וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחתו של תושב מזרח י-ם שנורה למוות בידי שוטרים: "היה פה רצח"

אביו של איאד אל-חלאק סיפר כי בנו עובר כל בוקר בעיר העתיקה בדרכו למרכז לבעלי צרכים מיוחדים, ומעולם לא נתקל בבעיות. לאחר שנחשד בשוגג כחמוש ונורה, המשטרה פשטה על ביתו. סנגורי החשודים: "היו משוכנעים שמונעים פיגוע". המשטרה: "ראוי להמתין לתוצאות החקירה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

איאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים שנורה למוות הבוקר (שבת) בעיר העתיקה לאחר שנחשד בשוגג כחמוש, עשה את דרכו למרכז "אלוין" לבעלי צרכים מיוחדים כמדי בוקר. אביו סיפר כי מעולם לא נתקל בבעיות מול כוחות הביטחון, ואף נשא עליו אישור מטעם המוסד כי הוא לומד שם.

האב שחזר כי בשעות הבוקר קיבל טלפון מהמרכז, שהודיע לו על מותו של בנו. לדבריו, כוחות משטרה פשטו על ביתו שבשכונת ואדי ג'וז, כשברשותם צו חיפוש. הערב צפויה להיערך בירושלים מחאה על הריגתו של אל-חלאק.

איאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים שנחשד בשוגג שנשא נשק ונורה למוות על ידי שוטרים בעיר העתיקה. ללא, אתר רשמי
עשה את דרכו למרכז לבעלי צרכים מיוחדים ונורה למוות. אל-חלאק/אתר רשמי, ללא

שני שוטרי מג"ב נחקרו באזהרה במח"ש בעקבות התקרית וצו איסור פרסום הוטל על פרטי החקירה. מח"ש גובה עדויות משוטרים נוספים. עו"ד אורון שוורץ ויוגב נרקיס, עורכי דינו של אחד מן השוטרים החשודים בירי, מסרו כי "כעת נערכת בחינה ראשונית של האירוע. על פני הדברים ברור כי ככל ואכן התרחשה טרגדיה, לשוטרים היה ברור בזמן אמת כי הם פועלים בדיוק באופן המצופה מהם וכי היו משוכנעים כי הם מונעים פיגוע דמים, אחד מני רבים המתבצעים בעת האחרונה בגזרה זו ואשר גבו בעבר חיי אזרחים ושוטרים כאחד. נמתין עתה להמשך החקירה".

סנגוריו של החשוד השני באירוע, עורכי הדין אפרת נחמני בר ואלון פורת, טענו כי השוטר אותו הם מייצגים ומפקדו שהיה עמו בשטח הוכוונו משוטרי המחוז כי באזור שער האריות ישנו פלסטיני נמלט שהינו מחבל מסוכן, "דבר שהוביל את השניים לפתוח אחריו במרדף במטרה למנוע פיגוע".

עורכי הדין הוסיפו כי "מבחינתם מדובר במחבל לכל דבר ועניין אחרי שקיבלו הנחיה מפורשת ממפקדיהם ועל פיה הם פעלו. צריך לזכור שמדובר בשטח המוכר כמקום שבו בוצעו פיגועים בעבר ועל כן השניים פעלו על פי הנהלים, תוך שהם מבקשים מהחשוד לעצור. הם פעלו על פי פקודות המפקדים בשטח ונהלי המשטרה".

מחקירה ראשונית עולה כי השוטרים חשדו כי אל-חלאק בן ה-32 נשא אקדח וקראו לו לעצור. בהמשך פתחו במרדף אחריו, והוא נמלט לחדר האשפה שנמצא כמה עשרות מטרים משם - ושם הוא נורה על אף שלא היה חמוש.

"שמעתי שני כדורים ואז עוד כדור ואז עוד חמישה כדורים", סיפר תושב העיר העתיקה עומאר עגלוני. "הוא היה נכה מאוד, מסכן מאוד".

המקום בו נורה למוות הצעיר בעל הצרכים המיוחדים בעיר העתיקה בירושלם, 30 במאי 2020. מאיה הורודניצ'אנו
חדר האשפה אליו נמלט אל-חלאק, ושם נורה למוות/מאיה הורודניצ'אנו

עו"ד ג'אד קאדמני שמלווה את המשפחה, טען כי לא מדובר באירוע ראשון שבו מג"ב יורה לעבר חפים מפשע. "מדובר באדם שלא היה לו שום קשר לפלילים. נבקש חקירה מידית", אמר. "מבחינה פלילית, מה שהיה פה זה רצח ונבקש להעמיד את המעורבים לדין. נראה שהיו שם 8-7 יריות, לא יודעים כמה פגעו. יש בעיר העתיקה מאות מצלמות ונבקש מידית שמח"ש יקבל את המצלמות לידיו ויעמדו על חקר האמת".

בית משפחת הצעיר בעל הצרכים המיוחדים שנורה למוות בעיר העתיקה בירושלם, 30 במאי 2020. רוני כנפו
בני משפחתו של אל-חלאק, היום/רוני כנפו
זירת הירי על צעיר פלסטיני בירושלים, 30 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
כוחות מג"ב בעיר העתיקה, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה מסר את תנחומיו למשפחת אל-חלאק. לדבריו, "חייבים להיאבק בטיוח הצפוי ולדאוג שהשוטרים ישבו בכלא, ובו זמנית לזכור שהם אמנם לחצו על ההדק אבל הכיבוש טען את הנשק. צדק יעשה רק כשמשפחת אל-חלאק, חבריהם וכל שאר העם הפלסטיני ידעו חירות ועצמאות".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) מסרה כי "‏שר המשטרה הנכנס לא היסס לאיים כי 'כל מי שתוקף שוטר דמו בראשו', וכנראה שכל פלסטיני, דמו בראשו". לדבריה, "למי שמזועזע מהרצח בארצות הברית, תסתכלו קרוב - עם שלם נאנק תחת כיבוש מבלי שיוכל לנשום".

חבר מפלגתם, ח"כ יוסף ג'בארין, השווה בין הירי לתקרית בה נחנק למוות עצור שחור בידי שוטר בארצות הברית. "בירושלים המזרחית, כמו במיניאפוליס, אלימות גזענית הורגת", מסר. "איאד אל-חלאק, צעיר פלסטיני בעל צרכים מיוחדים שהוצא להורג ביד שוטרי הכיבוש, הוא קורבן נוסף של אלימות הכיבוש ומדיניות העמקת הדיכוי של הממשלה".

המשטרה: "עדים להשתלחות בוטה, ראוי להמתין לתוצאות החקירה"

במשטרה מסרו בתגובה לתקרית כי "לצערנו אנו עדים בשעות האחרונות להכללות ולהשתלחות בוטה וחסרת אחריות של אישי ציבור וגורמים שונים בשוטרי משטרת ישראל ולוחמי משמר הגבול הפועלים מדי יום ולילה למען שלומם ובטחונם של אזרחי ישראל. תפקידם ומשימתם של כוחות השיטור בירושלים ובפרט בעיר העתיקה, היא משימה מורכבת במיוחד וכרוכה פעמים רבות בקבלת החלטות מורכבות, הקרבה וסיכון חיים".

"המקרה החריג שאירע הבוקר הועבר מיד לחקירת מח"ש בכדי שייבדק ויחקר בהתאם כמקובל", הוסיפו. "יחד עם זאת, מן הראוי להמתין לתוצאות החקירה וממצאיה בטרם הסקת מסקנות נחרצות, ולהימנע מהכפשות ומהשתלחות מכוערת ופסולה במי שמגן מדי יום בגופו על ביטחון אזרחי ישראל".

(עדכון ראשון: 11:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully