה עליהם על ידי צו בידוד שלטוני, ולא על ידי מחלה; וכי תעודת המחלה הגורפת, שניתנה בעניינם על ידי ראש שירותי בריאות הציבור, איננה בגדר 'תעודת מחלה' כהגדרתה בתקנות דמי מחלה, שהצגתה מזכה את העובד החולה בדמי מחלה בהתאם לחוק דמי מחלה".

עוד בוואלה!

בג"ץ למדינה בדיון על התשלום לעובדים בבידוד: "חזרה מחו"ל היא לא ממצא רפואי"

לכתבה המלאה

העותרים: "נעשה פה צדק"

את העתירה הגישו חברת סל, התאחדות התעשיינים, התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל וארגון חברות הניקיון בנושא. בדיון, שהתקיים לפני שבוע בראשות השופטים חיות, שטיין ועוזי פוגלמן, דחתה נשיאת העליון את עמדת הפרקליטות כי המעסיקים הם אלה שנדרשים לממן את עלויות ימי הבידוד של העובדים, אף שלא מדובר בימי מחלה. "אם היו קובעים שכל הג'ינג'ים רגישים לשמש ובגלל החור באוזון כעת אסור להם להסתובב באור, גם זה ממצא רפואי שמאפשר קבלת תעודת מחלה?", תהתה, והוסיפה: "איך אפשר לומר כי אדם ששב מחו"ל זה ממצא רפואי?".

עו"ד ליאת תבל, יוזמת ומגישת הבג"ץ ממשרד meilaw, אחת ממגישות העתירה בשם חברת "סל" שירותי בריאות, בירכה על פסיקת בג"ץ. לטענתה, "נעשה פה צדק עם המעסיקים ועם העובדים. הטלת ימי הבידוד על כתפיהם של המעסיקים והעובדים באמצעות החשבתם בתור ימי מחלה הייתה מעשה לא חוקי, ומעשה של אבסורד. אנחנו במצב בו גם המעסיקים בקריסה, וגם העובדים חיים בחוסר ודאות כלכלי, אך טבעי שבמצב זה המדינה תיקח את האחריות ותשפה את המעסיקים והעובדים על ימי הבידוד". היא הוסיפה כי בכוונתם להמשיך לעקוב אחרי הנושא, ו"כפי שקבע בג"ץ בפסיקתו על המדינה יהיה עתה לקבוע הוראות מתאימות לטובת העובדים והמעסיקים".

מסעדה סגורה בירושלים, 25 ביולי 2020. ראובן קסטרו
עד כה, הנטל על שהות עובדים בבידוד מוטל על המעסיקים. מסעדה סגורה/ראובן קסטרו

גם ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המסיקים, הודה לבג"ץ על כך שקבע כי נטל התשלום אינו צריך להיות על המעסיקים והעובדים. "צר לנו שנדרשנו לבית המשפט לקבוע את המובן מאליו - בידוד אינו מחלה ונטל של תשלום שכר לעשרות אלפי עובדים בבידוד, על חשבון ימי המחלה שלהם, הוא בלתי נתפס. המדינה היא האחראית להנחיות הבידוד והיא גם זאת שצריכה לממן אותו ולא המעסיקים והעובדים", אמר תומר.

לצד זאת, הוא הוסיף כי "בית המשפט עדיין לא שחרר את המעסיקים והעובדים מהעלויות הגבוהות שחלו עליהם בחודשים האחרונים, כולל עובדים שימי המחלה שלהם הסתיימו ואינם מקבלים תשלום כלל בעת הבידוד. אנו מצפים שהממשלה תיקח אחריות לפיצוי רטרואקטיבי למעסיקים ותיישם את החלטת בית המשפט באופן מיידי".

המגזר העסקי: החלטה מרשימה

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, ברך על ההחלטה. לדבריו, "מדובר בהחלטה מרשימה של בג"ץ שהחליט לעשות סדר ולהקל על המגזר העסקי, במקום שבו המדינה לא השכילה להביא פתרון מיטבי. אנו מצפים מהמדינה להפיק את הלקח מההחלטה ולמצוא פתרון גם לתקופה הרטרואקטיבית שכן בידוד מניעתי, כפי שקבע בג"ץ, אינו מחלה - אלא צו שלטוני".

מארגון כוח לעובדים נמסר: "מצער כי נזקי הגל הראשון לקורונה עליו התרענו בזמן אמת לא נלמדים - חל"ת איננו פתרון. לא ייתכן שהעובדים לבדם יישאו בנטל המשבר. נבהיר כי חל"ת לא משמש משכורת. מרבית העובדים ששהו בחל"ת במהלך הקורונה זכו לכל היותר ל-60% משכרם. אנו קוראים למדינה ללמוד מניסיון העבר ומן הפתרונות המיושמות במרבית מדינות אירופה לפיהם המדינה משלמת את משכורות העובדים ולא מסתפקת בחלוקת מתנות חד פעמיות".

(עדכון ראשון: 14:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully