וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ ציבורי על השרים להתנגד לסגר: "הגורל שלנו בידיים שלכם"

בחינוך ובענפים שונים במשק קראו לממשלה שלא לאשר את הפסקת בתי הספר של החופש הגדול, סגירת המסעדות והטלת הסגר בסופ"ש, בטענה כי צעד זה הוא מכת מוות לכלכלה. המסעדנים זעמו: "ממיטים עלינו אסון כלכלי". ועדי ההורים: "החלטה אומללה, ילדינו אינם הפתרון לכשל המתמשך"

אדלשטיין: מנסים לא להכניס את ישראל לסגר, אם ארגז הכלים ייגמר- נגיע לזה/צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: שר הבריאות יולי אדלשטיין מזהיר מפני הטלת סגר, אתמול)

ועדי הורים ועובדי סקטורים שונים במשק קראו היום (חמישי) לשרים שלא לאשר את ההגבלות החדשות במסגרת המאבק בנגיף הקורונה. זאת, לקראת התכנסות הממשלה הערב לאישור המלצות על סגר בסופי שבוע, הפסקת הפעילות בבתי הספר של החופש הגדול, הגבלת התקהלויות לעשרה אנשים במקומות סגורים ו-20 בפתוחים, וכן סגירת מסעדות - למעט משלוחים.

"הצביעו נגד סגירת המסעדות ובחרו להיות בעד הכלכלה", קראו בעמותת מסעדנים חזקים ביחד. "סגר נוסף יביא לסגירת הפעילות וימיט עלינו אסון כלכלי. אנחנו לא הבעיה - אנחנו הפתרון למשק. אל תתעלמו מזה".

על פי העמותה, צעד זה יביא לפיטוריהם של עשרות אלפי עובדים וסגירה של כ-12 אלף עסקים. "תעשיית המסעדנות לא מהווה מקור להדבקה או סכנה בריאותית כלשהי - לכן אין בעיה להצביע נגד ההגבלות על התעשייה", הוסיפו.

מקומות בילוי בתל אביב סגורים בעקבות הנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מרץ 2020. ראובן קסטרו
"סגר ימיט עלינו אסון כלכלי". בתי עסק סגורים בתל אביב, מרץ/ראובן קסטרו

כמו כן, עמותת "ארץ הגליל" קראה להחריג את התיירות הכפרית בגליל ובגולן ממדיניות הסגר בסופי השבוע. "התיירות מהווה משענת כלכלית עבור משפחות רבות, שפרנסתן נפגעה קשות ממשבר הקורונה", אמרה מנכ"לית העמותה, דורית אלמליח. "המועצות האזוריות והמקומיות בגליל ובגולן מפעילות תיירות שכולה במרחבים הפתוחים ובאוויר הצח, ועל פי הנחיות התו הסגול".

לדבריה, "רוב הפעילות התיירותית מתקיימת בסוף השבוע, ולכן הסגר ישפיע מיידית על התיירנים שבשארית כוחם ויכולתם, פתחו רק לא מזמן את העסקים עם תום הסגר. במידה ותגדע הממשלה את הפעילות באמצעות סגר בסופי השבוע - תהיה המשמעות הכלכלית עבור התושבים שלנו קשה וקיצונית".

גם יו"ר אשכול גליל מזרחי וראש המועצה האזורית מבואות החרמון, בני בן-מובחר, פנה להשאיר את התיירות פתוחה בשישי ובשבת. "אני פונה אליכם בדחיפות בבקשה להחריג את התיירות הכפרית בגליל ובגולן מההחלטה הצפויה לסגר בסופי השבוע", כתב בן-מובחר לשרי הממשלה. "באזור המאוכלס בדלילות כמו הגליל המזרחי והגולן, אין צורך להחמיר עם הנחיות כה נוקשות, שייתכן ומתאימות לאזורים צפופים ומאוכלסים. הכרזה על סגר בסופי השבוע תגדע באחת את פרנסתם של אלפים מתושבינו".

ראש מועצה מקומית קצרין, דימי אפרצב, הצטרף להתנגדות למגבלות. "טיולים לצד נחלי הגליל והגולן והמפגשים עם האוכלוסייה המקומית, אינם מהווים סכנה", מסר. "להיפך - הם מצילים בהיבט הכלכלי את תושבי האזור המתפרנסים מתיירות ונותנים אפשרות לברוח מהצפיפות במרכז".

עלונים שהופצו מטעם המסעדניים. -, אתר רשמי
"המסעדנות גוססת". עלונים שהפיצה עמותת מסעדנים חזקים ביחד/אתר רשמי, -

לא רק בצפון פנו לשרי הממשלה. גם ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, שיגר מכתב לשרים וביקש שלא להטיל סגר על העיר. "אילת מלאה בתיירים. אנחנו המקום שמשחררים לחצים מהקשיים. אני בחשש שתתקבל החלטה על סגר נוסף ואילת לא תוכל לעמוד בזה", אמר הלוי. "אנחנו מלקקים עדיין את הפצעים מהסגר הקודם וסגירת המלונות. אם יוטל סגר נוסף על המדינה אני מבקש להחריג את העיר אילת, שיהפכו אותה לקפסולה. אנחנו במצב יציב, אין פה בעיה של תחלואה גבוהה".

רונן מור, בעלי המסעדות "פאגו פאגו" ו"ג'ינג'ר" ויו"ר איגוד המסעדות והברים באילת, הסביר כי העיר עשויה להיפגע באופן מיוחד מהחלטות כאלה. "להבדיל מערים אחרות, העיר מבוססת באופן אבסולוטי על תיירות. באילת יש 70% אבטלה. בכל בית יש לפחות מובטל אחד או שניים. זאת המשמעות של סגר נוסף על אילת", הוא אומר, "צריך להשאיר את העסקים פתוחים כי זה מה שמניע את הכלכלה, ולא מענקים מגוחכים. סגר יגרום לעיר אילת למכת מוות".

שטים בנהר הירדן בחול המועד סוכות 26 בספטמבר 2018. קייקי כפר בלום, מערכת וואלה! NEWS
"הפעילות מתקיימת במרחבים הפתוחים". קיאקים בנהר הירדן/מערכת וואלה! NEWS, קייקי כפר בלום

גם ראשי רשויות קראו להחריג את התיירות הכפרית בנגב ממדיניות הסגר בסופי השבוע. "מקור הפרנסה העיקרי בנגב בתקופה זו נשען על תיירות בסופי השבוע", אמרו. "סגירת החמצן תפגע אנושות באזורנו". במכתב ששיגרו ראשי הרשויות טל אוחנה, רוני מרום, ערן דורון, איל בלום וחנן גינת לשר הבריאות יולי אדלשטיין, טענו כי הנגב הוא המקום הנכון ביותר למאבק בקורונה באמצעות בידוד חברתי.

"בשל היתרון הגאוגרפי של התיירות הכפרית במרחבי הנגב, הרי שברור כי אין ולא תהיה כאן התקהלות וצפיפות - וממילא אין כל סיכוי להדבקה בנגיף הקורונה", כתבו לאדלשטיין. "אנו מבקשים לא לפגוע במעט הפרנסה שעוד נותרה לתושבינו בעת הזו. זו תהיה קטסטרופה לעסקי התיירות במרחב הנגב".

ועדי ההורים: "ילדינו אינם הפתרון לכשל המתמשך"

הקריאה לא לאשר את המגבלות החדשות מגיעה גם מצד ועדי ההורים והארגונים השונים. יו"ר נעמת, חגית פאר, טענה כי מדובר במהלך נטול כל היגיון כלכלי ובריאותי. "מדובר בהחלטה אומללה ומכת מוות למשק ולפרנסה של מאות אלפי הורים". פאר הוסיפה כי "המשמעות של סגירת המעונות היא מאות אלפי הורים שבמקום ללכת לעבודה - נשארים בבית עם הפעוטות. כל זאת, כשעד היום אין שום הוכחה שישנו אחוז הדבקה גבוה במעונות".

גם ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית קרא להשאיר את בתי הספר של החופש הגדול פתוחים, יחד עם גני הילדים והקייטנות. "ברור לחלוטין שביטול התכנית בגני הילדים תוביל בהכרח להשבתת המשק, כשההורים יהיו חייבים להישאר עם ילדיהם בבית", נמסר.

על פי ועד הגנים, החלטה מסוג זה היא חסרת אחריות. "לאחר שבועות שבהם אנחנו מקבלים נתונים ברורים שאין הדבקה של ממש בגני הילדים ושיעורי התחלואה נמוכים - ביטול התכנית בגני הילדים הוא חסר אחריות ומיותר", נמסר. "אנחנו קוראים לממשלת ישראל לקחת אחריות, לקבל החלטות מושכלות ולא לסגור את גני הילדים".

כיתה ריקה - ספטמבר 2009. נתי שוחט, פלאש 90
"מאות אלפי הורים יישארו בבתים במקום ללכת לעבודה"/פלאש 90, נתי שוחט

במקביל, ועד ההורים המרכזי בתל אביב-יפו קרא לממשלה שלא לסגור את המוסדות. "מוסדות החינוך הם בין היחידים שהקפידו על הוראות התו הסגול וכפועל יוצא של הקפדה זו, נשמר במוסדות החינוך אחוז הידבקות נמוך מאוד", נכתב בפנייה למערכת החינוך בעיר. "ילדינו אינם הפתרון לכשל המתמשך. להחלטה פזיזה וחסרת אחריות זו יהיו השלכות שלא ניתן יהיה לתקנן על עשרות ומאות אלפי משפחות שיאלצו למצוא פתרונות אחרים לילדיהם תוך כדי פגיעה אנושה בפרנסתן".

גם יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, תקף את ההצעה לסגור את בתי הספר של החופש הגדול. "ממשלת ישראל מאבדת את הציבור באובדן העשתונות הזה", מסר. "על מה ולמה רוצים לסגור את בתי הספר של החופש הגדול, כשאחוז התחלואה הוא רק 0.14%? מישהו פה מרמה את הציבור ודוחף בכוח לסגירת המשק - מדובר בהרס טוטאלי של המערכת הכלכלית, שלא יהיה ניתן לשקם".

בנוסף, שלח ביבס יחד עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי מכתב לנתניהו, בו דרשו שלא לסגור את בתי הספר והגנים. "מה אמורים לעשות הורי הילדים? מה יעשו המעסיקים?", כתבו לראש הממשלה. "נראה שאף אחד לא נתן את הדעת לפני שהתקבלה החלטה שתגרור פגיעה אנושה למשק מבלי נתונים המצדיקים זאת".

ילדים חוזרים לשגרה בגן דפנה, גבעתיים, 10 במאי 2020. יותם רונן
"היקפי התחלואה בקרב ילדים הם אפסיים". חזרה לשגרה בגנים, מאי/יותם רונן

הנהגת ההורים הארצית התנגדה גם היא בתוקף לסגירת הגנים ובתי הספר של החופש הגדול. "ראש הממשלה, שר החינוך ולכל העוסקים במלאכה, כל עוד יש ברירה ואין סיבה ממשית - אל תסגרו את מסגרות הקיץ", קראה הנהגת ההורים. "מצבם הכלכלי ושלומם של מאות אלפי משקי בית בידכם".

עוד נמסר כי "זהו רעיון פופוליסטי שאינו נשען על נתונים מוכחים. היקפי התחלואה בקרב ילדים עד גיל שש הם אפסיים". לטענת ההנהגה, "ברור לכל בר דעת כי סגירת מסגרות הקיץ תוביל לפגיעה כלכלית עצומה במשק ופגיעה אנושה בפרנסתם של כ-600 אלף משפחות".

:

כינוס דיון דחוף לנוכח העלייה בהיקף התחלואה בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו 16 ביולי 2020. חיים צח/ לע"מ, אתר רשמי
"המטרה היא למנוע סגר כללי". הדיון הדחוף שכינס נתניהו, היום/אתר רשמי, חיים צח/ לע"מ

מוקדם יותר היום כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון מיוחד, במהלכו הובאו שורת ההמלצות בפני השרים שיתכנסו הערב כדי לאשר סופית את ההגבלות. עם זאת, הטלת הסגר לא תחל בסוף השבוע הקרוב, משום שהחלטה זו דורשת הליך חקיקה בכנסת.

בדיון שכינס נתניהו בלשכתו השתתפו ראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר האוצר ישראל כץ, שר החוץ גבי אשכנזי, שר המדע יזהר שי, וכן שר הפנים אריה דרעי, שר השיכון יעקב ליצמן, ראש המל"ל מאיר בן שבת ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי.

"בעקבות הזינוק בתחלואה וההכפלה של החולים הקשים כל שבעה ימים כינסנו את הדיון הדחוף", אמר נתניהו. "המטרה של הדיון הזה היא לעשות צעדי ביניים למנוע סגר כללי לאור הקפיצה הענקית בתחלואה לכ-1,800 איש, והכפלה של חולים קשים כל שבעה ימים. זו המטרה".

(עדכון ראשון: 19:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully