וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוטרים שירו בצעיר בירושלים נחקרו: "הונחו במפורש שהוא מחבל"

מח"ש חוקרת את מותו של תושב מזרח העיר, איאד אל-חלאק, שנחשד כחמוש. אחד מהם שוחרר, והשני הועבר למעצר בית. המשטרה מסרה כי ראוי להמתין לתוצאות החקירה, ומתחה ביקורת על תגובות אנשי ציבור: "להימנע מהכפשות". סנגור אחד החשודים: "הוא קרא לשוטר השני להפסיק לירות"

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

שני שוטרי מג"ב שירו הבוקר (שבת) למוות בצעיר ממזרח ירושלים, איאד אל-חלאק, נחקרו באזהרה במח"ש (המחלקה חקירות שוטרים). אחד השוטרים שוחרר, והשני שוחרר למעצר בית. אל-חלאק בן ה-32, בעל צרכים מיוחדים, נורה הבוקר בדרכו למרכז "אלוין" לבעלי צרכים מיוחדים בעיר העתיקה, כשהשוטרים שהבחינו בו חשדו בשוגג כי הוא חמוש. ממשטרת ישראל נמסר כי "המקרה החריג שארע הבוקר הועבר מיד לחקירת מח"ש בכדי שיבדק ויחקר בהתאם כמקובל".

לצד זאת, במשטרה דחו את הביקורת החריפה שנמתחה מאז הבוקר על התנהלותם של השוטרים, והבהירו כי "מן הראוי להמתין לתוצאות החקירה וממצאיה בטרם הסקת מסקנות נחרצות, ולהימנע מהכפשות ומהשתלחות מכוערת ופסולה במי שמגן מדי יום בגופו על ביטחון אזרחי ישראל. לצערנו, אנו עדים בשעות האחרונות להכללות ולהשתלחות בוטה וחסרת אחריות של אישי ציבור וגורמים שונים, בשוטרי משטרת ישראל ולוחמי משמר הגבול, הפועלים מדי יום ולילה למען שלומם ובטחונם של אזרחי ישראל".

מחקירה ראשונית של התקרית, עולה כי השוטרים חשדו כי אל-חלאק, שעושה דרך זו אל המרכז לבעלי צרכים מיוחדים מדי בוקר, נשא אקדח, וקראו לו לעצור. בהמשך פתחו במרדף אחריו, והוא נמלט לחדר האשפה שנמצא כמה עשרות מטרים משם - ושם הוא נורה על אף שלא היה חמוש. שני שוטרי מג"ב נחקרו בעקבות התקרית, וצו איסור פרסום הוטל על שמם וזהותם. בנוסף לכך, מח"ש גובה עדויות משוטרים נוספים.

זירת הירי על צעיר פלסטיני בירושלים, 30 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"מבחינתם מדובר במחבל לכל דבר ועניין". זירת הירי הבוקר בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל

המשטרה מסרה בעקבות התקרית כי "תפקידם ומשימתם של כוחות השיטור בירושלים ובפרט בעיר העתיקה, היא משימה מורכבת במיוחד וכרוכה פעמים רבות בקבלת החלטות מורכבות, הקרבה וסיכון חיים. בשנים האחרונות, כולל בתקופה האחרונה, היינו עדים למספר ניסיונות אכזריים לפגוע ולהרוג שוטרים ולוחמי מג"ב בעיר העתיקה ובסביבתה. למרות שמרבית הפיגועים הללו לא צלחו, הודות לעירנות השוטרים ותפקודם המהיר והמקצועי, הרי שחלקם גבו חיים של שוטרים".

עוד בוואלה!

משפחתו של תושב מזרח י-ם שנורה למוות בידי שוטרים: "היה פה רצח"

לכתבה המלאה

סנגוריו של אחד השוטרים, עורכי הדין אפרת נחמני בר ואלון פורת, אמרו כי השוטר ומפקדו קיבלו הכוונה משוטרי מחוז ירושלים באיזור שער האריות כי הפלסטיני הנמלט הינו מחבל מסוכן, דבר שהוביל את השניים לפתוח אחריו במרדף במטרה למנוע פיגוע. "הם סברו שמדובר במחבל לכל דבר ועניין אחרי שקיבלו הנחיה מפורשת ממפקדיהם ועל פיה הם פעלו. צריך לזכור שמדובר בשטח המוכר כמקום שבו בוצעו פיגועים בעבר. האדם החשוד המשיך להמלט חרף קריאות לעצור והיו סימנים מחשידים בהתנהגותו. הירי בוצע לאור תחושת סכנת חיים".

עורכי הדין הבהירו כי "צריך לזכור שמדובר בשטח המוכר כמקום שבו בוצעו פיגועים בעבר, ועל כן השניים פעלו על פי הנהלים, תוך שהם מבקשים מהחשוד לעצור".

מנגד, עורך הדין אורון שוורץ טען כי השוטר שהוא מייצג ירה כדור אחד - שלא על מנת להרוג - עוד לפני שהגיעו לחדר האשפה. לדבריו, אותו שוטר אמר לעמיתו להפסיק לירות, אך הירי נמשך. עו"ד שוורץ ויוגב, המייצגים את השוטר מטעם משרד שוורץ נרקיס ושות', מסרו מוקדם יותר הבוקר כי "על פני הדברים ברור כי ככל ואכן התרחשה טרגדיה, לשוטרים היה ברור בזמן אמת כי הם פועלים בדיוק באופן המצופה מהם וכי היו משוכנעים כי הם מונעים פיגוע דמים, אחד מני רבים המתבצעים בעת האחרונה בגזרה זו ואשר גבו בעבר חיי אזרחים ושוטרים כאחד".

בית משפחת הצעיר בעל הצרכים המיוחדים שנורה למוות בעיר העתיקה בירושלם, 30 במאי 2020. רוני כנפו
"מדובר באדם שלא היה לו שום קשר לפלילים". בני משפחתו של אל-חלאק, היום/רוני כנפו

אביו של איאד שחזר בשיחה עם וואלה! NEWS את האירוע, ופירט כי בשעות הבוקר קיבל טלפון מהמרכז, שהודיע לו על מותו של בנו. לדבריו, כוחות משטרה פשטו על ביתו שבשכונת ואדי ג'וז, כשברשותם צו חיפוש. הערב צפויה להיערך בירושלים מחאה על הריגתו של אל-חלאק.

עו"ד ג'אד קאדמני, המלווה את המשפחה, טען כי לא מדובר באירוע ראשון שבו מג"ב יורה לעבר חפים מפשע. "מדובר באדם שלא היה לו שום קשר לפלילים. נבקש חקירה מידית", אמר. "מבחינה פלילית, מה שהיה פה זה רצח ונבקש להעמיד את המעורבים לדין. נראה שהיו שם שבע-שמונה יריות, לא יודעים כמה פגעו. יש בעיר העתיקה מאות מצלמות ונבקש מידית שמח"ש יקבל את המצלמות לידיו ויעמדו על חקר האמת".

איאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים שנחשד בשוגג שנשא נשק ונורה למוות על ידי שוטרים בעיר העתיקה. ללא, אתר רשמי
"ענד תג מיוחד על החזה שלו, ולא נשא נשק". איאד אל-חלאק, הצעיר שנורה היום בירושלים/אתר רשמי, ללא

במהלך היום ביקר ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) בביתו של אל-חלאק בשכונת ואדי ג'וז בירושלים. האב סיפר כי בנו איאד סובל מאוטיזם קשה וכי הוא הלך במסלול שבו הלך היום בשגרה, אל בית הספר שבו למד. לדבריו של האב, "היום ליוותה אותו המורה וורדה, שהזהירה את השוטרים כי מדובר באוטיסט". האב סיפר כי איאד ענד תג מיוחד על החזה שלו, ולא נשא נשק. הוא חזר מחקירת מח"ש היום, שם נאמר לו שיש צורך לנתח את הגופה והאב הסכים לכך, בנוכחות פתולוג פלסטיני.

ח"כ טיבי אמר כי "מוזר שעד כה המשטרה לא שחררה שום סרטון, כפי שהיא עושה תמיד", ודרש לשחרר את סרטוני המצלמות הרבות שיש במקום. לדבריו, "מדובר בפשע חמור המחייב עונש חמור למג"בניקים, שירו כדי להרוג". טיבי הבהיר כי הוא מקווה שמח"ש לא תטייח את החקירה, "כמו שעשתה בעשרות מקרים בעבר. הדבר מחייב חקירה חיצונית ואולי גם העברת חקירת המקרה לגוף בינלאומי, כי מדובר בשטח תחת כיבוש".

ח"כ אמטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת) הגיב אף הוא לירי, ואמר כי "‏המשטרה הוציאה להורג את איאד ופשטה על ביתו רק משום שהוא ערבי". לדבריו, "רצח זה משקף את מנטליות הכיבוש, שמותר לו להרוג ולדכא. לא נסלח ולא נחדול לדרוש צדק וסיום הכיבוש".

המרכז לנפגעי גזענות קרא בתגובה למקרה לעצור את ההסתה הגזענית. "אנו קוראים למשטרה להפסיק את מדיניות היד הקלה על ההדק כלפי ערבים, אתיופים ואנשים כהי עור. ההסתה כלפי בני מיעוטים בכלל והדמוניזציה של המיעוט הערבי בישראל בפרט הופכת אותם למטרות של ירי רשלני מצד שוטרים, מאבטחים ונושאי נשק אחרים בישראל", אמרו במרכז, והוסיפו כי איאד "שילם בחייו על ההסתה, השנאה ויחס הרשויות כלפי תושבי ירושלים הפלסטינים".

(עדכון ראשון: 17:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully