וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפי עצמאים קיבלו את מענקי הקורונה: "סכום מגוחך"

15.7.2020 / 11:52

יום המענקים הגיע, ובחשבונות הבנק של הזכאים צפויים להתקבל בין מאות לאלפי שקלים בודדים. בעלי העסקים מוחים על היעדר הסיוע ותחושת הייאוש: "אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק". במקביל, הם הודפים את הטענה על מחאה פוליטית: "רק מוחים שלא קיבלנו את המגיע לנו"

צילום: ניב אהרונסון, רויטרס ולירן לוי

(בווידאו: המחאה הכלכלית בכיכר רבין, מוצאי שבת)

383 אלף בעלי עסקים צפויים לקבל היום (רביעי) מרשות המסים את מענקי הסיוע המיידי בסך עד 7,500 שקלים. במקביל, אלפי עצמאים נוספים הגישו בקשות לקבלת מענק לפעימה השנייה, ולכן הם יקבלו בימים הקרובים את שני המענקים יחד.

הסכומים שקיבלו הזכאים במסגרת תכנית הסיוע הכלכלית נעו בין מאות לאלפי שקלים בודדים. רן דהן, הבעלים של בר אטלס בתל אביב, סיפר כי קיבל מענק בסך 2,253 שקלים. "אם זה לא היה מאוד עצוב, זה היה מצחיק", אמר. "אתה מקבל סכום כזה ואתה לא יודע מה לעשות. זה מייאש, אין למי לפנות ועם מי לדבר. אומרים שייתנו סיוע ובסוף הוא 2,000 שקלים".

"לא יודע על מה החישוב מתבסס", תהה דהן. "באפריל קיבלתי 2,290 שקלים וכך בשתי הפעימות האלה יחד קיבלתי פחות מ-5,000 שקלים. בחמישה חודשים קיבלתי סכום שהוא אפילו לא חצי שכר דירה לחודש אחד. העסק שלי עבד טוב, אבל חישובים מול הרשויות אני לא יודע לעשות. על מענק להחזרת עובדים אין בכלל מה לדבר, אז הכול מצטבר. הסכום הזה מגוחך, אני משלם מסים במאות אלפי שקלים ובאמת לא יודע מה הם חושבים".

סכום המענק שנכנס מרשות המסים לאחד העצמאיים. -, אתר רשמי
628 שקלים שהתקבלו בחשבון הבנק של אחד הזכאים למענק המיידי/אתר רשמי, -

העצמאים הקציבו זמן לרשות המסים עד השעה 20:00 להעביר את כל המענקים, ובינתיים מקפיאים כל פעולת מחאה. מחר ייפגשו נציגיהם עם אנשי משרד האוצר, ובשישי יקיימו פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לעבוד על מקצה שיפורים בקריטריונים למענקים החדשים במסגרת התכנית הכלכלית. "המחאה שלנו היא לא פוליטית, אנחנו רק מוחים על כך שלא קיבלנו את הכספים שמגיעים לנו", אמר אחד מנציגי העצמאים.

סכום המענק שנכנס מרשות המסים לאחד העצמאיים. -, אתר רשמי
970 שקלים שהתקבלו בחשבון הבנק של אחד הזכאים למענק המיידי/אתר רשמי, -

נשיא לשכת יועצי המס והיועץ הרשמי של פורום העצמאים והמסעדנים, ירון גינדי, הבהיר כי "מנהל רשות המסים אמר לי שהכסף יגיע לחשבון הבנק. עד הפגישה ביום שישי אנחנו לא עושים כלום". לדבריו, "הוצאנו היום לאוצר התייחסות מקצועית לחוק התכנית לסיוע כלכלי על מנת לטייב אותה. המטרה היא שנגיע למצב שבו העצמאים והעסקים בישראל ימשיכו להתקיים כעסקים חיים, על מנת שבסיום המשבר הבריאותי הם יוכלו להחזיר את המשק לפעילות ולהפעיל את הכלכלה שלה".

העצמאים הגישו שורת תיקונים לתזכיר החוק כדי לאפשר לכמה שיותר מהם להיכלל במסגרת התכנית החדשה, שלמעשה מדירה בעלי עסקים עם מאפיינים שונים. "אנחנו חושבים שההמלצות שלנו יגרמו לכך שהתכנית תעמוד ביעדים שלה", אמר גינדי. "זאת הפעם הראשונה שהאוצר יוצא עם תכנית מקיפה וארוכת טווח עם ודאות למגזר העסקי". הוא הדגיש כי "התכנית טובה, אך יש כמה נושאים שצריך לתקן ובמיוחד את הלקונות בתכניות הקודמות שהיו כישלון חרוץ".

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020 (צילום : ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
עוצרים את פעולות המחאה עד הפגישה עם נתניהו בשישי. ההפגנה הכלכלית, מוצ"ש/ראובן קסטרו

בין הדרישות של העצמאים לתיקון תזכיר החוק שהעבירה הממשלה: לשנות את קריטריון הירידה במחזור של 40% לירידה של 25% כדי לקבל פיצוי מקסימלי, לאפשר לעסקים חדשים להיכלל במסגרת פיצוי החזר הוצאות ולהעלות את הפיצוי המוצע ל-5,000 שקלים. כמו כן, דורשים העצמאים לחשב את הפיצוי שמגיע לפי חובת ההכנסה בשנת 2019 ולא לפי שנת 2018, שכן יש עסקים רבים שרק התחילו את דרכם בשנת 2018 והיו חדשים ולכן שנת 2019 נחשבה למוצלחת יותר. בנוסף הם מבקשים לאפשר לעסק להוציא עובדים לחל"ת לתקופה של 14 יום במידה ונכפתה עליו סגירה במקרה של בידוד.

"עשרות אלפי משפחות לא מקבלות מענה"

יו"ר לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל (לה"ב), רועי כהן, אמר כי הוא מקווה מאוד שהכסף יופקד בחשבונות הזכאים כפי שהתחייב ראש הממשלה. "ועדיין, כמו שאמר ראש הממשלה, יש הרבה חורים ברשת", הוסיף. "מדובר בעשרות אלפי משפחות שכרגע לא יקבלו מענה. חלק מהם עסקים שב-2018 רשמו הפסדים ורוצים שההתחשבנות תהיה לפי 2019, חלק עסקים חדשים, חלק שנפלו בין הכיסאות. המטרה שלנו היא לסתום את החורים כדי שכל העצמאים יזכו לקבל מענה".

רועי כהן, יו"ר להב, מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"יש הרבה חורים ברשת". כהן/ראובן קסטרו

תומר מור, מאיגוד מסעדנים חזקים ביחד, סיפר כי בארגון עבדו על קמפיין המציג שעון שסופר את הזמן עד שכל העצמאים יקבלו את הכסף שמגיע להם לחשבון הבנק. "אמרו לנו שהכסף מגיע ביום רביעי, אז הבאנו טיימר ואנחנו סופרים את השעות. זה מופיע על שלטי חוצות באזור המרכז ובא להזכיר לממשלה את השעה וההתחייבות שלה. השעון בא לתזכר שהזמן דוחה והמצב קשה וצריך לפעול למען בעלי העסקים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"סופרים את השעות". תומר מור וחברי איגוד מסעדנים ביחד לפני ההפגנה במוצ"ש/מערכת וואלה!, צילום מסך

דודי לנדר, בעלי הברים הצפון הישן, יאסו, אלפאבית ופאי בתל אביב, אמר כי רוב הזכאים קיבלו הלילה את המענק המיידי בחשבון הבנק שלהם. "הרוב קיבלו את הכסף, בין אם זה 3,000 או 2,000 שקל", הסביר, אך ציי כי "הבעיה היא אחרת - יש מענקים של מרץ ואפריל מהם קיבלו רק 20% ועדיין מחכים לכסף. זה הדבר הכי קריטי, זה התזרים של הכסף וכולם מחכים לזה. דיברו על מענקים של מאי-יוני לעסקים פעם בחודשיים, אבל האופציה להגיש את הבקשה הזאת בכלל לא נפתחה".

לנדר סיפר כי נפח העבודה בעולם חיי הלילה צנח ב-70%. "אני נמצא בתל אביב, ובמיוחד ברחוב דיזנגוף רואים מקומות ריקים שפעם היו מלאים בכל יום. מקומות מפוצצים כמו 'האילקה' סגרו קופה של 800 שקל, ופה רואים פגיעה אנושה", תיאר.

דודי לאנדר. -, אתר רשמי
"רואים פגיעה אנושה", דודי לנדר/אתר רשמי, -
סכום המענק שנכנס מרשות המסים לאחד העצמאיים. -, אתר רשמי
מענק שהתקבל בחשבון הבנק של אחד הזכאים/אתר רשמי, -

לנדר מחה על טענתה של ח"כ אסנת מארק (הליכוד) כי כל מי שהגיע למחאת העצמאים הוא שמאלני. "המחאה שלנו היא לא פוליטית", הדגיש. "בחצי השעה הראשונה של ההפגנה היו אנשים שניסו להתלבש על ההפגנה ולהוציא לה פן פוליטי. זאת לא הייתה הכוונה וזה יצר עימותים בין האנשים שלנו לאנשים האלה".

"בסוף אתה פונה לממשלה והיא ממשלת ימין, ויש פה תלונה, אבל המטרה היא אפס פוליטיקה", המשיך. "אנחנו מוחים על זה שלא קיבלנו את הכספים שמגיעים לנו במרץ-אפריל, ועד התוכנית הזאת לא היה פה פתרון לעצמאים ברמה האישית לקבל כסף, כי חוץ מלהזרים כסף לעסקים של עצמם הם גם לא קיבלו כסף. מי שאין לו גב כלכלי או משקיע או שותפים שיזרקו כסף לתוך החברה נפגע פגיעה אנושה. העסקים פשוט ייסגרו".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully