וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להסתכל לעדים בעיניים: השלבים הבאים במשפט נתניהו

19.7.2020 / 22:38

במאי האחרון, לראשונה בתולדות מדינת ישראל, התיישב ראש ממשלה מכהן על ספסל הנאשמים. היום בית המשפט קבע את לוחות הזמנים לדיונים. מה טוענים הצדדים, האם נתניהו יגיע לאולם ומדוע להתחיל דווקא בתיק 4000?

דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים בתחילת שלב ההוכחות במשפט נתניהו/עריכה: אביחי ברוך

(בווידאו: בית המשפט קבע כי שלב ההוכחות במשפט נתניהו יחל בינואר הקרוב)

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע היום (ראשון) את מועד תחילת דיוני ההוכחות וכן תדירות הדיונים בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו. השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, העומדת בראש הרכב השופטים, הודיעה לצדדים כי עליהם להיערך לשמיעת ראיות החל מחודש ינואר 2021.

מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שראש ממשלה מכהן נאשם בפלילים. ככל שמתקדמים הדיונים בשלוש הפרשות השונות - 1000, 2000 ו-4000, עולים סימני השאלה בנוגע לטיעוני הצדדים, נוכחות הנאשמים בדיונים בעתיד ולוח הזמנים שנקבע. הנה התשובות.

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | נתניהו בעת הגעתו לאולם הדיונים 24 במאי 2020. עמית שאבי, אתר רשמי
רה"מ המכהן הראשון בישראל שנאשם בפלילים. נתניהו בפתיחת משפטו, מאי/אתר רשמי, עמית שאבי

למה בעצם נועד הדיון היום?

הדיון, שנערך ללא הנאשמים ורק בפני ראש ההרכב, השופטת פרידמן-פלדמן, נקבע לפני כחודשיים. הוא נועד לאפשר לסנגורים של כלל הנאשמים להעריך כמה זמן יצטרכו כדי להתכונן לשלב ההוכחות, וזאת לאחר שעברו על חומרי החקירה.

עוד בוואלה!

שלושה דיונים בשבוע: שלב ההוכחות במשפט נתניהו יחל בינואר הקרוב

לכתבה המלאה

מה לוח הזמנים שנקבע?

השופטת פרידמן-פלדמן קצבה לוח זמנים מהיר יחסית לתיקים בסדר הגודל הזה. היא הורתה לסנגורים להגיש עד אמצע ספטמבר את כל בקשותיהם בעניין גילוי חומרי חקירה ובקשות להסרת חסיונות מראיות, וחודש לאחר מכן להגיש בכתב את בקשותיהם המקדמיות. הבקשה המקדמית העיקרית שצפויים לפחות חלק מהנאשמים להעלות היא טענה של הגנה מהצדק בשל אכיפה בררנית, ולבקש לבטל את האישומים בשל כך.

המדינה תשיב בכתב לבקשות המקדמיות עד תחילת נובמבר, ולאחר מכן ייקבע דיון בנושא, שבו ישתתפו גם הנאשמים - ראש הממשלה נתניהו, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' ומו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. השופטת הורתה להיערך להתחיל את שמיעת הראיות בינואר הקרוב, וקבעה כי דיוני ההוכחות יתקיימו שלוש פעמים בשבוע - בימים שני, שלישי ורביעי.

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן. דוברות הרשות השופטת, אתר רשמי
קצבה לוח זמנים מהיר לתיקים. השופטת פרידמן-פלדמן/אתר רשמי, דוברות הרשות השופטת

האם נתניהו יצטרך להגיע לשלב ההוכחות?

בגדול, התשובה היא כן. ברירת המחדל היא שנאשם מחויב להגיע לכל דיון במשפטו. עם זאת, נתניהו יוכל לבקש פטור מהתייצבות, וככל הנראה יעשה זאת לפחות בדיונים בהם יעידו עדים מרכזיים פחות, ולא מן הנמנע שבית המשפט יאפשר זאת.

למטבע יש צד שני, שכן לנוכחות באולם בית המשפט יש גם יתרונות גדולים עבור נאשם. מעבר לאפשרות להסתכל לעדי התביעה בעיניים כשהם מעידים נגדו, נאשם בדרך כלל בקיא מאוד בהתרחשויות שבלב התיק, ויכול לשים לב לפרטים קטנים בעדויות שעורכי הדין יפספסו.

מה טענו הסנגורים בדיון היום?

הטענה המשמעותית ביותר עלתה מצד עו"ד מיכל רוזן-עוזר, בשמם של בני הזוג אלוביץ'. היא טענה כי לאחר שקיבלו את חומרי החקירה, גילו הקלטת שיחה בין חוקרת משטרה לבין אור אלוביץ', בה לכאורה החוקרת מנסה לגרום לו לשכנע את אביו לעזוב את סנגורו, ז'ק חן, וזאת כדי שיסכים לחתום על הסכם עד מדינה.

מה שחמור יותר, לכאורה, הוא שאת הדברים ניתן להבין רק מהקלטת השיחה, בעוד בתמלול הכתוב שנמסר לסנגורים נשמטו קטעים קריטיים והוחלפו בשלוש נקודות. טענה זו כבר עלתה בעבר, והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט השיב לסנגורים כי הדברים שאמר אלוביץ' לאביו לא נאמרו ביוזמת החוקרים, או על דעתם.

משפט ראש הממשלה בנימין נתניהו , 19.7.2020. ראובן קסטרו
טענו כי נשמטו חלקים קריטיים מההקלטות. שאול אלוביץ' ועו"ד רוזן-עוזר, היום/ראובן קסטרו

עורכי הדין רוזן עוזר וחן טענו כי בשל פערים מעין אלו, הם ייאלצו להקשיב לאלפי שעות של שיחות מוקלטות בתיק כדי לוודא שהתמלולים שנמסרו להם מדויקים. עו"ד חן העריך שעד סוף השנה יוכלו לסיים את המחלוקות מול התביעה בשאלת מסירת חומרי החקירה והחסיונות, וכי יוכלו להתחיל את שלב ההוכחות כמה חודשים לאחר מכן.

עו"ד נוית נגב, שמייצגת את מוזס יחד עם עו"ד איריס ניב-סבאג, השיבה כי גם היא צופה שתיאלץ להגיש בקשה למסירת חומרי חקירה נוספים ובקשות לעניין הסרת חסיונות, אך לא נקבה במועד מדויק בו תוכל להיות מוכנה לשלב ההוכחות.

ומה לגבי סנגורי נתניהו?

ראש הממשלה יוצג בדיון על ידי עו"ד יוסי שגב, שהצטרף רק לאחרונה לצוות ההגנה. שגב הסביר כי בדומה לעו"ד מיכה פטמן, שייצג את ראש הממשלה בדיון הקודם, גם הוא נשכר כרגע אך ורק לדיון הנוכחי, וזאת בשל סוגיית המימון. על פי שגב, עמית חדד אחראי על תיק 1000 ועדיין לא מונו סנגורים קבועים שיטפלו בתיקים 2000 ו-4000, ומכאן שהוא עצמו טרם התעמק בחומרי החקירה.

עוד ביקש שגב לקבוע ישיבת תזכורת נוספת עוד חצי שנה, לאחר שתסתיים תקופת הקורונה, וזאת לדבריו משום שלא ניתן לקיים חקירה נגדית כאשר העד עוטה מסיכה. השופטת פרידמן-פלדמן תמהה על הבקשה ושאלה האם הסנגור סבור שיש לסגור את כלל בתי המשפט. כשהוא השיב בשלילה, היא רמזה לו שיתקדם לטיעון הבא.

משפט ראש הממשלה בנימין נתניהו , 19.7.2020. ראובן קסטרו
הצטרף רק לאחרונה לצוות ההגנה של נתניהו. עו"ד יוסי שגב בדיון היום/ראובן קסטרו

מה השיבה המדינה?

התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, השיבה באופן תקיף וחד משמעי כי הפרקליטות לא הסתירה חומרי חקירה מהסנגורים, ולראיה - כל ההקלטות נמסרו להם ומתוכן הם העלו את טענותיהם. השופטת הקציבה לה שבוע כדי להשיב באופן ממוקד לטענות שהעלתה עו"ד רוזן-עוזר באשר להתנהלות המשטרה סביב המפגש בחקירה בין אור אלוביץ' ואביו. בנוגע ללוח הזמנים, בן ארי ביקשה לקבוע כבר היום תאריך לתחילת דיוני ההוכחות שיהיה לשנת המשפט הבאה, אשר תתחיל בספטמבר.

משפט ראש הממשלה בנימין נתניהו , 19.7.2020. ראובן קסטרו
טענה כי הפרקליטות לא הסתירה חומרי חקירה. התובעת בן ארי, היום/ראובן קסטרו

איך יתנהל המשפט בין התיקים השונים?

לבקשת עו"ד חן, השיבה בן ארי כי התביעה מתכננת להתחיל בתיק 4000, לאחר מכן לעבור לתיק 2000 ואז לסיים בתיק 1000. זאת, לדבריה, משום שהיועמ"ש הנחה לסיים מהר ככל האפשר את התיקים שבהם יש עדי מדינה, אשר ממילא נמצאים בלחץ עצום במהלך המשפט.

סנגורו של אלוביץ' השיב כי הוא מופתע מעמדה זו, וכי סבר שהפרקליטות תנהל את התיקים מהקל אל הכבד, כך שתיק 4000 - שהוא הנרחב ביותר - יתנהל אחרון. הוא אמר שאם שלב ההוכחות של התביעה יתחיל בתיק 4000, הוא מעריך שלא יוכל להיות מוכן לפני סוף 2021. בסופו של דבר אמנם לא נקבע תאריך מדויק לדיון ההוכחות הראשון, אך השופטת הורתה להיערך לתחילת ההוכחות כבר בינואר הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully