וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן בעוצר, שוטר נורה למוות: המחאות נגד הרג העצור השחור בארה"ב מסלימות

המונים התקהלו במוקדים שונים במדינה במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד במינסוטה. בוושינגטון הורו על איסור כניסות ויציאות, בדטרויט צעיר נורה למוות ובקליפורניה נהרג שוטר. באטלנטה ריססו המפגינים בכניסה לבניין רשת CNN. הפנטגון הורה לצבא להיערך לפרוס כוחות

צילום: רויטרס

המחאות על מותו של ג'ורג' פלויד, אזרח אמריקני שחור שנחנק למוות במהלך מעצר במיניאפוליס, הסלימו הלילה (שבת) והתרחבו למדינות שונות ברחבי ארצות הברית. במהלך המהומות הוטל עוצר כניסות ויציאות על הבית הלבן בוושינגטון, לאחר התקהלות של מפגינים מול שעריו. קהל גדול התאסף גם מחוץ לבניין רשת CNN, שאחד מכתביה נעצר אתמול בשידור חי. בדטרויט נורה למוות מפגין צעיר בידי אלמוני, ובקליפורניה נהרג שוטר מירי. במקביל, בצעד חריג, הפנטגון הורה לצבא להיערך להציב כוחות משטרה צבאית בכוננות להיפרס במיניאפוליס.

התקרית בה נהרג שוטר התרחשה במהלך פעולת מעצרים של המשטרה באוקלנד. חילופי אש החלו בין מפגינים לשוטרים ושני שוטרים משירות האבטחה הפדרלי נפצעו. אחד מהם מת מפצעיו. "שני קצינים שהוצבו בבניין הפדרלי באוקלנד ספגו פצעי ירי. למרבה הצער, אחד מת מפצעיו", מסרה המשטרה.

באטלנטה המוני מוחים פקדו את הרחובות, עצרו את התנועה ובכמה מקרים אף נקלעו לעימותים אלימים עם המשטרה. מושל ג'ורג'יה, בריאן קמפ, הכריז על מצב חירום במחוז אחד במדינה ואישר את הצבתם של 500 אנשי המשמר הלאומי כדי "להגן על האנשים והרכוש של אטלנטה".

המונים מפגינים נגד רצח ג'ורג' פלויד, אזרח אמריקני שחור שנחנק למוות על ידי שוטר לבן במהלך מעצרו במיניאפוליקס, בבית הלבן שבוושינגטון, ארצות הברית. 30 במאי 2020. רויטרס
"ישתיקו את קולם של המוחאים". המונים מפגינים מחוץ לבית הלבן, הלילה/רויטרס

בשורת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו, כתב קמפ כי המהלך הגיע לבקשתה של ראשת העיר אטלנטה ובהתייעצות עם גורמי החירום המקומיים. לדבריו, המשמר הלאומי של ג'ורג'יה ייפרס "באופן מידי" על מנת לסייע לאכיפת החוק.

גם במטה רשת CNN שבאטלנטה היו מהומות ענק הלילה. במהלך ההפגנות נופצו שמשות של כמה ניידות משטרה, נזרקו פצצות עשן וחפצים שונים על שוטרים, רוססו כתובות גרפיטי ומכונית הוצתה. המפגינים השליכו בקבוקים על השוטרים, תוך קריאות: "התפטרו מעבודתכם".

דובר משטרת אטלנטה, קרלוס קמפוס אמר כי לפחות שלושה שוטרים נפצעו הלילה ומפגינים רבים נעצרו. לדבריו, המוחים ירו לעבר שוטרים, השליכו לבנים, בקבוקים וסכינים. תושבים צפו במתרחש מגגות הבתים, חלקם צחקו למראה העימותים.

"מבזים את מותו של ג'ורג'"

"מה שאני רואה ברחובות אטלנטה הוא לא אטלנטה. זו לא מחאה, זו לא רוחו של מרטין לותר קינג, זה כאוס", זעמה ראשת העיר קישה לאנס בוטומס. היא הוסיפה כי "למחאה יש מטרה. אם אתה רוצה לשנות משהו באמריקה, תלך ותצביע. זה השינוי שאנחנו צריכים במדינה".

"אתם מבזים את העיר שלנו", הוסיפה. "אתם מבזים את חייו של ג'ורג' פלויד ושל כל אדם שנהרג במדינה הזאת. אנחנו טובים יותר מכך. אנחנו יותר טובים מכך כעיר, וכמדינה. לכו הביתה".

הראפרים T.I וקילר מייק, יחד עם בתו של קינג, ברניס, חיזקו את דבריה של ראשת העיר. "אנחנו צריכים להיות טובים יותר ברגע הזה", אמר קילר מייק בדמעות. עלינו להיות טובים יותר מאשר להבעיר את בתינו, בגלל שאם נאבד את אטלנטה מה יישאר לנו?".

מהומות בארצות הברית בעקבות מותו של העצור השחור, 30 במאי 2020. רויטרס
העוצר לא עצר את המפגינים. כיבוי שריפה במיניאפוליס/רויטרס

במיניאפוליס שבמינסוטה, ממנה החלו המחאות, הוכרז הלילה עוצר - אך המפגינים המשיכו לצאת לרחובות. זאת לאחר שבארבעת הימים האחרונים אירעו בה מחאות אלימות, הכללו שריפת מכוניות, פריצה לתחנת משטרה וביזה, ואדם אחד נהרג בה מירי. גם בערים סיינט פול ורוזוויל שבמדינה הוכרז עוצר דומה.

גם בדטרויט שבמישיגן יצאו מפגינים לרחובות. באחד המוקדים נורה למוות צעיר בן 19 על ידי אלמוני. המשטרה המקומית הבהירה כי איננה מעורבת בתקרית.

בברוקלין שבניו יורק, המפגינים התעמתו עם המשטרה, השליכו קליעים והשחיתו ניידות משטרה. כמה שטורים נפצעו ורבים נעצרו. ראש העיר, ביל דה בלאזיו, צייץ כי "אנחנו לעולם לא רוצים לראות שוב לילה כזה".

בדאלאס שבטקסס השוטרים פיזרו גז מדמיע לעבר המוחים לאחר שנרגמו באבנים. בלוס אנג'לס ובאוקלנד המפגינים חסמו את הרחובות, ניפצו חלונות וריססו כתובות גרפיטי עליהן נכתב: "להרוג את השוטרים". המשטרה המקומית באוקלנד מסרה כי לפחות 7,500 איש הפגינו ברחובות העיר. במהלך המחאה נורה למוות קצין במשטרה, וקצין נוסף נפצע.

בפיניקס, דנבר, לאס וגאס ומוקדים נוספים, אלפי מפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב: "הוא אמר שהוא לא יכול לנשום. צדק לג'ורג'". הם צעדו "אין צדק, אין שלום" ו"אמרו את שמו. ג'ורג' פלויד".

מהומות בארצות הברית בעקבות מותו של העצור השחור, 30 במאי 2020. רויטרס
רוססו כתובות גרפיטי. המחאה מחוץ לבניין CNN/רויטרס

בבית הלבן בוושינגטון נעצרו הכניסות והיציאות. עיתונאים ששהו במתחם לא הורשו לעזוב, והחדר שהיו בו ננעל. מאות מפגינים הגיעו אל שעריו ואל פארק לאפייט הסמוך, והתעמתו עם אנשי השירות החשאי. אחד מהם נעצר.

לפי גורמים המעורים בפרטים, בהוראת הפנטגון, חיילים בקרוליינה הצפונית ובניו יורק קיבלו הנחיה להיכנס לכוננות כניסה למיניאפוליס בתוך ארבע שעות. חיילים בקולורדו ובקנזס התבקשו לעמוד בכוננות של 24 שעות. הצווים נשלחו אתמול, אחרי שהנשיא דונלד טראמפ ביקש משר ההגנה מארק אספר להציע אפשרויות צבאיות לסיוע להרגיע את הרוחות במיניאפוליס.

בראד מוס, עורך דין המתמחה בביטחון לאומי, הזהיר כי "אם זה הכיוון שאליו מכוון הנשיא מבחינת התגובה, זה מייצג הסלמה משמעותית וקביעה נחושה כי הרשויות המקומיות במדינות אינן ערוכות למשימת התגובה למחאות המתמשכות".

מהומות בארצות הברית בעקבות מותו של העצור השחור, 30 במאי 2020. רויטרס
"זו לא אטלנטה". מהומות מחוץ לבניין רשת CNN/רויטרס

בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו, ליבה טראמפ את המהומות. הוא צייץ מחדש סרטון שהעלתה אזרחית בו נראו המונים צובאים על בניין רשת CNN, תוך שהם משחיתים את הכניסה ופועלים באלימות.

טראמפ אמר כי הוא ביקש ממשרד המשפטים לזרז חקירה שהשיקה אתמול, שתבחן אם במהלך מותו של פלויד הופרו זכויות אזרח. הנשיא אף הוסיף כי "אסור לבוזזים למנוע מהמפגינים השקטים להשמיע את קולם". לפני כן, כינה טראמפ את הפורעים "בריונים" שאינם מכבדים את זכרו של פלויד. טוויטר האשימה את הנשיא בהאדרת אלימות בציוץ בו כתב: "כשהפורעים מתחילים, הירי מתחיל".

הנשיא אמר כי הוא לא רוצה שהמהומות במיניאפוליס "ישתיקו את קולם" של המוחים. "יש מפגינים רגועים, ואנחנו תומכים בזכותם להפגין. אנחנו לא יכולים להרשות לאירועים כמו זה שהתרחש במיניאפוליס להתדרדר לאנרכיה חסרת חוקים ולכאוס", אמר בעת שנאם בבית הלבן. בתגובה, אמר מועמד המועמד הדמוקרטי המוביל ג'ו ביידן כי הנשיא חוצה את הגבול שוב ושוב. "הוא לחלוטין טועה בדרך בה הוא מנהל את המצב. זו היא לא התנהלות נשיאותית. זה לא הולך עם הערכים שלנו, עם מי שאנחנו", הוסיף.

שוטר אמריקני חונק למוות את ג'ורג' פלויד, מיניאפוליס, ארצות הברית. צילום מסך טוויטר, מערכת וואלה!
תיעוד חניקתו למוות של ג'ורג' פלויד/מערכת וואלה!, צילום מסך טוויטר

אתמול נעצר השוטר דרק שובין, שגרם למותו של פלויד, והוא יואשם ברצח מדרגה שלישית. כתב אישום צפוי להיות מוגש גם נגד שלושת הקצינים הנוספים שנכחו באירוע. שובין תועד ביום שני מרתק את פלויד לרצפה כשעצר אותו, בזמן שהאחרון זעק שאינו יכול לנשום. הוא נראה מצמיד את ברכו לצווארו במשך כמה דקות, עד שהפסיק לזוז.

(עדכון ראשון: 06:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully