וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כעשרת אלפים איש הפגינו במחאה הכלכלית בת"א: "אתם שם למעלה - תקשיבו לנו!"

אלפים רבים הגיעו לכיכר רבין, למחאת בעלי העסקים שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה. "זו מחאה של העם. הגיע הזמן שנגיד את דברינו", קראו המארגנים, בהפגנה הגדולה ביותר מאז פרוץ המגיפה. בסיום האירוע עשרות חסמו כבישים סמוכים לכיכר. גנץ: "תמיכה של 3 חודשים אינה מספיקה"

עריכה: ניר חן

כעשרת אלפים איש הפגינו הערב (שבת) במחאה הכלכלית בכיכר רבין שבתל אביב. בהפגנה, הגדולה ביותר מאז פרוץ המגיפה, לא נאמו מנהיגי הארגונים, אלא רק עצמאים, בעלי עסקים, שכירים, מובטלים ונפגעים אחרים, שטרם קיבלו את הסיוע הדרוש מהמדינה. עם סיום ההפגנה יצאו עשרות מפגינים בצעדה שבמסגרתה חסמו צירים בעיר.

ראשון הנואמים היה אבינועם נחמד, אב לחמישה ילדים ובעלים של חברת תיירות נכנסת. "השטח בוער, אנחנו צריכים את הכסף עכשיו, לא מחר", אמר בפתח דבריו. אחד ממארגני המחאה זעק על הבמה: "אתם שם למעלה - תקשיבו לנו. אנחנו כאן, הגיע הזמן שנגיד את דברינו. לא יינשאו כאן נאומים פוליטיים - אין כאן ימין ושמאל". המפגינים, שמוחים על טיפול הממשלה במשבר במשק, נושאים שלטים עם הכיתוב "מנותקים נמאסתם", "ביטחון כלכלי לכולנו", "לא ימין ולא שמאל - כולנו בסירה אחת" וכן קוראים "את הכסף לשחרר".

רותם כהן, עובד בתחום התרבות שנאם בהפגנה, הזהיר מפני גסיסתו של עולם התרבות. "האמנות גוועה ונפלה על במותייך חלל, ממשלת ישראל. אין הגדרה אחרת מלבד מוות מוחלט לתרבות - ומוות לתרבות הוא מוות לנשמה. נשמתה של המדינה גוססת ולא נחליף מקצוע, זה המקצוע שלנו", אמר.

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"מנותקים נמאסתם". מחאת העצמאים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

טמיר טרטמן, ממארגני ההפגנה, דרש כי הממשלה תפסיק להבטיח ותתחיל לעשות למען העסקים. "העסקים קורסים. אנחנו ארבעה חודשים בקורונה והמענקים לא מגיעים. הסיוע לא עושה את דרכו למקום הנכון. תפסיקו להבטיח, תפסיקו לדבר. תעשו. אנחנו רוצים לראות את המענקים והסיוע מגיע עכשיו לעסקים, כי אין לנו יותר אמון", אמר.

לדברי הנהגת המחאה, אנשיה קיבלו לאורך היום פניות מפוליטיקאים המעוניינים להגיע להפגנה ולשאת דברים. מובילי המחאה סירבו לבקשתם של נבחרי הציבור וביקשו מהם שלא להגיע. "אנו קוראים לפוליטיקאים להימנע מלהגיע לכיכר הערב, היה להם מספיק זמן לעבוד בשבילנו. המחאה היא לא של ימין ולא של שמאל, היא של העם", מסרו בהנהגה.

מאות שוטרים הוצבו במתחם לטובת אכיפת הגבלות הקורונה, שמירה על הסדר הציבורי והזרמת התנועה. שינויים חלו בהסדרי התנועה באזור וצירים מרכזיים נחסמו לתנועת כלי רכב.

בהפגנה נשאו דברים בין היתר שרונה יצחקי, בעלת עסק בתחום התיירות ואם יחידנית; לילי בן שלום, בעלת מסעדת LELA בשוק הכרמל; ג'ניה תדמור, אמנית קרקס ומתעמלת אומנותית שנותרה ללא עבודה מתחילת המשבר וכן חיים הרשברג, הבעלים של מועדון "מונדו 2000", שעומד לסגור בשל המשבר.

עוד בוואלה!

העצמאים יפגינו למרות ניסיונות הפשרה: "העם רוצה לפרוק את הזעם"

לכתבה המלאה
מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
המחאה בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

תומר מור, ממארגני האירוע, קרא לציבור להישמע להנחיות ולהקפיד על ריחוק חברתי. "אנחנו מגיעים למחות היום בצורה מסודרת ולתבוע את העברת הסיוע עכשיו". הוא הדגיש כי "אנחנו קוראים לכל המפגינים להקפיד על ההנחיות, לעטות מסיכה, לשמור על ריחוק חברתי והנחיות משרד הבריאות, ולהישמע להוראות השוטרים".

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"העסקים קורסים". מחאת העצמאים בת"א, הערב/ראובן קסטרו

מנגד, המשטרה מסרה כי "אנו מודעים לרצון המוחים להשמיע את זעקתם ואת כאבם ועל כן, מתוך רצון לאפשר את זכות המחאה, המשטרה קוראת למשתתפי המחאה להקפיד ולעמוד בתנאים כפי שסוכמו בדגש על שמירת ריחוק ועטיית נשמיות ולזכור שמדובר בהנחיות למען בריאות הציבור שעניינן דיני נפשות".

"מחאת העצמאים הערב היא תולדה של ארבעה חודשים של תסכול וכאב ציבורי אמיתי, אשר נבע מתחושה קשה של חוסר מענה אמיתי למצוקה הכלכלית של הציבור הישראלי מצד ממשלת ישראל", מסר ועד פעולה תעשיית התרבות והאירועים טרם ההפגנה. "ההפגנה הערב הינה הפגנה שמטרתה מתן במה לרבים מהאזרחים הכואבים להציג את סיפורם. לצערנו ביממה האחרונה אנו עדים לגורמים פוליטיים המבקשים לנצל את האירוע הערב לצרכיהם, מאבקינו מעולם לא היה פוליטי וגם לא יהיה בעתיד, ואנו דוחים וסולדים מכלל ניסיונות מסוג זה".

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
מחאת העצמאים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

שר הביטחון, בני גנץ, אמר הערב כי "כממשלה, יש לנו את האחריות להקשיב ולפעול למציאת פתרונות". גנץ הוסיף, "הקורונה הביאה אותנו למשבר בריאותי, חברתי וכלכלי מהגדולים בתולדות המדינה. יחד, נוכל לו ונתגבר עליו בשמירה על החיים ועל הפרנסה. הודעתי לראש הממשלה ושר האוצר שלצד התמיכה בתוכנית הסיוע המיידית, כחול לבן תעמוד על כך שתוצג בהקדם מדיניות תקציבית רחבה הרבה יותר שתעודד את הצמיחה קדימה ולא נסתפק במענה לשלושה חודשים בלבד".

גם שר המשפטים אבי ניסנקורן הביע סולידריות עם המפגינים ואמר כי מצוקתם אמתית וצודקת. "חבילת הסיוע שהוצגה בשבוע שעבר היא צעד בכיוון הנכון, אבל לצדה אנחנו בממשלה חייבים להציג תקציב שיאפשר ודאות כלכלית ומנועי צמיחה למשק. תקציב לשלושה חודשים לא ייתן את המענה הנדרש", אמר. "נעמוד על כך שיגובש תקציב אחראי, עם הסתכלות קדימה לשנת 2021".

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
כעשרת אלפים הפגינו. המחאה בת"א, הערב/ראובן קסטרו

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, תקף את הממשלה ואמר, "ממשלה של מנותקים, תביטו אל הכיכר, אל הגשרים, אל הצמתים. העם אומר את דברו, נכשלתם. לציבור מגיעה ממשלה שתעבוד עבורו".

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
הפגנת העצמאים בכיכר רבין, היום/ראובן קסטרו

אתמול נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ עם נציגי העצמאים, זאת במטרה למנוע את ההפגנה. למרות ניסיונות הפשרה, המארגנים חידשו את הרישיון הנדרש מהמשטרה והיא תתקיים כמתוכנן.

נתניהו, שהציג אתמול את תכנית "רשת הביטחון לקורונה", שוחח עם נציגי העצמאים, בהם יו"ר לה"ב רועי כהן, שמוחים נגד אופן הטיפול של הממשלה במשבר הכלכלי בעקבות מגיפת הקורונה. זאת, לאחר ששאר מארגני ההפגנה משכו את ידיהם מקיומה. בפגישה, נתניהו הנחה להקים באופן מיידי פורום שולחנות עגולים עם נציגי העצמאים ובעלי עסקים כדי לפתור את הסוגיות שעלו.


(עדכון ראשון: 12:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully