וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הסימנים מראים: נתניהו לא יהיה ראש הממשלה בשנה הבאה

23.7.2020 / 12:28

שלב ההוכחות במשפט בפתח, וזהו סימן לכך שאנחנו נכנסים לתקופה דרמטית במיוחד. כעת, זה בדיוק הזמן לבדוק לעומק, ללא הטיה פוליטית: האם חורף 2021 יהיה סוף עידן נתניהו?

דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים בתחילת שלב ההוכחות במשפט נתניהו/עריכה: אביחי ברוך

משפטית זה באמת היה "דיון טכני", כפי שרבים מאתנו כינו את הדיון שהתקיים ביום ראשון בבית המשפט המחוזי בירושלים. אבל הדיון הטכני הזה, פתיחת היומנים של עורכי הדין וקולה המונוטוני של השופטת רבקה פרידמן-פלדמן שבישר כי שלב ההוכחות במשפט נתניהו יחל בחודש ינואר 2021, סימנו כי אנחנו בסופה של תקופה.

זה הזמן לבדוק ללא אמוציות, שבטיות או הטיה פוליטית, בדיקה כמעט טכנית: האם בנימין נתניהו באמת יכהן כראש ממשלה בחורף 2021?

לטורים נוספים של ברוך קרא בוואלה! NEWS
מחלונות הארמון בבלפור, נתניהו איבד קשר עין עם האזרחים הרעבים
הייתי בהפגנה בבלפור. הזעם אמיתי, והיום שבו השופטים ייצאו לרחובות נראה באופק

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | נתניהו בעת הגעתו לאולם הדיונים 24 במאי 2020. רויטרס
סופה של תקופה? נתניהו בפתיחת משפטו, במאי/רויטרס
לאור חוסר רצונם של בני הזוג נתניהו לפתוח את חסכונותיהם או לממש לפחות אחד מנכסיהם, סוגיית המימון עלולה להתברר כגורלית

נלך צעד צעד. הראשון, הקריטי מבחינת נתניהו, היא סוגיית מימון עורכי דינו. זה רחוק מאד מלהיות עניין זניח. לאור חוסר רצונם של בני הזוג נתניהו לפתוח את חסכונותיהם או לממש לפחות אחד מנכסיהם, הסוגיה הזאת עלולה להתברר כגורלית. כבר אי אפשר לחפף אותה בהסתר. מרגע שפנה נתניהו לוועדת ההיתרים בבקשה לקבלת תרומה לייצוגו המשפטי מאיש העסקים ספנסר פרטרידג', הוא שם את הסוגיה אל מול הרדאר הציבורי.

כלומר, אם אכן תוסדר העסקתו של עו"ד בעז בן צור, למשל, נשאל כולנו מיד ולא נרפה: מהיכן המימון? הרי נתניהו אמר לוועדת ההיתרים שאין ביכולתו לשלם לעורכי דינו. הוא יהיה חייב הסבר לציבור איך הכול לפתע הסתדר.

להסתכל לעדים בעיניים

אלו השלבים הבאים במשפט נתניהו

לכתבה המלאה

התכנית הסודית

מלבד מימוש נכס או חיסכון, האפשרות השנייה שעומדת לפתחו של נתניהו היא לפנות לסנגוריה הציבורית. מדובר באפשרות חוקית, אך כזו שתיראה רע מאוד מבחינה ציבורית - בעיקר בעת הזו.

האפשרות השלישית, מודל צחי הנגבי, היא הקמת עמותה לגיוס כספים עבור המשפט - כך שהתרומות מכל אדם ואדם יהיו תרומות קטנות (ואז לא ייחשבו כמתנה אסורה). זה מודל רע ומסורבל עבור ראש ממשלה, והוא ייראה לא טוב. עו"ד יוסי שגב, שביום ראשון ייצג בבית המשפט את נתניהו בפעם הראשונה והאחרונה, אמר השבוע בריאיון בקול ישראל שיש לו פתרון נוסף לבעיית המימון. עד עתה לא נחשפנו לתכנית הסודית, אבל היוצאים והנכנסים בשערי בלפור, שכן נחשפו אליה, סבורים שהיא הזויה.

משפט ראש הממשלה בנימין נתניהו , 19.7.2020. ראובן קסטרו
מה הפתרון הנוסף? עו"ד יוסי שגב, השבוע/ראובן קסטרו
יש משמעות גדולה לקרבה ולהסטתו הצדה של המבט כשנוצר קשר עין. נוכחותו של נתניהו תשפיע מאוד על העדים

מכל אלה למדנו שאם נתניהו לא יפתח חיסכון או יממש נכס, כזה שערכו יספיק לפחות לשלבי המשפט הראשונים, תעמוד בפניו רק אפשרות אחת, קשה מאוד - התפטרות. אם יתפטר מתפקידו ויעזוב את החיים הפוליטיים לא תעמוד בפניו כל מגבלה חוקית לגייס כסף. כך עשה אולמרט. ברגע הנכון הוא ניצל מיד את רשת הקשרים הענפה שיצר במשך כל שנותיו הפוליטיות. הכספים זרמו כמים משלל בעלי הון למשרדו של עו"ד פיני רובין, והוא חילק אותם בין עורכי הדין אלי זהר, נבות תל צור ונווית נגב. שכר הטרחה תקתק כמו שעון. האם החשש מפגיעה כלכלית הוא היחיד שיכול לגבור על רצונו של נתניהו להישאר בשלטון לנצח? לשאלה הזאת אין תשובה חד משמעית.

הלאה, נניח לצורך העניין שבדרך כזו או אחרת עניין המימון ייפתר. עו"ד בן צור או אחר הוחתם, והמשפט יצא לדרך. השאלה הראשונה שתעלה היא האם נתניהו יקבל פטור מהתייצבות בדיוני בית המשפט. ובכן, ספק אם יש תקדים לכך שמשפט פלילי יתקיים ברובו ללא נוכחות הנאשם, וספק אם השופטים יהיו מוכנים להיות חתומים על תקדים שכזה. נתניהו נאשם בכל פרשות כתב האישום בשונה מנוני מוזס והאלוביצ'ים (שבוודאי יקבלו פטור מהתייצבות בדיונים שלא רלוונטיים אליהם). שופטים פוטרים מעת לעת נאשמים מהתייצבות עקב מצב בריאותי, וגם מסיבות אישיות אחרות, אך בוודאי לא מאפשרים פטור גורף מהתייצבות בבית המשפט.

סימנים מסתוריים

אבל בואו ונניח שגם את המשוכה הזו יאפשרו השופטים לעבור ונתניהו יקבל פטור מהתייצבות בדיוני משפטו; השאלה הגדולה היא האם נתניהו ירצה בפטור הזה. כל עו"ד פליליסט מתחיל יגיד לכם שיש חשיבות עצומה להצטלבות המבטים בין העד לבין הנאשם שהיה עבורו דמות משמעותית; זה נכון למנהל ועובד, זה נכון להבדיל לראש ארגון פשע וחבר בארגון, ולהבדיל אלפי הבדלות זה נכון לראש ממשלה ולאנשים שעבדו תחתיו.

נכונים הדברים במיוחד כאשר עסקינן בעדים כמו ניר חפץ, ארי הרו, ושלמה פילבר, שעד היום כל אחד מהם מעריץ ברמ"ח אבריו ושס"ה גידיו את דמותו של נתניהו. במיוחד פילבר, עד המפתח בפרשה המבעיתה ביותר מבחינת נתניהו - תיק השוחד בפרשת 4000 . פילבר, לא רק שלא הפך לשונא של נתניהו, הוא כמו באיזה מותחן משפטי בדיוני מפזר סימנים מסתוריים לתמיכתו בו, לרבות סימן ה"אהבתי" המפורסם למאמר קונספירטיבי שנכתב נגד תיק 4000.

יש משמעות גדולה לקרבה ולהסטתו הצדה של המבט כשנוצר קשר עין. נוכחותו של נתניהו תשפיע מאוד על העדים. אולמרט, למשל, השתמש רבות בקשר העין שלו עם העדים וחלקם ריככו עדויותיהם. הוא נסע עד לוושינגטון כשאחיו העיד ממשרד התובע הכללי שם באמצעות שיחת וידאו, כדי שישמע את נשימותיו בזמן שהוא מעיד. באותו דיון דרמטי, שאנחנו חזינו בו באולמו של השופט דוד רוזן בתל אביב, התהפך האח יוסי אולמרט ב-180 מעלות (עד היום יש ויכוח עד כמה מתוכנן היה המהלך הזה).

שלמה פילבר בחקירה, 21 בפברואר 2018. מוטי מלרוד, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
מעריץ. פילבר/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מלרוד, הארץ

האם נתניהו באמת מתכוון לוותר על כל זה? על הכריזמה ועל ההשפעה שעד היום מהלכות קסם על האנשים האלה? הרי בשונה משולה זקן, למשל, אף אחד משלושת עדי המדינה לא חתם על ההסכם מתוך רצון לבוא חשבון עם נתניהו, אף אחד מהם עוד לא פיתח כלפיו שנאה יוקדת. ובכן, אם ירצה לשבת, אפילו רק בעדויות של שלושת אלה, ייאלץ לשבת בבית המשפט במשך חודשים.

כעת נתקדם צעד נוסף ונניח שנתניהו יוותר על הצלבת המבט עם עדי התביעה ושהשופטים אכן יאשרו לו להיעדר. מתישהו בסוף שנה הבאה, או בתחילת השנה שאחריה, יתחיל במשפט שלב ההגנה. העד הראשון של ההגנה צפוי להיות כמובן נתניהו עצמו. בהערכה מינימליסטית, עמידתו על דוכן העדים תימשך שלושה חודשים. איך אני יודע? אולמרט בשלושה תיקים קטנים מאלה של נתניהו, עמד על דוכן העדים במשך 24 ישיבות (בחישוב של שלוש פעמים בשבוע זה יצא חודשיים). דמיינו לעצמכם שלושה חודשים שבהם נתניהו נמצא שלוש פעמים בשבוע מבוקר עד ערב בבית המשפט, ובימים שאינו בבית משפט הוא מכין עצמו ליום העדות הבא.

לערניים מביניכם, אתם צודקים - אם יקרה הפלא וההסכם הקואליציוני יתממש, בסוף 2021 נתניהו כבר לא יהיה ראש ממשלה מכהן. אז ראשית, כל הסימנים מראים שנתניהו יצליח להפיל את הממשלה ולהישאר בשלטון, ושנית, גם אם הפלא יקרה, האם ראש ממשלה חליפי יכול להיעדר במשך תקופה כה ארוכה מעבודתו? אולי, אבל כנראה שהחלק הזה בדיון יישאר תיאורטי.

הצעד האחרון

עכשיו בואו נלך את הצעד האחרון והחשוב ביותר. חוק יסוד: הממשלה, סעיף 16 ב' קובע: "נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו, ימלא את מקומו ממלא מקום ראש הממשלה; חלפו מאה ימים רצופים שבהם כיהן ממלא מקום ראש הממשלה במקום ראש הממשלה והוא לא חזר למלא את תפקידו, יראוהו כמי שנבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו".

בתשובת היועץ המשפטי לממשלה לבג"ץ לאחר מערכת הבחירות האחרונה ציין מנדלבליט כי "לא ניתן לשלול באופן קטגורי את האפשרות שבנסיבות קונקרטיות חריגות תקום עילת נבצרות תפקודית הנובעת מכך שראש הממשלה הינו נאשם בפלילים". כל מה שציינתי לעיל הן נסיבות קונקרטיות מאוד. מנדלבליט יתקשה להשיב לבג"ץ כי ראש הממשלה יכול לכהן בתפקידו בזמן שהמשפט מתנהל, ובג"ץ יתקשה מאוד שלא לקבל עמדה זו.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלביט בדיון להסרת חסינותושל ח"כ חיים כץ, הכנסת, ירושלים, 4 בפברואר 2020. אוליביה פיטוסי, פלאש 90
עילת הנבצרות. מנדלבליט/פלאש 90, אוליביה פיטוסי

לסיכום, כדי ששלטון נתניהו ישרוד את חורף 21', צריכים להתקיים כל התנאים המצטברים הבאים: הזוג נתניהו יסכים למכור נכס או לפתוח תכנית חיסכון, נתניהו יוותר על ישיבתו בבית המשפט בחודשים הארוכים שבהם עדי המפתח יעידו נגדו, וזאת לאחר שהשופטים יפטרו אותו מהתייצבות ברוב הדיונים; ולבסוף, מנדלבליט ובג"ץ לא יקבעו כי נבצר ממנו לכהן בתפקידו.

seperator

האם סביר שכל התנאים המצטברים הללו יתקיימו? אני מרשה לעצמי להסתכן ולהעריך שלא. נתניהו לא יוכל לצלוח כראש ממשלה את 2021. אם הערכתי תתרסק, אוכל לומר להגנתי שכל ההנחות שביססתי על שלטון החוק במשך שני עשורים ככתב ופרשן משפט, לא ממש רלוונטיות למציאות הישראלית תחת שלטון נתניהו ושלטון החוק גרסת 2021.

ברוך קרא הוא הפרשן המשפטי של חדשות 13

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully