וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו במיניאפוליס: "תפסיקו להרוג אנשים שחורים"

27.5.2020 / 9:43

המונים יצאו למחות אחרי תיעוד שבו נראה שוטר לבן דורך על צווארו של אדם שחור עד שהוא נחנק למוות. ההפגנה היתה שלווה ברובה, עד שבסופה החלו עימותים עם המשטרה. ארבעה שוטרים הודחו. ראש העיר: מוות לא מוצדק, לצבע עורו היה קשר לזה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

אלפי מפגינים מחו הלילה (רביעי) בעיר מיניאפוליס בעקבות מותו של אדם שחור לא חמוש בעת מעצר שבו הוא נחנק למוות. זאת שעות אחרי שארבעה שוטרים מהכוח הודחו על ידי ראש העיר, בעקבות מקרה נוסף שבו אדם שחור ולא חמוש נהרג בידי שוטרים לבנים בארצות הברית.

העצרת הטעונה התקיימה בסמוך למקום שבו ג'ורג' פלויד מת, ורבים מהמשתתפים חבשו כיסוי פנים בהתאם לתקנות הקורונה. חלקם נשאו שלטים שעליהם נכתב "הפסיקו להרוג אנשים שחורים". עם זאת, האירוע הסלים כששוטרים עם ציוד לפיזור מהומות ירו גז מדמיע ואמצעים אחרי לעבר הקהל, כשחלק מהמפגינים השליכו בקבוקי מים וחפצים אחרים. ערוצי טלוויזיה מקומיים תיעדו כמה מפגינים שהשחיתו את הכניסה לתחנת משטרה וניידת משטרה עם רדת החשיכה החלו ממטרים, והעימותים דעכו.

האירוע קרה ביום שני, כשפלויד תועד על הקרקע, מתנשף וזועק "אני לא יכול לנשום", בעוד ששוטר לבן הצמיד את ברכו לצווארו במשך כמה דקות.

מפגינים במינסוטה לאחר ששוטר חנק למוות גבר שחור, ארצות הברית, 26 מאי 2020. רויטרס
רוב המפגינים חבשו מסיכות. המחאה במיניאפוליס, הלילה/רויטרס

מוקדם יותר אתמול מפקד משטרת מיניאפוליס, מדריה ארדונדו, אמר לעיתונאים כי ה-FBI הצטרף לחקירה. ראש העיר, ג'ייקוב פריי, אמר באותה מסיבת עיתונאים כי ללא קשר לתוצאות החקירה, ברור שמותו של פלויד לא היה מוצדק וכי לצבע עורו היה תפקיד בכך.

"להיות אדם שחור באמריקה אסור שיהיה גזר דין מוות", כתב בפייסבוק. "במשך חמש דקות, ראינו שוטר לבן מצמיד את ברכו אל צווארו של אדם שחור. חמש דקות. כשאתה שומע שמישהו קורא לעזרה, אתה צריך לעזור. השוטר הזה נכשל במובן הבסיסי וההומני ביותר". בהמשך הודיע על הדחת השוטרים. "זו ההחלטה הנכונה", כתב בטוויטר.

התקרית מזכירה את זו שבה נחנק למוות אריק גרנר, גבר שחור, על ידי שוטרים בניו יורק ב-2014, אף שאמר שהוא אינו מסוגל לנשום. הוא לא היה חמוש. מילותיו האחרונות, "אני לא יכול לנשום", הפכו לסיסמה של תנועת Black Lives Matter, המוחה על היד הקלה על ההדק של המשטרה נגד שחורים ומיעוטים אחרים ברחבי ארצות הברית.

במקרה של גרנר, שוטר לבן החזיק בו באחיזת חנק כשניסה לעצור אותו על מכירה לא חוקית של סיגריות ברחוב. עם זאת, חבר מושבעים התנגד להעמדה לדין של השוטרים המעורבים, בהחלטה שעוררה סערה.

עוד בוואלה!

"גבר שחור מאיים עליי": ויכוח על כלב בניו יורק יצר סערה גזענית

לכתבה המלאה
שוטר ממשטרת מינסוטה דרך על צווארו של עצור שחור עד שמת 26.5.20 
סרטון תיעוד החניקה של ג'ורג' פלויד. --, אתר רשמי
מותו נקבע בבית החולים. השוטר דורך על צווארו של פלויד, שני/אתר רשמי, --

על פי סיכום האירוע של המשטרה במיניאפוליס, השוטרים שהיו מעורבים בתקרית הגיבו לניסיון זיוף, ומצאו אדם התואם את תיאורו של החשוד. פלויד, בשנות ה-40 לחייו, היה במכונית, ואחרי שיצא ממנה, התפתח עימות בינו לבין השוטרים. במשטרה אמרו כי הוא נאזק ולאחר מכן נראה שהוא סובל ממצוקה בריאותית.

עם זאת, תיעוד של התקרית, שנעשה בטלפון סלולרי, לא הראה את אותו עימות שתואר על ידי המשטרה. הוא החל כשפלויד נראה שרוע ליד גלגל מכונית, כששוטר לבן מצמיד את ברכו לצווארו.
"בבקשה, בבקשה, בבקשה, אני לא יכול לנשום. גבר, בבקשה", זעק פלויד. אחרי כמה דקות, אחד השוטרים בזירה אמר לחשוד "להירגע". כעבור כמה דקות נוספות, החשוד הפסיק לנוע, והשוטר שחרר את הריתוק שלו כעבור כמה דקות נוספות.

כמה עדי ראיה התאספו בסמוך למקום, כשחלקם תיעדו את המתרחש באמצעות הטלפונים שלהם תוך שהם היו נסערים למראה התחינה של החשוד בפני השוטר. אחד מהם אמר לשוטרים שהם צריכים לתת לו לנשום. אחרים צעקו להם שהם צריכים לבדוק לו את הדופק.

פלויד פונה לבית החולים, שם הוא מת זמן קצר לאחר מכן. המשטרה אמרה כי פלויד לא היה חמוש וששום שוטר לא נפצע בתקרית.

בן קרמפ, עורך דין בולט העוסק בזכויות אזרח שמונה על ידי משפחתו של פלויד אמר כי "כולנו צפינו במוות הנורא של ג'ורג' פלויד בסרטון, בזמן שעוברי אורח התחננו בפני השוטר שיכניס אותו לניידת המשטרה וירד מהצוואר שלו. השימוש האלים, המופרז ולא אנושי בכוח עלה בחייו של אדם שנעצר על ידי המשטרה עבור תשאול לגבי עבירה לא אלימה".

קרמפ מייצג גם את אביו של אחמאוד ארברי, צעיר שחור שנורה למוות בידי שני לבנים - אב ובנו - בג'ורג'יה. הם נעצרו רק לאחרונה, יותר מחודשיים אחרי המקרה, ויחד עם אדם נוסף, שתיעד את הירי, הם נאשמים ברצח. הרשויות לא שוללות שמדובר בפשע שנאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully