וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה מקדמת: מצ"ח תחקור אירועי ירי של מג"ב בשטחים

21.7.2020 / 18:50

ב-2018 הוחלט להעביר את החקירות הרגישות מהמשטרה לצה"ל, כדי למנוע מצב בו שוטרים חוקרים את חבריהם. עם זאת, רק לאחרונה פורסם תזכיר חוק בנושא. ברקע קיים חשש שחוקרי מצ"ח, בעיקר חיילים בסדיר, יתקשו להתמודד עם חקירות מורכבות של שוטרים ותיקים

צילום: חדשות 13, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: לוחמת מג"ב נאשמת שירתה בפלסטיני בעודו מתרחק וללא סיבה)

הממשלה מתכוונת להעביר לידי המשטרה הצבאית החוקרת את הסמכות לחקור אירועי ירי שבוצעו בידי שוטרי מג"ב בשטחים. ההחלטה התקבלה כבר לפני שנתיים, אולם רק בשבועות האחרונים פרסמה הממשלה תזכיר חוק בנושא.

כיום מי שחוקר אירועי ירי במעורבות שוטרי מג"ב בשטחים הוא מחוז ש"י של המשטרה. זאת בניגוד לרוב המקרים, בהם מי שחוקר עבירות של שוטרים היא המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים (מח"ש), כדי להבטיח שהחקירה תהיה עצמאית ובלתי תלויה, אולם אירועי ירי בשטחים הן אחת העבירות היחידות שבה שוטרים עדיין חוקרים שוטרים אחרים.

בשל הבעייתיות הטמונה במצב זה, עוד ב-2007 החליט פרקליט המדינה דאז, ערן שנדר, להעביר את סמכות החקירה של אירועים כאלה למח"ש. ההחלטה היתה אמורה להתבצע בצורה הדרגתית עד לשנת 2009, אך בסופו של דבר מוסמסה, בעיקר בשל התנגדות בתוך מח"ש.

כוחות מג"ב מכוונים נשק בהפגנות יום הזעם של הפלסטינים באזור בית אל בגדה המערבית ב-26 בנובמבר 2019. רויטרס
החקירות הרגישות יועברו למצ"ח. שוטרי מג"ב בהפגנות יום הזעם של הפלסטינים באזור בית אל/רויטרס

בין היתר טענו במחלקה כי אין להם את המשאבים הדרושים לביצוע החקירות, והצביעו על קשיים הכרוכים באישור כניסה של חוקרים אזרחיים או חוקרים שאינם רגילים בלחימה, לתוך שטח צבאי.

לאחר אירועי משט המרמרה הוקמה ועדת טירקל, שמלבד אירועי המשט עצמו, בדקה גם כיצד מטפלת ישראל בתלונות על הפרה של דיני הלחימה ושל המשפט הבינלאומי בשטחים. בין היתר נבדק כיצד נחקרים אירועי ירי של מג"ב בגדה המערבית. הוועדה מצאה כי ישנם קשיים רבים באופן ניהול החקירות, וכי לא פעם הן סובלות מעיכובים משמעותיים ומסרבול. הוועדה המליצה להעביר את החקירות למשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), ואת סמכות ההעמדה לדין לפרקליטות הצבאית.

עוד בוואלה!

ירתה ללא סיבה: לוחמת מג"ב הורשעה בתקיפת פלסטיני

לכתבה המלאה

זה לא היה סוף פסוק. לאחר פרסום דוח טירקל הוקם צוות בראשות ד"ר יוסף צ'חנובר, שבחן כיצד ליישם את ההמלצות (גילוי נאות: אימו של הח"מ היתה בין חברי הצוות, כנציגת הפרקליטות הצבאית). גם צוות צ'חנובר המליץ להוציא את חקירות אירועי הירי של מג"ב בשטחים מידי המשטרה, אך סבר שיש להעבירן דווקא למח"ש.

בינואר 2018 הכריע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החקירות יועברו לידי מצ"ח. על פי דיווח ב"הארץ", להחלטה קדם דיון בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון ונציגי מערכת המשפט, בו נבחנו שתי החלופות. בין היתר, הועלה החשש מכך שחוקרי מצ"ח, שרבים מהם חיילים צעירים יחסית, יתקשו לבדוק אנשי מג"ב בשירות קבע, וכי חקירות רגישות עשויות ליצור מתח בין צה"ל למשטרה.

על אף הנימוקים האלו, נתניהו החליט להעביר את החקירות הרגישות למצ"ח, כשלפי הדיווח, במהלך תמכו שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

שוטרי מג"ב עם מסכה במהלך פעילות בגדה 11 במרץ 2020. רויטרס
במח"ש טענו כי אין להם את המשאבים הדרושים לביצוע החקירות. שוטרי מג"ב במהלך פעילות בגדה, בחודש מרץ/רויטרס

רק בשבועות האחרונים, כשנתיים וחצי אחרי שנתניהו קיבל את ההחלטה, פרסמה הממשלה את תזכיר החוק, שאם יעבור בכנסת ישלים את העברת הסמכויות למצ"ח. על פי התזכיר, הסמכויות יועברו בשלב זה לתקופה של שנתיים, ולאחר מכן ניתן יהיה לבחון את יישום המהלך בפועל, ולהחליט אם להשאיר את הסמכויות בידי מצ"ח.

מבקר המדינה הקודם, יוסף שפירא, בחן את הנושא במסגרת דוח שפורסם במרץ 2018. הוא מתח ביקורת חריפה על העובדה שבניגוד לפקודות המשטרה, באירועי ירי של מג"ב בשטחים שוטרים נחקרים על ידי שוטרים. הוא הוסיף כי נמצא שמחוז ש"י של המשטרה מנהל את החקירות האלה "בקצב איטי במיוחד". על פי הדוח, נכון למרץ 2016 היו בידי מחוז ש"י 27 תיקי חקירה פתוחים בנוגע לאירועי ירי של מג"ב בשטחים - כרבע מהם עסקו באירועים מהשנים 2012-2013. עוד נמצא בדוח כי ב-2014 החליט היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להעביר את החקירות לידי מח"ש - אך גם החלטה זו לא בוצעה והן נותרו בידי מחוז ש"י.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully